Bukefalos 28 år!

Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

För årets föl har jag inte skickat in, väntar på resultatet från DNA och det brukar ta låååååång tid.

Fjol års fölet fick jag i början på det här året.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Mitt DNA-prov på båda hästarna tog inte mer än en månad att få hem, och inte har det kommit någon räkning heller! Ingår det i passet sen eller ( räkningen menar jag då?) Skickar du till SLU? Eller det kanske alla måste göra...
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Han visades 2002 och fick GII, men har inte sett honom i avel. Är det ngn som har avkommor efter honom (Kallemero)? Vem är det som äger honom nu då, har de kommit fram till det, för det var det som de kivades om eller?
Skulle vara skoj och se kort på avkommor efter honom.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag har hingst föl och dom skall tydligen enligt SLU vara så mycket mer besärliga att bedöma föräldrarna på. Sedan kom räkningen mycket långt efteråt från SLU.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Börjar nästan tro att ansökan kommit bort någonstans på vägen. Skickade först in DNA-proven till SLU. Jag tror de fastnat redan där. Hade dessutom bett om förtur pga av försäljning utomlands, men det hjälpte uppenbarligen inte... någon försäljning blev det alltså inte.

Min Valborg finns inte längre:cry:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Börjar nästan tro att ansökan kommit bort någonstans på vägen. Skickade först in DNA-proven till SLU. Jag tror de fastnat redan där. Hade dessutom bett om förtur pga av försäljning utomlands, men det hjälpte uppenbarligen inte... någon försäljning blev det alltså inte.

Min Valborg finns inte längre:cry:

Ring och fråga då.

Så tråkigt :cry:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Min Valborg finns inte längre:cry

Fy, vad trist! Men hon var väll dräktig, eller hur? Dubbelt så tråkigt då!! Sörjer med dig!

Jag är också lite ledsen, eller kanske mera arg. Imorse när jag skulle fodra ( 05:30) så fanns det inga hästar i hagen, det regnar och blåser. Nu måste jag sitta och vänta tills det blir ljust innan jag kan leta efter dom. Vet inte vart dom sprungit, dom är ju fyra st och ibland kan ju hästar sticka långt bort. Fan, det är nog russet som lurat ut dom.....:mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Han visades 2002 och fick GII, men har inte sett honom i avel. Är det ngn som har avkommor efter honom (Kallemero)? Vem är det som äger honom nu då, har de kommit fram till det, för det var det som de kivades om eller?
Skulle vara skoj och se kort på avkommor efter honom.

Det är samma ägare som förut på honom. Men han står placerad hos en annan.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Men är kallemero i avel nu eller? Skulle gärna vilja betäcka med honom.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Fy, vad trist. Lider verkligen med dig.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Det började redan när hon åkte ner på betäckning. Antagligen har hon varit dålig länge, men eftersom hon bara gått hemma är det inget man tänkt på. Transport mm utlöste det hela. Började med att hon fick nån allergisk reaktion (luftvägsinfektion, hög feber) direkt när hon kom ner till hingsten. Kolik några dagar efter det. Hon blev bättre iaf, och dessutom dräktig. Vi hämtade hem henne. Hon var då jättefet och hade satt rätt mycket päls. Någon vecka efter att hon kom hem fick hon akut fång. Blev bättre, men inte helt bra. En ovetenskaplig gissning från mig själv sa att det var Cushings. Det var dock ingen veterinär som var så pigg på att undersöka det...
Har åkt in och ut till veterinären hela sommaren. Luftvägsinfektion, ev magsår och dåligt hjärta och div småsaker som ingen kunnat sätta fingret på. Trots detta piggade hon på sig rätt bra.
För en vecka sedan åkte vi ner till Ultuna. Hon blev kvar över natten för att testas för Cushings. Det vart tydligen för mycket för damen. Fick en ny omgång med fång, svarade inte på smärtstillande och blev bara värre och värre. Till slut gick det inte längre...:cry:
Cushings hade hon iaf.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag är hemskt ledsen... Alltid tråkigt när sånt händer.. Men försök att tänka på all den tiden ni haft tillsammans, och var glad för det..

Min morfar gick bort nyligen. Vi stod varandra väldigt nära. Han hade skelettcancer, och det gick väldigt snabbt. Han fick reda på det i somras. Det är ju väldigt jobbigt för närstående när det går så fort. Men det är ju skönast för dem själva iaf.

Men man får iaf vara tacksam för den tiden man haft tillsammans. Och alla glada stunder tillsammans.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

vad jobbigt.
Kan du berätta för en ovetande vad cushings är?
Var hon dräktig med flynn i år?
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Inte så påläst, men det är en typ av cancer i hypofysen. Hästen har överskott av kortisol. Kortisol är en typ av stresshormon som, om jag förstått det rätt, lagras som fett på div konstiga ställen (vanligt längs mankam och över kors, i detta fall även över ögonen). Det är godartad typ av cancer, men bidrar ofta till fång och nedsatt imunförsvar i övrigt.
Hon var dräktig med Darcy.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Åhå så det närmar sig med passen... Min ansökan skickades in i december, hämtades ut i december och originalhandlingarna blev dödade i februari.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 472
Senast: hastflicka
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 028
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 154
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 253
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp