Bukefalos 28 år!

Den stora namntråden

Har du någon särskild bokstav du gillar? Eller betydelse? @igbest (och grattis till ny familjemedlem :D)

Jag gillar Telina - som förvisso är ett människomamn men väldigt ovanligt sådant. Tänker att det kan passa med Qarusell och Ultima. :)

Några andra random förslag
Tivoli :D
Walda
Fennel
Zinna
Calypso
Celest
Filou
Epona
Telli/Kerala (efter tellicherry-svartpeppar)
Saline/Soolane/Tuzlu - salt på olika språk
 
Senast ändrad:
Har du någon särskild bokstav du gillar? Eller betydelse? @igbest (och grattis till ny familjemedlem :D)

Jag gillar Telina - som förvisso är ett människomamn mem väldigt ovanligt sådant. Tänker att det kan passa med Qarusell och Ultima. :)

Några andra random förslag
Tivoli :D
Walda
Fennel
Zinna
Calypso
Celest
Filou
Epona
Telli/Kerala (efter tellicherry-svartpeppar)
Saline/Soolane/Tuzlu - salt på olika språk
Tack :D hämtar henne om 6 veckor :D
Tivoli eller Cirkus har jag varit sugen på ett tag men jag får känslan av att karln inte är superförtjust i dom namnen :p
Kerala och Tuzlu gillar jag :)
I stamtavlan kommer dom heta på A efter ett tema som inte är bestämt än. Jag har föreslagit några teman som typ grundämnen på A, tulpaner på A, Italienska städer på A, växter på A, Grekisk mytologi mfl :)
 
Tack :D hämtar henne om 6 veckor :D
Tivoli eller Cirkus har jag varit sugen på ett tag men jag får känslan av att karln inte är superförtjust i dom namnen :p
Kerala och Tuzlu gillar jag :)
I stamtavlan kommer dom heta på A efter ett tema som inte är bestämt än. Jag har föreslagit några teman som typ grundämnen på A, tulpaner på A, Italienska städer på A, växter på A, Grekisk mytologi mfl :)
Så då är namn på a bra?
Alessi
Alun
Ailie
Arabesque
Abra(kadabra)
Accis
Ackja
Agat
Aha
Aiss
Akacia
Aronia
Akleja
Atari
Andea
Avanza
Akela
Acedia
Adenia
 
Nu har jag läst igenom hela namntråden men hittar inget som verkligen fastnar. Många fina tiknamn, bara det att jag får hem en hanhund (om mindre än en vecka :bump:).

Ras - Malinois
Namnet får gärna anspela på fart/galenskap, inte för långt/krångligt och helst inte för vanligt.

Funderat på Broms (Har en Humla) men känns lite hårt.
Jag har även fått Tjack som förslag :D
Snälla, hjälp mig!
 
Ojoj... var läääääääängesen jag hängde här inne:nailbiting:
Men nu behöver jag allvetande bukes hjälp:D

Planerar valp detta år om allt går vägen. En vit herdehund. Denna gång hane och jag kan inte hitta några namn som verkligen fastnar:crazy:

Jag gillar namn som har en betydelse av något slag. Gärna som passar till rasen tex vit varg (eller vad som med varg faktiskt:D), snö, frost, is ja... you name it! Det ska klinga fint i uttal. Frost, Ice, Snow, Ghost, Bolt och andra vanliga namn på via hundar går bort. Om man inte hittar betydelsen av detsamma så klart;) Letar och letar men hittar inget.... älskar isländska men hittar inga fina.

Hit me :D
 
Ojoj... var läääääääängesen jag hängde här inne:nailbiting:
Men nu behöver jag allvetande bukes hjälp:D

Planerar valp detta år om allt går vägen. En vit herdehund. Denna gång hane och jag kan inte hitta några namn som verkligen fastnar:crazy:

Jag gillar namn som har en betydelse av något slag. Gärna som passar till rasen tex vit varg (eller vad som med varg faktiskt:D), snö, frost, is ja... you name it! Det ska klinga fint i uttal. Frost, Ice, Snow, Ghost, Bolt och andra vanliga namn på via hundar går bort. Om man inte hittar betydelsen av detsamma så klart;) Letar och letar men hittar inget.... älskar isländska men hittar inga fina.

Hit me :D

Du kanske redan har googlat fram det här själv, men i alla fall så hittade jag den här listan på ordet varg på olika språk. Några rätt så fina.

Nordsamiska: Návdi
Estniska/Finska: Susi
Portugisiska/Spanska: Lobo
Italienska: Lupo
Turkiska: Kurt :D
Ungerska: Farkas
Grönländska: Amaroq
Grekiska: Lýkos

Lýkos är ju lite kul om ni tänk träna sök, då det också för tankarna till en gammal sökmotor på nätet :)
 
Ojoj... var läääääääängesen jag hängde här inne:nailbiting:
Men nu behöver jag allvetande bukes hjälp:D

Planerar valp detta år om allt går vägen. En vit herdehund. Denna gång hane och jag kan inte hitta några namn som verkligen fastnar:crazy:

Jag gillar namn som har en betydelse av något slag. Gärna som passar till rasen tex vit varg (eller vad som med varg faktiskt:D), snö, frost, is ja... you name it! Det ska klinga fint i uttal. Frost, Ice, Snow, Ghost, Bolt och andra vanliga namn på via hundar går bort. Om man inte hittar betydelsen av detsamma så klart;) Letar och letar men hittar inget.... älskar isländska men hittar inga fina.

Hit me :D
Några namn som betyder vit (eller liknande)
Albion
Gavin
Irvin
Kent

Och Varg (på olika sätt)
Dolph
Lowe
Randolph/Randall
Rolf
Seff/Ziff
Ulf (på isländska)
Ulric
 
Ras - Malinois
Namnet får gärna anspela på fart/galenskap, inte för långt/krångligt och helst inte för vanligt.

Några olika förslag
Beor (galenskap)
Ryker (kan betyda typ att gå fort förutom den svenska betydelsen :) )
Bonkers :D
Stolle
Kvick
Rapp
Sting (fungerar ju med Humla :) )
Öset
Vilde
Snappy
Flash
Witty
Rejs
Alber (kvicktänkt)
 
Nu har jag läst igenom hela namntråden men hittar inget som verkligen fastnar. Många fina tiknamn, bara det att jag får hem en hanhund (om mindre än en vecka :bump:).

Ras - Malinois
Namnet får gärna anspela på fart/galenskap, inte för långt/krångligt och helst inte för vanligt.

Funderat på Broms (Har en Humla) men känns lite hårt.
Jag har även fått Tjack som förslag :D
Snälla, hjälp mig!

En Hannibal!
 
Tack :D hämtar henne om 6 veckor :D
Tivoli eller Cirkus har jag varit sugen på ett tag men jag får känslan av att karln inte är superförtjust i dom namnen :p
Kerala och Tuzlu gillar jag :)
I stamtavlan kommer dom heta på A efter ett tema som inte är bestämt än. Jag har föreslagit några teman som typ grundämnen på A, tulpaner på A, Italienska städer på A, växter på A, Grekisk mytologi mfl :)

Pennywise eller Harpo?
 
Du kanske redan har googlat fram det här själv, men i alla fall så hittade jag den här listan på ordet varg på olika språk. Några rätt så fina.

Nordsamiska: Návdi
Estniska/Finska: Susi
Portugisiska/Spanska: Lobo
Italienska: Lupo
Turkiska: Kurt :D
Ungerska: Farkas
Grönländska: Amaroq
Grekiska: Lýkos

Lýkos är ju lite kul om ni tänk träna sök, då det också för tankarna till en gammal sökmotor på nätet :)

Alltså KURT såg det igår när jag sökte! Sjukt kul men helt fel namn för mig Amaroq är fint, men tycker det är långt i uttalet. Gillade dock bå
 
Vad döper man en vit grosspitz till? :idea: Uppfödaren har valt ut namnet Pina och vänjer min valp vid det namnet och det är även det jag kallar henne när jag tjatar på familjen om henne. :o Funderar på om jag ska döpa om henne eller om hon kommer få ha kvar namnet när hon väl kommer till Sverige. Pina betyder ju plåga i Sverige, kanske passar bra i unghundsåldern i och för sig? :idea::pFår fundera på saken. Har ni några förslag?
 
Vad döper man en vit grosspitz till? :idea: Uppfödaren har valt ut namnet Pina och vänjer min valp vid det namnet och det är även det jag kallar henne när jag tjatar på familjen om henne. :o Funderar på om jag ska döpa om henne eller om hon kommer få ha kvar namnet när hon väl kommer till Sverige. Pina betyder ju plåga i Sverige, kanske passar bra i unghundsåldern i och för sig? :idea::pFår fundera på saken. Har ni några förslag?

Sonja!
 
Ojoj... var läääääääängesen jag hängde här inne:nailbiting:
Men nu behöver jag allvetande bukes hjälp:D

Planerar valp detta år om allt går vägen. En vit herdehund. Denna gång hane och jag kan inte hitta några namn som verkligen fastnar:crazy:

Jag gillar namn som har en betydelse av något slag. Gärna som passar till rasen tex vit varg (eller vad som med varg faktiskt:D), snö, frost, is ja... you name it! Det ska klinga fint i uttal. Frost, Ice, Snow, Ghost, Bolt och andra vanliga namn på via hundar går bort. Om man inte hittar betydelsen av detsamma så klart;) Letar och letar men hittar inget.... älskar isländska men hittar inga fina.

Hit me :D
Det mest klockrena borde ju vara Ísólfur, isländska för isvarg/vit varg (direktöversatt är det isvarg). Uttalas ungefär Isolvur.

Några andra isländska alternativ:
Skári = ung fiskmås
Skýr = intelligent, klar/tydlig
Hrími = rimfrost
Frosti = frostig
Ísar = isspets
Ímir = gammalt namn för en varg
Sen finns ju Geri och Freki, isländska namnen på Odens vargar (vill man inte ha den isländska varianten är det Gere och Freke som gäller).
 
Det mest klockrena borde ju vara Ísólfur, isländska för isvarg/vit varg (direktöversatt är det isvarg). Uttalas ungefär Isolvur.

Några andra isländska alternativ:
Skári = ung fiskmås
Skýr = intelligent, klar/tydlig
Hrími = rimfrost
Frosti = frostig
Ísar = isspets
Ímir = gammalt namn för en varg
Sen finns ju Geri och Freki, isländska namnen på Odens vargar (vill man inte ha den isländska varianten är det Gere och Freke som gäller).
Hrím har varit mitt favoritnamn sen barnsben men sambon gillar det inte..
Ímir var ju jättefint! Aldrig hör förut faktiskt.

Ísolfúr var också jättefint, men lite krångligt att ropa på en hund bättre på häst tror jag..

TACK!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp