Bukefalos 28 år!

billingeritten 2008

Sv: billingeritten 2008

Konstigt. Jag köpte också mitt på apoteket för kanske 4-5 år sedan. Lustigt att säga att man som privatperson inte skulle få köpa stetoskop...
Nåja. Iaf så är Nordpostmodellen väldigt bra med två slangar istället för en.

knapplån!;)

Har ni sett att startlistorna finns nu på http://www.billingensdistans.com/
Många startande, det måste vara rolig som arrangör när det blir så?
/Camilla
 
Sv: billingeritten 2008

oj vad tiden går fort, nu är det snart bara en vecka kvar. hoppas på bra väder och lagom ridtemperatur ;)
 
Sv: billingeritten 2008

ja, puh, ja... :eek: Bara en liten ynka vecka kvar snart...! *gnn* Blir ju faktiskt lite nervös... :D Kändes läskigt att se namnet på startlistorna! Ska bli såååååå spännande! :bump:
 
Sv: billingeritten 2008

Kollade precis..aah..herregud..snart är det ju dags :eek:
nu är det ju liksom på pränt att man verkligen ska rida :p
Blev orolig i förrgår; honey fått bitsår där sadeln ska ligga och 2 av dem var svullna. nu har svullnaden dock så gott som försvunnit, hoppas att de hinner läka ihop...
 
Sv: billingeritten 2008

Kan det vara så att "Liten" rider i "andra gruppen ut"? ...och att Tezzie82 rider i "min" grupp? :laugh:

Hoppas Honeys bitsår läker!
Bandy kändes helfräsch igår och har precis fått nya skor på sig. Han har stått en del de sista veckorna pga värme och otäcka flygande bitdjur (broms och blinning), men är ju välriden dessförinnan. Ska ta en lite längre tur på söndag, sen blir det mest promenadridning veckan innan ritten tänkte jag.

är fortfarande bekymrad för hur man ska hinna runt 3 mil på max 4 tim, men vi tänkte försöka rida varje mil på 1 tim och 15 min så kan man ju ha lite koll på om man ligger "i tid" eller "ur tid" ;)
Asch! Det löser sig säkert!:rofl:
 
Sv: billingeritten 2008

är fortfarande bekymrad för hur man ska hinna runt 3 mil på max 4 tim, men vi tänkte försöka rida varje mil på 1 tim och 15 min så kan man ju ha lite koll på om man ligger "i tid" eller "ur tid" ;)
Asch! Det löser sig säkert!:rofl:
Jag tror du kommer få problem med att följa din plan. Troligen kommer du märka att det går mycket fortare. Det svåraste med distans är oftast inte att hinna runt innan maxtiden går ut utan att inte rida för fort. En mycket långsam joggingtrav (knappt trav) på min häst med dålig trav är 10 km/h.
Ett tips inför framtiden är att inte ställa av hästen om det blir för varmt. Om man aldrig tränar mitt på dagen när det är hett och gassande sol riskerar man att få problem när det är sådant väder på ritten.
 
Sv: billingeritten 2008

Är det någon från arrangörsklubben här som vet ifall det är lika mycket fint gräs på viloområdet iår som förra året? Ja undrar helt enkelt hur mycket gräs jag ska ta med hemmifrån.
 
Sv: billingeritten 2008

Ja, du har helt rätt där! Självklart ska man träna i alla väder, för man vet ju aldrig hur vädret är på tävling... (har tävlat massor av lydnad med min hund och där gäller samma sak!), men efter semesterritt på Tiveden (i stekande sol) och bara dagarna efter ett tufft ridläger med 2-3 pass per dag i först hällande regn och därefter riktigt varmt, så tyckte jag delvis också att lilla Bandyn borde vila lite... :D

...sen är det ju ändå "bara" en PP-ritt... (får väl se om jag säger samma sak efter ritten!) :p

Anledningen till att jag tvekar över maxtiden är för att när vi red i Tiveden (som är mycket kuperad), red vi 1,5 mil på 4 tim och då hade vi ändå rel högt tempo... (åtminstone för att vara semesterritt...). Vi både travade och galopperade, för vi ville "slå" den tiden som en tjej på matstället innan hade sagt att de brukade rida på. Vi gjorde det, med 1 tim. men blev samtidigt bekymrade över vart felet var när vi kom på att vi skulle rida dubbla sträckan på MAX 4 tim... men det kommer säkert att lösa sig :rofl:

Ska försöka mäta upp en sträcka och mäta ridhastigheten i helgen! Behövs, känner jag! :-)

Tezzie82 - VAD KUL! :banana: Alltid spännande att ses "på riktigt"
 
Sv: billingeritten 2008

Det var inte menat som kritik utan bara ett tips så man inte hamnar i situationen med 30 grader, sol, övertrött häst och övertrött ryttare. På en PP går det säkert bra men blir sträckan längre så blir det svårt.
 
Sv: billingeritten 2008

Det var inte menat som kritik utan bara ett tips så man inte hamnar i situationen med 30 grader, sol, övertrött häst och övertrött ryttare. På en PP går det säkert bra men blir sträckan längre så blir det svårt.

:laugh: Åh... jag tog det absolut inte som kritik...! :) och jag tycker verkligen att du har rätt i påpekandet - man måste ha tränat under alla förhållanden som kan råda på tävling! Det är helt sant! :)
 
Sv: billingeritten 2008

Jag startar kl.11,30. Bor endast 1 mil från startområdet, så det är ju nästan så att man skulle rida dit :) Var tyvärr inte med förra året så vågar inte svara på hur det ser ut på startområdet..

Förra gången jag red en 3 mil så gick det bra fort med tanke på att jag ändå höll ett ganska lagom tempo. (red på 3,01 tror jag) Så för att överskriva 4 timmar borde man inte göra om man har en häst med bra grundkondition.
 
Sv: billingeritten 2008

:D Vad kul - då startar det tre bukefalosar i första gruppen, samt min sambo då... :p

Nä, det går säkert bra att ta sig runt på under 4 tim, men vad vi hakar upp oss på är den där 1,5:an vi red i somras som då tog 4 tim... Nu har vi varit ute och mätt upp en sträcka på 6 km som vi ska rida i helgen och testa lite tid på. Fast vi kommer ju testa med gångarterna lite huller om buller... senare tänkte jag även mäta en sträcka som man kan mäta "per gångart" också. Den nu uppmätta sträckan tillåter inte det eftersom det kan komma bilar och jox längs den... :cool:

:bump:
 
Sv: billingeritten 2008

*kl*

Vilket spännande startfält det är i alla klasserna! Lycka till alla som ska vara med:) Det kryper i "jag vill tävla skinnet" Har någon en extra häst *lalala*;)

Själv håller jag på att sätta igång min häst igen efter hon trampat "sönder" hoven i hagen.
 
Sv: billingeritten 2008

Kan det vara så att "Liten" rider i "andra gruppen ut"? ...och att Tezzie82 rider i "min" grupp? :laugh:

Hoppas Honeys bitsår läker!
Bandy kändes helfräsch igår och har precis fått nya skor på sig. Han har stått en del de sista veckorna pga värme och otäcka flygande bitdjur (broms och blinning), men är ju välriden dessförinnan. Ska ta en lite längre tur på söndag, sen blir det mest promenadridning veckan innan ritten tänkte jag.

är fortfarande bekymrad för hur man ska hinna runt 3 mil på max 4 tim, men vi tänkte försöka rida varje mil på 1 tim och 15 min så kan man ju ha lite koll på om man ligger "i tid" eller "ur tid" ;)
Asch! Det löser sig säkert!:rofl:

joppsie :D that's right! jag & honey startar kl 11.33..

Svullnaden nere, nu är det såren.. i övrigt är hon fräsch, skorna är sen förra skoningen, funderar på att ta ut hovis nu innan men brukar kunna ha hennes skor 7-8 veckor totalt, en gång 10 veckor. så de borde hålla..får se hur pass slitet det ser ut i helgen..
Honey har stått en del denna och förra veckan, så nu ska vi väl försöka få igång lite när såren läkt så at sadeln inte sabbar nåt, men kondisen var det ju långt ifrån fel på tidigare.

Jag red ca 2 mil på 2 timmar (lite mindre andra gången) när jag "träningsred" hemma för en-två veckor sen, skritt, mest trav och ett par kortare galopper.
men tror att mycket beror på underlaget, jag håller tummarna för hyfsat torrt :p ;)

hata insekter...ska köpa insektsmedel på måndag vid vändan till H**ks (nummerlapps"hållare" till mig, sadel, träns måste handlas).
 
Sv: billingeritten 2008

hata insekter...ska köpa insektsmedel på måndag vid vändan till H**ks (nummerlapps"hållare" till mig, sadel, träns måste handlas).

Du vehöver inte köpa något för nummerlappar inför tävlingen. På hästen målar man nummer och din nummerlapp knyter du fast.
 
Sv: billingeritten 2008

Säg inte så till en tävlingssugen kvinna...då lär ja flyga dit i ren vilja;)
Men jag kan tänka mig offra mig för någon av dina fina hästar *lalala*
 
Sv: billingeritten 2008

hmm... nu börjar nerverna komma känner jag... brukar kunna låta bli att bli nervös när jag tävlar agility eller lydnad med min hund - nuförtiden! Men har fått jobba med den biten. Nu vet jag ju att PP30 inte är någon tävlingsklass, men man vill ju fullfölja!!!

Ett par små frågor bara... får man byta betsling under banans gång? Om jag skulle få för mig att plocka bort bettet och rida med sidepull... är det ok?

Finns det någon speciell grej som är typisk nybörjarmiss och som jag behöver tänka på (förutom att rida för fort då, som jag redan förstått brukar vara en sån grej...) ?

Vi har inte någon som kan hinka åt oss heller... klarar man sig i målgång utan någon som håller reda på alla grejer och doningar? Får man gå till transporten med sina prylar utan att passera "GÅ" (dvs pulsning) om man håller sig inom de 20 minutrarna man har på sig?? (Gissar att svaret är nej på den frågan - ska hålla sig i någon fålla eller nåt va?).

Brukar man hålla sig till de indelade grupperna eller hur tänker man där?

Kommer vi att överleva vår första distansritt? :rofl: :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 139
Senast: iNHALE
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 963
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 535
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp