Barnkläder från billiga kedjor

Visst. Ffa går det eventuellt att lämna till svärmor som är sömmerska (det är den lösning jag tenderar mot)...
Men annars frågan är om det "lönar sig" att lämna in ärvda hm-jeans som redan har gått igenom 2-3 barn till lagning. De är ju på gränsen i alla fall.

Aha :)

https://www.google.se/search?q=husk...ved=0CAcQ_AUoAg#tbm=isch&q=huskvarna+symaskin

https://www.google.se/search?q=syma...a=X&ei=hn8aVZuXIsiqsAGLyYDYAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ

Gud vad jag aldrig ska köpa ny symaskin! (förresten sa jag fel, den är från 40-50 talet den modellen)Tänk om den går sönder :o Skulle aldrig mer kunna laga jeans (min har ett bord man sätter fast om man vill ha arbetsyta. Köp gammal maskin? (jag syr ganska mycket på min och den är bra).
 
Senast ändrad:
Tjaa, jag har ju gjort det så det går uppenbarligen. Men man kan ju definiera såklart. Två par Pop "dagisbyxor" dvs baggy i stilen, storlek 110 ca. Vänd ut och in, nåla fast lappen med ett par nålar, trä benet över symaskinens, gammal Husqvarna från 65, "arm", sicksacka genom att köra fram och backa flera gånger över hålet och lappen men kör inte fram och backa över egen söm utan ta sömmarna bredvid varandra. Klipp bort överbliven lapp. På framsidan syns nu ett par sicksacksömmar över ett knappt synligt tidigare hål. Bäst att försöka hålla färgen på tråden och syns minst på jeansblått.

Jag håller med om att det är möjligt att jag inte skulle lyckas trä hans Lee jeans över Husqvarna armen, men är inte helt övertygad. Små töjbara tights borde gå (men den är ju inte ovelock direkt). Tighta jeans brukar han inte ha på dagis så ofta heller, tycker rörelsemån är bättre på förskolan och jeanstyg skyddar små knän bra.

(Så gör jag hm på rumpslitningarna, högt på låren och mellan, på mina egna jeans också.)

Btw du som hade tjej som bara vill ha tights, har du testat dagisjeans från Pop? i fina färger (de är unisex) Kan tänka mig att "tjejjeansen" på Lindex och HM är så tighta att de inte kan leka i dem och det är därför hon vill ha mjuka tights. De har fin linning med knapp och allt.

(De kostar ca 300 kr styck, men dyker ibland upp på rea. Våra gick sönder efter ett sommarhalvår, men han kryper inte jämt heller tror det är asfaltshasning som slet dem. Med lagning håller de ett år i alla fall. (Vi har två veckor kvar till ett år på dessa och de ser inte ut att vekna, de håller nog till hösten om han inte växer iväg.) Har två par, kanske ska önska ett par i födelsedagspresent åt honom också.
Kan du hitta en bild på lagningen? Vore intressant att se, gissar att jag bör köpa symaskin framöver till just detta och det vore roligt att se hur det kan se ut. Jag känner mest till de gamla stjärnorna som satt på kläderna när jag var liten. Din variant låter snyggare.
 
Kan du hitta en bild på lagningen? Vore intressant att se, gissar att jag bör köpa symaskin framöver till just detta och det vore roligt att se hur det kan se ut. Jag känner mest till de gamla stjärnorna som satt på kläderna när jag var liten. Din variant låter snyggare.

Tjaa, joo kan försöka ta en (tycker det är svårt att lägga upp bilder här) men den är ju inte ett uppvisningsexemplar direkt, andra kanske inte skulle släppa ut barn med den typen av lagningar. (Inser förresten att jag har en sådan på knät på jeansen jag har på mig nu :o en liten skada bara (mina 8 år gamla favvisjeans som håller ihop på hopp och extratråd)).
 
Tjaa, joo kan försöka ta en (tycker det är svårt att lägga upp bilder här) men den är ju inte ett uppvisningsexemplar direkt, andra kanske inte skulle släppa ut barn med den typen av lagningar. (Inser förresten att jag har en sådan på knät på jeansen jag har på mig nu :o en liten skada bara (mina 8 år gamla favvisjeans som håller ihop på hopp och extratråd)).
Asch, jag är inte så brydd :p Jag kanske kan tycka att jag känner mig lite kass när jag skickat dottern till förskola med en för stor och en för liten strumpa i helt olika färger och former för att jag glömt eller inte orkat att tvätta.
 
Det finns jeanslappar man stryker fast. Jag har strykt fast på insidan och det har iaf hållt en 20 tvättar eller mer till och med.
 
Var handlar ni era barns kläder?

Jag och en kompis diskuterade häromdagen om HUR kan HMs kläder vara så billiga?! T-shirts för 49:- och nu fick man reklam om att man får barnbyxa+tshirt för 99:-
Arbetarna, får dom ens betalt för att sy kläderna?

Helst vill jag slopa billiga kedjor där man läser både nu och då att barnarbete förwkommer hos underleverantörer och angoraull används. Men att handla enbart märkeskläder åt barnen är inte hållbart ekonomiskt och hur vet man att inte de köper in tyger från samma underleverantörer?

Hur resonerar ni?
Går lite mot strömmen och säger Lindex.
Tycker deras kläder har härliga färger o mönster och de håller bra med tanke på priset. Dottern älskar tights o klänning/tunika och köper gärna många olika.

Vad gäller ytterkläder o skor så betalar jag hellre mer och gärna begagnat.
 
Ja jag har spill o dräll barn.....men jag spiller nog värst själv iofs...! Men de kissar på sig, stänker vatten på varandra, och sen kladdet....igår hade mitt ena barn tre klädbyten tror jag som värsta primadonnan!

Viss skillnad:)
Går lite mot strömmen och säger Lindex.
Tycker deras kläder har härliga färger o mönster och de håller bra med tanke på priset. Dottern älskar tights o klänning/tunika och köper gärna många olika.

Vad gäller ytterkläder o skor så betalar jag hellre mer och gärna begagnat.

Lindex var bra upp till nu tycker jag, men storlek 128 kallar BARNET för vuxenkläder till utförandet.
 
Viss skillnad:)


Lindex var bra upp till nu tycker jag, men storlek 128 kallar BARNET för vuxenkläder till utförandet.

Håller med. Lindex har jättefina kläder till små tjejer. Men min dotter har börjat med 128 och då var kläderna mer för tonåringar. Svarta och bara en massa amerikanska flaggor.
 
Alltså, jag avskyr det här med att man i vissa butiker delar upp barnkläder i pojke och flicka så därför försöker jag köpa så könsneutrala kläder så möjligt.
 
Jag köper det mina barn vill ha. Jag kan gå in på en pojkavdelning och köpa något till min dotter om det skulle vara så. Stör inte mig.
 
Jag försöker sy så mycket jag hinner och det blir mest av ekologiskt tyg. Men inte uteslutande.

Sen köper jag ffa byxor och så kläder till äldsta sonen. Även om 80% av hans tröjor är hemsydda.

Strumpor, jeans och underkläder köper jag garanterat. Det ska tydligen vara enkelt att sy underkläder, men...
Det är ju bisarrt, jag har aldrig i hela mitt liv ens tänkt att jag skulle sy nånting till mina barn! Det kanske beror på att jag har en särskild fobi för symaskinen och alla dess jävligheter, nålen går av, tråden går av, alla korvar ihop sig osv in absurdum, men ändå. Så jäkla svårt är det ju inte om man är beredd på att öva liksom.
 
Har blandade kläder men gillar och köper mest från Kappahl (newbie), P.o.p, Lindex. Någon enstaka hm men tycker ffa dom har dålig kvalité. Kläderna känns tvättade många ggr när man egentligen bara tvättat en ggn.
 
Vi har lånat från äldre kusin plus köpt en hel del på tradera, brukar köpa klädpaket i en storlek där. Rekordet är väl 19 plagg för 40kr prima kläder, som nya.
 
Kan du hitta en bild på lagningen? Vore intressant att se, gissar att jag bör köpa symaskin framöver till just detta och det vore roligt att se hur det kan se ut. Jag känner mest till de gamla stjärnorna som satt på kläderna när jag var liten. Din variant låter snyggare.

Jeans1.jpg
 
Det är ju bisarrt, jag har aldrig i hela mitt liv ens tänkt att jag skulle sy nånting till mina barn! Det kanske beror på att jag har en särskild fobi för symaskinen och alla dess jävligheter, nålen går av, tråden går av, alla korvar ihop sig osv in absurdum, men ändå. Så jäkla svårt är det ju inte om man är beredd på att öva liksom.

Tror det är svårt ändå. Gäller att ha rätt sorts maskin som kan sy i stretchtyger. Min syr bara ostretchiga sömmar tex och jag tror att många moderna också är begränsade till det.
 
Tror det är svårt ändå. Gäller att ha rätt sorts maskin som kan sy i stretchtyger. Min syr bara ostretchiga sömmar tex och jag tror att många moderna också är begränsade till det.
Har för mig att vi sydde lite i stretchtyg på slöjden. Vi sträckte tyget något och sick-sackade.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 129
Senast: susanne
·
  • Låst
Övr. Barn Inte bara på Buke utan även i min bekanskapskrets har jag märkt att det råder delade meningar om hur mycket man lägger på kläder/skor...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp