Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Ååh han är så fin! :love:

sommarminne: Sååå stor :eek: men sååå fin! :love:


KL
Bidrar med ett par bilder på min -10a också! Han är sutten på totalt 7 gånger tror jag och är så duktig!

DSC_0099_zps732d50dc.jpg


DSC_0028_zps12f8bcce.jpg


Han ska förhoppningsvis bli min dressyrkompis! Han är vallack e. Highcruiser. :)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Men seriöst . En vettig sadelmakare (ja sadelmakare inte utprovare vilket tar en helg att bli licenserad som) är väl van vid tex fullbloden extrema mankar , bogar och ibland raka ryggar som kräver en hel del sadelmässigt men är fullt möjligt utan större trollerier trots utmaningarna ?

Blir trött ! Ja inte på dig förstås ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Den här bilden illustrerar väl det jag inte är nöjd med. Vad ser ni?
retKatarinatraumlningojulkatter091_zps2674451c.jpg


Hästen ser kanonfin ut men nacklinjen är något "bruten" mellan tredje och fjärde kotan, halslinjen är inte helt jämn och hästen går lite över lodet.

Mitt råd är en lättare hand, längre tyglar, och att låta hästen gå mer mot bettet igen. Jag skulle värma upp ordentligt i en lång låg form, och avsluta passet i lång låg form och samla väldigt försiktigt däremellan.

Annars ser ni jättefina ut och stort lycka till!
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Missade du inlägget där Corax berättar att hästen har haft dubbelsidig hovledsinflammation? Personligen skulle jag inte rekommendera ett ridsätt som riskerar att hästen lägger sig ännu mer på framdelen än vad Corax redan tycker att den gör..

Till Corax:
Jag håller med Fiorano om att din häst säkert är lite för svag än för att orka bära sig korrekt hela tiden. Hoppas att du även får det bekräftat på ditt återbesök.
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Hej! Jag skriver inte så ofta längre men jag är inne och läser lite i mellanåt, när jag såg oh_reallity's inlägg till dig vad jag dock tvungen att skriva något.

Det ser ut att vara en trevlig häst du har och det kan mycket väl vara så som fiorano skriver, hen orkar helt enkelt inte riktigt. Kan också vara att efter skadan har du själv kanske inte riktigt våga rida på som innan.. Jag tror att det är så att hon är lite svag samtidigt som att hon släpper bettet lite, ger dig en bra känsla men ser inte så bra ut( och tro mig, detta har även toppryttare problem med)

Vad säger din tränare?? Hen borde ju uppmärksammat problemet???
Mitt tips är att ta ett stöd på handen, sätt den mer på bakdelen och var inte rädd för att rida på den!! Känns dem bra då rid på ett tag till!
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Knapplån

Lite övertaggad, men världens bästa bustroll ute i snön igår. :D
Dagens dressyrövning var hopp och lek om han fick bestämma.

5.jpg
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

+ fler som svarat på mitt inlägg.

De två sista träningarna har jag ju blivit filmad på. För att jämföra på hemmaplan följde (min helt underbara)sambo med för att filma igår. Hon har ju vilat en vecka och joggas nu igång igen.
Måste säga att det såg bättre ut än jag förväntat mig (inte min ridning men hästen). Hon var mer 'plan' och inte så framtung även om jag såklart skulle vilja ha henne ännu mer på bak. Jag 'finred' inte utan var rätt grov så fort hon ville dyka samt satte upp tempot ett snäpp redan från början. Hon hade då mer gest överlag. Men det jag främst tänkte på var att hon hade så rund och fin aktion i galoppen. Den blir lätt stötig då hon är lite knackig.
Jag tror även att jag, som du skriver, har varit lite försiktig i kombination med min egen svaghet. Rider jag så blir det ju bättre.

Tränaren har sett hästen en gång i höstas med annan ryttare (hästens tävlingsryttare)då hon förmodligen hade början på sina hovledsinflammationer. Nu har jag själv ridit för henne två gånger. Det jag reagerade starkt på var att tränaren på slutet sa att hästen rör sig mer bak än fram. Jag frågade ju genast om hon ansåg att det var ett problem eller kunde föreligga smärta, dvs att inflammationerna kommit tillbaka, men det ansåg hon inte.
Så antingen är allt relaterat till att hon inte orkar för den här hästen har i vanliga (friska)fall inga problem att komma upp från marken i fram. Eller så har hon ont. Sen hjälper det säkert inte att jag är obalanserad och ringrostig. Det är en häst som kräver mycket teknik, tajming och styrka/stabilitet. Jag har endast det första just nu. :o Hon har dessutom en stor egen önskan om hur saker ska göras samt är en arbetsmyra.

Oh_really;
Jag är helt med på din tanke men jag vet inte om jag är tillräckligt duktig för att avgöra när/om hon tippar. Det känns som sagt inte när jag rider men syns väldigt tydligt på film (uppenbarligen).
Hästen Är lite stel i sina nackkotor och jag har svårt att få igenom det alla gånger.

Highcat;
Hoppas jag också. Verkligen.
Jag har haft lite ont i magen under vilan men det känns bättre nu. Samt att jag faktiskt får svar om mindre än en vecka.

Bellabus;
Ja mina händer har en envis tendens att lägga sig, framförallt vänster där jag har en gammal skada. Det är alltid värre när jag inte ridit ordentligt på ett tag. Jag kompenserar min svaga bröstrygg med att lägga dem samt vinklar ut armbågar. Kämpar med detta dagligen. :)
Men jag förstår inte riktigt hur du menar med bäckenet. Jag rider ju lätt på bilden? Har aldrig fått 'kritik' för felplacering av underliv, däremot är jag själv inte lika stark just nu. Kanske det du ser? Vi är ju lite lätt ringrostiga både jag och kusebuse.


Blev långt nu men är så glad över alla reflektioner! Tack för era svar!
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Tack å hans vägnar!

Jag tycker att det är roligt att han ser så stor ut när jag sitter på honom, han är bara några cm större (156 cm tror jag) än vad Stella var.

Men lipizzanare är ju byggda på ett helt annat sätt. Dom tar ganska mycket ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Kan även bidra med ännu en bild som är tagen två varv efter den som Oh-really la in.

retKatarinatraumlningojulkatter104_zps330ffec7.jpg

(dessa händer, dessa händer!!)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Vilken fin häst du har! Jättesnygg!

Jag tror som flera att du kanske inte vågar rida på. Jag känner igen det, min har ju haft dåliga hovar och problem av det, så jag påverkas jättemycket av det.
Känner igen det här:

Det jag reagerade starkt på var att tränaren på slutet sa att hästen rör sig mer bak än fram. Jag frågade ju genast om hon ansåg att det var ett problem eller kunde föreligga smärta, dvs att inflammationerna kommit tillbaka, men det ansåg hon inte.

Min rör sig gärna så, och det är skitsvårt när det är hennes sätt att röra sig när hon är het och överladdad emellanåt, och när det "är" något eller bara min bristande förmåga....
Här i höstas tex berodde det på att all väta gjorde strålarna och sulorna särskilt bak, ömma. Några dagar med tjära och lite annan behandling förbättrade det direkt. Men jag förstår dej verkligen man blir helt nojig och särskilt när man inte är nån stjärna själv och vacklar mellan att RIDA och att vara "försiktig".

Skönt att det redan kändes bättre, hon är jättefin :idea:
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Här är senaste på min:
image_zpscb97adb1.jpg


Trodde inte Lusitanos kunde bli så pälsiga, men han kan lätt förväxlas med en islandshäst haha. Vi har så sjukt kallt här, idag "bara" -24 så vi tog en promenad i skogen.
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Vilken söt lurvis! :D Men det kan väl behövas i den temperaturen....Förstår inte att folk kan bo där uppe i norr. :p
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Det kan man ;) Jag var "hemma" förra veckan och frös inte i -27. Bara man klär sig och rör sig är det inga problem. Fryser sjukt mkt mer här 100 mil söderut när det är -10.

(OT jag vet :o)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Han ser fin ut där han travar fram i snön! :) Du får banta honom så kommer han att bli kanon! Men varför kan du inte rida på vanligt tränsbett? Har han några tandproblem eller nåt?
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Han är väldigt lättfödd, stallägaren är förbluffad, hennes förra var svårfödd som tusan. Men han är helt klart för rund. ;)
Han har precis varit hos tandläkaren så han fick slippa bett efter att ha fått några hakar raspade. :)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

Men det är så vackert här! När det är såhär kallt är himlen helt klar men solen orkar sig inte upp över horisonten, så om dagarna lever vi i någon slags rosa/gul sagovärld. Försökte fånga på bild men det går inte, det måste upplevas!

Nu längtar jag iofs till varmare väder, men då blir det genast mulet och trist.

Kryddan: han mår bättre, fick hjälp av min underbara tränare. Men krävs nog någon vecka/veckor innan han är tillbaka där vi var innan. Har som mål att kvala msvB det här året, men huvudsaken är att han funkar. Han tappar styrkan/styrseln i kroppen så snabbt, men förhoppningsvis tar det inte så länge att komma igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

kl

Min sötskrutta idag! Lite trött efter första ridturen på över en vecka. In så konstigt när hon inte gjorde annat än galoppera på stället och "piaffera". ;) :love:

img_2677_50df2c549606ee5a6c4f900c.jpg
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI

*kl*

Länge sedan jag la upp någon bild på oss. Har inte den turen att jag har fotograf med mig på annat än hopptävlingarna. :)

Bilder ur en film från våran debut på dressyrbanan. :o Gick väl sådär. Han kändes fin på framridningen, dock lite tung i energin, men det funkade inte alls så bra inne på banan sen. Jag tappade min ridning helt och hållet och det gjorde honom väldigt spänd.

Men det känns ändå som vi utvecklats enormt under detta år sen jag bytte tränare. Tack och lov!! Det bästa jag gjort i hela mitt liv. Det vi jobbar med är att få honom att länga överlinjen och komma fram med halsen. Han ville gå väldigt kort i hals och nacke, ihopdragen och spänd innan. Han är inte på något sätt perfekt i form eller så, men jag är glad över att han börjar länga sig lite och mjukna. Och han var som sagt lite seg :cool:

dressyr2_zpse51883d1.jpg


dressyr3_zpsab83566f.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
864
Svar
176
· Visningar
13 318
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 138
Senast: corzette
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 836
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp