Den stora namntråden

Hrím har varit mitt favoritnamn sen barnsben men sambon gillar det inte..
Ímir var ju jättefint! Aldrig hör förut faktiskt.

Ísolfúr var också jättefint, men lite krångligt att ropa på en hund bättre på häst tror jag..

TACK!
Äh, jag har haft en Úlfur, han hette Ulf, helt enkelt. :D
 
Ojoj... var läääääääängesen jag hängde här inne:nailbiting:
Men nu behöver jag allvetande bukes hjälp:D

Planerar valp detta år om allt går vägen. En vit herdehund. Denna gång hane och jag kan inte hitta några namn som verkligen fastnar:crazy:

Jag gillar namn som har en betydelse av något slag. Gärna som passar till rasen tex vit varg (eller vad som med varg faktiskt:D), snö, frost, is ja... you name it! Det ska klinga fint i uttal. Frost, Ice, Snow, Ghost, Bolt och andra vanliga namn på via hundar går bort. Om man inte hittar betydelsen av detsamma så klart;) Letar och letar men hittar inget.... älskar isländska men hittar inga fina.

Hit me :D

Glimmer
Gnist - från gnista, gnistrande
Lavin
(Kung) Bore
Borë - snö på albanska
Boréas - nordanvind på grekiska
Skare
Firn (mellanform mellan snö och is)
Polaris - polstjärnan

Och på den mindre seriösa sidan:
Jäääär - påhittat estniskt ord som ordagrant betyder "iskant" och som man brukar använda för att skämta om alla vokaler i estniskan :p. Tänker att det passar en valp... "Jäääär hit!" Följt av "valpjäääävel!" :D
 
Nu har jag läst igenom hela namntråden men hittar inget som verkligen fastnar. Många fina tiknamn, bara det att jag får hem en hanhund (om mindre än en vecka :bump:).

Ras - Malinois
Namnet får gärna anspela på fart/galenskap, inte för långt/krångligt och helst inte för vanligt.

Funderat på Broms (Har en Humla) men känns lite hårt.
Jag har även fått Tjack som förslag :D
Snälla, hjälp mig!

Tempo
Brio - livlighet, eld, glöd, glans
Elan/Élan - glöd, passion
Geist - livlighet
Iver (dock ganska vanligt)
Ruter
Vigor - vitalitet
Tapper
Kaxe
Kurage
 
Några olika förslag
Beor (galenskap)
Ryker (kan betyda typ att gå fort förutom den svenska betydelsen :) )
Bonkers :D
Stolle
Kvick
Rapp
Sting (fungerar ju med Humla :) )
Öset
Vilde
Snappy
Flash
Witty
Rejs
Alber (kvicktänkt)

Tempo
Brio - livlighet, eld, glöd, glans
Elan/Élan - glöd, passion
Geist - livlighet
Iver (dock ganska vanligt)
Ruter
Vigor - vitalitet
Tapper
Kaxe
Kurage

Vet inte om jag gör rätt med citaten.
Hur som helst, stort tack för era förslag! Några ska jag lägga på min lista och testa att ropa här hemma för att se hur de ligger i munnen.
just nu lutar det åt att kalla honom Valp resten av livet, är trött på namn :meh:
 

Det här namnet känns lite långt för mig, risken finns att han skulle få Ballen som smeknamn...
Men pga det förslaget kom jag på namnet Skräck som jag faktiskt råkar gilla :D Låter bra att ropa och inte för "hårt".
Nu måste jag känna lite på det, vill inte att det ska låta otäckt eller "tufft" likt Terror, Dead osv.
 
Det här namnet känns lite långt för mig, risken finns att han skulle få Ballen som smeknamn...
Men pga det förslaget kom jag på namnet Skräck som jag faktiskt råkar gilla :D Låter bra att ropa och inte för "hårt".
Nu måste jag känna lite på det, vill inte att det ska låta otäckt eller "tufft" likt Terror, Dead osv.

Dööööden!
Spöke, tycker jag är dödsgulligt:D
 
Det mest klockrena borde ju vara Ísólfur, isländska för isvarg/vit varg (direktöversatt är det isvarg). Uttalas ungefär Isolvur.

Några andra isländska alternativ:
Skári = ung fiskmås
Skýr = intelligent, klar/tydlig
Hrími = rimfrost
Frosti = frostig
Ísar = isspets
Ímir = gammalt namn för en varg
Sen finns ju Geri och Freki, isländska namnen på Odens vargar (vill man inte ha den isländska varianten är det Gere och Freke som gäller).

Finns det nåt bra klatchigt isländskt ord som börjar på S som man kan sätta före Ímir?
Kullen blir sannolikt S-kull och vore ju nice att få in namnet i stamtavlan liksom, typ Snö Ímir (fast på isländska då:D)
 
Finns det nåt bra klatchigt isländskt ord som börjar på S som man kan sätta före Ímir?
Kullen blir sannolikt S-kull och vore ju nice att få in namnet i stamtavlan liksom, typ Snö Ímir (fast på isländska då:D)
Sígurímir eller Silfurímir, kanske? (Seger/silver)
Eller så döper du hunden till Snjóbolti (snöboll) och kallar honom Bolt. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 861
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp