Bara en fundering

angelwings

Trådstartare
Satt och kollade hundannonser på en av de där stora annons-sidorna och då kom jag över en annons som jag undrar lite över.

Det var en person som ville låna ut sin nu 8 månader gamla blandrashane under ett år. Jag tänker ju (cynisk som man blivit) att hunden är i en slyngelålder och h*n vill att någon annan tar hand om den och h*n får tillbaka hunden när han lugnat ner sig. :angel: Men jag kanske är helt fel ute.

Men förutom att den som ska ha hunden i ett år då får ta 'puberteten' och sen måste lämna tillbaka hunden så vill h*n ha betalt för att man får ha hunden och stå för alla kostnader under ett år!

Är detta ett vanligt förfarande? För jag tänker att i hästvärlden så antingen säljer man: pengar i handen och ägarskapet övergår till den andre eller så är man fodervärd: man lånar hästen mot att man tar hand om kostnaderna. Man kan ju också hyra häst och då betalar man ju för nyttjandet av hästen. Men hur är det på hundsidan?

Är det vanligt att man får betala för att låna en hund? (ja, jag förstår ju om det är så att hunden ska till avel eller dylikt, men för en unghund som är blandras och väl inte direkt får tävlas eller ställas ut)
Jag tyckte bara det lät väldigt märkligt.
 
Sv: Bara en fundering

Nej det är absolut inte vanligt, tvärtom!
Om man vill ha hundvakt ett år så får man vackert betala för sig.
Fodervärd för hundar skiljer sig från hästar.
En hund sätts ut på foder för att ägaren ev vill avla på den o har rätt till två kullar på en tik o 7 parningar på en hane för hundar på helfoder.
När tiken uppnåt 5 år o hanen 7 så övergår ägandet på fodervärden, oavsett om ursprungsägaren tagit några kullar eller ej.

mvh
 
Sv: Bara en fundering

Sag ocksa en liknande annons (kanske samma?), tyckte det verkade ratt bangt. Hur kan man vilja ha betalt for att lana ut sin hund?
Mojligtvis om man vill ha en handpenning sa att man som hundagare ar saker pa att man far tillbaka hunden, att den ar i bra skick.
Fast jag som fodervard hade nog inte gatt med pa det, da kan man ju lika garna kopa en hund?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 735
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 186
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 747
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp