Det är inte föris uppgift

Nu var det längesen jag hade förskola till sonen, men när jag hade och jag slutade kl 15, hade restid på ca 45-50 min, då hade jag hämttid kl 16, för om jag skulle bli lite senare ut från jobbet, om det var mycket trafik osv. Ibland (oftast) var jag där 15.50, men ibland sprang jag in och köpte en mjölk/smör innan hämtning så jag var där 15.55 istället. Det ser jag inte som något problem. Det var ingen på förskolan som behövde jobba över för det, eller som missade tid med sin egna familj.

Skulle jag däremot sluta kl 14 så skulle jag ju självklart inte ha hämttid kl 16!

Jag bytte sedan schema och var alltid ledig veckorna jag hade sonen (varannan vecka) när sen hans pappa fick en till bebis med sin nya så blev han föräldrarledig, vilket innebar att sonen behövde förskola en dag i veckan enbart, dett blev väldigt jobbigt för honom då det nästan blev en ny inskolning varje gång, så personalen sa då till oss att det vore bra om vi lämnade iallafall 3 dagar i veckan, så då fick han vara på förskolan trots att jag var hemma och var ledig. Har för mig han var där mellan 10-14.
 
Men det är bra att man tar tag i det hele.

Men det ska fuskas överallt, med föris, med sjukpenning, med assistanshjälp, med skatter, överhuvudtaget så blir väl fusk med skattemedel vardag typ och man hittar hela tiden på en massa ursäkter till att man tycker man har rätt till att tänja på gränserna fast man vet regler och lagar. Så hoppas man att inte bli påkommen.
 
Varför blev det sånt ståhej i Eslöv när föräldrarna måste redovisa vilka tider dom jobbar och eller studerar? Är det för att dom fuskar:sneaky:. Det är väl ingen mänsklig rättighet att deras ungar ska vara på föris när föräldrarna vill vara lediga? Skaffar man barn får man väl ta hand om domO_o
Jag tycker det är trams och ett jäkla sparkande nedåt. Urtypen för klasshat och småsinthet. De enda som kommer drabbas av den här minutkontrollen är de som redan sliter hårdast på schemalagda arbeten med närvaroplikt och typiskt sett kvinnor med tanke på hur samhället ser ut. Det kommer knappast vara börsVD:n som jagas om att skriva ihop ett schema eller andra med högt uppsatta positioner eller yrken som innebär oregelbundna arbetstider.

I vår familj jobbar vi båda när det behövs, utspritt över dygnet, veckan och året. Helg såväl som semester, kväll och natt likväl som dag om så krävs. Sena kvällsmöten eller övernattningar istället för dagtidsjobb vissa veckor och ett ständigt pusslande med vab- eller studiedagar för att få ihop det med arbetslivet. Den som skulle försöka spåra oss och våra arbetstider skulle få nedlägga en halv årsarbetstid för att kartlägga och ändå bara få ett genomsnitt ungefär. Eller har Eslöv tänkt sig att börja öppna även kvällstid så att vi som tvingas ta ett möte med utlandet med kort varsel kan lämna in barnet då mellan 19-23.30 på kvällen? Eller öppna vid 05 när vi tvingas sätta oss och akut skriva ett överklagande? Nej, oss kommer de inte jaga förstås och jag är väldigt glad att min kommun inte lägger resurser på sånt trams. Det lär kosta mer än det smakar.
 
Men det är bra att man tar tag i det hele.

Men det ska fuskas överallt, med föris, med sjukpenning, med assistanshjälp, med skatter, överhuvudtaget så blir väl fusk med skattemedel vardag typ och man hittar hela tiden på en massa ursäkter till att man tycker man har rätt till att tänja på gränserna fast man vet regler och lagar. Så hoppas man att inte bli påkommen.
Ja skattesmitningen är väl det allra största icke-inkomsten i det här landet. Där om någonstans finns ju massor att ta hem
 
Jag tycker det är trams och ett jäkla sparkande nedåt. Urtypen för klasshat och småsinthet. De enda som kommer drabbas av den här minutkontrollen är de som redan sliter hårdast på schemalagda arbeten med närvaroplikt och typiskt sett kvinnor med tanke på hur samhället ser ut. Det kommer knappast vara börsVD:n som jagas om att skriva ihop ett schema eller andra med högt uppsatta positioner eller yrken som innebär oregelbundna arbetstider.
Men det blir ju så här när vissa inte kan sköta sig. När vissa ska ha mer förmåner än andra. Då får alla lida för det. Ja det kostar säker mer än vad det smakar men är det rätt att vissa ska få fortsätta att ta för sig fast dom inte har rätt till det?

Är övertygad att det kommer att spridas till fler kommuner som kommer att ta efter. Det är väl fler som redan begär in arbetsscheman från färäldrar utan att det gnisslas
 
När jag läser om sånt här drar jag alltid en lättnadens suck över att jag inte har barn på förskola längre. Minns den konstanta ångesten under stafettloppet mellan arbetsplats - förskola och skammen jag kände om jag hade kastat mig in på Ica för att köpa en liter mjölk på vägen hem.

Har aldrig upplevt samma hets och stress på fritids. Har jag blivit uppehållen i trafiken så har jag ringt och det har alltid varit luuuungt, il fuhrer på förskolan skickade arga mess i versaler så fort man kom 5 min sent. Usch får hjärtklappning bara av att tänka på den tiden.
 
Ja skattesmitningen är väl det allra största icke-inkomsten i det här landet. Där om någonstans finns ju massor att ta hem

https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-varsta-skattesmitare/


https://www.etc.se/debatt/svensk-skatteflykt-kostar-106-156-underskoterskor

Men det som det ska läggas mest resurser på är om föräldrar handlar mjölk och smör på väg att hämta sina barn.

Eslövs kommun ska dessutom inte brösta sig för mycket ang kontroller.

https://sverigesradio.se/artikel/eslovs-kommun-maste-betala-300-000-efter-sakerhetsbrister
 
Hörde någon intervju med chefen för förskolan i Eslöv. Hon säger att det inte handlar om någon minutkontroll utan att det fortfarande måste vara flexibelt med tanke på möten som föräldrarna sitter i på jobbet som kan bli försenade och trafikhinder till exempel. Däremot har tydligen några föräldrar klagat på att de nu inte kommer kunna åka och storhandla, träna eller andra mer tidskrävande aktiviteter innan de hämtar barnen och att deras vardagspussel inte går ihop. Så jag tror ingen behöver oroa sig för att bli utskälld över ett paket mjölk, trafikhinder eller liknande som gör att man blir försenad.

Hittar tyvärr inte länken till intervjun. Men de hade redan märkt att en del föräldrar hade kortat ner sina scheman för barnen med ett antal timmar.
 
Hörde någon intervju med chefen för förskolan i Eslöv. Hon säger att det inte handlar om någon minutkontroll utan att det fortfarande måste vara flexibelt med tanke på möten som föräldrarna sitter i på jobbet som kan bli försenade och trafikhinder till exempel. Däremot har tydligen några föräldrar klagat på att de nu inte kommer kunna åka och storhandla, träna eller andra mer tidskrävande aktiviteter innan de hämtar barnen och att deras vardagspussel inte går ihop. Så jag tror ingen behöver oroa sig för att bli utskälld över ett paket mjölk, trafikhinder eller liknande som gör att man blir försenad.

Hittar tyvärr inte länken till intervjun. Men de hade redan märkt att en del föräldrar hade kortat ner sina scheman för barnen med ett antal timmar.


Jag läste också den intervjun. Den fullkomligt skrek "jag-har-blivit-tillsagd-att-genomföra-beslut-jag-inte-tror-på-men-jag-håller-fasaden-uppe". I en annan artikel stod det att man skulle ange "sysselsättningsgrad och gärna arbetstider", vilket är en helt annan sak.

Om det faktiskt finns föräldrar (mer än enstaka undantagsfall) som hört av sig till kommunen och beklagat sig över att de inte får storhandla medan barnen är på förskolan så låter det som att det är högaktuellt med en informationsinsats från kommunens sida om vilka regler som gäller angående förskolevistelse. Är nog betydligt mer kostnadseffektivt istället för att sätta upp ett resurskrävande granskningssystem.

Om man är medveten om vad man får och inte får göra medan barnen är på förskolan låter det ytterst märkligt att man skulle ringa upp kommunen och beklaga sig över att man inte längre kan storhandla medan barnen är där...
 
Senast ändrad:
Jag skulle inte ha problem med att förskolan granskar mina arbetstider. Hämtar så tidigt som möjligt ofta till och med innan jag på pappret slutar arbeta. Däremot är jag inte sugen på att förskolelärarna/resurser ska läggas på att granska tidrapporter och stämma av med scheman etc. Verkar sjukt onödigt- tror de allra flesta gör sitt bästa för att hämta och lämna när man ”ska”. Och gör man inte det så kanske barnen har det bättre den stunden på förskolan ändå :)

Klokt skrivet.
 
Men det blir ju så här när vissa inte kan sköta sig. När vissa ska ha mer förmåner än andra. Då får alla lida för det. Ja det kostar säker mer än vad det smakar men är det rätt att vissa ska få fortsätta att ta för sig fast dom inte har rätt till det?

Är övertygad att det kommer att spridas till fler kommuner som kommer att ta efter. Det är väl fler som redan begär in arbetsscheman från färäldrar utan att det gnisslas
Schematider för omsorgen får nog alla lämna. Men det är ju en väldigt stor skillnad mot att minutregistrera varje dag för dem som inte arbetar fasta tider. Jag hoppas Verkligen att resurser används på bättre sätt än att jaga stressade småbarnsföräldrar i övriga kommuner.
 
Bær over med meg, jeg er norsk. Men at personalet hadde engasjert seg i om jeg brukte 20 min for å hente, eller 2 timer, det hadde jeg ikke akseptert. Innenfor åpningstidene er det opp til meg hvor lenge mitt barn skal være der (i Norge). Jeg synes det er veldig rart å lese om hvordan dette er løst i Sverige.
 
Bær over med meg, jeg er norsk. Men at personalet hadde engasjert seg i om jeg brukte 20 min for å hente, eller 2 timer, det hadde jeg ikke akseptert. Innenfor åpningstidene er det opp til meg hvor lenge mitt barn skal være der (i Norge). Jeg synes det er veldig rart å lese om hvordan dette er løst i Sverige.

I Sverige får man bara ha barnets på förskolan under sin arbetstid plus pendlingen till och från arbetet. Inget annat. Förskolan är kraftigt subventionerad av staten (skattebetalarna) och vill därför inte lägga resurser på att passa folks barn medan de går på gymmet eller liknande.
 
Bær over med meg, jeg er norsk. Men at personalet hadde engasjert seg i om jeg brukte 20 min for å hente, eller 2 timer, det hadde jeg ikke akseptert. Innenfor åpningstidene er det opp til meg hvor lenge mitt barn skal være der (i Norge). Jeg synes det er veldig rart å lese om hvordan dette er løst i Sverige.

Så funkar det inte här i Sverige, man har enbart rätt att ha barnen inom omsorgen för tid man arbetar och tid man reser till och från detta arbete.

Jag tänker att det handlar lite om att värna skattemedel eftersom omsorgen är så hårt subventionerad av staten. Men det blir olyckligt när man får för sig att kontrollera och ifrågasätta på minutnivåer.

Och man har ju rätt att anlita privata verksamheter för ytterligare omsorg om man vill och har råd.
 
Var det inte ett tag att personal skulle anmäla vabb till myndigheterna men att man gick ifrån det pga hur mycket resurser det tog?
Jo så var det. De var tvugna att anmäla vabb när vi började förskola men inte när vi slutade. Har för mig att det var en del meck, om inte jobbet skulle vara inblandat också till och med.
 
Blev det verkligen ett sånt ståhej?

Jag ser inte prorblemet. Normalt förlag arbetstid heltid är för mig 8-17, har fullflex så kan flexa ut en hel dag. Barnet har ju haft ett grundschema över hur vi vanligtvis jobbar och flexar vi ut hämtar vi tidigare och skulle vi båda behöva jobba extra så får man ju meddela det? 72h framförhållning vill förskolan ha. Inte orimligt kan jag tycka.
 
Jo så var det. De var tvugna att anmäla vabb när vi började förskola men inte när vi slutade. Har för mig att det var en del meck, om inte jobbet skulle vara inblandat också till och med.

Det tror jag inte. Jag tror bara att man fick en lapp på förskolan där det stod att barnet hade varit frånvarande och denna skulle man skicka in till Försäkringskassan när man sökte om vab. Ansökan var i två steg. Först en första dagen av vab där man berättade för dem att man skulle vabba. Sen en när man började jobba igen då man berättade hur lång vabben varit och skickade in ett vab-intyg. Jag tror inte att ens arbetsgivare var inblandad alls.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 516
Senast: Gunnar
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 166
Senast: Sel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 982
Senast: TinyWiny
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 622
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp