Cocillana-Etyfin

Cocillana-Etyfin är min favoritmedicin! Den fungerar mycket bra mot hosta, den smakar gott på ett medicinaktigt sätt och man blir hög av den.

Personligen tar jag den bara innan jag går till sängs. På dagen i upprätt läge tycker jag att det är OK att hosta, men det är skönt att få sova utan hosta. På att par, tre lugna nätter har slemhinnorna hunnit läka så att man inte längre har någon rethosta.

Efter mer än tre nätter på Cocillana får i varje fall jag väldigt underliga drömmar. Powerful stuff!
 
Jag tål inte skiten så jag blir illamående och spyr av allt som har morfinbas. :yuck:

Första gången jag testa eländet så hade jag lunginflammation, jag spydde så jag trodde tarmarna skulle följa med upp om jag tog lite vid sänggående. Jag började inte bli människa igen förrän vid 15-tiden dagen efter, sen tog jag enligt ordination en ny slurk när jag skulle sova och spydde så jag trodde jag skulle dö ... så höll det på några dagar tills jag slutade med det på eget initiativ och mådde kalas och kunde jobba som vanligt igen!

Jag blir inte illamående utan totalt stenad! :o Enda gången jag tagit det kom min dåvarande pojkvän över för han tyckte jag lät så konstig i telefon. Jag låg utslagen på sängen och deklarerade när han kom att jag höll på att koncentrera mig på att andas (sagt med en glad och lite frånvarande ton).
 
Jag blev varken trött eller slutade hosta när jag fick Cocillana... är avis på er som det fungerar på. Tog betydligt mer än ordinerad dos, hjälpte ändå inte :meh:
 
Redan 2008 hade familjeliv en poll om hur det skulle uttalas:

Omröstning
1.Kåssilana2.Kåckilana3.Kossilana4.Kockilana5.Såssilana6.Sockilana7.Annat...hur?

Buke är efter :D
 
Ursäkta men jag blir lite full i skratt. Oavsett om du har alkoholister i släkten eller inte så tror du väl inte att du blir alkoholist för att du tar en klunk hostmedicin?

Är det morfin i den är det väl snarare det man kan fundera över, om man tar den långvarigt.

Plus en på den.

Typ.
 
Ursäkta men jag blir lite full i skratt. Oavsett om du har alkoholister i släkten eller inte så tror du väl inte att du blir alkoholist för att du tar en klunk hostmedicin?

Är det morfin i den är det väl snarare det man kan fundera över, om man tar den långvarigt.

Jag vet mycket väl att jag inte blir alkoholist efter bara en klunk. :)
Det var en kommentar att personen huttade direkt ur flaskan utan att mäta mängden som jag kommenterade. Och det är fortfarande ingenting för mig, speciellt som det rör sig om en medicin som jag aldrig använt förr.
 
Jag blir inte illamående utan totalt stenad! :o Enda gången jag tagit det kom min dåvarande pojkvän över för han tyckte jag lät så konstig i telefon. Jag låg utslagen på sängen och deklarerade när han kom att jag höll på att koncentrera mig på att andas (sagt med en glad och lite frånvarande ton).
Själv minns jag att jag låg och klamrade fast mig i sängen när den körde rodeo med mig när jag skulle sova, antagligen därför jag spydde så förb*annat! :crazy:

Fick Nobligan utskrivet efter en olycka för många år sedan, en tablett och jag står dubbelvikt över toalettstolen efteråt och då har jag väldigt svårt att kräkas öht, brukar spotta blod varje gång då halsen går sönder på mig! :nailbiting:
 
Blev sugen på en klunk Cocillana-etyfin, tyvärr har min flaska utgångsdatum 09 2013. :(
Petitesser!
Själv minns jag att jag låg och klamrade fast mig i sängen när den körde rodeo med mig när jag skulle sova, antagligen därför jag spydde så förb*annat! :crazy:

Fick Nobligan utskrivet efter en olycka för många år sedan, en tablett och jag står dubbelvikt över toalettstolen efteråt och då har jag väldigt svårt att kräkas öht, brukar spotta blod varje gång då halsen går sönder på mig! :nailbiting:
Nobligan = Tramadol = syntetiskt morfin. Finns flera med samma innehål.
http://www.fass.se/LIF/substance?userType=0&substanceId=IDE4POETUAGYRVERT1
 
Har fått Cocillana-Etyfin utskrivet p.g.a. rethosta på natten (i natt sov jag väl max två timmar).
Det står ingenstans i bipacksedeln om när man ska ta Cocillanan, dvs före eller efter eller i samband med maten.
Varken läkaren eller apotekspersonalen sade någonting om det, bara att man kan bli trött, att det är hostdämpande och de rekommenderade att ta 5 ml dagtid och 10 ml vid läggdags.

Så är det någon som vet?

Cocillana är det enda som hjälper mig vid rethosta ( jag provade "Lepheton"?! och någon annan medicin men de fick mig att spy)
Jag får dock hjärtklappning om jag tar för mycket ( huttar också från flaskan ;) ). Jag tror inte att det spelar någon roll när du tar medicinen men det brukar ju vara främst nattetid som man hostar som mest.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 587
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 485
Senast: Skogstokig
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 544
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
31 347
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp