Bukefalos 28 år!

Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Om du har en sån sambo har du nog större problem än att du inte kommer lära dig snickra.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Är det nån mer än jag som faktiskt varit med och byggt själva istället för att lämna det till sambo, farfar eller nån annan (man...)?

Jodå, jag har varit med och hjälpt till med det jag kan. Ritat stallet, kollat ut material, målat, skruvat gips, satt upp hagarna, åkt och köpt material (och varje gång har alla karlar på brädgården blivit imponerad av att en ensam tjej kommer och köper virke och kan sätta fast ett spännband :crazy: ), färg osv.
Dessutom har vi barn som måste tas om hand och då har det varit smidigare att han är med mig och sköter marktjänst/åker ärenden och de som kan snickra gör det så att det går "snabbare". Hade vi inte haft tidspress hade jag gärna hjälpt till mer.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

jag skulle bara vara i vägen omjag var med o byggde ett stall, plus att jag vill ju att det skall gå så snabbt som smidigt, orka vänta! så då håller iaf jag mej undan när de byggso hjälper till med sådant jag vet att jag klarar av. lära mej kan jag göra en annan gång.

sen känns det ju urlöjlig tom jag skulel börja propsa på att få hjälpa till bara för att visa att "tjejer kan!!!". Man kan väl passa på att slappa o servera lemonad när man kan =P kanske kolla på härlif utsikt, halvnakna, svettiga män som tar i. häärligt =)

jag skulel ju aldrig vilja ha min sambo till att sköta om min häst en dag om jag inte hade låång tid på mej så jag kudne visa hur man gör allt rätt osv.
tålmodig? njää
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

byggt för hand i trä för ca 1 år sen :bump:



 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

*lite knapplån*

Jag hade nog bett min pappa om hjälp om jag hade byggt stall. Och den allra största anledningen till det är att pappa är sjukt duktig och tycker det är KUL! Medan jag tycker det är tråkigt. Jag hade säkert kunnat hjälpa till, jag är inte helt ohändig, men varför skulle jag, om nu andra gör det med glädje?
Däremot hade jag nog styrt och ställt en hel del, och gjort de roliga sakerna :D Men det säger väl mer om våra personligheter än vårt kön??
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Har/ska ni isolera er sadelkammare? Är det plywood ni har precis ovanför det murade? Hur håller det gör sadelhänhängare etc?
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Lite uppdatering från mig!
Jag flyttade till gård och har nu transporterat dit mina hästar i onsdags. Från början var det stor ladugård på ca 11,5 x 8 meter, stall med 2 stora boxar och shettisbox + liten sadelkammare och sen en loge till på ca 6,5 x 8 m samt en länga på ca 6,5 x 15 m
Stalldelen prioriterar vi just nu.
Dörren utåt är helt bytt eftersom den inte gick att stänga = gångjärnen släppte och man kunde få den i skallen typ :crazy:
Sen har vi rivit shettisboxen samt sadelkammaren och bygg två stora boxar = 4 stora boxar. Ska även ha plats till en liten foderkammare precis bakom en av boxarna. Stallet är målat i gråblå med vita väggar upp till och vitt tak samt svarta stolpar och detaljer. Snyggt ! :) Har tagit en del bilder och ska ladda upp så fort jag kan. Sadelkammare ska byggas i ladan som är ca 6,5 x 8 m så fort som möjligt och även ett tvättrum/täckesrum i anslutning till detta !
Jag är helt salig och det är jätte roligt att bygga trots att vi hade
- 15 här igår :crazy:
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Nu har ju inte JAG byggt det här stallet men det byggdes i samband med att ägarna flyttade till gården för 5 år sen tror jag, jag är rätt säker på att de snickrade ihop det själva;)




SSA50402.jpg

så här såg det ut innan jag och en tjej till målade stenväggarna vita i somras, nu ser det fräschare ut och är mycket ljusare!
Stallet är på 4 boxar,en liten sadelkammare och en liten foderkammare, och som synes är träet ljusgrått och galler+ kanter är svarta, även om kanterna på boxdörrarna har hunnit bli väldigt slitna...


21maj080.jpg


lskadePiltur029.jpg

Med vita väggar,som det ser ut nu.
Ignorera min hästs intorkade foderslabb runt krubban;)
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Men det säger väl mer om våra personligheter än vårt kön??

Om hälften, eller åtminstone en enda, som svarat hade sagt att de lämnat jobbet till mamma, mormor, moster, valfri annan kvinna - ja då hade jag kanske ett ögonblick funderat över om det handlade om "personlighet".

Jag tror inte förklaring till att majoriteten hantverkare är män handlar om "kul" eller "personlighet". Jag tror det är djupare rotat än så. Stereotypa könsroller och traditioner - det är dags att bryta dom.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

jag skulle bara vara i vägen omjag var med o byggde ett stall, plus att jag vill ju att det skall gå så snabbt som smidigt, orka vänta! så då håller iaf jag mej undan när de byggso hjälper till med sådant jag vet att jag klarar av. lära mej kan jag göra en annan gång.

sen känns det ju urlöjlig tom jag skulel börja propsa på att få hjälpa till bara för att visa att "tjejer kan!!!". Man kan väl passa på att slappa o servera lemonad när man kan =P kanske kolla på härlif utsikt, halvnakna, svettiga män som tar i. häärligt =)

jag skulel ju aldrig vilja ha min sambo till att sköta om min häst en dag om jag inte hade låång tid på mej så jag kudne visa hur man gör allt rätt osv.
tålmodig? njää

Jag har förstått att många tjejer tänker som du. Det är troligen därför majoriteten av dom tråkar ut mig.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

jag skulle bara vara i vägen omjag var med o byggde ett stall,
...
jag skulel ju aldrig vilja ha min sambo till att sköta om min häst en dag om jag inte hade låång tid på mej så jag kudne visa hur man gör allt rätt osv.

Vi verkar vara ovanliga hemma hos mig... Jag och min sambo hjälps åt både med byggprojekt och att ta hand om hästarna, och vi är nog ungefär lika duktiga på båda sakerna.

(Sen är vi dessutom så "otypiska" att han jobbar på ridskola och jag som ingenjör :smirk: )
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

ajdå!!

ja jag har fruktansvärt svårt för brudar överhuvudtaget.

men däremot e jag asdålig på att snickra, och det ha rinte med mitt kön att göra. så det överlåter jag till den som kan så man slipepr göra om o hålla på. Jag är ganska perfektionistisk så om jag skulel göra det skulel det aldrig bli bra. med folk som kan snickeri kan man ställa högre krav.

synd att tjejer som inte behöver hävda sin manlighet tråkar ut dej =P
jag lovar att man tröttnar. jag har alltid försökt var alika grym på allt som kilalrna, spelat baseboll, vägrat ha kjol, ta i när det egentligen inte behövs osv. och man tröttnar. till slut blir de ju bara så at man inte tillåter sej själv att få hjälp. och det e ju trist om man e askass o gör de ändå =P
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

hihi vad skoj!! Jag tror att både jag o min sambo gillar att fixa o greja själva, i våran takt o sådär..
Men jag brukar försöka vara delaktig i det jag kanför jag vill ju gärna lära mej! men om johan tex ska dra el o jag undrar hur, o varför o sånt så blir han bara irreterad efter ett tag eftersom jag inte är så teknisk o inte fattar så värst mycket haha!

Jag o pappa brukar hjälpas åt, men han e så dålig på att förklara så då gör jag bara dte han säger åt mej så slipepr vi bli irrterade.. Tilläggas bör väl att min pappa är totalt obegåvad när det gäller pedagogik =P
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Tjejer som "behöver hävda sin manlighet"? Snarare tjejer som fastnat i könsroller, saknar handlingskraftighet, ringer sin sambo när de ska byta elpropp eller tycker att snickra och spela baseball har med manlighet att göra öht.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Ja jag sa ju att man tröttnar =P Man får utgå ifrån sin egen förmåga o göra så gott man kan!

tja vissa kanske trivs med att fastna i en könsroll för då vet dom vad som krävs av dom, eller av ingen anledning alls..?

jag gör det inte och ställer ganska mycket krav på min sambo att vi skall hjälpas åt osv. Jag hade gärna dragit el in till våra garderober om jag had ekunnat.. men så kan jag ju inte det så då överlåter jag gärna det ansvaret på Johan, men hjäålper till med det jag kan =)
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Det enda som saknas i vårt stall nu är boxgrindarna.
De är beställda efter mått, och ska levereras och monteras inom tre veckor.
Jag har pratat med Länsstyrelsen idag, och vi får ta stallet i bruk direkt när det är klart så gör man besiktningen senare.

Såhär ser stallet ut idag (vi målar till sommaren!):

http://pg.photos.yahoo.com/ph/latexabest/album?.dir=/69bdre2

En fråga bara hur har ni armerat i blocken??
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Har/ska ni isolera er sadelkammare? Är det plywood ni har precis ovanför det murade? Hur håller det gör sadelhänhängare etc?

Sadelkammaren är isolerad, bakom OSB-skivorna.
Vi märkte ut var sadelhängarna ska vara, och det finns en förstärkning på baksidan av OSB-skivan på de ställena.

Immer
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 069
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 542
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp