Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Slutresultatet blev ett litet mysigt stall till mina hästar.

stall.jpg

Shit va snyggt :love:
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Murade väggar är så sjukt snyggt :love:
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

tack, ja det tycker jag med. men det var viktigt för mig att det mesta skulle vara så underhållsfritt det går och att det minsann inte skulle gå att gnaga på kanter och så.
jag var höggravid när vi gjorde stallet så man minns det alltid när man ser boxarna jag har slitit med:)
vi hann inte klart med vatten och ventilation så det får komma sen. sen skulle jag vilja ha vita naturstenar på väggarna men det var så fasligt dyrt:angel:
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Men vill man inte riskera att hästen fastnar så lär man ha mindre mellanrum om man inte använder plaströr som lossnar om en häst fastnar.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Fast de godkända måtten lär ju vara de bästa...? Vet inte hur brett det är där men om jag någongång bygger själv så kommer jag då följa rekomendationerna :)
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Ska kanske tillägga att det är tre storhästboxar och en shettisbox 2,5x2,5 . De storhästboxar som ligger intill varandra har en löstagbar mellanvägg (4cm tjocka brädor som ligger i U-balk) så det kan bli en 320x6 m fölningsbox. Sadelkammaren är en gammal Bet-kammare 2,5x2,5 m, där behövdes bara en isolerad dörr och innertak. Den är uppvärmd. Har även en spolspilta 2,5x2,5. Stallet är en gammal lagård, har taktrummeventil samt fyra dörrar. Ger bra ventilation.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Nu är vi ÄNTLIGEN klara med vår ombygganation av stallet, två stycken miniboxar till två stycken minigubbar blev det, byggda av pappa och mig från grunden *stolt* :D

Blev jättenöjd med resultatet, hästarna älskar att kunna stå och lukta och prata med varandra över mellanväggen och vår shettisherre som älskar att rulla sig är förtjust över den nya stoooora ytan att rulla runt på.

Vi har murat upp med lecasten och sedan kalkputsat väggarna och målat vita, mellanväggen är av trä och ska man ha större häst/hästar sen kan man antingen plocka bort eller lägga till plankor, smidigt!

Det är fortfarande lite småpill kvar men vill ni se så finns det en dröss med bilder här: http://stall-haga-lund.bilddagboken.se/
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Eller jo jag fattar egentligen. Tjejer gör tjejgrejer och killar gör killgrejer. Fortfarande. År 2007.

Jag har visserligen inte byggt något stall men hos oss är det jag som snickrar om det behövs. Jag har snickrat hyllor till källaren, två stora breda grindar + en liten grind, byggt vindskydd till altanen, en liten träbro över trädgårdsdammen, byggt hinder till dottern när hon fick för sig att träna hoppning med hunden osv, osv......

Sen är det jag som skruvar ihop ev. IKEA-möbler, fixar belysningar etc.

Mitt senaste "projekt" var att "meckla" med pelletsbrännaren som inte ville funka riktigt.

Jag har en gubbe men han har "nada" tålamod när det kommer till pilliga saker så han vill man bara inte ha i närheten då. :D

Att sy, baka och pyssla är inget för mig däremot :crazy:

Vet inte varför just jag är på detta viset men kanske det kan ha med att göra att jag är uppvuxen med min far och enda barnet så han var ju tvungen att bryta könsrollerna och lära mig allt han kunde. :love:

När det gäller tjejerna här som inte byggt sina egna stall så tycker jag inte det är konstigt. Om man inte är van vid att hålla i en hammare och spik så kanske man skulle börja med något lättare projekt först. Dessutom är det inget fel i att be om hjälp tycker jag. Det gör ju även killarna. :)
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Ja jag ville ha traditionsenligt blå dörrar och luckor men den traditionsenliga blå var ju även jättetråkig...;)

Så jag valde en blå färg som gör mig glad när jag ser den och det har faktiskt grannarna som går förbi också sagt att färgen är jättemysig..:)
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

18494336.jpg


Min häst har fruktansvärt dåligt bordsskick när han äter betfor, därav allt svart runt krubban :angel: :devil:
13708851.jpg
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Tack tack :D Fast det är bara den svarta som är min, den andra är bara bonus ;)
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

KL

Här är länk till en bild av mitt hemmabyggda stall.

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=12312&catid=506

Det är en stor hästbox och en shettisbox. Har också en liten snutt där jag har höförvaring. Man ser lite av grinden till höförvaringen längst till hö på bilden.

Sadelkammare/foderkammare har jag i ett rum till vänster av gången, isolerat och med element.

Stakket är ett kallstall, öppet upp till taknock. Tidigare så var detta en vagnsloge med dubbeldörr rakt fram och där jag står och tar kortet. Vi satte igen en halvan av dörrarna och reglade upp vägg istället. Dörren är 1,5 x 2,5, samma mått på den dörren där jag står.

Har alltså två dörrar. En som är ingång från gårdsplanen och dörren raktfram på bilden är dörr rakt ut i hagen. Mycket smidigt :D

Boxarna är hemmagjorda, skenan och hjulen till skjutdörren på den stora boxen är köpta, annars har min man svetsat allt metallmaterial.

När det gäller arbetsfördelningen så har jag och min man hjälpts åt med att bygga stallet. Jag kan t ex inte hålla i NÅGOT som VIBRERAR då jag har en kronisk tennisarmbåge. Detta gör också att jag inte kan spika. 2 slag med en hammare och den flygger all världens väg pga att jag inte kan hålla pga smärta och dålig greppförmåga.

Alltså kan jag inte hålla i skruvdragare, sticksåg, cirkelsåg, borrmaskin osv. Något som kan driva mig till vansinne eftersom jag faktiskt är händig och tycker det är kul att grejja. Men det är bara att inse att "anden är stark men kroppen svag".

Det jag har kunnat gjort i stallbygget är ritat, mätt, hållit i vid sågning, varit hantlangare och hållit i bräderorna när de skulle spikas upp på väggen. Kommit med kluriga lösningar som min man fått utföra ;). Jag har kladdat med betongen och jag har målat och oljat.

Det var jag som ritade hur boxarna skulle se ut, gav ritningarna till min man och han svetsade iordning galler osv. Han hade ingena aning om hur boxarn skulle se ut och var tämligen ointresserad också :angel:.

Så vi har verkligen gjort stallet tillsammans. Jag hade ALDRIG kunnat bygga mitt stall utan hjälp från honom och han hade aldrig kunna byggt utan mina idéer :D. Däremot så hade han nog gladeligen lämnat över hela bygget till mig om han visste att jag vore bra i min arm :p

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 338
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp