Bukefalos 28 år!

Cane corso!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cane corso!?

Klart man får men om man är kritisk och tycker att avel på HD/ED belastade djur är förkastligt för att sedan vara intresserad av en kull där ena föräldern är belastad....?

Det var lite så jag menade... Annars självklart kan man vara nyfiken och kritisk men man kan ju kanske se över det här med dubbelmoral innan då =)
 
Sv: Cane corso!?

Verkligen fina hundar:laugh:. Och valparna är ju bara såå söta som socker:love:
 
Sv: Cane corso!?

Klart man får men om man är kritisk och tycker att avel på HD/ED belastade djur är förkastligt för att sedan vara intresserad av en kull där ena föräldern är belastad....?

Det var lite så jag menade... Annars självklart kan man vara nyfiken och kritisk men man kan ju kanske se över det här med dubbelmoral innan då =)

Fast ärligt, vet du ens vad dubbelmoral är? Har du verkligen läst mina inlägg?

Ser du verkligen ingen skillnad mellan en parning , i det ena fallet där båda föräldrarna är såväl välmerierade samt båda är helt Hd fria, men där den ena föräldrerna har HD 1, med i det andra fallet en parning där båda föräldrarna är Hd belastade, den ena dessutom med HD D, tiken har inga meriter alls och det finns både grav HD och en hel del AD i linjerna.
Skillnaden är ju inte direkt hårfin!!!

Och den parning som du nämner var endast en av många jag tittade på, men valde att avstå från och var långt ifrån något förstahandsalternativ av flera skäl, Ad 1 på tiken var ett av dem men något som väldigt eventellt, kanske i en sammanlagd bedömning kunnat acceptera men nu inte behövde göra.

Om du läst mina tidigare inlägg skulle du se att jag gång efter annan påpekat just att det inte finns några perfekta avelsdjur, man måste ibland vara beredd att kompromissa med något för att få något annat i gengäld.

Dvs har tiken ex HD C men är kanon för övrigt, ordentligt välmeriterad, bra MH, fri på armbågar etc , ja då kanske, kanske man eventuellt kan tänka sig att para ändå, men då väljer man väl självklart en HD fri hane.

Det är ju just det jag har kritiserat att man tar en totalt omeriterad tik utan känd MH som av ägaren dessutom beskrivs som "strykful" och dessutom har HD C från dessutom HD belastade föräldrar samt dessutom oröntgade syskon sam en del AD i linjerna och så parar man henne med en hane med HD D som även han har HD belastade föräldrar med HD belastade syskon, och en hel del AD i linjerna vad tror man sig uppnå nå?
HD fria rastypiska avkommor !?

Det känns snarare som att ditt problem med mig var något annat, men vi kanske kan ta det i den andra tråden där jag framförde kritiken då eller via pm!?
 
Senast ändrad:
Sv: Cane corso!?

Ja ja det var någon jag reagerade på iaf hur som inget jag lägger någon större vikt i... Du har svarat och jag finner mej kanske jag missuppfatta kanske inte.....

Då kan man ju osökt glida in på det här med MH.
Jag vet fler hundar som har ett KANON MH (som man så jäkla gärna basunerar ut), men sen så är hunden halvt om halvt rotad. Inte alls speciellt trevliga alla gånger men va fan dom har ju känd mentalstatus och på papper är hunden KANON.
Alltså ursäkta mej men MH är verkligen inget man kan luta sej på när det gäller en hunds (vardagliga) mentala status. BASTA!
 
Sv: Cane corso!?

"Vardagliga mentala status"? Hur menar du?

Jag tycker MH är ett utmärkt verktyg för att se hur hunden reagerar i vissa situationer och är utmärkt för att sålla bort skotträdda, aggressiva eller nervösa hundar.
 
Sv: Cane corso!?

Jag menar att hunden till vardags klarar av att leva ett normalt liv.

Generalen: Jag tycker MH är ett utmärkt verktyg för att se hur hunden reagerar i vissa situationer och är utmärkt för att sålla bort skotträdda, aggressiva eller nervösa hundar.

Ja ett alldeles ypperligt verktyg.... Eller kanske inte? Detta borde man klara av att göra utan ett MH annars kanske man ska syssla med annat.

Helt ärligt inte äns skottet ger ju en visning i vad det är som gäller.

Har en bekant som fick en 4 på skottet, hennes hund reagerade med att - Va fan va det där jag ska ta´n! Å sen var det i princip över... Många tror att denna hund är rädd som få men igentligen är den inte alls det.

Mh är missvisande i mångt fall med.
 
Sv: Cane corso!?

Då kan man ju osökt glida in på det här med MH.
!


Då kanske du kan starta en ny tråd om MH vara eller icke vara!?


För att återgå till den här trådens ämne är det bara 1 dag kvar nu tills vi skall åka och hämta den här :

9e3200985458A2cde.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: Cane corso!?

Ja ett alldeles ypperligt verktyg.... Eller kanske inte? Detta borde man klara av att göra utan ett MH annars kanske man ska syssla med annat.

Fast till vardags visar hunden bara upp vardagsbeteenden. Hamnar du i en pressad situation även till vardags är det skönt att veta vad du har i kopplet och hur just din hund förväntas reagera. Nu blir det ju inte alltid så, så enkelt är det inte, men faktum är att MH i många fall är utmärkt för att sålla bort dåligt avelsmaterial.

Jag har en hane av sällskapsras. Han fungerar helt utmärkt i vardagslivet, men ett MH skulle garanterat visa den rädda och smått nervösa hund han egentligen är. Men det syns ju inte i vardagen, eftersom han inte utsätts för de situationer som framställs i ett MH-test. Han är skott/ljudrädd och allmänt en nervös individ. Ett MH hade snarare varit positiv så att människor med släktingar till honom, avkommor och liknande ser hur han fungerar. Det är en del av avelsarbetet att veta hur släkten i en hunds stamtavla är.

Har du något bättre förslag på ett mentalitetstest än MH?
 
Sv: Cane corso!?

Då kanske du kan starta en ny tråd om MH vara eller icke vara!?


För att återgå till den här trådens ämne är det bara 1 dag kvar nu tills vi skall åka och hämta den här :

9e3200985458A2cde.jpg
[/URL][/IMG]

... och sen skicka vidare till mig va? :love: :love: :love:
Vilken härlig liten köttbulle!
 
Sv: Cane corso!?

Fast till vardags visar hunden bara upp vardagsbeteenden. Hamnar du i en pressad situation även till vardags är det skönt att veta vad du har i kopplet och hur just din hund förväntas reagera. Nu blir det ju inte alltid så, så enkelt är det inte, men faktum är att MH i många fall är utmärkt för att sålla bort dåligt avelsmaterial.

Jag har en hane av sällskapsras. Han fungerar helt utmärkt i vardagslivet, men ett MH skulle garanterat visa den rädda och smått nervösa hund han egentligen är. Men det syns ju inte i vardagen, eftersom han inte utsätts för de situationer som framställs i ett MH-test. Han är skott/ljudrädd och allmänt en nervös individ. Ett MH hade snarare varit positiv så att människor med släktingar till honom, avkommor och liknande ser hur han fungerar. Det är en del av avelsarbetet att veta hur släkten i en hunds stamtavla är.

Har du något bättre förslag på ett mentalitetstest än MH?

Jag håller med dej och jag har med en som är nervös dock aldrig aggro oavsett hård press....

Jag har inget bättre förslag och jag ska göra MH på min andra hund mest som en kul grej. Jag blir bara så irriterad på folk som skriver att dom har papper på att hunden e ok i skallen bara för att dom (enligt dom gjort ett alldeles utomordentligt MH) gjort ett MH.
 
Sv: Cane corso!?

Då kanske du kan starta en ny tråd om MH vara eller icke vara!?


För att återgå till den här trådens ämne är det bara 1 dag kvar nu tills vi skall åka och hämta den här :

9e3200985458A2cde.jpg
[/URL]


Ja sorry kanske ska starta en ny tråd *hehe*

Hur som han ser alldeles bedårande ut... Lite för hög inavelsgrad för min smak i stammen men annars så.
Lycka till med honom!
 
Sv: Cane corso!?

Hur som han ser alldeles bedårande ut... Lite för hög inavelsgrad för min smak i stammen men annars så.
Lycka till med honom!

Åh men gud, alla tycker olika och man behöver väl inte påpeka allt som man kan hitta som inte faller en i smaken.

När jag lade upp min förra kull här och visade bilder så svarade exempelvis Gnist att dom var jättesöta och allting. Nu vet jag att Gnist helst alltid vill ha 0% i inavel, och dessa låg en bra bit över det. Men det finns ju liksom ingen anledning att kommentera sådant?
Då kan man starta en diskussion om inavel/HD/ED/allergier/whatever istället.
Som sagt, alla tycker olika. Jag väljer att använda mig av linjeavel i vissa fall, för att få behålla en speciell typ och andra egenskaper. Den som inte gillar det, behöver inte bemöda sig om att titta på valparna då, eller tycka att jag är en bra uppfödare. Oavsett massa löjliga kommentarer så anser ju JAG att det är ett bra hjälpmedel i aveln, och förmodligen anser väl Hingstugen att det är en bra linjeavel bakom hennes valp också - annars hade hon säkerligen inte köpt den.

(Sorry Gnist att du fick bli mitt exempel ;))
 
Sv: Cane corso!?

Och han är alldeles underbar, för övrigt :love:

Jag ska så ta en långtripp till släkten nästa år, så att jag får träffa dom båda IRL! Jag får väl ta med mig Pansarvagnen, dom lär ju ha växt ifrån mina andra tjejer rejält då :D
 
Sv: Cane corso!?

Helt rätt man ska inte säga vad man tycker å tänker.... Sorry det var inte elakt menat faktist även om du kanske tror det.

Det vore ju dumt när man bara kan gulli gull hela tiden eller hur ;)
 
Sv: Cane corso!?

Självklart får man säga att det är hög inavelsgrad, det ÄR hög inavelsgrad men det är på bra grunder och personligen tror jag att det kommer bli högklassiga Cane Corso av allihop när de växt färdigt :D Och Figge är en av de bästa, kolla bara in fronten på honom, mmmm :love:
 
Sv: Cane corso!?

Det tror jag med Malin ;) med en sån snygging som Kah. Vi får se om ett par år hehe
 
Sv: Cane corso!?

När jag lade upp min förra kull här och visade bilder så svarade exempelvis Gnist att dom var jättesöta och allting.

(Sorry Gnist att du fick bli mitt exempel ;))

Det är lugnt ;) De är ju hur fina som helst, men jag skulle ju aldrig i livet köpa en som du säkert vet :D

Hur som, så behöver man inte alltid skriva folk på näsan och ge små nålstick lite inlindat i det positiva anser jag..

Det finns tillfällen när man bör peka på det negativa, men även om jag själv vill ha så låga inavelsgrader som det bara går, så är det ju i alla fall endast min personliga åsikt och i det stora hela inget som jag höjer ögonbrynen åt och anser att andra som linjeavlar i större utsträckning förtjänar en pik för.

Deras avel, deras val och det är ju som sagt inget fel i att linjeavla alls egentligen :D
 
Sv: Cane corso!?

Precis, det är så jag känner också. Jag har inget behov av att konstant ge pekpinnar och små kommentarer, bara för att någon annan inte föder upp efter exakt samma premisser som mig..
Alla gör ju sina egna val, och så länge man följer reglerna så gör dom/alla heller inte fel :)

(PS Jag blev ju rätt nöjd med min inavlade kull också :D)
 
Sv: Cane corso!?

Det tror jag med Malin ;) med en sån snygging som Kah. Vi får se om ett par år hehe

Ja, att man ska behöva vänta ett par år... Kan de inte bara vara vuxna nu så man får se? ;) Jag är nyfiken och dålig på att vänta! :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Går i planerna på att skaffa en cane corso, men har läst runt en del och även hört från andra att deras mentalitet inte alltid är så...
2
Svar
37
· Visningar
5 514
Senast: Monstermom
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 924
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Finns det olika corsos? Jag trodde det bara fanns cane corso,i en annons såg jag cane corso italiano,same shit diffrent name?? Hur är...
2
Svar
31
· Visningar
6 228
Senast: Abova
·
D
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att köpa hund och har totalt förälskat oss i rasen Cane corso. Det jag har läst om rasen så verkar dom passa med...
2
Svar
30
· Visningar
25 537
Senast: Minerva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp