Bukefalos 28 år!

Det är inte föris uppgift

Jag håller i princip med, men om man hårddrar det och lägger undan alla andra prioriteringar så blir det ändå tokigt.

Låt säga att en förälder behöver hämta upp mediciner (eller något annat helt nödvändigt) till sig själv eller sitt barn efter arbetsdagens slut på centralorten och har 1,5 timmes resväg i bilen till förskolan och sedan ytterligare 30 minuter hem. Istället för att stanna på apoteket i centralorten på väg hem (10 minuter extra på förskolan), så ska föräldern först köra till förskolan i 1,5h - hämta ut barnet, åka tillbaka 1,5h till apoteket, köpa medicin (10 minuter) och sedan åka hem 2,0h.

Om föräldern slutar 16.00 så är barnet antingen hemma kl 18.10 (hämtat 17.40) med förälder eller hemma 21.10 (men hämtat 17.30) med förälder, men har i och för sig fått åka 3,0h extra kvalitetstid i bilen med förälder.

Jag tänker alltså att de där 10 minuterna som barnet får vara utöver den strikt lagstadgade rätten ändå är rätt bra för barn, miljö och föräldern.

(Blev lite halmgubbe av det för det var inte träning eller storhandling involverat - men det är inte alltid helt svart och vitt).
Det var en redig halmig gubbe ;)

Det är nog ganska långt ifrån syftet - det handlar nog mer om just storhandling och träning och sånt som tar mer tid.
 
Hörde någon intervju med chefen för förskolan i Eslöv. Hon säger att det inte handlar om någon minutkontroll utan att det fortfarande måste vara flexibelt med tanke på möten som föräldrarna sitter i på jobbet som kan bli försenade och trafikhinder till exempel. Däremot har tydligen några föräldrar klagat på att de nu inte kommer kunna åka och storhandla, träna eller andra mer tidskrävande aktiviteter innan de hämtar barnen och att deras vardagspussel inte går ihop. Så jag tror ingen behöver oroa sig för att bli utskälld över ett paket mjölk, trafikhinder eller liknande som gör att man blir försenad.

Hittar tyvärr inte länken till intervjun. Men de hade redan märkt att en del föräldrar hade kortat ner sina scheman för barnen med ett antal timmar.
Men vad tror folk:meh:. Dom får väl ta med sig ungarna om dom ska på friskis eller annat efter arbetstid. Dom får fixa eget dagis då. Inte kommunerna som ska stå för det. Får inte föräldrar info om vad föris är till för när dom anmäler ungarna dit?
 
Det tror jag inte. Jag tror bara att man fick en lapp på förskolan där det stod att barnet hade varit frånvarande och denna skulle man skicka in till Försäkringskassan när man sökte om vab. Ansökan var i två steg. Först en första dagen av vab där man berättade för dem att man skulle vabba. Sen en när man började jobba igen då man berättade hur lång vabben varit och skickade in ett vab-intyg. Jag tror inte att ens arbetsgivare var inblandad alls.
Är ju många som fuskvabvar ochså :banghead: Det har försäkringskassan bevisat
 
Förstår inte hur det kan bli sånt rabalder. I vår kommun lämnar man in sitt arbetsschema, men ingen har någonsin ifrågasatt om man stannar och gör en snabbhandling på mjölk och bröd efter jobbet.
 
För oss är det hopplöst åt bägge håll! Dels har jag förtroendearbetstid så inga arbetstider att lämna in. Och dels har förskolan inte ens öppet motsvarande heltidsarbete plus restid 😅
Men va har dom då för öppettider?
Låter ju helt orimligt. Det finns inget lagstadgat när förskola skall vara öppen. Men det står väl nått om att de skall vara öppet de tider omsorg behövs typ.
 
Överlag är det nog inte dom där 5 minutersgrejorna som föräldrar gör innan hämtning man vill sätta ner foten över.

Det är dom som arbetar och sen efter arbetstid storhandlar eller tex tränar. för att sen hämta barnet. Vanligare än man tror men inget folk erkänner direkt.
Eller tar en kaffe med ngn.
 
Hur gör de som har förtroendearbetstid?
Kommunicerar kanske? Är bara så förvånad att det här ses som en nyhet, i kommunerna runt här kräver de in arbetsscheman. Bara för det innebär det liksom inte att all annan kommunikation är borta... Jag ser inte problemet. Men fick ju som sagt alltid lämna in mina arbetstider och åkte aldrig och tränade heller efter jobb.
 
Kommunicerar kanske? Är bara så förvånad att det här ses som en nyhet, i kommunerna runt här kräver de in arbetsscheman. Bara för det innebär det liksom inte att all annan kommunikation är borta... Jag ser inte problemet. Men fick ju som sagt alltid lämna in mina arbetstider och åkte aldrig och tränade heller efter jobb.

Jo, så klart, men det finns ju inga officiella arbetstider att lämna in.
 
Kommunicerar kanske? Är bara så förvånad att det här ses som en nyhet, i kommunerna runt här kräver de in arbetsscheman. Bara för det innebär det liksom inte att all annan kommunikation är borta... Jag ser inte problemet. Men fick ju som sagt alltid lämna in mina arbetstider och åkte aldrig och tränade heller efter jobb.
De kräver in arbetsschema från arbetsgivaren? Inte ett tidschema där föräldrarna anger när de behöver ha sitt barn på förskolan.
 
Om det är orimligt eller inte beror ju på hur lång framförhållning man själv får från sin arbetsgivare.

Hur mycket brukar arbetsgivare meddela med mindre än 3 dagars varsel? Bristande barnomsorg har ju setts som skäl för kunna säga nej till beordad övertid.

Bortsett från de som då jobbar på timmar/vikarierar, men hur de får ihop vettiga tider på förskola som passar till jobbet (och ev. arbetssökande) är för mig en gåta.
 
Vi har flex 6-20. Bör vara på plats 9-15. Jag reser en del.

Jag kan jobba mer än så vissa dagar.

Men förskolan är bra, de tycker det är ok att handla mjölk på ica som ligger bredvid föris så länge man hämtar inom angiven vistelsetid. I gengäld försöker jag vara hemma om det bara är min unge på fritids/föris så personalen kan vara ledig.
 
Jo, så klart, men det finns ju inga officiella arbetstider att lämna in.
Ja, har man inte det antar jag att man kommunicerar om det med den enskilda förskolan? Samma gäller väl alla som inte kan svara på sina arbetstider, till exempel timvikarier.
De kräver in arbetsschema från arbetsgivaren? Inte ett tidschema där föräldrarna anger när de behöver ha sitt barn på förskolan.
Jag har alltid lämnat in det schemat jag fått av arbetsgivaren. De flesta har väl sitt schema i något program så de kan skriva ut och skicka in? Hade dock varit lättare nu när jag jobbar kontorstider såklart och det står i anställningsavtalet än det var då då jag hade schema som innehöll skift och länge var timvikarie (vet att de frågade chefen en gång när jag inte kunde lämna tider som timvikarie, vilket de flesta ju inte kan, det löstes ändå genom kommunikation. Mjölk och fredagsvinet var ändå helt ok att handla, men beror säkert på var man bor, vi hade tre mil hem från förskolan och jobbade i stora staden vid det tillfället en mil åt andra hållet).
 
Det finns ju inte heller så många andra sätt att komma åt fusk tyvärr. Med fusk menar jag inte att handla ett mjölkpaket eller liknande någon enstaka gång utan mer de som satt i system att göra tidskrävande aktiviteter som träna, storhandla etc. Och eftersom bevisligen en del drog ner på timmar direkt inför hösten när beskedet kom så uppenbarligen förekommer det. Med tanke på hur kraftigt subventionerad barnomsorgen är i Sverige med skattemedel så tycker jag det är rimligt om det sätts på en rimlig nivå och inte jagar föräldrar med blåslampa.
 
Hur mycket brukar arbetsgivare meddela med mindre än 3 dagars varsel? Bristande barnomsorg har ju setts som skäl för kunna säga nej till beordad övertid.

Bortsett från de som då jobbar på timmar/vikarierar, men hur de får ihop vettiga tider på förskola som passar till jobbet (och ev. arbetssökande) är för mig en gåta.

På mitt jobb är det sällan jag vet i förväg exakt vilken dag jag behöver stanna längre. Inte beordrad övertid för jag har förtroendearbetstid men det är ju ändå saker som behöver göras. Ibland tar de längre tid p.g.a. faktorer som inte går att förutsse.
 
Jag har alltid lämnat in det schemat jag fått av arbetsgivaren. De flesta har väl sitt schema i något program så de kan skriva ut och skicka in? Hade dock varit lättare nu när jag jobbar kontorstider såklart och det står i anställningsavtalet än det var då då jag hade schema som innehöll skift och länge var timvikarie (vet att de frågade chefen en gång när jag inte kunde lämna tider som timvikarie, vilket de flesta ju inte kan, det löstes ändå genom kommunikation. Mjölk och fredagsvinet var ändå helt ok att handla, men beror säkert på var man bor, vi hade tre mil hem från förskolan och jobbade i stora staden vid det tillfället en mil åt andra hållet).

Nej, det har jag aldrig haft. Jag har haft arbetstider men aldrig ett schema. Nu har jag inte ens officiella start- och stopptider p.g.a. förtroendearbetstid.
 
För min del hade de fått ett intyg från min chef där det stod att de inte har rätt att ta del av mina arbetstider. 🤷

Tycker också det är lite halvkrångligt som skiftarbetare. När jag sover inför nattpass är hon där tex, men jag vet ju aldrig om jag vaknar 13 eller 14. Vaknar jag 13 borde jag rimligtvis hämta henne eftersom jag inte sover (eller är på jobbet) men har ju också lämnat in tider. Dessutom blir det mitt i vilan, men rent krasst jobbar jag ju inte 🤷
Min kompis arbetar inom samma myndighet som dig, förr på PKC men nu inom annat, och hon hade med problem när hon arbetade skift.
Främst blev det synd om dottern när hon arbetade em eftersom hon inte fick lämna dottern förrän vid lunch vilket gjorde att dottern missade en hel del aktiviteter (som hon blev ledsen av). Plus då att min kompis inte fick ordentlig återhämtning då barnen ju inte ville ta sovmorgon direkt 😅
 
Nej, det har jag aldrig haft. Jag har haft arbetstider men aldrig ett schema. Nu har jag inte ens officiella start- och stopptider p.g.a. förtroendearbetstid.
Jag är övertygad om att det löser sig med kommunikation oavsett vad kommunen har för rutiner vad gäller scheman för barnen, det gör det ju här uppenbarligen :)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 842
Senast: Gunnar
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 773
Senast: Sel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 209
Senast: TinyWiny
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 723
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp