Bäst att äta ihjäl sig?

Jag vill gå ner i vikt, gick upp från 56 i mars 2012 till 79-80 nu. Problemet är väl mest att jag inte lagar mat själv (urtrist) samt att jag älskar godis och snacks :crazy:

Jag kan vara jättemotiverad, äta bra i 3-4 dagar, sen tar sugen efter nått extra gott överhanden. Det sitter i psyket, jag är inte sockerberoende. Men jag använder godis och cola (sockerfri) för de flesta känslorna, oavsett om det är positivt eller negativt. Kanske är det just det som ställer till det, jag tappar tron på att jag ska klara det (det handlar ju ändå om minst 24 v) och att det ändå inte är nån idé. Jag vill kunna sluta med godis och snacks, men tanken på ett liv utan sånt gör faktiskt (löjligt, jag vet) att jag får panik. För det mesta känns det som det kanske är bäst ändå att äta ihjäl sig på godis? Då får jag i alla fall då "lycklig".

Jag vet egentligen inte vad jag vill säga, kanske nån har liknande tankar och känslor? Som har klarat det?

Socker/sötningsmedel är starkt vanebildande och det ökar hungern, sluta med det så har du kommit långt på vägen ;) Och tänk på att i stort sätt så är det socker i all processad mat så sockerintaget kan vara betydligt högre än man tror :mad:
 
Socker/sötningsmedel är starkt vanebildande och det ökar hungern, sluta med det så har du kommit långt på vägen ;) Och tänk på att i stort sätt så är det socker i all processad mat så sockerintaget kan vara betydligt högre än man tror :mad:

Att äta för lite, för sällan eller för ensidigt leder också till ökad hunger.
 
Att äta för lite, för sällan eller för ensidigt leder också till ökad hunger.

Lite osäker på vad du menar? Vad har det med sockerintaget att göra? Sockerintag leder oftast till för mycket ätande och för ofta ätande (småätande). Kan inte se att minskat sockerintag skulle leda till för lite ätande och ensidig kost?

Rolle
 
Jag köper färdig mat. Svårt att hitta bra sådan känner jag. Begränsa godisintaget ja, men efter att ha pratat med en igår så tappade jag tron på den med. Hon erkände att hon inte klarar av att äta nått godis alls, hon tappar kontrollen. Kan man äta lite godis utan självkontroll?
Ja. Om du nu inte vill ge upp godis och snacks totalt så köp tex bara en tablettask eller en liten chokladbit (dom som man brukar få 3 för 10k) eller minipåse med chips/ostbågar.
 
Mitt amatörtips är faktiskt att skita i godisfrågan så länge och lägga all fokus på att få i dig bättre mat vid regelbundna tider. Det är fruktansvärt svårt, för att inte säga omöjligt, att få bukt med godisvanorna om kroppen inte får det den behöver från maten, det blir liksom för många fighter att ta på en och samma gång.
 
Det finns mycket forskning om sockrets påverkan på kroppen och hur det lätt blir en del av ett belöningscentrum. Om sockret får dig att må bra men inget annat "nyttigare" så kan man snabbt räkna ut att sockret är ett beroende och utan det mår du sämre. Med det mår du bättre.

Att äta smart kan handla om att tex se till att huvudfödan består av grönt och protein, att men tänker kolhydrater som tillbehör i stället för att enklare minska intaget av detta. Att ta bort kolhydrater strikt och att man blir trött är inget konstigt. Det tar tid för kroppen att ändra om och sluta agera som tidigare, alltså vanan av snabb energi från kolhydrater än att omvandla fett till energi.
Det finns om du ändå har ett sockersug frukt. Fruktsocker är naturligt och det krävs otroligt stora mängder för att kroppen skulle kunna bli beroende av fruktsockret. Goda frukter att ta när suget ligger på är ett sätt. Saknas energi så ät jordnötter. Trypthofan finns i bananer och hjälper till att bilda seratonin som får oss att må bra. Att dricka ett glas vatten med äppelcidervinäger i kan också hjälpa att ta bort det akuta sockersuget.
Och så motion, om motivationen är borta så börja smått, lite är bättre än inget. Orkar du inte en halvtimmes promenad så gå 20 minuter. Det är absolut bättre än ingenting.
Man kan inte göra hela förvandlingen på en gång. Man börjar någonstans och varefter man märker resultat får man motivationen att fortsätta. Det tar tid men låt det ta tid. Ett steg i tätt riktning är ett steg mer än innan.
 
Lite osäker på vad du menar? Vad har det med sockerintaget att göra? Sockerintag leder oftast till för mycket ätande och för ofta ätande (småätande). Kan inte se att minskat sockerintag skulle leda till för lite ätande och ensidig kost?

Rolle
Vad jag menar, som du kan se att jag även skriver tidigare i tråden, är att jag tycker att det är fel ände att börja i. TS berättar att hennes sockersug försvunnit när hon vid tidigare tillfällen ätit regelbundet och tillräckligt med mat. På senaste tiden har hon periodvis ätit för lite eller för restriktivt, vilket har lett till ett ökat sockersug. Därför tycker jag att hon ska fokusera på att stabilisera sitt ätande och låta sockret vara tills vidare.
 
Vad jag menar, som du kan se att jag även skriver tidigare i tråden, är att jag tycker att det är fel ände att börja i. TS berättar att hennes sockersug försvunnit när hon vid tidigare tillfällen ätit regelbundet och tillräckligt med mat. På senaste tiden har hon periodvis ätit för lite eller för restriktivt, vilket har lett till ett ökat sockersug. Därför tycker jag att hon ska fokusera på att stabilisera sitt ätande och låta sockret vara tills vidare.

Vet inte om jag missförstår dig men det är fastställt i senaste forskningsrapporterna att sockret ökar hungern samtidigt som insulinet ökar och du får blodsocker toppar och djupa dalar. Då måste väl ändå slopandet av socker vara det första man gör för att slippa vara "sugen" hela tiden?
 
Vet inte om jag missförstår dig men det är fastställt i senaste forskningsrapporterna att sockret ökar hungern samtidigt som insulinet ökar och du får blodsocker toppar och djupa dalar. Då måste väl ändå slopandet av socker vara det första man gör för att slippa vara "sugen" hela tiden?
Nej, har man ätstörningsproblematik är det mot allt sans och vett att göra så. Prio ett är att stabilisera ätandet och få till en god måltidsrytm. Naturligtvis går man inte in för att äta godis, men om så ändå sker måste man försöka avdramatisera det. Mer skam och skuld hjälper inte.

En hungrig kropp kommer alltid leta efter snabba kolhydrater. TS skriver ju till och med att när hon äter som hon ska avtar hennes sötsug. TS uttrycker att hon av kroppsliga skäl inte behöver gå ner i vikt.
 
Nej, har man ätstörningsproblematik är det mot allt sans och vett att göra så. Prio ett är att stabilisera ätandet och få till en god måltidsrytm. Naturligtvis går man inte in för att äta godis, men om så ändå sker måste man försöka avdramatisera det. Mer skam och skuld hjälper inte.

En hungrig kropp kommer alltid leta efter snabba kolhydrater. TS skriver ju till och med att när hon äter som hon ska avtar hennes sötsug. TS uttrycker att hon av kroppsliga skäl inte behöver gå ner i vikt.

Okay, vilken forskning stöder det?
Vet inte vad du menar med Skam och skuld när men säger att man ska sluta med sockret? Finns ingen anledning.
 
Nej, har man ätstörningsproblematik är det mot allt sans och vett att göra så. Prio ett är att stabilisera ätandet och få till en god måltidsrytm. Naturligtvis går man inte in för att äta godis, men om så ändå sker måste man försöka avdramatisera det. Mer skam och skuld hjälper inte.

En hungrig kropp kommer alltid leta efter snabba kolhydrater. TS skriver ju till och med att när hon äter som hon ska avtar hennes sötsug. TS uttrycker att hon av kroppsliga skäl inte behöver gå ner i vikt.
Fast skam och skuld är ju något man själv skapar genom ett tankesätt. Delvis eftersom man vet att man gör ett felaktigt och ohälsosamt val när man vet att man borde göra ett annat. Skulden och skammen skapar man själv genom hur man tänker.
När man är väl insatt i sockret och dess effekt inser man att det finns bara dåliga ursäkter till att dagligen äta det även i mat. Men det är också ett val man gör. Mår man dåligt av det valet så är det nog för att man vet att man borde göra ett annat.
Man har alltid ett val. Fel val ger skam och skuld....svårare än så är det.
 
Tack för svaren hittills! Väldigt bra svar! Är i stallet nu och hinner inte svara, gör det så fort jag kommer hem.
 
Vet inte om jag missförstår dig men det är fastställt i senaste forskningsrapporterna att sockret ökar hungern samtidigt som insulinet ökar och du får blodsocker toppar och djupa dalar. Då måste väl ändå slopandet av socker vara det första man gör för att slippa vara "sugen" hela tiden?

Att både sluta med socker och lägga om matvanorna är två enorma projekt som nog är för stort.

Att bestämma sig för att t ex alltid äta mat först och godis sen är lättare och leder mest troligt till mindre godis.
 
@Koltrast Jag förstår dock hur du tänker. lika viktigt som att få in bra matrutiner så är det viktigt att ta bort/minimera sockret då man så länge man har ett sockerberoende/sug kommer äta mer än vad man faktiskt behöver trots riktiga matrutiner.

@lil-sis Forskning tyder på motsatsen. Att man antingen äter mindre mat för att få plats med godis sen eller så äter man helt enkelt mer eftersom maten inte ger sockret som kroppen kräver.
 
Att både sluta med socker och lägga om matvanorna är två enorma projekt som nog är för stort.

Att bestämma sig för att t ex alltid äta mat först och godis sen är lättare och leder mest troligt till mindre godis.
Då dessa motverkar varandra borde det försvåra snarare än underlätta då man inte stillar hungern?
 
@Rolle @EmmaW Har ni läst trådstarten? TS uttrycker att hon INTE ser sig själv som sockerberoende. Jag tycker en diskussion om sockerberoende och huruvida Bitten Jonsson/Jönsson är humbug kan vara intressant, men kanske har det inte så mycket med TS att göra.
 
@Rolle @EmmaW Har ni läst trådstarten? TS uttrycker att hon INTE ser sig själv som sockerberoende. Jag tycker en diskussion om sockerberoende och huruvida Bitten Jonsson/Jönsson är humbug kan vara intressant, men kanske har det inte så mycket med TS att göra.

Förklaringen efter det tyder på något annat ;) Det är många sockerberoende som inte ser sig som det...
 
@Koltrast För den som är insatt i sockerberoende så är det vad som kan läsas ut av ts inlägg utan några direkta problem.
Hade ts skrivit en macka här eller där, en frukt osv hade det varit en helt annan sak men här handlar det om godis.
Precis som @Rolle skriver så ser man sig själv sällan som sockerberoende så länge man är fast i det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 583
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 108
Senast: Bulldoozer
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 217
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp