Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

En annan, dock ej svensk, var Rory Ruadh, honom skulle jag velat betäckt med !

Jag tror att Rory Ruadh var underskattad på Irland. Han användes ju inte mycket där. Visades aldrig på Clifden. Fick en son som blev BIS på Clifden. Denne son, Fort Doolin och en annan, Kilkady Darling exporterades till Frankrike och var duktiga tävlingshästar. När Rory Ruadh kom till Danmark och visades där fick han beröm för utmärkta rörelser, god typ, välbenad och vackert huvud. Tror han fick lite drygt 80 föl i Danmark. Utmärkt nedärvning i både hoppning och dressyr på internationell nivå. Tävlade en del själv, bl a i fälttävlan. Jo, den godbiten skulle jag inte säga nej till :D .
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Av Rory Ruadh´s hingstavkommor gillar jag hingsten Tootle U bäst, tyvär död han med !
Men i sverige har vi ju bröderna Roll´s Royce & underbara lilla Juno Rory.
Någon som vet hur många ston Juno betäckt iår ?
Hoppas han fått många ston nu, när han är pensionerad från tävlingslivet !
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag vet inget om din Silver, men här är en annan connemarahingst som har verkat i det fördolda:

4803697.jpg


Bilden är från -71 och han är två år. Svårt att se att han är connemara. Han hette Domino och var efter Conundrum of Millfields och undan Doon Dilly. Mamman var också BEC och pappan gulbrun. Inte en korsning att rekommendera precis ;) . Men en trevlig häst (överhöjdare) som fått många föl. Kanske finns det några ättlingar på tävlingsbanorna med härstamning okänd? Själv är han så okänd att han inte ens är registrerad.

Vad intressant! Jag blir så till mig när jag får höra berättelser om just connemaror...det är ju en så pass användbar ras. Hur vet du detta? Du kanske har mer intressant å dela med dig av...kul att du hade bild på honom. Ngn du kännt?
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Lite ny diskussion ... Tänkte höra med er om ni fortfarande har era hästar ute dygnet runt? Varför / varför inte? Vad är det som gör att ni gör som ni gör? :)

I den lilla flock vi har på 4 st connemaror är det ingen som har direkt behovet av att vara inne än (tex sto m föl) pga det fina vädret. Tycker det känns kanon att kunnat ha dem ute så länge i år...de mår bättre å då mår jag bättre. Sen har vi ingen brist på bete utan återväxten har varit bra, de har skog/dungar att kunna vara ute...

Sen hörde jag att lagen säger att man måste upprätta ligghall efter 1 okt. Men när vädret har varit som det har...är det rätt resonemang att sätta gränsen så? Vad tycker ni?
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Av Rory Ruadh´s hingstavkommor gillar jag hingsten Tootle U bäst, tyvär död han med !
Såg hans danske son Tatoo tävla dressyr i Sverige i somras. Han vann i stort sett alla klasser han ställde upp i. Fantastiska rörelser!
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Vad intressant! Jag blir så till mig när jag får höra berättelser om just connemaror...det är ju en så pass användbar ras. Hur vet du detta? Du kanske har mer intressant å dela med dig av...kul att du hade bild på honom. Ngn du kännt?

Jag har allt sett honom - och tagit kortet! Men jag var bara ett litet barn och skulle inte vågat rida honom... Som treåring gick han omkull och knäckte bäckenet på sin ryttare. Men hon gav sig inte utan kom igen och fortsatte inridningen. Jag vet inte hur gammal han var när han dog, men jag vet hur det gick till: Domino galloperade på lite väl snabbt genom skogen. Ryttaren försökte få stopp genom att styra honom åt sidan. Han körde rätt in i ett träd och dog omedelbart :cry: På samma ställe fanns fler connemaror, bl a efter Cregg Hero. Jag tror att Cregg Hero också fick ett tragiskt slut. Har för mig att hästarna innebrändes.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Av Rory Ruadh´s hingstavkommor gillar jag hingsten Tootle U bäst, tyvär död han med !
Men i sverige har vi ju bröderna Roll´s Royce & underbara lilla Juno Rory.
Någon som vet hur många ston Juno betäckt iår ?
Hoppas han fått många ston nu, när han är pensionerad från tävlingslivet !

Jag ringde in mina 0 ston häromdagen :D hoppas Juno har fler :)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

När jag var ute å red en dag för ett tag sedan träffade jag på en kvinna å hennes dotter,som stod å plockade hallon. Åååå sa hon det måste vara en connemara du rider? Ja sa jag....vi började prata och det visade sig att hon tidigare i sitt liv skött om en hingst e. Slieve Dara som hette ngt med Silver (minst inte riktigt)...tydligen var denne hingst inte godkänd med betäckte böndernas ston (som det var förr i tiden:) ) Måste varit på 70-80-talet. Han stod runt Sävsjö trakten i mörkaste Småland...Blev väldigt nyfiken och kollade lite med S D:s avkommor. Hittar ngr det kunde varit.Inte lätt när han inte är godkänd.Men nu undrar jag,är det ngn som hört talas om denne hingst?


Jag har nog inte varit inloggad på över ett år, för jag har glömt lösenordet och orkade inte fixa ett nytt. Men denna fråga fick mig att göra det, för jag kände denna häst i min ungdom:

Hingsten hette SILVER STAR var född 1969 e. Slieve Dara u. Taggeen of Calmore RC55. Han var född hos fam. Johansson, Torset, Sävsjö och jag tror han levde hela sitt liv där.

Hans stam finns här:
http://www.connemaraponny.org/pedigree.pl?id=21755
Tydligen hette han bara Silver "på riktigt", men det stod Silver Star på boxen.

Han betäckte en del ston, både connemara och andra. Vid 13 års ålder kastrerades han, det bör alltså ha varit 1982. Jag vet inte när han dog.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Kan bara berätta att Cinna idag tog ytterligare en placering i Lätt B.
Sveland Cup-kval hos Mjölby Ridklubb. Dubbelnolla och placerad som elva, runt 60 startande :bump: De gjorde en hyfsat lugn runda utan Cinnas egenuppfunna svängar, vill ju ha poäng som räcker till final ;)

Första inomhustävlingen för säsongen, börjar ju bra. Ska gå Lätt A nu om en stund. Cinnas första Lätt A inomhus sen mars 2003.
Håll tummarna, och ja, det är en order :banana:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hade gärna använt mig av följande hingstar:

B. Bell Dara (iof lite mycket Slieve Dara-blod i svenska connemaror)
Holiday Prince (Mycket "praktiskt" blod;) )
Gräns Ruben (fin tävlingsindivid, använd för lite)
Pilgaards Killroy (spännande blod)
Spinway Corona :love:

Har hand om ett jätte fint sto efter Corona. Hon är väldigt lik honom. Jätte bra steg och helt underbar i psyket.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag har nog inte varit inloggad på över ett år, för jag har glömt lösenordet och orkade inte fixa ett nytt. Men denna fråga fick mig att göra det, för jag kände denna häst i min ungdom:

Hingsten hette SILVER STAR var född 1969 e. Slieve Dara u. Taggeen of Calmore RC55. Han var född hos fam. Johansson, Torset, Sävsjö och jag tror han levde hela sitt liv där.

Hans stam finns här:
http://www.connemaraponny.org/pedigree.pl?id=21755
Tydligen hette han bara Silver "på riktigt", men det stod Silver Star på boxen.

Han betäckte en del ston, både connemara och andra. Vid 13 års ålder kastrerades han, det bör alltså ha varit 1982. Jag vet inte när han dog.

Det här var riktigt intressant att få höra! Frågan är om det var dig jag mötte utanför Nyaby å pratade om Silver? Jag har grubblat på detta enda sen dess...men nu har jag fått svar. Vidare fråga är om du vet om ngr avkommer/ättlingar lever? Hur kommer det sig att han inte var "godkänd" för avel? Berätta gärna lite...kul å höra:bump:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Nej, det var inte mig du träffade.

Jag vet faktiskt inte varför Silver inte var godkänd eller om han ens var visad. Han var född 1969 och jag är född 1967, så min kontakt med honom började efter treårspremieringen så att säga. Det var i mitten av 70-talet. Jag red först shettisar och sedan halvblod på gården där Silver bodde. Jag skötte även hans mamma en del. Hon dog 1979.

Jag flyttade från Småland 1986 så jag har ingen aning om det finns några avkommor i livet. Min kusin red en i mitten av 80-talet, ett mörkbrunt connemarasto (som alltså inte hade godkänd stam) och jag kände till ett par korsningar också.

Långt senare, i Uppsala, träffade jag på en systerson till Silver. Denne valack var ridskoleponny på den ridskola jag red på under min studietid. Nu verkar stolinjen vara utdöd. Den sista i ledet föddes 1993 och sedan finns inga avkommor registrerade.

På Vetlanda ridskola fanns en avkomma ett tag. Han kallades Sillen, men hette egentligen Ansill och hade tidigare varit ridskolehäst i Sävsjö. Men som sagt, inga avkommor kan ha fötts efter 1983. Så om de finns börjar de bli gamla nu.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

En hingst jag undrar lite om är Grytåsa Kallemero. De avkommor som jag sett efter honom är fina och trevliga. Varför är/var inte han mera använd.
julie002-1.jpg

Julie e. Grytåsa Kallemero-Öxenholm Marble jr
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Grytåsa kallemero var väl úr´aveln ett tag ?
Minns inte riktigt varför ?
Har för mig att det var nån´ting med ej framvisad på mönstring el. var det bara olöst licens, minns ej riktigt !
kanske nån´annan som vet ?
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag har för mig att det har varit lite strul med ägandet på Grytåsa Kallemero....Att det var en fodervärd och ägaren som bråkade eller något sånt.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Är det någon som känner till om det finns några avkommor till Holiday Prince i livet idag?
Min Valborg (f. 1984) är på väg att ge upp nu:cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 705
Senast: hastflicka
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 070
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 395
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp