Bukefalos 28 år!

Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Hon verkar ju öva på rätt bra själv på de svåra skolorna i hagen. :D
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Det blev rätt dåliga bilder från sista träningen men lägger ut ett par.
Hästen har sedan igångsättningen känns jättefin men när jag såg film från första träningen för ett par veckor sedan sjönk modet. Hon såg inte alls lika lätt ut i fronten som vanligt. Det såg rätt jobbigt ut faktiskt även om det blev bättre på slutet.
Träningen nedan gick hon Skitbra på men jag ser fortfarande samma tendens. Hon kommer inte alls upp sig i fronten även fast jag som ryttare tycker att hon känns jättefin.
Hästen har dessutom tidigare haft en förkärlek av att vilja bli buren i handen mellan varven men det är borta nu (har därför relaterat det till att hon balanserar upp sig bra). Så min känsla stämmer inte alls överens med det mina ögon sett.
Har ställt av henne på liten vila nu och ska igång i veckan igen. Sen återbesök 2/1.

Den här bilden illustrerar väl det jag inte är nöjd med. Vad ser ni?
retKatarinatraumlningojulkatter091_zps2674451c.jpg


retKatarinatraumlningojulkatter046_zps4a7f56a6.jpg


retKatarinatraumlningojulkatter020_zps3059dc41.jpg


retKatarinatraumlningojulkatter082_zpsd45922a8.jpg
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Det är inte bara så¨enkelt att hon inte orkar bära sig mer än vad hon gör i dagsläget? Hon stoppar ju in näsan och det brukar vara relaterat till bristande styrka.
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Ja jag har tänkt i de banorna också och jag hoppas innerligt att du har rätt och att det är så.
För ridkänslan hon har gett har varit toppen. Frågan är bara om hon inte orkar eller inte kan...Efter att ha haft dubbelsidig hovledsinflammation efter sträckning i bogen så är jag mer än lovligt nojig.

Vad snygg han är förresten, din Juno. Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en läcker ponny när jag tröttnar på stora träiga halvblod. ;)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Den här bilden illustrerar väl det jag inte är nöjd med. Vad ser ni?
retKatarinatraumlningojulkatter091_zps2674451c.jpg


Jag tog mig en uppfattning innan jag läst texten och av ögonblicksbilden tycker jag kunnat utläsa en del.

Hästen ligger för mycket på framdelen. Om du vinklar upp dina händer först så du öht kan få en rättvis känsla till munnen. Sen sitter du så att styrkan i ditt bäcken inte orkar lyfta upp hästen. Han måste visas rätt väg.

Du får en mycket bättre andning samt känslan av att inte vilja stupa framåt om du bara sträcker mer på dig och somsagt vinklar händerna rätt.

Detta är lättast att träna på vid halvhalter. Men framåtbjudningen är A&O om det ska lyckas!


God Jul! :)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Min lilla häst har blivit lite vuxen och känns mer och mer stabil och känns för tillfället riktigt trevlig att sitta på :love:

IMG_6386_zpsdcf3a3eb.jpg


IMG_6347_zps7e2ad528.jpg


IMG_6334_zps0a6b9ac9.jpg


IMG_6304_zps334c573d.jpg


IMG_6290_zpsfb60eeec.jpg


IMG_6289_zps4baf132e.jpg
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Ser ut att ha hänt en hel del med din "lilla" häst:). Jisses vad stor han är! Hur har det gått med alla sadelbekymmer?
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Tack! han är 180 cm så han är stor men känns trots allt inte alls stor att rida men de bror nog mycket på att han är väldigt känslig i munnen. :D
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

De går inget vidare faktiskt. Allt glappar mer eller mindre men passieren är fortfarande den som har legat bäst så han går fortfarande med den. Jag vet inte riktigt hur man ska lösa problemet utan han får gå med den tills vidare. Han verkar trots allt trivas bra i den och verkar inte störas nämnvärt och med ett får under så ligger den så stabilt att de iallafall inte glappar så att de stör på något vis som med vissa andra sadlar:cool:
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Vilken fin häst du har! :idea:

Men jobbigt med sadelbekymmer! Du har förstås provat många sadlar, har du haft nån som kunnat hjälpa dej fram i sadeldjungeln?
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Jag har haft "hjälp" av både den ena och den andra men de slutar alltid med att vi konstaterar att min sadel är den som ligger bäst till slut ändå. Vet inte riktigt va de är för speciellt med hans rygg egentligen mer än att han har mycket manke och att ryggen är rak. Himla lurigt de där!
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Ja det finns många "experter" inom det området... som inte vet ett skit...;)

Hoppas du finner en sadel som funkar iallafall.. jag har haft tur och kan ha samma sadel på alla mina 100 hästar genom åren med lite justeringar hit och dit.
:)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

vet inte om du aktivt letar sadel för tillfället?, men om du inte redan har gjort det och får möjlighet så kan du ju prova Karl Niedersuss.
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Jag har haft "hjälp" av både den ena och den andra men de slutar alltid med att vi konstaterar att min sadel är den som ligger bäst till slut ändå. Vet inte riktigt va de är för speciellt med hans rygg egentligen mer än att han har mycket manke och att ryggen är rak. Himla lurigt de där!

Ja det är himla trist! Det värsta är att en del som ska "hjälpa" mest är ute efter att sälja sina egna sadlar också, tyvärr. Har tyvärr inga bra tips, jag misstänker att du redan provat igenom det mesta dessutom. Hopas du hittar rätt till din fina häst! Jag gillar fuxar särskilt! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Ja det är himla trist! Det värsta är att en del som ska "hjälpa" mest är ute efter att sälja sina egna sadlar också, tyvärr. Har tyvärr inga bra tips, jag misstänker att du redan provat igenom det mesta dessutom. Hopas du hittar rätt till din fina häst! Jag gillar fuxar särskilt! :)

Håller verkligen med. En jag känner här uppe har just råkat ut får ett sånt fall. Hästen hade tidigare gått med en måttad Butet +2 och fick här utprovad en Prestige i vidd 34:crazy:. Eh, den ligger inget vidare om man säger som så. När hon som provade ut den ifrågasattes om passformen var svaret "det ska se ut så". Jodåsåatt.
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Jag svarar alla lite här:)

De är väldigt svårt med sadlar och de komiska är att mycket lägger sig i bakvikt och jag blir verkligen helt allergisk när sadelutprovarna börjar prata om kilpaddar och liknande. de känns liksom inte roligt att köpa en ny sadel som jag ska behöva padda upp mer än den jag redan har...:grin:
Så vi kör på Passieren men jag tänkte jag skulle ta ut en sadelmakare så att den kan ljusteras efter honom. De va ett år sedan den stoppades om efter honom så de känns som att de är dags för en koll:)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Herr vit fick ett litet pass i snön idag. Svårt att rida på hack, Föredrar nog kapsonen helt klart!

snowyfavory_by_eldfuxen-d5pg4yf.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
904
Svar
259
· Visningar
21 027
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
2 347
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 386
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp