Bukefalos 28 år!

Cane corso!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cane corso!?

fendiochfiggesover2red.jpg

Så söta! :)
 
Sv: Cane corso!?

Verkligen? Så du har kommit på ett bättre system är genetik-forskare? Imponerande :bow:. Så vad använder du dig av?
 
Sv: Cane corso!?

Verkligen? Så du har kommit på ett bättre system är genetik-forskare? Imponerande :bow:. Så vad använder du dig av?

Kan vi inte släppa det här nu i den här tråden, jag har tagit det med Whale i pm och vi har olika syn på detta och en del annat också antagligen.
Whale får gärna starta en "Inavelsuträkning enligt SKK tråd" men jag är tacksom om den inte behöver ligga här i den här tråden.

Vad eller vilka problem Whale än har med mina uppfödare så är jag tacksam om det hålls utanför den här tråden.
Vill Whale fortsätta den här diskussionen eller anmärka något mer på mitt val av hundar, uppfödare eller mig som person som inte har med den här tråden att göra kan hon göra det i pm fortsättningsvis.
 
Sv: Cane corso!?

P.ga kraschad dator och ingen kommunikation mellan kamera och dator har det varit tunt med uppdateringar men nu så....

Båda lillskitarna växer så det knakar och är oskiljaktiga, Fendi är Figges största idol och hon i sin tur avgudar sin lillebror och är så snäll med honom att det är sanslöst.

Fendi har även fått vara med om sin ( och min, som handler) första officiella utställning som blev My Dog i Göteborg.
Det är väl kanske inte enligt skolboken att välja en så stor utställning som första men lilla gumman skötte sig ypperligt trots en matte/handler som hade fullt sjå med att lista ut hur och när vi skulle springa :grin:

På söndagen blev hon BIM VALP, dvs bästa tikvalp, Bir valp blev kullbrosan som uppfödaren behållt.
Kritiken var strålande och vi firade med ett nytt ( och dyrt) blinghalsband som bara en riktig drottning kan bära.


Liten har blivit stor
Fendimydog.jpg



Även lilla Figge växer så det knakar men jag har lite dåligt med helkroppsbilder på honom märker jag, måste skärpa mig.

Bästisar:love:

fendifiggedecjan09-10025.jpg


fendifiggedecjan09-10030.jpg


fendifiggedecjan09-10037.jpg


fendifiggedecjan09-10102.jpg
 
Sv: Cane corso!?

Gud så himla fina! :love:

Du som har haft boxer också, hur skiljer de sig i mentaliteten?
 
Sv: Cane corso!?

Gud så himla fina! :love:

Du som har haft boxer också, hur skiljer de sig i mentaliteten?

Hmm, i efterhand har jag funderat på om min boxer var så "boxertypisk".
Han hade ett hjärta av guld och ett mod utan dess like, han var beredd gå genom eld för mig. Han hade inte det där flamsiga som många brukar förknippa med boxer, visst han var en glad skit men med fötterna på jorden.

De här båda påminner mycket om hur min boxer var i mentaliteten, full fart om man ber om det, men med tydliga av och påknappar, dvs som möbler inomhus eller där man ber om det,

Älskar att vara med, gillar folk och är så här i ungdomen lite överglada i folk, men alla hundar jag haft har detta gett sig lite med åren till att vara glada och sociala men inte översvallande, gissar och hoppas att dessa båda kommer bli detsamma.

På Fendi som är den som är äldst och tydligast har visat sin personlighet kan jag kanske tycka att hon är mer arbetsglad än Hugo (boxern ) var men det beror nog också på att jag själv har utvecklat ett intresse för att träna mer.

Hugo var och kommer alltid att vara " once in a lifetime hund" och har satt ramen för mig ( och många med mig ) i hur en hund skall vara.

Jag har älskat alla mina hundar villkorslöst men jag trodde inte att jag skulle äga en hund med hans personlighet och karisma igen, så det är nästan lite "spooky" för ibland tror jag nästan att jag fått en reinkarnaition av Hugo i Fendi! :love:
 
Sv: Cane corso!?

Så underbara bilder! De verkar verkligen ha mycket glädje av varandra, de där två. :love: Skrynklor och öron överallt...
 
Sv: Cane corso!?

En favorit i repris : DÅ

Fendi ca 3 mån
fendiochfoppa.jpg


Figge ca 4 mån : NU

figgefendijan10010-1.jpg


Mattes hjärta :love: ....

figgehuvudredkopierajpgfrdigt.jpg



...har liksom sina kullsyskon stora öron :D


figgestoraron.jpg
 
Sv: Cane corso!?

*kl*

20154_231746301523_662081523_3200279_4274284_n.jpg



Jag och min adoptivbebis:D

Skulle gärna ha en corso själv, men tyvärr är dom aningens för stora för mig.
 
Sv: Fel i avelsdata??!

Jag har inget med CC att göra, men undrar så klart varför du anser att SKK:s avelsdata skulle räkna fel avseende %-satsen vid avel??

Är det något som du anser sker generellt eller enbart vid denna parning?!

/Swat - som verkligen gillar avelsdata!

Jag kan svara på det!

En mallekombination som gjort räknades ha 0% inavelsgrad. Enligt SKK's avelsdata. Tittar man däremot runt lite hamnade den visst på 4%. För att SKK har flera ofullständiga stamtavlor ("uppgift saknas"). Tittade man på working-dog.eu så hittade man alla dessa hemliga hundar som SKK inte har med. Och vips, så ökade procenten en hel del.

SKK är inte Gud.
 
Sv: Fel i avelsdata??!

Jag kan svara på det!

En mallekombination som gjort räknades ha 0% inavelsgrad. Enligt SKK's avelsdata. Tittar man däremot runt lite hamnade den visst på 4%. För att SKK har flera ofullständiga stamtavlor ("uppgift saknas"). Tittade man på working-dog.eu så hittade man alla dessa hemliga hundar som SKK inte har med. Och vips, så ökade procenten en hel del.

SKK är inte Gud.

Som jag skrev i tråden tidigare är det här en diskussion som kan tas i en egen tråd och vi har dessutom redan avhandlat klart detta ämne via pm,
Men för tydlighetens skull så är ditt exempel inte det som var aktuellt.

Båda mina hundar har som jag skrev fullständigt kompletta stamtavlor vilket också framgår på skk, whale använde dock en annan metod att räkna än skk vilket gjorde att alla hundar fick högre inavelskofficient än den metod skk använder sig av. Whale hänvisade till en databas där jag konstaterade att inte ens 2 kullsyskon hade samma procent, dvs helt omöjligt!

Självklart blir inavelskofficienten inte korrekt om det saknas hundar i stammen ,men då framgår ju också det på skk genom att det finns luckor och beräkningen anges som osäker.

Om ämnet vill utredas vidare är jag som sagt tacksam om det tas i en egen tråd, tack.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Går i planerna på att skaffa en cane corso, men har läst runt en del och även hört från andra att deras mentalitet inte alltid är så...
2
Svar
37
· Visningar
5 500
Senast: Monstermom
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 754
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Finns det olika corsos? Jag trodde det bara fanns cane corso,i en annons såg jag cane corso italiano,same shit diffrent name?? Hur är...
2
Svar
31
· Visningar
6 221
Senast: Abova
·
D
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att köpa hund och har totalt förälskat oss i rasen Cane corso. Det jag har läst om rasen så verkar dom passa med...
2
Svar
30
· Visningar
25 512
Senast: Minerva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp