Bukefalos 28 år!

Bästa flugluvan

Ackio

Trådstartare
Ja vilken är den bästa?
Personligen har jag provat 3 från hööks. En var enorm i storlekarna och kardborren fäste inte. En annan var så snedsydd så den gav skav. Den tredje var en modell man drog på men den finns inte längre, dock en liknande fanns i år.

Märkte idag att nu börjar flugorna redan komma och min 3 åring gillar dem inte så börjar bli dags att köpa en luva åt honom :)
 
Har Rambos huva just nu, är grymt rivstark och sitter kvar mycket bra på en häst som annars är otroligt effektiv på att klia och dra sönder och ta av sig luvor.. ;) Fast hon måste ha pga sina känsliga ögon. Grimma med flyveil är ännu värre enligt damen.
Denna huvan kan hon heller inte trycka in mot ögonen då den har en "list" runt om som håller nätet där det ska vara.
Ta i trä, så denna håller hittills, 2 veckor.
Tror det är en kombo av att hon inte KAN få av den, och att den faktiskt sitter bekvämt! :)

Hööks med hål för luggen har också hållit bra förut men den får man fläta fast i luggen annars tar hon av sig den.
 
Jag har denna:

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=430071&deptid=93&sortType=sortPris&sortOrder=DESC

Visserligen från Hööks men är helnöjd. Sitter kanon på och inga kanter som skaver. Jag tycker om att den går långt ner då min häst är rosa på halva mulen, så den skyddar även mot solen :)
den såg ju ut som ngt för min fuxfia, dock så tycker hon inte om öron. blir svettig om dem och drar av huvorna då. är det ngt solskydd i den? och hur är storlekarna?
jag har genom åren testat hansbos vanliga(små i storleken och dålig passform), hansbos med Uv skydd, öron och nos lapp( skav, och hästen slaktade den på 3 dagar). Rambo ( sjukt stora skav på nosrygg, nacke och käke efter en dag) och hansbos vanliga modell fast med ställbar nacke( underbar, inget skav och super passform, hade en i cob till b ponny och stort halvblod och den satt väldigt bra på båda.
 
den här är den helt klart bästa. jag har provat massor. denna är bäst!!
mina hästar har älskat den, lätt att få på och av, de får inte skav och de kan se.

om hästen har stor pannlugg kan man klippa en cirkel så att pannluggen kan sticka ut.

älskar denna masken och kommer aldrig köpa nått annat.

jag bor i australien och här har vi jätte många stora etsiga flugor och vi har 40 grader värme. den är av material så de blir inte svettiga och den håller flugorna borta.


roma%20bug%20eye%20svaer%20with%20ears.jpg
 
den såg ju ut som ngt för min fuxfia, dock så tycker hon inte om öron. blir svettig om dem och drar av huvorna då. är det ngt solskydd i den? och hur är storlekarna?
jag har genom åren testat hansbos vanliga(små i storleken och dålig passform), hansbos med Uv skydd, öron och nos lapp( skav, och hästen slaktade den på 3 dagar). Rambo ( sjukt stora skav på nosrygg, nacke och käke efter en dag) och hansbos vanliga modell fast med ställbar nacke( underbar, inget skav och super passform, hade en i cob till b ponny och stort halvblod och den satt väldigt bra på båda.

Ja, jag tror det är solskydd i den. Min känsliga dam bränner sig inte om nosen med denna på, innan jag köpte den var det ett himla kletande med solkrämer, men den täcker hela nosen :) Den är ganska stor i storleken. Jag har en M till henne och den är som en full. Jag kan knäppa kardborret hela vägen in och flärpen som nosen täcker går nästen ner i backen. Hon är mitt i mellan cob och full på träns och grimmor. :)
 
Mitt problem brukar vara att öronen blir för små till min tjej i full.... men i Xfull så kommer det in flugor under. Min brukar dock inte bli så biten i öronen så med vissa huvor har jag löst det genom att klippa bort öronen. Möjligen att den som @Perla köpt skulle fungera i Xfull eftersom den sitter rätt tight, men har inte sett det någonstans?
 
Ja
Mitt problem brukar vara att öronen blir för små till min tjej i full.... men i Xfull så kommer det in flugor under. Min brukar dock inte bli så biten i öronen så med vissa huvor har jag löst det genom att klippa bort öronen. Möjligen att den som @Perla köpt skulle fungera i Xfull eftersom den sitter rätt tight, men har inte sett det någonstans?

Ja ska prova den i morgon till min tjej som har full i grimmor o se hur den sitter. Generellt tyckte jag den såg ganska stor ut i storleken. Köpte en i storlek full, så vi får se om den passar :)

Kan ta bilder med från olika vinklar om någon vill :)
 
Jag har ett par från ullared som jag varit otroligt nöjd med, det var till och med en snäll bukefalist som köpte några fler därifrån åt mig =)
Vet dock inte om de säljs där fortfarande, var kanske två år sedan jag köpte så troligen finns de inte kvar.

Annars gillar jag fly-weils som sitter med enbart hakband, bra under de perioder insekterna inte är lika påträngande.
 
Tajt flughuva av det slag som diabla visade, finns på Hööks enligt katalogen jag fick härom dagen.

Jag använder den vita från Hööks, utan öron och med svart ludd i kanterna. Har funkat ok, men jag ser mig i år om efter ett alternativ som ger hästen bättre sikt. Jag använder flughuva främst då hästen får ögoninflammation av de fördömda insekterna (har hänt två somrar i rad nu, i de perioder med mycket insekter, att han fått en lättare ögoninflammation).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 594
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 311
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 033
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp