Berättar ni vad er häst kostat?

Maoam

Trådstartare
Funderat lite på det här med att vilja/inte vilja berätta vad man betalat för sin häst. Har märkt att det varierar mycket om man tycker att det känns OK att berätta vad man betalat.
Hur resonerar ni kring detta? Berättar ni vad ni betalat för er häst? Tycker ni det är OK att fråga andra eller bli tillfrågad om detta? Vad är det som gör att ni resonerar som ni gör angående detta?
Jag har en känsla av att ju mer man betalat desto mindre benägen att berätta vad man betalat är man, har ni samma känsla? Och vad är det som gör att det är känsligt?
Självklart är det helt upp till var och en vad man vill berätta och inte berätta, men det är intressant att fundera över varför det är känsligt.
Personligen har jag inga problem med det, men jag har andra sidan aldrig köpt ngn superdyr häst.Tycker däremot att det är intressant att veta vad olika hästar kostat, men jag lägger ingen värdering i det heller vilket kanske många gör?
Dela gärna med er av era tankar och funderingar kring detta...
 
Inga problem för mig att berätta om någon frågar.

Tillhör skaran som inte betalat mycket för mina då den ena var ponny på 152 cm och den andra ohanterad 3 årigt fullblod.
 
Om jag ska sälja eller köpa en "liknande" häst som någon har kanske jag frågar annars är det helt ointressant för mig.

Om nån frågar mig skulle jag antaligen säga hurså - om det är av samma skäl som ovan så hade jag självklart svarat - annars hade jag tyck att det inte var nånting de har att göra med. Känsligt är det inte, men jag fattar inte varför de ska veta det?

Jag har för övrigt inga särskilt dyra hästar i min ägo
 
Första hästen köpte jag för lite pengar och så kvittade vi resten av köpesumman mot skulden säljaren hade till mig, den affären ville jag inte diskutera med utomstående och ändå är det just den jag fått flest frågor om. :cautious:
Annars är det inget jag tänker på, frågar någon, svarar jag.

Men frågor och reaktioner beror på om det är hästfolk eller inte som frågar. ;)

Köpte en häst som vanligt folk tyckte var jättebillig :) och hästfolk ojade sig över att jag betalat för mycket. :nailbiting:
 
Jag har bara köpt en häst och det var för över tio år sedan. Vill någon veta vad hon kostade brukar jag nuförtiden svara med summan. Jag köpte henne från en ridskola och då var det många av eleverna som undrade vad jag gav för henne, då brukade jag svara att hon kostade ungefär lika mycket som det kostar att ta hand om henne under ett år.

Nu har jag även kvar en femårig dotter till ovanstående, och när någon frågat vad hon kostat brukar jag börja räkna upp alla tillverkningskostnaderna.
 
Jag tycker det är en märklig fråga, varför vil man veta vad andras hästar kostar? Jag kan förstå det om man är intresserad själv och exempelvis vill köpa en islänning från Island. Då kan man vilja veta hur prisbilden ligger och importkostnad osv. Men att veta hur mycket någons häst kostat bara för att man är nyfiken tycker jag är rätt märkligt.
 
Även om inte ni och jag är så känsliga och bryr oss, så finns det tyvärr mkt avundsjuka i hästvärlden. "Att somliga har råd att köpa välstammat och andra inte". I många fall är det "inte papperet man rider på utan hästen". Men i vissa fall är det papperet som avgör om hästen har den klass som ryttaren har tänkt sig.

Jag vet inte hur ofta jag suttit på ridskolor, träningar och tävlingar och hört hästfolk snacka bakom ryggen "den där hästen betalade de 150.000 kronor för och den är 8 år nu och kan knappt hoppa 1 meter", eller "den där hästen kostade dem 75.000 kronor och han kan inte ens gå på tygeln". För att en kvart senare säga, "den där hästen köpte hon från galoppbana för 8.000 titta så bra den hoppar. JAAAA de kom 3'a ÅÅÅÅ vad duktiga de är" alternativt "det där är en travare som tävlat trav i 10 år. Den fick hon av grannen och idag ska de debutera LA dressyr. Kolla vilken fin galopp den har och den ser ju absolut inte ut som en travare".

Så jag förstår om det kan vara en känslig fråga. Även om jag köpte min vackra vita donna som vid den tiden var 17 år, för 12.000. Då ingick utrustning och hemkörning. Det var min skatteåterbäring det året. :heart Jag fick ju ett föl, som vi inte visste om på köpet och hade den vackra vita i 12 år. När jag köpte henne var hon 17 och inte riden på 7 år utan gått i hagen möjligen en sväng rakt ut i skogen någon gång om året. Hon hade en trevlig stam och var B-premierad, samt tävlad LB-hoppning, dock väldigt het på hinder, även om hon tog i för kung och fosterland med ett schysst scope och hade nog enligt mig varit trevligare på dressyrbanan. Då hon hade trevliga gångarter, var mjuk och lyhörd för hjälperna och alltid ville göra rätt även om chauffören inte hade rätt kunskap och balans alla gånger...
 
Jag tror att det kan vara känsligt eftersom en del människor, tyvärr, kan vara ganska dömande. Om t ex någon som inte är en superduktig ryttare köper en dyrare häst så blir det lätt snack i stil med "vad ska h*n med en sån dyr häst till när h*n inte ens kan rida ordentligt".

Själv har jag inget problem med att tala om vad jag har betalt för mina hästar och jag har heller inget problem med att fråga andra om jag känner att jag har en vettig anledning till det. Jag frågade t ex en bekant vad hon hade betalat för en häst hon importerat eftersom jag har funderat på att göra detsamma själv när det är dags för mig att köpa häst nästa gång. Nu vet jag ungefär vad jag kan få för pengarna.
 
har inga problem att berätta vad jag betalat för mina hästar, 4"-6"-10"-45" och gratis ;).
är nog när det kommer upp i högre prisklasser som det börjar bli mer tabu, då det ju är väldigt mycket pengar folk lägger på hästar. och folk förväntar sig nog att en häst för 150 000kr ska vara superfin och i toppklass.
jag t ex har svårt att förstå hur man kan lägga den summan på en häst men så är jag ju inte på den nivån att jag kan ta tillvara på en häst med bättre kvalitéer.

hade dock tur i oturen eller vad man ska kalla det när fuxens pris mer än halverades då hon var lagom galen :angel: och hade ryggfynd. men en utbildad häst med bra stam och bra hopp och gång. hade nog fått betala i alla fall 80" om man jämför med hästar med på pappret liknande meriter.
 
Visst kan jag berätta om nån frågar, men det har hittills aldrig hänt. Eller, jo förresten, med en av ponnyerna händer det ibland när vår tränare skryter om oss (:o ) att någon nyfiket frågar vad vi gav för henne. När de får höra den prislappen ser de ut såhär :eek:O_o eftersom hon nu är värd typ det dubbla :love:
Men annars händer det aldrig. Har rätt mediokra ponnyer som nog är rätt uppenbara att de inte var så värst dyra, men inte heller billigast möjliga.

Jag brukar aldrig fråga själv heller, tycker det är rätt ohyfsat och för det mesta inte något någon har med att göra.
Enda anledning det kan kännas okej är om jag är ute efter just den typen av häst, och är nyfiken på vad någon annan betalade för att själv få ett hum om prisbilden. Då skulle jag inte heller tycka det var lite fräckt att bli frågad.
 
Det där med att fråga om pris har jag bara sett gällande hästar under 100-200 kkr.
Jag förstår inte vad man har med andras hästars värde att göra överhuvudtaget, annat än nyfikenhet. Vill man veta vad en häst med viss stam/utbildning/ras/ålder osv kostar så är det bara att läsa annonser så får man snabbt ett hum.
 
Jag har aldrig förstått problemet att prata pengar...
Tycker själv att det kan vara intressant att veta vad man får för pengarna, hur lägenhetspriser i området är, vad folk fått ge för bilen/transporten osv.. Inte för att veta hur mkt pengar just DE rör sig med, utan för egen del... Ser jag något jag är intresserad av så undrar jag för egen del...
Samma med hästar, om man rider någon häst så är det intressant att veta vad man själv skulle behöva ge för en liknande...

Min kuse kostade 15 ;) å fölungen har kostat betydligt mer att avla fram.
 
Nu har jag visserligen fött upp båda mina, men jag berättar mer än gärna vad de kostar, speciellt de som funderar på att betäcka sitt sto för att få en till häst "billigt". Jag är van vid att diskutera priser, åt alla håll, men så säljer och förmedlar vi hästar här också så det är väl mer en "ha koll på marknaden"-grej än nyfikenhet. Folk brukar fråga oss om rimliga priser också, så det tar väl bort en del av det hemlighetsfulla.

Annars ser jag inte vad det skulle ha för betydelse. Ibland får man lägga en del pengar på sin drömhäst, och har man möjligheten och viljan till det så får man väl göra det? Med tanke på vad en häst kan kosta under sitt liv kan det nog vara värt att lägga pengar som insats också, för att få det man vill ha och maximal glädje av hästägandet. Ibland har man tur och hittar det man vill ha för en billigare peng och då är väl det också skitbra. Det är ju inte alltid kapaciteten som kostar, det kan vara andra egenskaper också.
 
Äh, jag fyndade min häst så jag berättar gärna, men jag ser ingen anledning att fråga någon annan vad deras häst kostar.

Undantaget såklart när mina vänner letar och jag vet prisbild etc, då frågar jag ibland om slutpriset.
 
Jag har aldrig förstått problemet att prata pengar...
Tycker själv att det kan vara intressant att veta vad man får för pengarna, hur lägenhetspriser i området är, vad folk fått ge för bilen/transporten osv.. Inte för att veta hur mkt pengar just DE rör sig med, utan för egen del... Ser jag något jag är intresserad av så undrar jag för egen del...
Samma med hästar, om man rider någon häst så är det intressant att veta vad man själv skulle behöva ge för en liknande...

Min kuse kostade 15 ;) å fölungen har kostat betydligt mer att avla fram.

Fast vill du verkligen ha reda på vad man får för pengarna är det betydligt bättre att kolla på hur läget ser ut på marknaden (kolla annonser mao). Det är ju marknaden som bestämmer priserna, vad grannen gav för sin häst/lägenhet/osv igår är helt irrelevant idag.
Att fråga vad någon betalade ger ju i praktiken just information om hur mycket pengar de har att röra sig med och var beredda att spendera på hästen/lägenheten etc, och ger ingen relevant information om marknaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 545
Senast: fio
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 378
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp