Bygga egna hinder???

Sv: Bygga egna hinder???

Ni som byggt infångarstöd. Vad har ni haft för dimension där ni satt nyckelhålsskenorna?

Fick en planka av en tant i stallet som var 47x70 och tänkte att den kanske är lagom. Stödet kommer dock att bli tungt, men jag vill heller inte att det ska gå sönder lätt. Några ideer på vad jag ska kolla på för dimension?

Sedan undrar jag om vi inte kan börja dela med oss av lite ritningar på stöden vi gjort? :) Skulle vara roligt att få lite hjälp på traven. Jag har liksom tummen mitt i handen på vissa delar.
 
Sv: Bygga egna hinder???

Mina hinderstöd var enkla att göra.

Har gjort två modeller.
Köpte stolpar från Lakk*pää. 8 st som var 1 m och 10 st som var 1,5 m. De kortare målade jag i lite roligare färger än bara vitt, gjorde röda, blåa och gröna. Sedan skruvade jag bara fast "hyllhållare" som fötter. Funkar alldeles utmärkt. Sedan så köpte jag bomhållare från b*rjes. Ca 25 kr/st. Väl värt det!! Har dock inga bilder på dem... :(

De längre stöden målade jag vita. Gjorde enkla hinder fötter av denna modell.

http://www.allasporter.se/image/horse/DSC_0006.JPG
http://www.allasporter.se/image/horse/IMG_0964.JPG

Jätte enkla att göra. Har dock inga egna bilder att visa... :(

Några infångarstöd har jag inte gjort men det är på G! :)
 
Sv: Bygga egna hinder???

*kl*

men aaahhhhh jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... hata er eller älska er....

Nu måste jag ju bygga hinder å kommer ALDRIG bli klar med min lägenhet (å mina fönster kommer förbli oputsade i år IGEN) ;):angel:


har läst igenom tråden å undrar:

8-kantig staketstolp 3m är bra? Räcker 2.5m?

ska man köpa nyckelhållare (eller vad de heter) eller riktiga skållor från tex börjes i metall (de gamla hederliga)?

hinderstöd, har sett lite olika varianter, om man köper 95mm å sedan lär 40cm *4st plankor runt, står de ok då?
Hur höga ska stöden vara, jag hoppar 90-110 och kommer nog aldrig komma högre än 120 med min häst... någon som vet hur höga de vanliga plaststöden är?

färg, kör ni vanlig husfärg?


aaahhh nu ska här byggas tre hinder! :)

Har en rätt smart idé, tänkte ta två plankor å sen ha någon liten 2cm-kloss mellan dem så det blir en springa, sen en likadan fast med ett stopp i nederkant å den får vara under, så kan man sätta i olika skivor i hindret :idea:
hästen vägrade ut sig (oss) på senaste tävlingen pga något reklamhinder...
så här ska övas med alla möjliga "ilägg" :D
 
Sv: Bygga egna hinder???

Sitter och ska åka och köpa material för att göra ett plankhinder. Någon som vet vilken dimension på plankan som är lämplig? Jag tittade precis på 22x170. Såg att ett plankhinder som ett företag sålde var 40x170, men jag hittar inget som är 40 och det känns faktiskt som att det blir lite tungt hinder då.
 
Sv: Bygga egna hinder???

En bom (och jag gissar att detsamma gäller för plank) bör väga tio till tolv kg. En planka som är tre och en halv meter lång, 17 cm hög och fyra cm tjock väger ungefär tolv kg. Är den drygt två cm tjock väger den knappt sju kg. Jag har räknat med densiteten för tall.

Jag hade föredragit en något tjockare planka än 22 mm, men kanske inte fullt 40 mm.

Mvh,
Lady_S
 
Sv: Bygga egna hinder???

Har ni början bygga nya och renovera era gamla hinder än?
Jag har varit flitig och målat alla bommarna! (förutom de bommar som är av gamla döda träd, och stöden..)

De får målas om senare ^_^
 
Sv: Bygga egna hinder???

vi har byggt lite enkla hinder :)

Köpte virke på Bygg Max, stolpen var 3.6m och eftersom jag är en mespropp som tycker 1m är lagom valde vi att dela dem i tre och få tre 120cm hinderstöd av varje. Gjorde sex stöd totalt, fot av trall.



Köpte 3m stolp på Granngården och gjorde åtta bommar av, målade fyra i svart och orange och fyra grå och rosa. Hästen hoppar jättefint över dem så att de är lite lättare gör inget :)
Murmattan är en vaxduk som en vän sytt två kanaler i, i den nedre ligger ett armeringsjärn så den inte ska fladdra. Den är enkel att rulla ihop för att kunna hoppa olika höjder :)


Bommar


Förra året köpte jag fyra obehandla safteybommar och målade, här med min andra murmatta
(de rödvita bakom är gamla)


köpte hinderdekorationer från Hööks till de andra två bommarna
 
Sv: Bygga egna hinder???

Hejsan!
Har byggt hinder förra sommaren och känner mig sugen att piffa upp hindermaterialet nere i stallet så jag för på Granngården och köpte 300x8 stängselstolpar. Av erfarenhet så köpte jag inte 250 cm långa, dessutom blev det 250-15 när spetsen skulle bort. Blev inte alls nöjd med mitt köp men funkar bra som träning för det har hjälpt många gånger på tävling att jag fått träna på mina korta bommar ;)
Jag gjorde även hinderstöd förra året, 2 plankor, 95x45 plankor som jag skruva ihop och sedan målade. Blev helt ok, dem blev 180 höga. Köpte bokhållare från Börjes. Väl värt det!
Tack till mamma och pappa för sponsring av förra årets byggande, ;) Detta år har jag jobb och ska nog fixa det själv ;)
 
Sv: Bygga egna hinder???

Jag börjar bli lite sugen på hinderbygge igen, har material på skullen så när jag får lite tid över blir det nog några hinder igen :)
 
Sv: Bygga egna hinder???

Jag kommer nog med lite bilder nästa vecka. Då påbörjas projekt bygga hinder seriöst. Big plans now!

Till en början blir det nog dock ingen mur.
 
Sv: Bygga egna hinder???

Första infångarstödet färdigt!

Ritning kommer snart så andra kan göra. =) Det är superbra för det är så lätt och perfekt att ha hemma istället för ett vanligt hinderstöd. Ser ju mycket mer proffesionellt ut med en liten infångare, tycker iaf jag.
Kostnad ca 100:- +skena.

30937616-LYClS.jpg
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: zarmino
·
Utrustning Är det någon som har något bra tips på hur man bygger hinderstöd eller "sockerbitar"?
Svar
7
· Visningar
534
Senast: Bison
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
878
Senast: a1agnlju
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp