Bukefalos 28 år!

Cane corso!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cane corso!?

Självklart får man säga att det är hög inavelsgrad, det ÄR hög inavelsgrad men det är på bra grunder och personligen tror jag att det kommer bli högklassiga Cane Corso av allihop när de växt färdigt :D Och Figge är en av de bästa, kolla bara in fronten på honom, mmmm :love:

Hmm, jo visst känns det lite som att Whale verkligen anstränger sig för att leta fel nu ;) men jag bjuder på det.:)

Jag har som jag alltid gör när jag letar nya djur fått göra avkall på vissa saker för att erhålla andra egenskaper , i det här fallet var kombinationen så fantastiskt bra med genomsunda, friska, meriterade och rastypiska föräldrar att jag var beredd att ta en högre inavelskofficient, ( strax över 6%) än jag normalt önskar.

Vi får väl se tiden an om jag gjorde ett bra val eller ej ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Cane corso!?

Och han är alldeles underbar, för övrigt :love:

Jag ska så ta en långtripp till släkten nästa år, så att jag får träffa dom båda IRL! Jag får väl ta med mig Pansarvagnen, dom lär ju ha växt ifrån mina andra tjejer rejält då :D

Du är välkommen :)

Vi konstaterade precis att på julafton blir vi 8 vuxna , 3 barn och 8 hundar, varav 4 valpar( inkl Fendi) hujedamig!
 
Sv: Cane corso!?

Haha, ja det låter som ett vanligt besök för mig hos mamma :D

Sist vi var däruppe på "semester" så var vi 3 vuxna, 2 mindre barn och 13 hundar - varav 7 valpar :eek: Men det gick det med!
 
Sv: Cane corso!?

Ja du ser , det slog mig att det dessutom bara är molosser.
Mina två CC, en bullmastiff valp, 4 st frallor (en valp) och en engelsk bulldog.
Ska försöka få ett kort på hela högen!
 
Sv: Cane corso!?

Haha, Frallorna blir säkert mos!

Du ska se mammas äldsta tik, hon hukar så fort hon får syn på Peggy :rofl:
 
Sv: Cane corso!?

Jag tror visst att det behöver uppdateras med bilder i denna tråden... :d
 
Sv: Cane corso!?

Jag tror visst att det behöver uppdateras med bilder i denna tråden... :d

Haha ja visst är det.

Dock så befinner vi oss i en årstid där det är grått och mörkt båda inne och ute dygnet runt som det känns och min kamera gillar inte alls det så alla bilder blir tyvärr oskarpa och mörka men jaja ni får hålla till godo.

Nu har lilla Figge bott in sig här i 2 dgr och det är som att han alltid har bott här.

Vi har fått med oss hem en riktig liten tuffing och så cool så det är otroligt, han knatar redan hemma på gården som att han är "herreman på täppan" tycker hästarna ska flytta på sig så han kommer fram dit han vill och domderar med Fendi så det står härliga till.
Hon är förövrigt kanonglad åt honom,och tycker han är dökul, en alldelles egen levande pipleksak, men hon är så duktig med honom och låtar honom hänga i hennes kindpåsar och sno hennes leksaker (som hon sen snor tillbaka under Figges högljudda protester

Ett riktigt radarpar är de redan!

Här kommer iallfall några bilder

figge8veckorred.jpg


fendiochfiggeochmorganred.jpg


fendochfiggedecred.jpg


figgeochfendired.jpg


Efter lek blir man trött!

figgetrttred.jpg


trttfiggered.jpg


fendiochfiggesover2red.jpg
 
Sv: Cane corso!?

:love: Gullungar! Och så söööta de är tillsammans på sista bilden, mysigt med en lillebror! :p
 
Sv: Cane corso!?

Hmm, jo visst känns det lite som att Whale verkligen anstränger sig för att leta fel nu ;) men jag bjuder på det.:)

Jag har som jag alltid gör när jag letar nya djur fått göra avkall på vissa saker för att erhålla andra egenskaper , i det här fallet var kombinationen så fantastiskt bra med genomsunda, friska, meriterade och rastypiska föräldrar att jag var beredd att ta en högre inavelskofficient, ( strax över 6%) än jag normalt önskar.

Vi får väl se tiden an om jag gjorde ett bra val eller ej ;)

Man behöver knappast anstränga sej, syns ju på racc.

Känns ännu mer trist när man ser att du inte har all fakta heller.... Kan tänka mej att din uppfödare helst väljer att ge dej den felaktiga siffra som SKK´s avelsdatabas påvisar. Eller om det är den du sett själv....? Men så låg som strax över 6% handlar det då rakt inte om.

Strax över 11 och 12% är det...

Tänker inte lägga ner mer av min tid på detta nu men jag tycker det är synd när sanningen lyser med sin frånvaro ;)

Ha de gott å ta hand om valparna! Det kommer säkert gå bra för dessa :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cane corso!?

Nu får du väl ge dig.

Den inavelskofficient som gäller är den som räknas via SKK, och ja den är 6.5%. Vill du starta en egen tråd med en diskussion om SKK uträkningar av inavelskofficient så gör gärna det!

Jag har förstått att du har en personlig agenda vad gäller min uppfödare men
fortsatta diskussioner i det ämnet eller andra problem du har med mig eller min uppfödare kan du kanske ta med mig via pm eller telefon och inte anonymt via ett forum som inte ens rör frågan ?
 
Fel i avelsdata??!

Jag har inget med CC att göra, men undrar så klart varför du anser att SKK:s avelsdata skulle räkna fel avseende %-satsen vid avel??

Är det något som du anser sker generellt eller enbart vid denna parning?!

/Swat - som verkligen gillar avelsdata!
 
Sv: Fel i avelsdata??!

Jag har inget med CC att göra, men undrar så klart varför du anser att SKK:s avelsdata skulle räkna fel avseende %-satsen vid avel??

Är det något som du anser sker generellt eller enbart vid denna parning?!

/Swat - som verkligen gillar avelsdata!

För att på en relativt ny ras, i Sverige, som CC är så finns inte släktingar bakåt i tiden med eftersom dom inte är reggade i Sverige. Därför ökar inavelsgraden när man tar med alla individer.
 
Sv: Cane corso!?

Det var väldigt vad de dyker upp många nya anvädare i just CC trådarna, hmmm!?

Jag fattar faktiskt inte fortfarande.
Vad det gäller min hund har han ju en ovanligt komplett stamtavla för att vara en CC till skillnad från vissa CC där det saknas hundar både här och där stammen, och SKK har gjort uträkningen på honom (precis som med alla andra hundar) på 5 led där alla hundarna är kända och kommit fram till 6.5% som anses vara säkert.

Stamtavla:6 led Visa titlar: ja nej Inavelsgrad: 6,5 % Det beräknade resultatet bedöms vara SÄKERT.

Att Skk räknar på 5 led beror ju på att hundar längre bak i stammen inte anses påverka .
Inavelsgraden beräknas (enligt genetiker) 5 led bak. Hundar längre bak har precis som Hickson skriver ingen genetisk påverkan på inavelsgraden.

Så självklart utgår jag från vad Skk avelsdata säger, har ingen anledning att mistro deras uträkningssätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Går i planerna på att skaffa en cane corso, men har läst runt en del och även hört från andra att deras mentalitet inte alltid är så...
2
Svar
37
· Visningar
5 500
Senast: Monstermom
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 756
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Finns det olika corsos? Jag trodde det bara fanns cane corso,i en annons såg jag cane corso italiano,same shit diffrent name?? Hur är...
2
Svar
31
· Visningar
6 222
Senast: Abova
·
D
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att köpa hund och har totalt förälskat oss i rasen Cane corso. Det jag har läst om rasen så verkar dom passa med...
2
Svar
30
· Visningar
25 512
Senast: Minerva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp