Bukefalos 28 år!

Det är inte föris uppgift

Blev det verkligen ett sånt ståhej?

Jag ser inte prorblemet. Normalt förlag arbetstid heltid är för mig 8-17, har fullflex så kan flexa ut en hel dag. Barnet har ju haft ett grundschema över hur vi vanligtvis jobbar och flexar vi ut hämtar vi tidigare och skulle vi båda behöva jobba extra så får man ju meddela det? 72h framförhållning vill förskolan ha. Inte orimligt kan jag tycka.

Om det är orimligt eller inte beror ju på hur lång framförhållning man själv får från sin arbetsgivare.
 
Det tror jag inte. Jag tror bara att man fick en lapp på förskolan där det stod att barnet hade varit frånvarande och denna skulle man skicka in till Försäkringskassan när man sökte om vab. Ansökan var i två steg. Först en första dagen av vab där man berättade för dem att man skulle vabba. Sen en när man började jobba igen då man berättade hur lång vabben varit och skickade in ett vab-intyg. Jag tror inte att ens arbetsgivare var inblandad alls.
Justja!
 
Antar att det inte betyder att någon kommer efter stängningstid eller efter sin hämtningstid utan snarare tar av sin flextid?

Om det handlar om att mjölkpaketet köps vid jobbet och att man skulle varit tvungen att vända och köra tillbaka till jobbet för att köpa mjölk efter hämtningen verkar det ju hål i huvudet att inte köpa mjölken först.

Jag skulle heller aldrig, lämnat jobbet, hämtat barnet, tagit med barnet till min tandläkartid/läkartid, lämnat tillbaka barnet till förskolan och åkt tillbaka till jobbet heller.

Med det sagt har jag själv aldrig gjort ärenden innan jag hämtat barn på förskolan. Eller gått till tandläkaren mitt på dagen utan att ha hämtat med mig barnet (eftersom jag aldrig gått till tandläkaren mitt på dagen). Men jag är helt skyldig till att ha en tandläkartid klockan 08 på morgonen och då låtit min man lämna barnet 08:30 på morgonen istället för att ta med mig barnet till tandläkaren. Så barnet har nog absolut varit på förskolan i 20 minuter av en 40 minuter tandläkartid samtidigt som jag varit ledig, dvs hos tandläkaren, någon gång. Samtidigt tror jag iofs landstinget har ett intresse av att befolkningen går till vården ibland.
Har gått till både läkare, tandläkare och gynekolog på dagtid, aldrig att jag skulle ta med mig ungen för det. Helt bisarrt ju 🤨 ”här sitt på mammas mage medans farbror gynekolog gräver mamma i fittan” nej tack!

Hade fått frispel om förskolepersonal hade haft åsikter om det.
 
I vår kommun får bara barnen vistas på förskolan om vårdnadshavarna arbetar eller studerar. Ingen av förskolorna tillåter att man lämnar in barnen om man tex ska gå till läkaren eller liknande. Det har blivit hårdare på denna punkt (finns väl vissa undantag) men det är pga av att folk utnyttjat förskolan när det inte jobbat eller studerat.

Vi skickar sms efter 15-20 minuter om vårdnadshavarna inte dykt upp till den tiden som är angiven i schemat och det handlar mest om att vi vill veta om det hänt något. Det flesta är duktiga på att höra av sig om det blir försenade men inte alla. Där jag jobbar extra nu är vårdnadshavare väldigt duktiga på att kommunicera med personalen vilket är tacksamt för det blir lättare att planera för personalen som arbetar den dagen.
 
I vår kommun får bara barnen vistas på förskolan om vårdnadshavarna arbetar eller studerar. Ingen av förskolorna tillåter att man lämnar in barnen om man tex ska gå till läkaren eller liknande. Det har blivit hårdare på denna punkt (finns väl vissa undantag) men det är pga av att folk utnyttjat förskolan när det inte jobbat eller studerat.

Vi skickar sms efter 15-20 minuter om vårdnadshavarna inte dykt upp till den tiden som är angiven i schemat och det handlar mest om att vi vill veta om det hänt något. Det flesta är duktiga på att höra av sig om det blir försenade men inte alla. Där jag jobbar extra nu är vårdnadshavare väldigt duktiga på att kommunicera med personalen vilket är tacksamt för det blir lättare att planera för personalen som arbetar den dagen.

Rent krasst, alla mina läkarbesök har varit under den tid jag skulle ha arbetat. Jag har aldrig någonsin hämtat mitt barn tidigare för att jag tvingats ta ledigt från jobb för att gå till läkaren. Jag har gått till läkaren och sen hämtat henne i rätt tid eller tidigare.
 
I vår kommun får bara barnen vistas på förskolan om vårdnadshavarna arbetar eller studerar. Ingen av förskolorna tillåter att man lämnar in barnen om man tex ska gå till läkaren eller liknande. Det har blivit hårdare på denna punkt (finns väl vissa undantag) men det är pga av att folk utnyttjat förskolan när det inte jobbat eller studerat.

Vi skickar sms efter 15-20 minuter om vårdnadshavarna inte dykt upp till den tiden som är angiven i schemat och det handlar mest om att vi vill veta om det hänt något. Det flesta är duktiga på att höra av sig om det blir försenade men inte alla. Där jag jobbar extra nu är vårdnadshavare väldigt duktiga på att kommunicera med personalen vilket är tacksamt för det blir lättare att planera för personalen som arbetar den dagen.
Jag får gå till läkare på arbetstid, så hur skulle förskolan göra då? Menar de på riktigt att man ska åka och hämta barnet och ta med till läkaren? För att kanske göra en undersökning eller liknande som kanske är känslig för ett litet barn att se?

Låter helt stört, hade aldrig velat ha barn på en sån föris.
 
O
Jag får gå till läkare på arbetstid, så hur skulle förskolan göra då? Menar de på riktigt att man ska åka och hämta barnet och ta med till läkaren? För att kanske göra en undersökning eller liknande som kanske är känslig för ett litet barn att se?

Låter helt stört, hade aldrig velat ha barn på en sån föris.
Nej du behöver inte hämta ditt barn om du ska till läkaren under arbetstid men många har lämnat in barnen tidigare när det inte arbetar och istället gör andra saker. Kommunen ledsnade och idag får inte vi tillåta att barnen tex kommer ett par timmar för att mamma, pappa osv behöver tex besöka läkaren på en ledig dag. Förr kunde vi göra så (finns undantag). Det är jätte tråkigt för alla har inte tillgång till andra lösningar för barnen dessa dagar.

Jobbar extra på en arbetsplats där många är ensamstående med sina barn och kanske hade behövt vår hjälp egentligen såna dagar.
 
Jag får gå till läkare på arbetstid, så hur skulle förskolan göra då? Menar de på riktigt att man ska åka och hämta barnet och ta med till läkaren? För att kanske göra en undersökning eller liknande som kanske är känslig för ett litet barn att se?

Låter helt stört, hade aldrig velat ha barn på en sån föris.

Fast om du går till läkaren på arbetstid så är ju barnet också på förskolan under din arbetstid?
 
O

Nej du behöver inte hämta ditt barn om du ska till läkaren under arbetstid men många har lämnat in barnen tidigare när det inte arbetar och istället gör andra saker. Kommunen ledsnade och idag får inte vi tillåta att barnen tex kommer ett par timmar för att mamma, pappa osv behöver tex besöka läkaren på en ledig dag. Förr kunde vi göra så (finns undantag). Det är jätte tråkigt för alla har inte tillgång till andra lösningar för barnen dessa dagar.

Jobbar extra på en arbetsplats där många är ensamstående med sina barn och kanske hade behövt vår hjälp egentligen såna dagar.
Okej det låter mer rimligt, men samtidigt så kan läkarbesök vara läskiga för barn. Exempel, en vän gjorde rekonstruktion efter bröstcancer, fick komplikationer efter implantat osv så fick ha drän och det var blod och blåmärken. Fick se bild och det såg hemskt ut. Självklart innebär det många återbesök till plastikkirurgen och då står man ju halvnaken och allt syns. Jag som vuxen tyckte bilderna var obehagliga, vad skulle inte ett litet barn tycka det var att få det rakt i ansiktet om den tvingades följa med.

Sen visst alla opererar inte brösten i tid och otid men det finns ju många olika sorters läkarbesök som kan vara obehagliga för ett litet barn.
 
I vår kommun får bara barnen vistas på förskolan om vårdnadshavarna arbetar eller studerar. Ingen av förskolorna tillåter att man lämnar in barnen om man tex ska gå till läkaren eller liknande. Det har blivit hårdare på denna punkt (finns väl vissa undantag) men det är pga av att folk utnyttjat förskolan när det inte jobbat eller studerat.

Vi skickar sms efter 15-20 minuter om vårdnadshavarna inte dykt upp till den tiden som är angiven i schemat och det handlar mest om att vi vill veta om det hänt något. Det flesta är duktiga på att höra av sig om det blir försenade men inte alla. Där jag jobbar extra nu är vårdnadshavare väldigt duktiga på att kommunicera med personalen vilket är tacksamt för det blir lättare att planera för personalen som arbetar den dagen.
 
Okej det låter mer rimligt, men samtidigt så kan läkarbesök vara läskiga för barn. Exempel, en vän gjorde rekonstruktion efter bröstcancer, fick komplikationer efter implantat osv så fick ha drän och det var blod och blåmärken. Fick se bild och det såg hemskt ut. Självklart innebär det många återbesök till plastikkirurgen och då står man ju halvnaken och allt syns. Jag som vuxen tyckte bilderna var obehagliga, vad skulle inte ett litet barn tycka det var att få det rakt i ansiktet om den tvingades följa med.

Sen visst alla opererar inte brösten i tid och otid men det finns ju många olika sorters läkarbesök som kan vara obehagliga för ett litet barn.
Ja därför hade det känts bättre om vi kunde
erbjuda hjälp men vi får inte det längre. Som sagt där jag jobbar just nu extra väldigt mycket är som sagt många ensamma med sina barn och kanske inte har ett nätverk att vända sig till för hjälp. Då tror jag barnen hade haft det bättre på förskolan. Men nu har man bestämt att det ska vara lika för alla, räcker att några missköter sig så "straffas" alla..
 
Finns säkert nån nitisk personal som tycker att det inte är arbetstid 😅 jag går till tandläkaren också under arbetsdagen däremot flexar jag ut då. Hade inte åkt och hämtat barnet för det. Nu har jag inget barn i föris-ålder längre men så gjorde vi då.

Jag är ändå helt övertygad om att det inte är personalen och förskolan som är nitiska annat än i undantagsfall. De har sina regler och riktlinjer uppifrån att följa och har bara att "utföra" det någon annan har bestämt.
 
Ja därför hade det känts bättre om vi kunde
erbjuda hjälp men vi får inte det längre. Som sagt där jag jobbar just nu extra väldigt mycket är som sagt många ensamma med sina barn och kanske inte har ett nätverk att vända sig till för hjälp. Då tror jag barnen hade haft det bättre på förskolan. Men nu har man bestämt att det ska vara lika för alla, räcker att några missköter sig så "straffas" alla..
Vad synd :/ enda som det går ut över är ju barnen.

Men sen tyckte jag ofta att det var väldigt mycket ”hämta gärna tidigare” ”idag känns hen lite sjuk” vi hämtade tidigt varje dag men ombads ändå hämta tidigare. Och när barnet var sjuk enligt dem så var det en superpigg unge vi hämtade hem. Vi sa dock aldrig emot när de smsade/ringde så vi var nog lätta att välja när det var ”för mycket barn”, för det var så det kändes.

Och då blir det märkligt att förskolan inte kan ställa upp tillbaka en enda gång.
 
Jag tycker inte om att förskolepersonalen ska spionera på föräldrarna. Om man tränar eller handlar på lunchen, vilket måste vara fullt tillåtet, kan det lätt bli missuppfattningar. Någon ser en förälder jogga eller handla på dagen och drar felaktiga slutsatser. Inom staten finns friskvårdsbidrag, du får träna på arbetstid. Jag har på flera arbetsplatser fått gå till läkare och tandläkare på betald arbetstid.

Reglerna har varit som i Eslöv när jag hade barn på förskola. En inkonsekvens, som jag inte vet om den finns i detta fallet, var att den som arbetade mån-fre 8-17 jagades med blåslampa medan den som hade fridagar på vardagar fick lämna 9-15. Helt ologiskt enligt mig.
 
Jag tycker inte om att förskolepersonalen ska spionera på föräldrarna. Om man tränar eller handlar på lunchen, vilket måste vara fullt tillåtet, kan det lätt bli missuppfattningar. Någon ser en förälder jogga eller handla på dagen och drar felaktiga slutsatser. Inom staten finns friskvårdsbidrag, du får träna på arbetstid. Jag har på flera arbetsplatser fått gå till läkare och tandläkare på betald arbetstid.

Reglerna har varit som i Eslöv när jag hade barn på förskola. En inkonsekvens, som jag inte vet om den finns i detta fallet, var att den som arbetade mån-fre 8-17 jagades med blåslampa medan den som hade fridagar på vardagar fick lämna 9-15. Helt ologiskt enligt mig.

Precis, jag har en timme i veckan då jag får ägna mig åt friskvård på arbetstid. Då kan det ju se ut som att jag är ledig men det är ju fortfarande inom min vanliga arbetstid.
 
Har gått till både läkare, tandläkare och gynekolog på dagtid, aldrig att jag skulle ta med mig ungen för det. Helt bisarrt ju 🤨 ”här sitt på mammas mage medans farbror gynekolog gräver mamma i fittan” nej tack!

Hade fått frispel om förskolepersonal hade haft åsikter om det.
Så har ju jag också gjort - massor av gånger - medan dottern gick på förskola. Och inte gjorde det att någon på förskolan fick jobba längre dagar, jag hämtade ju samma tid som vanligt även om jag varit hos läkaren under dagen! Möjligtvis var det jag som fick jobba lite extra på kvällen om det behövdes, men då var ju dottern hemma ändå....

En fundering som inte är ett svar till dig utan rent allmänt: I perioder där jag jobbat så har vi tränat på lunchen - gått på gym, stuckit ut o sprungit eller liknande. Helt okej från arbetsgivarens sida (och så får man ta en snabb skrivbordslunch efter träningen), men hur skulle förskolan i Eslöv-fallet ställa sig till det? Jag har ju bevisligen tränat medan barnet var på förskola?
 
Jag tycker det är rimligt att barnen är på förskola när föräldrar jobbar eller pluggar. Inte när de tränar eller storhandlar. Eller åker skidor eller jagar älg (om det nu inte är ens yrke). Jag tycker det är extremt provocerande när föräldrar ser förskolan som en barnvakt när de själva ska kunna göra sina hobbies eller aktiviteter
 
Jag tycker det är rimligt att barnen är på förskola när föräldrar jobbar eller pluggar. Inte när de tränar eller storhandlar. Eller åker skidor eller jagar älg (om det nu inte är ens yrke). Jag tycker det är extremt provocerande när föräldrar ser förskolan som en barnvakt när de själva ska kunna göra sina hobbies eller aktiviteter

Jag håller i princip med, men om man hårddrar det och lägger undan alla andra prioriteringar så blir det ändå tokigt.

Låt säga att en förälder behöver hämta upp mediciner (eller något annat helt nödvändigt) till sig själv eller sitt barn efter arbetsdagens slut på centralorten och har 1,5 timmes resväg i bilen till förskolan och sedan ytterligare 30 minuter hem. Istället för att stanna på apoteket i centralorten på väg hem (10 minuter extra på förskolan), så ska föräldern först köra till förskolan i 1,5h - hämta ut barnet, åka tillbaka 1,5h till apoteket, köpa medicin (10 minuter) och sedan åka hem 2,0h.

Om föräldern slutar 16.00 så är barnet antingen hemma kl 18.10 (hämtat 17.40) med förälder eller hemma 21.10 (men hämtat 17.30) med förälder, men har i och för sig fått åka 3,0h extra kvalitetstid i bilen med förälder.

Jag tänker alltså att de där 10 minuterna som barnet får vara utöver den strikt lagstadgade rätten ändå är rätt bra för barn, miljö och föräldern.

(Blev lite halmgubbe av det för det var inte träning eller storhandling involverat - men det är inte alltid helt svart och vitt).
 
För min del hade de fått ett intyg från min chef där det stod att de inte har rätt att ta del av mina arbetstider. 🤷

Tycker också det är lite halvkrångligt som skiftarbetare. När jag sover inför nattpass är hon där tex, men jag vet ju aldrig om jag vaknar 13 eller 14. Vaknar jag 13 borde jag rimligtvis hämta henne eftersom jag inte sover (eller är på jobbet) men har ju också lämnat in tider. Dessutom blir det mitt i vilan, men rent krasst jobbar jag ju inte 🤷
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 517
Senast: Gunnar
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 166
Senast: Sel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 982
Senast: TinyWiny
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 622
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp