Bukefalos 28 år!

Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

det är typ buffel o dylikt...inget konstigt alltså...bara lite mindre halkigt än vissa andra lädersorter :laugh: lycka till i din sadeldjungel :-)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Okej, där ser man. Man lär så länge man lever. Thanks, kan behövas.

Helt off topic men, Jag stod i kassan på Coop och skulle köpa frukt, en påse med blandat och så låg det en klase bananer jämte. Mannen framför mig i kassan står och skämtar lite glatt med kassörskan när han får se vad jag ska köpa. Då vänder han sig om och tittar mig allvarligt i ögonen och säger; "Har du inte hört att man inte ska äta bananer?" Varpå jag svarar "Nej, det måste jag missat" Han svarar; "Jo de ä så överfullt på djurparkera då fölk blir som apära, men där skulle du ju passa rätt bra!"

Och så utbrister han i ett vrålskratt, kanske inte var så snällt men kunde inte göra annat än att skratta... :D Han hade så skön stil, riktig bonndialekt, liten och troligen ganska förvirrad..(Hoppas jag, för inte passar jag bland apära??!?)) Haha ha

Lite måndags humor ;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

:eek: Allvarligt, han var väll inte riktigt frisk va???

Tur att du tog det med ett skratt. Men vilka människor det finns, tänk om det hade råkat stå en ömtålig själ på din plats. :crazy:

Nu förstår jag alla som går omkring med hög musik i öronen. :angel:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

:rofl::rofl::rofl: det var ju fullständigt underbart! Det är väl ändå kul med lite annorlunda människor? Jag hamnade i en djup, ingående diskussion om skolan förr o nu med mannen i järnaffären idag!:D Sen hoppade vi raskt över till barnuppfostran, hur gammal jag var och huruvida vi skulle hitta vad jag skulle ha alls....:cool:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hej, hej igen...
Kul att höra ifrån er och att pållen mår bra och utvecklas som han ska.
Det är guld värt att ha en hoppryttare man har förtroende för, hoppas det fortsätter lika bra som det börjat...

Tessa: Men gud vilken (o)charmig gubbe :D. Tycker själv att jag är som en magnet när det gäller konstigt folk. Det är alltid någon som vill prata eller berätta något märkligt för mig:confused:.

Kl
Vilodag för min pålle idag.
Hade stalltjänst (sköter alla 9 i stallet) och fy bubblan vad mörkt det var bakom stallet när jag skulle lägga ut morgonensilaget, och detta klockan 6.:cry: Fick lysa med mobilen för att överhuvudtaget hitta öppningarna i hagarna.:mad:.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag älskar det. Tycker att det förgyller vardagen med lite sjuka skämt :D Min humor är riktigt låg och jag skrattar åt det mesta, så han fick verkligen mig att le resten av dagen. Haha din var inte heller dålig. Det är så sjukt hur man kan inleda en konversation just som Ni i en butik. Två helt främmande människor som helt plötsligt samtalar om allt och inget. Jätte lustigt.

HappyR, Jag gick med pannlampa imorse. 04,45 fanns varken måne eller lampor som fungerade....
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Gaaaah! 0445??? Jag som gnäller över att behöva gå upp 0550...å sen går jag 10 steg ut i stallet o fodrar o sen snabbt in till frukost o kaffe!:D

Ledig idag så det blir härlig tur i skogen i dagsljus! Jag hatar verkligen vintertid som gör att man inte hinner rida efter jobbet...måste hasa mig iväg idag o lösa ridhuskort, ingen rolig utgift alls men vad gör man?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Haha, inte så farligt, tycker det är lättare att komma upp när vintertiden kommer. :) Hade inte behövt gå upp så tidigt men jag envisas med att göra klart stallet med mockning och kvällsfordring på morgonen så hinner jag med mycket mer efter jobbet (8-16,45), har märkt att heltidsjobb tar en del tid. Jobbade tidigare i butik, 25% så det är lite skillnad med tiden...

Avskyr också vintertid just pga att det mörknar så himla fort. Måste sätta igång Bulan med skritt i ca 2v och hur lätt är det när man är hemma halv sex?? Ridhus har jag inte så långt bort men det är ju ingen vidare omväxlande terräng där inne...........BLÄ!!!!

Tips på bra igångsättning i detta mörker mottages tacksamt :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men?? Varför måste hon ridas i skritt i 2 veckor? Du var ju o provred henne nyligen inte skrittade du bara då?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nej det gjorde jag ju självklart inte, red henne i alla gångarter. Men enligt föregående ägare så är hon inte riktigt igång. De red henne max 1ggn/v. Kanske behöver jag inte sätta igång då????!??
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Behöver och behöver. Fast det är väll bra att ta i alla fall en vecka med lite skrittarbete så hon får landa och lära känna dig och om givningen. jag tycker det låter klokt! :)

Det är dessutom mycket lättare att skritta ute i mörkret än att försöka sig på lite högra hastigheter.
Jag gjorde ett tappert försök igår kväll. Kolsvart och tyvärr även dimma på sina håll. När det väl vart en lucka i dimman så travade vi och någon liten galopp fick jag in med. Men fy farao när man kommer i galopp och vipps befinner sig mitt i tjock dimma. Att det sen lyser av rådjursögon på åkern brevid gör ju bara saken bättre :grin: Tur att vare sig jag eller hon är mörkrädda :D fast det är ju trevligt att se var vägen går över i dike i alla fall. :angel: November är väll härligt! *ironi*
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Fast inte riktigt igång är ju inte samma sak som att skritta i 2 veckor? Inte 17 har dom skrittat den enda dag/vecka som dom ridit?

Skritta igång en häst gör jag enbart när de varit skadade. Titta hur hon rör sig i hagen, hon travar, galopperar o busar säkert då o då. Promenad rid tycker jag, dvs rid i alla gångarter men väldigt korta rundor. Sen ökar du successivt på dina rundor o rider lite längre i trav o galopp för varje vecka.

Att enbart skritta på en frisk häst gör ofta att de samlar på sig energi som sen kommer ut på oönskat sätt!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack Aramis och Novali för råden. Då kommer jag absolut att köra på i alla gångarter. Hon hoppar och skuttar som sjutton i hagen så kondition tror jag absolut att hon har.

Hmm, vet inte om jag vågar mig ut i dimman ännu, inte ens mörkret då jag inte känner henne ännu. Nu blev det så att hovslagaren kommer imorgonbitti 07,00 istället för idag 14,00. Hade annars tänkt rida ut i eftermiddag men får väl tappert vänta. Ikväll blir det iaf lite transportåkning :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nyss hemkommen från frisk skogstur! På vägen hem började det ösregna så tur att vi har skogen att gömma oss i! Majsan überpigg efter att ha vilat igår o dessutom med ridtäcke på rumpan som skrämdes...:angel:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Usch då, tråkigt med en regnskur..Min är också rejält pigg. Tog en skymmningstur med dottern igår och det var lite spännande.
Febern har gett sig men halsen gör ont som bara den.
Maken tröttnar på mitt sadeldilemma så idag var han snäll och hängde med till falkenberg. Har fyra sadlar att testa med mig hem men efter att lagt på dom så känns det som en eller två är värda att provrida. Den ena en Kieffer Donau och den andra en Passier Markus Ehring. Den sistnämda låg bäst så får väl testa den imorgon och hoppas att den är skön för pållan och mig..
Vet inget alls om den sadeln ..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kieffer är rätt hårda tycker jag. Passier är en bra sadel, vet inte ngt direkt om just den modellen men märket i sig är bra sadlar som passar raka ryggar. Det enda kruxet med både Kieffer o Passier är att dom har cutback, dvs är utskurna i framvalvet för att passa höga mankar, och då blir de ngt mindre att sitta i....så kolla noga att sätet inte blir för litet för dig.

Kan du inte filma när du rider så ser du själv hur sadeln ligger o hur du sitter? Ibland stämmer inte känslan överens med hur verkligheten är...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Dottern har en Passier som hon gillar mycket. Fördelen är att det går att värma om bommen i den om hästen ändrar sig. Vi har precis gjort det på hennes. Tog ett dygn och kostade en drygt tusenlapp.

KL
Har kommit igång efter vilan och red lektion igår. Så mycket enklare det är att rida när en tränare tittar på.;)
Fick henne avspänd och fin i traven, men det känns som ljusår bort innan vi kan rida ett program. Sitter ni ner mycket på era 4-åringar?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, fast jag har ju hört att Passier ska passa svängda ryggar (!). Den här tycker jag dock ser rak ut. Har lite cutback men känndes rymlig!

En annan nackdel är väl färgen på just denna då den är typ oakbark-iof sig gillar jag den men dom blir lite ömtåligare och det är svårarare att matcha:D.

Hade en Albion också med mig-var nog väldans smal
Bates-sadeln låg som en gungbräda på henne när jag bara la på den så det är väl inte lönt att gå vidare med den..

Känns faktiskt lite lyxigt att kunna låna hem..
Fortfarande sugen på en Albion K2 jag hittat på annons men säljarna hittar ingen prägling under kåpan med strl,modell och serienummer och dom vill inte släppa den på öppet köp:cry:. Det gör mig lite:confused:..
Filmar och fotar gärna för att få hjälp här:D!
Nu ska jag släppa ut hästarna mina, har fått sovmorgon då jag är ledig både idag och imorgon å går på kväll på fredag, gött..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ingen idé jag ger mig in i snacket om sadeln. Håller tummarna för att du hittar en som passar :)

KL

Imorse fick Bulan nya skor, eller hon var ju bara skodd fram varav hon tappade den ena vid ihopsläppet, men nu är hon skodd runt om. Känns bra för då kan jag äntligen få sitta upp :D
Ska göra ett försök att komma med dem bägge till ridhuset ikväll. Nova, lasttekniken som du använt dig av, är det på ett steg, backa tillbaka, på ytterligare ett osv osv ??!?? Det som jag kunde hitta här på Buke var tips om att detta kunde få dem lite nyfikna på vad som finns inne i transporten. Hoppas det fungerar :)
Ska se om inte syster kan följa med och filma så får Ni se hur vi ser ut just nu
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
13 375
Senast: Scata
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
328
· Visningar
13 845
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
4 178
Senast: Linta
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp