bygga ridhus - kostnad?

Sv: bygga ridhus - kostnad?

Vi är på G att bygga ridhus med stalldel och cafeteria/butik över i samma länga som kommer att ha yttermått 24*54meter. Den billigaste offerten ligger på 990000 + moms, och det är bara för själva stommen utan markarbete, stallinredning, osv. Troligtvis kommer det att hamna på ca 1,5 miljon + moms innan det är på plats +- diverse kostnader. Så det är banne mig inte gratis, vilket hade underlättat avsevärt..
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Min kompis har nyss byggt ett 20*40 med läktare på kortsidan, oisolerat för strax under miljonen.
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Jag tror att jag skulle komma rätt (i sammanhanget) billigt undan faktiskt om jag skulle vilja ha ridhus.

Vi har enormt mycket stål och virke "liggande" samt annat "bra och ha" :love:, vi har bla 30 meters ståltakbalkar tex.

Vi har även eget grustag, egen entreprenadfirma med borrning/grävning och diverse lastbilar och grävmaskiner samt teleporter för resning etc.

Jag tror vi skulle utan problem kunna landa på under en halv mille, då vi dels som sagt kan göra det mesta själva, har mycket material, och mycket kontakter och stora rabatter i princip överallt. :love:
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Vi byggde 2003 med mått 22 x 42, liten läktare.
Gjorde MYCKET arbete själva.
Kostnad: ca 550.000:-
Inkl sarg , lyse och underlag.

//TINA
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Här: http://www.jacoblindh.se/kampanjer.htm finns pris på en hall som ger manege på 20*40 om man inte vill ha något som kortar av. 650 000 kr exkl. moms, d v s 812 500 kr om man inte kan dra momsen.

Sedan tillkommer hela underarbetet, sarg, el etc, så jag tror att en miljon är rätt vettigt (bereonde på om momsen kan dras eller ej)
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Vi planerar på ridhus. Antingen blir den 80x20 eller 60x20. Pris för vårt är lite svårt att säga..
Men vad jag har förstått så ta vissa olika priser bros på vilken zon man bor i.
Sen så kostar det olika vad man väljer för matrial. Vandligt plåt ridhus är vål minst kostsamt. Men det är inte alltid roligt att rida i.
Sedan kan man ju köpa stommen och bygga upp ridhuset hur man vill ha det. Det kan nog bli både mer eller mindra kostsamt.
 
Senast ändrad:
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Men alla bor kanske inte i skåne.. Fast både du och jag gör.
Det finns väl 3 snözoner om jag inte har fler för mig..?
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Men alla bor kanske inte i skåne.. Fast både du och jag gör.
Det finns väl 3 snözoner om jag inte har fler för mig..?

Eh.. det finns väl 5 eller 6 snözoner?
I helt andra offertsammanhang så sades det att vi bodde i snözon 6,
dvs tung och blöt snö och hårda vindar.

Ni där söderut kan ju få allt billigare... både hus, stallar och ridhus.
Suck.
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Vi har även eget grustag, egen entreprenadfirma med borrning/grävning och diverse lastbilar och grävmaskiner samt teleporter för resning etc. .. och mycket kontakter och stora rabatter i princip överallt. :love:
Nu blev jag avundsjuk :rofl:
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Knapplån

Det är inte särskilt relevant att blanda prisjämförelser mellan superbyggen (typ fullstort ridhus med läktare och kafeteria) och byggen där privatpersoner vill komma så billigt undan som möjligt.

Självklart kan allt byggas hur dyrt som helst, frågan de flesta här är intresserade av är väl hur billigt man kan komma undan.

Vi har tagit in offerter på ett enkelt plåtridhus.
Stomme + tak + plåtväggar för 22x42 kostar hos den billigaste vi hittat: 539000:-

Då tillkommer el och vatten ca 50.000-70.000

Och underlaget. Här kan man ju välja enkelt med sand och spån, eller något lyxigare. Kostnad cirka 30.000-150.000.

Vi räknar med att om det skulle bli aktuellt att bygga så kan vi klara det för ca 900.000-1.000.000 ex moms, men då ska vi göra en hel del jobb själva.

Då har jag lagt på en mariginal för att byggen alltid blir dyrare än beräknat. :smirk:

Kostnaden varierar med snözonerna, men det finns massor av olika zoner. Det är också extremt mycket dyrare om man vill bygga ett ridhus som är brett, typ 30+60, istället för 20x60.

Det som var bra med ovanstående offert var också att den kom i sektioner, så ville man bygga ut senare så kunde de bara sätta på några sektioner och så fick man fullstort ridhus.

Det vi har upptäckt när vi kollat runt är att tält blir bara marginellt billigare, och då är hållbarheten mycket sämre, så det känns inte som något alternativ. Dessutom är det jobbigt vid blåst och snö och regn.
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Knapplån

Det är inte särskilt relevant att blanda prisjämförelser mellan superbyggen (typ fullstort ridhus med läktare och kafeteria) och byggen där privatpersoner vill komma så billigt undan som möjligt.


Nu måste jag få lägga mig i lite här,
gården och tillhörande ridhus som AnnA_ bor på är inget "superbygge"
det kostade inte SJUKT mycket pengar när det var till salu,
men har några år på nacken och det fyller absolut sitt syfte och det är mysigt.

Det ligger i närheten av Ö-vik = inte snordyra bostadspriser.

Jag tror inte att jag har helt fel om jag säger att AnnA_ med sambo håller på att fixa till både ridhus och stallar lite grann?

Sånt som är helt normalt efter åldern, det är ju inte byggt igår precis.

Det är inget superbygge i senaste design trots att det är cafeteria och läktare, det är väl helt normalt i en gammal nerlagd ridskola?

Skulle samma bygge byggas idag, skulle det nog kosta några miljoner dock, om man inte har BRA förutsättningar och god tid på sig.
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Du får gärna pm'a vilken leverantör det var :)

60 x 20 klarar man väl sig på gott och väl,

och är man privarperson och bara använder det till kurser etc ibland så kan man ju spärra av med linor längst ner i ena kortsidan och ha stolar, bänkar etc där bakom.

Men frågan är om man verkligen vill ha ett i bara plåt och helt oisolerat? Det lär väl leva rövare om det blåser och stormar och bli väldigt fuktigt där?
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Man kan ju köpa både virke och takplår på andra sortering. Plåt finns ju tom i 3e sortering.
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Nu måste jag få lägga mig i lite här,
gården och tillhörande ridhus som AnnA_ bor på är inget "superbygge"
Lahtel skrev ju knapplån, jag tror faktiskt inte alls att hon syftade på mig och mitt "superbygge" :cool:
Jag tror inte ens att jag nämnt något om mitt ridhus i den här tråden, och jag har dessutom ingen aning om vad det kostat att bygga det.

Men i övrigt så har du ju rätt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 501
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
863
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Ni som jobbar/pluggar/annat dagtid och är i stallet på kvällarna, vad har ni för rutiner? När kommer ni från er dagaktivitet? När åker...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 228
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp