Bukefalos 28 år!

Beach 2017 del II

Har morgonyogat 45 minuter, ganska aktivt pass vilket jag förbannade lite sådär mitt i :angel: Men då får man faktiskt hoppa över några chaturangas om man inte orkar, så det så. Hade tänkt springa efteråt, dvs nu, men jag tror att kroppen hellre vill ha en promenad. Sen rejäl frukost :d
 
Min lista:

1. Bänka 45 kg (baserat på en ca kroppsvikt på 60 kg, så ca 75% av kroppsvikt) - Klarar 45 kg, men det är inte 75% av kroppsvikt, då saknas det en del. :angel:
2, Marklyft 1,5 ggr kroppsvikt - Saknas en bit, men har dragit 100 kg och över några gånger nu så jag tycker att jag är rätt stark ändå.
3. Planka 2 min - Kroppen kanske klarar det, men det blir svårare med handlederna. På armbågarna är det inga problem.
4. Sova med bara 1 kudde - Va? :D (Och ja, det kan jag).
5. Sätta sig på golvet och ställa sig upp igen utan att använda händer - Check.
6. Stå på ett ben 10 sek - Seriöst? Check.
7. Räckhäng 30 sek och sen dra sig upp i en chin-up - Jag tror att jag skulle kunna hänga, men inte dra mig upp sen. Kommer dock inte att prova, mina händer ställer inte riktigt upp på den typen av statisk ansträngning.
8. Stillastående längdhopp, hoppa sin egen kroppslängd - Det här måste jag prova, har ingen aning om hur långt jag kan hoppa. Spänst är inte riktigt min grej. :D
9. Hålla botten av ett knäböj 30 sek - Med kroppsvikt? Inga problem.
10. Farmers walk 100 m med 2x24 kg kettlebell - Aldrig provat men kan inte tänka mig att det är några större problem, om inte händerna strejkar.
 
Senast ändrad:
Tränade igår :) Axlar, rygg, mage och rumpa. Kände mig stark! Provade den där magövningen när man har händera i golvet och fötterna på en boll som man drar in mot kroppen. Jag måste träna på det för jag kunde knappt hålla balansen så att börja röra bollen var inte att tänka :rofl:

Idag blir det ridning och så ska jag träna igen ikväll tänkte jag :) Vad vet jag inte än.
 
Min lista:

1. Bänka 45 kg (baserat på en ca kroppsvikt på 60 kg, så ca 75% av kroppsvikt) - Klarar 45 kg, men det är inte 75% av kroppsvikt, då saknas det en del. :angel:
2, Marklyft 1,5 ggr kroppsvikt - Saknas en bit, men har dragit 100 kg och över några gånger nu så jag tycker att jag är rätt stark ändå.
3. Planka 2 min - Kroppen kanske klarar det, men det blir svårare med handlederna. På armbågarna är det inga problem.
4. Sova med bara 1 kudde - Va? :D (Och ja, det kan jag).
5. Sätta sig på golvet och ställa sig upp igen utan att använda händer - Check.
6. Stå på ett ben 10 sek - Seriöst? Check.
7. Räckhäng 30 sek och sen dra sig upp i en chin-up - Jag tror att jag skulle kunna hänga, men inte dra mig upp sen. Kommer dock inte att prova, mina händer ställer inte riktigt upp på den typen av statisk ansträngning.
8. Stillastående längdhopp, hoppa sin egen kroppslängd - Det här måste jag prova, har ingen aning om hur långt jag kan hoppa. Spänst är inte riktigt min grej. :D
9. Hålla botten av ett knäböj 30 sek - Med kroppsvikt? Inga problem.
10. Farmers walk 100 m med 2x24 kg kettlebell - Aldrig provat men kan inte tänka mig att det är några större problem, om inte händerna strejkar.
@Trollunge Kul med bänk-PB! :banana:

Jag skrev ner den där listan när jag lyssnade på avsnittet men hade glömt bort det, tack för påminnelsen! Bänk och mark (1 och 2) har jag nästan gjort, ligger typ 5 kg ifrån. 3, 4, 5, 6 kan jag. 7 jobbar jag på, kan hänga 30 sekunder men inte dra mig upp. 8 har jag inte provat, får testa någon dag :D 9 kan jag, 10 har jag inte testat men tror absolut att jag kan det.

Såååå... öka litegrann i bänk och mark, klara en chin och testa stående längdhopp samt farmer's walk - challenge accepted :D

Kul att få ta del av era listor :D Jag har en liten bit kvar på både bänk och marklyft och har inte testat häng+chin-up, tror inte jag klarar det! Har ej heller testat farmers walken eller längdhoppet än men planerar att göra det :D
 
Den här helgen har, trots värdelöst väder sett till sommar/sola/bada, varit mycket välbehövlig. Veckan som gick var mentalt fruktansvärt påfrestande. Att få sova tills man vaknar av sig själv, kunna slöa på morgonen, sen ägna tid i stallet utan stress, precis vad jag behövde.

Ponny och jag har ridit ut 90 minuter i alla tre gångarterna. Efter det promenerade jag Lilleman vid handen i 20 minuter. Han går ju, av förklarliga skäl, otroligt långsamt, så det var egentligen mest för hans skull.

Sammanfattar veckan.
Måndag - en timme ridning innan jobbet.
Tisdag - blev inget eftersom min chef "glömde" tala om att mötet jag började tidigare för var inställt. :meh: När jag slutade hade det börjat åska. Lilleman reds av lillflickan.
Onsdag - samma som ovan, började tidigt på andra jobbet = hinner inte rida innan, och när jag slutade började det ösregna/åska.
Torsdag - vila p.g.a. mental urladdning. Lilleman reds på förmiddagen.
Fredag - mer vila av bara farten. Lilleman reds på förmiddagen.
Lördag - en timme ridning.
Söndag - 90 minuter ridning, Lilleman promenad.
Veckan som kommer är flickan hos sin pappa, så då rider inte hon någonting. Tanken är därför att försöka röra lite på den lille själv. Jobbar bara måndag-onsdag, sen är det semester, så räknar ner timmarna ordentligt nu.
 
Blev ute träning! Körde en sträcka där jag började med 5 upphopp, joggade till nästa ställe där jag gjorde 10 armhävningar på tå, utfallsgång tillbaka, 5 upphopp, jogg, 10 knäböj, utfallsgång, 5 upphopp, 10 fällkniven, utfallsgång, 5 upphopp, jogg, 10 ryggresningar och utfallsgång. Körde tre ggr med någon minuts vila mellan. Provade även omvända armhävningar i gungställningen och det gick mycket lättare än i fjol så lite starkare har jag allt blivit :D

Rolig träning men sen gjorde jag mig nåt i låret när jag var hos hästarna och har suttit med en boll och försökt massera upp den spända muskeln. Hoppas jag sover bort det...

I morgon ska jag rida båda hästarna under dagen, leka med barnen och sen ska jag klippa mig och få massage :love:
 
Kära beachare! Om man räknar kalorier och vill gå ner i vikt - hur räknar man då med träningen? Jag kom fram till att jag ska äta ca 1800 kcal vanligen. För att gå ner i vikt äta 500 mindre alltså 1300 kcal. Om jag då tränar säg 4ggr styrka per vecka och förbrukar säg 500kcal (gör man det btw?)/pass - hur räknar man då? Plus om man promenerar typ 3 dagar i veckan på det. Jag överlever inte på 1300kcal och samtidigt köra tung styrka. Provade ifjol med lifesum appen och höll på att dö:o

Roar mig några dagar med att skriva upp vad jag äter och hur fördelat. Träningen går bra men vikten ökar. Började med p-piller i jan pga för låga östrogennivåer (strul efter graviditet) och har gått upp 5 kg. Slutade äta i juni gör jag mådde inte alls bra av dessa. Såklart rinner dessa kg inte av mig direkt utan behöver väl chocka kroppen. Trivs inte alls som det är nu. Kläderna stramar och musklerna som finns syns inte för fettet:mad:
 
Kära beachare! Om man räknar kalorier och vill gå ner i vikt - hur räknar man då med träningen? Jag kom fram till att jag ska äta ca 1800 kcal vanligen. För att gå ner i vikt äta 500 mindre alltså 1300 kcal. Om jag då tränar säg 4ggr styrka per vecka och förbrukar säg 500kcal (gör man det btw?)/pass - hur räknar man då? Plus om man promenerar typ 3 dagar i veckan på det. Jag överlever inte på 1300kcal och samtidigt köra tung styrka. Provade ifjol med lifesum appen och höll på att dö:o

Roar mig några dagar med att skriva upp vad jag äter och hur fördelat. Träningen går bra men vikten ökar. Började med p-piller i jan pga för låga östrogennivåer (strul efter graviditet) och har gått upp 5 kg. Slutade äta i juni gör jag mådde inte alls bra av dessa. Såklart rinner dessa kg inte av mig direkt utan behöver väl chocka kroppen. Trivs inte alls som det är nu. Kläderna stramar och musklerna som finns syns inte för fettet:mad:

Testar Lifesum nu och den lägger ju på mer så man kan käka mer om man tränar :) Annars skulle jag käka enligt planen och lägga till nåt proteinrikt och kalorifattigt efter varje träning! Typ keso eller kvarg toppat med jordgubbar? Vad tror du om det?
 
Sammanfattar veckan med ett löppass, två styrkepass och ett pulshöjande styrkepass. Plus att jag skottat flera ton hö onsdag och torsdag och ridit ett dressyrpass :)

Veckans plan är:

Mån: Rida två hästar
Tis: Styrka och ridning
Ons: Hiitpass och ridning
Tors: Styrka och ridning
Fre: Löpning
Lör: Ridning
Sön: Hiitpass och ridning
 
Hela resten av familjen har semester nu. Gissa hur motiverande det var att gå till jobbet idag då? Dock började dagen på världens bästa sätt genom en timme ridning i alla gångarter med ponny, i strålande sol. :love: Typ enda fördelen med jobbet i butiken är att det går att rida på morgonen innan (kommer definitivt vara guld i höst/vinter sen när det är kolsvart när jag slutar andra jobbet).
 
Testar Lifesum nu och den lägger ju på mer så man kan käka mer om man tränar :) Annars skulle jag käka enligt planen och lägga till nåt proteinrikt och kalorifattigt efter varje träning! Typ keso eller kvarg toppat med jordgubbar? Vad tror du om det?
Måste väl ta ner appen igen så den får räkna åt mig. Eller lägga ner räknandet och träna mer:angel:
 
Kära beachare! Om man räknar kalorier och vill gå ner i vikt - hur räknar man då med träningen? Jag kom fram till att jag ska äta ca 1800 kcal vanligen. För att gå ner i vikt äta 500 mindre alltså 1300 kcal. Om jag då tränar säg 4ggr styrka per vecka och förbrukar säg 500kcal (gör man det btw?)/pass - hur räknar man då? Plus om man promenerar typ 3 dagar i veckan på det. Jag överlever inte på 1300kcal och samtidigt köra tung styrka. Provade ifjol med lifesum appen och höll på att dö:o

Roar mig några dagar med att skriva upp vad jag äter och hur fördelat. Träningen går bra men vikten ökar. Började med p-piller i jan pga för låga östrogennivåer (strul efter graviditet) och har gått upp 5 kg. Slutade äta i juni gör jag mådde inte alls bra av dessa. Såklart rinner dessa kg inte av mig direkt utan behöver väl chocka kroppen. Trivs inte alls som det är nu. Kläderna stramar och musklerna som finns syns inte för fettet:mad:

Hade jag varit du hade jag lagt till kalorier och ätit upp det du tränar bort. Annars blir ju underskottet väldigt stort och risken är att du kommer tappa mer muskelmassa än nödvändigt. Tung styrka och 1300 kcal/dag låter inte alls kul :cautious:

-------------------------------------------------

Förra veckan landade på ca 7,5 h träning. Mycket crossfit, en 90 min yogaklass och ett hemmapass i söndags med mina nya kettlebells :bump:

Fick dock lite ont i framsidan hö axel efter mitt långa pass i lördags med både ganska mycket chins-träning, max bänk och mycket armhävningar. Känns tyvärr av lite fortfarande. Och nu på kvällen känner jag även lite i hö knä vilket jag inte alls kände idag när jag tränade men kanske lite i söndags när jag körde 100 goblet squat med 16 kg kettlebell..:meh:
Så min kropp känns inte helt på topp, inte konstigt kanske att jag börjar bli lite ansträngd så mycket som jag tränat senaste månaderna, lite putt bara för jag borde kanske vila imorgon men jag känner inte för det :p Får se hur jag känner mig imorgon bitti ;)

Passet idag var en mördare :D Körde team tillsammans med en kollega som tränar på samma ställe:

50 box hopp
50 jumping pull up
50 kb-swing
50 utfall
50 toes to bar
50 push pressar (20 kg)
50 good mornings (20 kg)
50 wallballs
50 burpees
50 dubbelhopp hopprep

Först uppifrån och ner, sen tillbaka igen :D
 
Hade jag varit du hade jag lagt till kalorier och ätit upp det du tränar bort. Annars blir ju underskottet väldigt stort och risken är att du kommer tappa mer muskelmassa än nödvändigt. Tung styrka och 1300 kcal/dag låter inte alls kul :cautious:

-------------------------------------------------

Förra veckan landade på ca 7,5 h träning. Mycket crossfit, en 90 min yogaklass och ett hemmapass i söndags med mina nya kettlebells :bump:

Fick dock lite ont i framsidan hö axel efter mitt långa pass i lördags med både ganska mycket chins-träning, max bänk och mycket armhävningar. Känns tyvärr av lite fortfarande. Och nu på kvällen känner jag även lite i hö knä vilket jag inte alls kände idag när jag tränade men kanske lite i söndags när jag körde 100 goblet squat med 16 kg kettlebell..:meh:
Så min kropp känns inte helt på topp, inte konstigt kanske att jag börjar bli lite ansträngd så mycket som jag tränat senaste månaderna, lite putt bara för jag borde kanske vila imorgon men jag känner inte för det :p Får se hur jag känner mig imorgon bitti ;)

Passet idag var en mördare :D Körde team tillsammans med en kollega som tränar på samma ställe:

50 box hopp
50 jumping pull up
50 kb-swing
50 utfall
50 toes to bar
50 push pressar (20 kg)
50 good mornings (20 kg)
50 wallballs
50 burpees
50 dubbelhopp hopprep

Först uppifrån och ner, sen tillbaka igen :D
Du menar att jag ska ligga runt 1800? Om jag då tränar och förbränner 500kcal/dag så borde det bli som att äta mindre. Eller fattar jag dig fel? Vilm ju absolut inte tappa muskler - bara att dom visar sig lite mer.

Btw. Vilket pass :eek:
 
Du menar att jag ska ligga runt 1800? Om jag då tränar och förbränner 500kcal/dag så borde det bli som att äta mindre. Eller fattar jag dig fel? Vilm ju absolut inte tappa muskler - bara att dom visar sig lite mer.

Ja precis ex
En dag du inte tränar alls eller gör nåt aktivt: 1300 kcal
En dag du gymmar: 1300+det du förbrände på gymet
En dag du tar en lång promenad eller liknande: 1300+det du förbrände på promenaden

Sen vet jag inte riktigt vad som är rimligt att säga att man gör av med när man gymmar, det skulle jag googlat lite på, beror ju såklart mycket på hur intensivt man kör när man är där osv.

Så hade jag tänkt iaf :) Som tumregel inte tappa mer än 0,5 kg i veckan om man vill behålla sin muskelmassa.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 229
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 226
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 816
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 202
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp