Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.


SÅ fina :love: ser så härligt ut att köra två stycken, jag villhöver verkligen en till hund :o

Just det, glömde lägga upp filmerna!
Först kommer försök Nr 1 att filma. Gick sådär. :rofl:
Sen fick jag faktiskt lite film på när hon sprang fint :love:

Modigt att prova med skidor. Jag skulle aldrig våga och skulle jag våga skulle jag åka kana bakom galen hund med brutna ven som följd :rofl:
 
Min nya cykel skulle levereras förra veckan. Bokade frakt osv och sen dyker dom inte ens upp utan skickar ett sms "vi kunde tyvärr inte leverera ditt paket" :devil: ibland hatar jag postnord!
Nu är dock ny frakt bokad tills idag och jag sitter på nålar och väntar ivrigt! Dock har jag fortfarande ont ekivokast bestämma mig för sele så får testköra med shortern en kort sväng. Hoppas på att få barnvakt ikväll så jag kan prova redan då annars får det bli senare i veckan. Känns överkurs att ta med en 3 åring på körtur :D
 
Var i Trysil efter nyår och då jag inte får åka skidor denna säsong pga. knäoperation så satte vi igång ordentligt med dragträningen! Hade hyrt en kickspark, var så kul! :D


Vi har dock en hel del kvar att lära, framför allt måste jag komma på hur jag ska få Ascot att verkligen förstå uppgiften, dvs. att dra. Som det är nu är han inte riktigt säker på vad jag vill, vilket gör honom osäker, plutten.
 
Var i Trysil efter nyår och då jag inte får åka skidor denna säsong pga. knäoperation så satte vi igång ordentligt med dragträningen! Hade hyrt en kickspark, var så kul! :D


Vi har dock en hel del kvar att lära, framför allt måste jag komma på hur jag ska få Ascot att verkligen förstå uppgiften, dvs. att dra. Som det är nu är han inte riktigt säker på vad jag vill, vilket gör honom osäker, plutten.
Du får skaffa någon som agerar "hare".
 
Var i Trysil efter nyår och då jag inte får åka skidor denna säsong pga. knäoperation så satte vi igång ordentligt med dragträningen! Hade hyrt en kickspark, var så kul! :D


Vi har dock en hel del kvar att lära, framför allt måste jag komma på hur jag ska få Ascot att verkligen förstå uppgiften, dvs. att dra. Som det är nu är han inte riktigt säker på vad jag vill, vilket gör honom osäker, plutten.

Jag rekommenderar verkligen draghjälp i form av någon som springer framför. Då jobbar till och med Rollo. :D
 
Jag har hört både bra och dåligt om sundpro! Ska kolla in den en gång till :)

Vad har din hund för halsmått och vilken stl på sele har du? Tänker jag kan få ett hum om hur dom är i stl.



Ja det där med mått är lurigt! Jag köpte en zero dc shorter och tog en stl som skulle passa perfekt i halsen på min hund men den är lite liten om man ska va riktigt petig.
Ska kolla om dom har fria returer fortfarande isf måste jag nog beställa en :D

Ledsen för sent svar. Ascots halsmått (runt halsen) är 45 cm och storleken på selen vi har är en L. Baserat på halsmåttet och storleksguiden för zero dc faster ska han eg. ha en XL eller XXL - han har dock en hel del päls runt halsen... Men som sagt selen är faktiskt lite stor i halsen trots vad storleksguiden anger. Hans ryggmått är ca 52 cm och bröstkorg ca 71 cm. Så ryggmåttet ger storlek M och bröstkorgen storlek L. Ascot passar helt enkelt inte in i deras storleksguide :p.

Vad är det dåliga du har hört om sundpro? Skulle vara bra att veta innan jag beställer :).
 
Ledsen för sent svar. Ascots halsmått (runt halsen) är 45 cm och storleken på selen vi har är en L. Baserat på halsmåttet och storleksguiden för zero dc faster ska han eg. ha en XL eller XXL - han har dock en hel del päls runt halsen... Men som sagt selen är faktiskt lite stor i halsen trots vad storleksguiden anger. Hans ryggmått är ca 52 cm och bröstkorg ca 71 cm. Så ryggmåttet ger storlek M och bröstkorgen storlek L. Ascot passar helt enkelt inte in i deras storleksguide :p.

Vad är det dåliga du har hört om sundpro? Skulle vara bra att veta innan jag beställer :).

Tack för svar angående mått! Vad jag förstått så är vissa av vinklarna på selen inte direkt optimala. Mer kan jag inte säga då jag inte är så kunnig. Sen har den en tendens att halka runt lite på korthåriga hundar enligt vad jag hört men det kan ju va en storleksfråga, dock inte så konstigt iom att de flesta selar är till för typ polarhundar med mera päls och där selen kanske ligger bättre pga pälsen.
 
Fick hem midjebälte + expanderkoppel idag för canicross och är SÅ nöjd. Hon fattade snabbt som attan vad hon skulle göra. Sambon som var tveksam blev så såld att han nu vill ha sitt egna bälte haha.. :p
 
Fick hem midjebälte + expanderkoppel idag för canicross och är SÅ nöjd. Hon fattade snabbt som attan vad hon skulle göra. Sambon som var tveksam blev så såld att han nu vill ha sitt egna bälte haha.. :p

Visst är det kul :love: jag blev också typ frälst efter första turen :D
 
Tar och puttar upp den här tråden, för idag har vi testat på drag med bob. Hur kul som helst! Vågade mig bara på att ta med mig en hund dock. Gick ändå bra tycker jag även om stackars Athos var väldigt tveksam och frågande inför mitt påhitt! Nu hoppas jag på snö ett tag till så att vi hinner med att köra fler gånger. :D
 
Jag är sugen på valp... Jag drog ju en del med Beardisen när han var fräsch, men nuvarande bedlington är ingen som är road av drag mer än ytterst korta bitar. Nästa hund vill jag ha som draghund främst, även om vi inte behöver tävla (jag är så nöjd att komma ut i naturen bara, men vem vet om tävlingssuget smyger sig på).

Problemet är min kära man som inte fixar fällande hundar. Pudel, beardis och strävhårig går dock bra. Vad hade ni skaffat då?
Jag har kikat lite på riesen, men tycker egentligen att dom är lite för stora. En ny beardis är såklart ett alternativ, men jag var ärligt inte så förtjust i pälsen och höll honom nerklippt och jag skulle gärna ha möjlighet att kunna ställa ut. Storpudel har jag också funderat på, men dels är det lite samma där med pälsen (utställningsskick på en pudel är liksom inte min grej...)
 
Jag är sugen på valp... Jag drog ju en del med Beardisen när han var fräsch, men nuvarande bedlington är ingen som är road av drag mer än ytterst korta bitar. Nästa hund vill jag ha som draghund främst, även om vi inte behöver tävla (jag är så nöjd att komma ut i naturen bara, men vem vet om tävlingssuget smyger sig på).

Problemet är min kära man som inte fixar fällande hundar. Pudel, beardis och strävhårig går dock bra. Vad hade ni skaffat då?
Jag har kikat lite på riesen, men tycker egentligen att dom är lite för stora. En ny beardis är såklart ett alternativ, men jag var ärligt inte så förtjust i pälsen och höll honom nerklippt och jag skulle gärna ha möjlighet att kunna ställa ut. Storpudel har jag också funderat på, men dels är det lite samma där med pälsen (utställningsskick på en pudel är liksom inte min grej...)
Vad tror du om en schnauzer då? Liknande typ av hund som riesen, dock mindre och möjligen inte lika krävande (sett till att riesen är en brukshund).
 
Jag är sugen på valp... Jag drog ju en del med Beardisen när han var fräsch, men nuvarande bedlington är ingen som är road av drag mer än ytterst korta bitar. Nästa hund vill jag ha som draghund främst, även om vi inte behöver tävla (jag är så nöjd att komma ut i naturen bara, men vem vet om tävlingssuget smyger sig på).

Problemet är min kära man som inte fixar fällande hundar. Pudel, beardis och strävhårig går dock bra. Vad hade ni skaffat då?
Jag har kikat lite på riesen, men tycker egentligen att dom är lite för stora. En ny beardis är såklart ett alternativ, men jag var ärligt inte så förtjust i pälsen och höll honom nerklippt och jag skulle gärna ha möjlighet att kunna ställa ut. Storpudel har jag också funderat på, men dels är det lite samma där med pälsen (utställningsskick på en pudel är liksom inte min grej...)

Trots storleken skulle jag ändå kolla på Riesen. Jag har sett flera som varit riktigt bra draghundar.
 
Trots storleken skulle jag ändå kolla på Riesen. Jag har sett flera som varit riktigt bra draghundar.
Ja, "bara" schnauzer känns som ett osäkert kort, och att det finns risk för att det är samma typ av hund som bedlisen jag har nu. (som är ovanligt mycket bedlis för rasen så att säga. När vi tävlar har det hänt flera gånger att folk kommer fram och kommenterar "Jag gillar inte bedlis, men den där! Den var det tryck i".)

Med en tik kanske storleken blir lite mindre kännbar också.
 
Vad tror du om en schnauzer då? Liknande typ av hund som riesen, dock mindre och möjligen inte lika krävande (sett till att riesen är en brukshund).
Min erfarenhet att schnauzer är att det är likvärdigt mycket hund som den jag har nu. Jag önskar lite mer till nästa. Men tack för tipset!
 
Sambon, och kanske lite jag också :o, vill börja köra drag med två av våra. Han vill ffa aktivera jakthunden nu under ickesäsong men min får hänga på på ett hörn också.
Canicross är vi lite för lata och otränade för. Vi vill ha nåt form av fordon.

Hundarna är en kelpie och en norrbottenspets, ca 15kg vardera. Jag väger ungefär 55kg och sambon ca 70kg. Vad skulle ni rekommendera för fordon? Är tex två/trehjulig spark tyngre för hundarna än vad cykel är? Alltså upplever ni att man kan hjälpa till mer på cykel än spark är väl det jag funderar över..
 
Sambon, och kanske lite jag också :o, vill börja köra drag med två av våra. Han vill ffa aktivera jakthunden nu under ickesäsong men min får hänga på på ett hörn också.
Canicross är vi lite för lata och otränade för. Vi vill ha nåt form av fordon.

Hundarna är en kelpie och en norrbottenspets, ca 15kg vardera. Jag väger ungefär 55kg och sambon ca 70kg. Vad skulle ni rekommendera för fordon? Är tex två/trehjulig spark tyngre för hundarna än vad cykel är? Alltså upplever ni att man kan hjälpa till mer på cykel än spark är väl det jag funderar över..

Jag upplever att hundarna springer snabbare när jag cyklar för att det är såklart lättare att hjälpa till mer. :)
 
Sambon, och kanske lite jag också :o, vill börja köra drag med två av våra. Han vill ffa aktivera jakthunden nu under ickesäsong men min får hänga på på ett hörn också.
Canicross är vi lite för lata och otränade för. Vi vill ha nåt form av fordon.

Hundarna är en kelpie och en norrbottenspets, ca 15kg vardera. Jag väger ungefär 55kg och sambon ca 70kg. Vad skulle ni rekommendera för fordon? Är tex två/trehjulig spark tyngre för hundarna än vad cykel är? Alltså upplever ni att man kan hjälpa till mer på cykel än spark är väl det jag funderar över..
Klart ni ska köra canicross!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 862
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 434
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 254
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp