Cocillana-Etyfin

Precis som Kosa Kåla då, i så fall? :D
coca-cola-30-logo-primary.jpg
Nänä :meh:
AOUÅ är hårda vokaler och C uttalas som K. Calle.
EIYÄÖ är mjuka och C uttalas mjukt. Som Cement, Cirka.

/språkpolisen
 
Har fått Cocillana-Etyfin utskrivet p.g.a. rethosta på natten (i natt sov jag väl max två timmar).
Det står ingenstans i bipacksedeln om när man ska ta Cocillanan, dvs före eller efter eller i samband med maten.
Varken läkaren eller apotekspersonalen sade någonting om det, bara att man kan bli trött, att det är hostdämpande och de rekommenderade att ta 5 ml dagtid och 10 ml vid läggdags.

Så är det någon som vet?

Jag tog en matsked igår på halvtom mage och blev sjuuukt illamående. Vet inte om det hade ett samband eller om det var något jag ätit tidigare under dagen..

Underbar medicin för övrigt, smakar ju tom gott :D
 
Jag tog en matsked igår på halvtom mage och blev sjuuukt illamående. Vet inte om det hade ett samband eller om det var något jag ätit tidigare under dagen..

Underbar medicin för övrigt, smakar ju tom gott :D

Du vet att en matsked är 15 ml?
Jag startar med 5 ml efter jag ätit middag så får jag se hur jag mår efter det.
 
Apoteket sade att dagtid bör åtminstone jag ta 5 ml och till natten 10 ml och detta max 4 gånger per dag, så en matsked (15 ml) på en och samma gång låter lite väl mycket.
 
Där ser man.
Jag är ju själv inte van vid alkohol så 5 ml borde nog räcka ganska långt för mig i alla fall.
 
OM det inte står något i bipacksedeln om samband med måltid, så är det för att det inte spelar någon roll.

Om man jämför med t.ex Omeprazol (Losec typ) så ska det helst tas på fastande mage för att ha bäst effekt. Och NSAID, som är retande för magslemhinnorna, bör tas efter måltid.
 
(Jag dricker inte heller alkohol. Jag upplever inte att det påverkar hur jag påverkas av Cocillana.)
Alkoholen i medicinen är bara "lösningsmedel" (vissa ämnen löser sig bättre i sprit än i vatten).
När man köper en snaps är det t.ex 4 cl, dvs 40 ml (oftast 40%) Cociliana Etyfin innehåller 10% alkohol och 5-10 ml av denblir således en ganska liten mängd.
Det är inte alkoholen i Cocilianan som har någon effekt, utan etylmorfinet och cocilianaextraktet...
 
Jag tog en matsked igår på halvtom mage och blev sjuuukt illamående. Vet inte om det hade ett samband eller om det var något jag ätit tidigare under dagen..
Jag tål inte skiten så jag blir illamående och spyr av allt som har morfinbas. :yuck:

Första gången jag testa eländet så hade jag lunginflammation, jag spydde så jag trodde tarmarna skulle följa med upp om jag tog lite vid sänggående. Jag började inte bli människa igen förrän vid 15-tiden dagen efter, sen tog jag enligt ordination en ny slurk när jag skulle sova och spydde så jag trodde jag skulle dö ... så höll det på några dagar tills jag slutade med det på eget initiativ och mådde kalas och kunde jobba som vanligt igen!
 
Jag tog en matsked igår på halvtom mage och blev sjuuukt illamående. Vet inte om det hade ett samband eller om det var något jag ätit tidigare under dagen..

Underbar medicin för övrigt, smakar ju tom gott :D
Man kan må rätt illa av morfinpreparat, så det är inte ett dugg konstigt.
Vanliga (fler än 1 av 100) biverkningar av medicinen är förstoppning, illamående och kräkningar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 589
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 486
Senast: Skogstokig
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 544
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
31 352
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp