Bukefalos 28 år!

billingeritten 2008

Sv: billingeritten 2008

Ett par små frågor bara... får man byta betsling under banans gång? Om jag skulle få för mig att plocka bort bettet och rida med sidepull... är det ok?

Finns det någon speciell grej som är typisk nybörjarmiss och som jag behöver tänka på (förutom att rida för fort då, som jag redan förstått brukar vara en sån grej...) ?

Vi har inte någon som kan hinka åt oss heller... klarar man sig i målgång utan någon som håller reda på alla grejer och doningar? Får man gå till transporten med sina prylar utan att passera "GÅ" (dvs pulsning) om man håller sig inom de 20 minutrarna man har på sig?? (Gissar att svaret är nej på den frågan - ska hålla sig i någon fålla eller nåt va?).

Brukar man hålla sig till de indelade grupperna eller hur tänker man där?

Kommer vi att överleva vår första distansritt? :rofl: :rofl: :rofl:

Det kommer ga jättebra för er!! De flesta brukar "muta in" ett litet omrade i viloomradet eller nära "pulsningen", med sina saker. Hinkar, foder, täcken, sadlar. Ett tält kan man ha om det regnar. Da behöver du inte ga ända till transporten. Men du far det, bara du visar hästen i rätt tid.
Du far betsla om fran bett till sidepull. Lycka till!
 
Sv: billingeritten 2008

Du vehöver inte köpa något för nummerlappar inför tävlingen. På hästen målar man nummer och din nummerlapp knyter du fast.

okidoki :D
vad ska man ha att måla med då? är det nåt man "får" på plats eller var får man annars tag på det?
 
Sv: billingeritten 2008

efter beiktning av häst så skriver dom nummer på hästen ( vill du köpa egan kritor så ..... jag köpte på granngården).
din nummer lapp får du när du anmäler dig och jag tror även att det är i sytt en inner ficka bakom numret som du kan ha kartan i:idea::idea::idea:.
 
Sv: billingeritten 2008

Tack för svar och uppmuntran! :laugh:
Jag råkar ju ha tävlat massor med min hund och har faktiskt ett sånt där litet berså-tält (eller utställnings-tält som det kallas på hundspråk), men när jag föreslog att vi skulle ha med det för sambon så sa han att "ämen du, vi är ju amatörer!!!" och så skrattade han lite åt mig :D

Nåväl. Får man ta sig till transporten så kanske vi försöker med det så här första gången. Jag bor ju bara någon/några små mil från tävlingsplatsen, så jag kan nog åka och reka på fredagskvällen också! :D

Provred på tid i dag (i härligt småduggande regn - jätteskönt!) - red 1,3 mil på ca 1 tim och 45 min (kan ha varit lite snabbare, för vi glömde att kolla exakt när vi red ut...). Känns det som en rimlig tid att rida på? ...fast då tyckte ju vi att vi höll ett ganska högt tempo, för vi skrittade inte annat än uppvärmning (säg 800-900 m) och på de ställen som var för steniga att trava eller galoppera (sammanlagt ca 800 m med stenig stig). Sen skrittade vi nedvarvning också såklart (och det var alltså inkluderat i den ridtiden). ...å sen var det lite kortare skrittpass förbi och genom ett par gårdar också...

Jösses vad det ska bli intressant att rida sin första PP - tror man kommer ha lite bättre grepp på både det ena och andra efter det! :rofl:
 
Sv: billingeritten 2008

kritor? ska till granngården & Hööks imorn :angel:
vad för sorts..? eller har de det på tävlingsplatsen "själva" ?
Ursäkta, första ritten.. :angel: :p lite "ovetande" kanske..
 
Senast ändrad:
Sv: billingeritten 2008

Du behöver inte köpa själv, arrangören sköter det. På vissa tävlingar kan man få måla själv har jag hört men arrangören står fortfarande för fetkritan.
 
Sv: billingeritten 2008

Tack för svar och uppmuntran! :laugh:
Jag råkar ju ha tävlat massor med min hund och har faktiskt ett sånt där litet berså-tält (eller utställnings-tält som det kallas på hundspråk), men när jag föreslog att vi skulle ha med det för sambon så sa han att "ämen du, vi är ju amatörer!!!" och så skrattade han lite åt mig :D

Nåväl. Får man ta sig till transporten så kanske vi försöker med det så här första gången. Jag bor ju bara någon/några små mil från tävlingsplatsen, så jag kan nog åka och reka på fredagskvällen också! :D

Jag tycker att din idé angående tältet är ypperlig!;)
De tjugo minuterna man har på sig går fortare än vad man tror och speciellt om ni ska gå till parkeringen med grejerna innan besiktningen.
Förra året så var start & mål på en travbana, och det var en bit att gå till bilen.


Provred på tid i dag (i härligt småduggande regn - jätteskönt!) - red 1,3 mil på ca 1 tim och 45 min (kan ha varit lite snabbare, för vi glömde att kolla exakt när vi red ut...). Känns det som en rimlig tid att rida på? ...fast då tyckte ju vi att vi höll ett ganska högt tempo, för vi skrittade inte annat än uppvärmning (säg 800-900 m) och på de ställen som var för steniga att trava eller galoppera (sammanlagt ca 800 m med stenig stig). Sen skrittade vi nedvarvning också såklart (och det var alltså inkluderat i den ridtiden). ...å sen var det lite kortare skrittpass förbi och genom ett par gårdar också...

Om ni red 13 km på 1 tim och 45 min så red ni på med en snitthastighet på 7,5 km/h. Maxtiden på PP30 km är 4 tim och det innebär en snitthastighet på 7,5 km/h. Summa summarum så får det inte gå saktare än det ni red idag.

Lycka till och kom ihåg att ha kul för det är det!:bump:
Jag själv ska starta 80 km och hoppas på ett torrare väder framöver nu så det inte blir lika blött som förra året!
/Camilla
 
Sv: billingeritten 2008

Är det "bara" att "sno åt sig" ett område på vilområdet där man håller till med ryktsaker, höpåsar, hinkar, och lämnar sadeln mm när det är dags för vet. & pulsning efter ritten?
Bara att lämna sakerna där under ritten?

mamma = chaffis & hinknisse.
gör man upp själv med hinknissen var nånstanns man ska hinka (tänkte mig en gång under ritten; vatten, en frukt, iväg igen) eller är det bestämda groomstopp?

kommer dagen innan, och vet. besiktigar dagen innan.
ska vi till vet. innan start på lördagen också? fattade inte riktigt hur det var meningen..
vet inte vart vi ska vara med pållan över nätterna ännu (kommer fredag, åker söndag), men det blir iaf några km bort. vore bra att veta hurvida man ska vara med på båda bes. så man vet när man ska komma från stall till tävlingsplats med pållen.. :P

hehe, första ritten för också mig, 30km PP.
nervösare nu veckan innan än jag trodde..
 
Senast ändrad:
Sv: billingeritten 2008

De är bara att ta sig en plats.

På vissa tävlingar får man bara grooma på bestämda ställen, på andra brukar de rekomendera bra platser.
De brukar de säga på genomgången plus att det oftast står i ryttarbrevet.
Jag brukar vilja bli uppmött med ca 5-10 km mellanrum. Om inte annat är det bra för ren uppmuntran!!!
Kanske behöver man ta av sig något? Eller så går saker sönder?
Så mitt tips är att mött upp så många gånger som det går i början. När man tävlat ett tag känner man sin häst och vet när den brukar börja dricka, men i början tycker jag det är bra att erbjuda vatten varje gång man möts, för att hästen ska lära sig.

Oftast dricker de inte på första slingan, så var inte orolig ifall hästen inte vill dricka. Hur ofta får den möjlighet att dricka hemma mär man rider tre mil????

Besiktar du dagen innan ska du inte besikta på tävlingsdagen.
Ifall inte veterinären är osäker på din häst och vill ge dig en chans till att starta. Men då talar de om för dig att du måste visa hästen igen.
 
Sv: billingeritten 2008

Jösses vilken tur att man har Buke...!
Är också betydligt nervösare så här veckan innan än vad jag någonsin kunnat föreställa mig! :confused:

Ska noga överväga det där med tält ändå! Låter som en bra idé att kunna slippa stressa! ...kommer säkerligen vara stressigt nog att bara komma ihåg vad man själv heter den dagen :angel: :D

Tusen tack för goda råd och tips här från er som är betydligt mer rutinerade! Är guld värt! ...och dessutom får man ett så himla trevligt intryck av distans bara utifrån det! :bow:

En grej till... jag försökte räkna ut snitthastigheten på vår testritt, men jag fick det inte till samma 7,5 km/h som Cano så snällt räknade ut åt mig... :angel: ...och något mattesnille har ingen någonsin beskyllt mig för att vara, så det är lika bra att lägga sig direkt... - hur sjutton ser formeln ut för att räkna ut ridhastigheten?! :angel:
 
Sv: billingeritten 2008

Du tar sträckan delat med ridtiden och resultatet multipliceras med 60.
13 (km) / 105 (minuter) = 0.12381 * 60 = 7.45 km/h

hls Limona
 
Sv: billingeritten 2008

Jösses vilken tur att man har Buke...!
Är också betydligt nervösare så här veckan innan än vad jag någonsin kunnat föreställa mig! :confused:

Ska noga överväga det där med tält ändå! Låter som en bra idé att kunna slippa stressa! ...kommer säkerligen vara stressigt nog att bara komma ihåg vad man själv heter den dagen :angel: :D

Visst kan det vara pirrigt, men ta några djupa andetag och kom ihåg att ha roligt!

Tusen tack för goda råd och tips här från er som är betydligt mer rutinerade! Är guld värt! ...och dessutom får man ett så himla trevligt intryck av distans bara utifrån det! :bow:

Så lite så!:o
Det är bara kul att dela med sig av sina erfarenheter när det finns intresse!;)


En grej till... jag försökte räkna ut snitthastigheten på vår testritt, men jag fick det inte till samma 7,5 km/h som Cano så snällt räknade ut åt mig... :angel: ...och något mattesnille har ingen någonsin beskyllt mig för att vara, så det är lika bra att lägga sig direkt... - hur sjutton ser formeln ut för att räkna ut ridhastigheten?! :angel:

limona har redan gett dig formeln, men jag kan hjälpa till med en "lathund för hastighetstabell". Klicka på länken och gå in i nyheter, scrolla ner lite och klick på länken till "lathund för hastighetstabell". http://www.gimmickarabians.se/
/Camilla
 
Sv: billingeritten 2008

*bugar och bockar* :bow:
Tack igen! :laugh:
Den lathunden kommer jag återvända till måååånga gånger!
(fast jag ska öva mig på att räkna via formeln också!)

Såklart ska vi ha roligt på vår första PP-ritt! :D Är helt övertygad om att det är superkul - ska bara få ihop´et i mål också *fniss*
 
Sv: billingeritten 2008

*bugar och bockar* :bow:
Tack igen! :laugh:
Den lathunden kommer jag återvända till måååånga gånger!
(fast jag ska öva mig på att räkna via formeln också!)

Såklart ska vi ha roligt på vår första PP-ritt! :D Är helt övertygad om att det är superkul - ska bara få ihop´et i mål också *fniss*

Det kommer att gå jättebra även vid målgång!:banana:

Jag har startnummer 39, om det ges tillfälle så får du gärna komma fram och säga hej! ;)

/Camilla
 
Sv: billingeritten 2008

*kl*

men?! fick karta o grejer på posten idag, ska vi rida 32 km?? Röd slinga rids av alla står det ju =S
 
Sv: billingeritten 2008

*kl*

men?! fick karta o grejer på posten idag, ska vi rida 32 km?? Röd slinga rids av alla står det ju =S

Hej!:)

Jag har inte varit hemma och sett dagens post än, men så kan det mycket väl vara.

Det är nog svårt för arrangörerna att få till en exakt sträcka i bland?
Tittade nu på ryttarmeddelandet som finns på arrangörens hemsida och där står det att det finns en slinga som är 30 km?
Det kan vara så att de har gjort bedömningen att det är den slingan på 32 km som tål flest ekipage med tanke på att det har regnat en del sista tiden?

/Camilla
 
Sv: billingeritten 2008

Hej!:)

Jag har inte varit hemma och sett dagens post än, men så kan det mycket väl vara.

Det är nog svårt för arrangörerna att få till en exakt sträcka i bland?
Tittade nu på ryttarmeddelandet som finns på arrangörens hemsida och där står det att det finns en slinga som är 30 km?
Det kan vara så att de har gjort bedömningen att det är den slingan på 32 km som tål flest ekipage med tanke på att det har regnat en del sista tiden?

/Camilla


Ja, det är medritat en grön slinga på 30 km, den ska bara 80 km-ryttarna rida.

Är nog så som du säger (båda anledningarna).
 
Sv: billingeritten 2008

*kl*

Oh, nu har jag efteranmält mig till Billingeritten, hoppas jag ser er bukare där:) Ska bli sååå roligt!
 
Sv: billingeritten 2008

Ja, det är medritat en grön slinga på 30 km, den ska bara 80 km-ryttarna rida.

Är nog så som du säger (båda anledningarna).



Har tittat på kartan lite nogrannare, och ser att den gröna 30 km-slingan går runt ett "träsk" så det är nog väldigt blött där, troligen därför bara 80-km-ryttarna rider den.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 186
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 581
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp