Detta med att tvätta bilen på vintern

Det jag kan tycka är besvärligt är när kläder blir skitiga när man går ut o in men om jag tvättar bilen i staden är den ju ändå skitig när jag kommer hem så det är ett nollsummespel.
 
Du kanske har behov av en rostfri bil? :)
Det finns.
1.jpg
 
Ett av mina jobbuppdrag nån gång i början av seklet resulterade i ett par ingående tv-reportage om rostskydd på bilar, inklusive aspekter på olika former av tvätt eller inte-tvätt. Tillfrågade biltillverkare (Volvo och Saab) tillstod att rostskyddet minskats i mängd, men menade att bättre material kompenserat för det - och att rostskyddsgarantin ändå fanns som konsumentskydd. Att garantin normalt bara avser genomrost ansåg tillverkarna vara en ickefråga, så länge som man sköter bilen normalt vilket innefattar regelbunden tvätt. Och efter intervjuer med forskare, med fristående rostskyddsbehandlare, och med tillverkare av biltvättar, så blev slutsatsen att det är bättre för lackens (och plåtens) välbefinnande att maskintvätta bilen frekvent än att handtvätta den sällan. Detta trots att det riskerar att bli mer mikrorepor av maskintvätt. Kvarsittande partiklar kan ge (och ger ofta) upphov till ännu större problem med rost i förtid.
Jag tvättar själv nån gång i månaden året runt i bra maskintvätt (borstvalsar) med underspolning och vax. Visst skulle jag föredragit handtvätt om det vore lika enkelt, snabbt och tillgängligt, men det är i praktiken inget alternativ... :meh:
 
Jag sålde min gamla bil som gått 16 000 mil och var 11 år gammal. Hur kan den vara så blank frågade bilfirman. Maskintvätt ca 4 ggr per år :D med vaxning varje gång. helt otroligt enligt honom. Fast rosten hade börjat visa sitt fula tryne trots dyr underredsbehandlig, men blank var den :up:. Röd var den också och inte tappat färgen
 
Jag tvättar inte bilen.
Det är enklast så.
På de bilar som jag kör så spelar det liksom ingen roll.

De gånger som jag har haft en nyare bil så har jag kört automattvätt med underspolning året om oavsett utetemperatur.
När det har varit mycket kallt ute så har jag planerat det i samband med en längre resa så att bilen har fått torka av sin egen värme.
Jag tvättar inte hemma av hänsyn till miljön.
 
Litet trådkap, men kan man använda något annat än silikon på dörrlisterna så inte bileländet fryser ihop? Typ något man har hemma... matolja? vaselin? :D
*lat och snål*


Prova du att smörja in listerna med stearin.... funkar det också men lite jobbigare att få på alla ytor
 
Ett av mina jobbuppdrag nån gång i början av seklet resulterade i ett par ingående tv-reportage om rostskydd på bilar, inklusive aspekter på olika former av tvätt eller inte-tvätt. Tillfrågade biltillverkare (Volvo och Saab) tillstod att rostskyddet minskats i mängd, men menade att bättre material kompenserat för det - och att rostskyddsgarantin ändå fanns som konsumentskydd. Att garantin normalt bara avser genomrost ansåg tillverkarna vara en ickefråga, så länge som man sköter bilen normalt vilket innefattar regelbunden tvätt. Och efter intervjuer med forskare, med fristående rostskyddsbehandlare, och med tillverkare av biltvättar, så blev slutsatsen att det är bättre för lackens (och plåtens) välbefinnande att maskintvätta bilen frekvent än att handtvätta den sällan. Detta trots att det riskerar att bli mer mikrorepor av maskintvätt. Kvarsittande partiklar kan ge (och ger ofta) upphov till ännu större problem med rost i förtid.
Jag tvättar själv nån gång i månaden året runt i bra maskintvätt (borstvalsar) med underspolning och vax. Visst skulle jag föredragit handtvätt om det vore lika enkelt, snabbt och tillgängligt, men det är i praktiken inget alternativ... :meh:
Aha! tack för den. Då ska jag börja maskintvätta ofta. Jag har suttit i en sax mellan ångest över maskintvätten, lathet att tvätta, ångest över miljöföroreningar (jag har aldrig tvättat bilen på garageuppfarten) och chocken över det fruktansvärda priset och tiden det tog enda gången jag tvättat i hall (det tog timmar och kostade skjortan. Och ja det är för att jag är ovan, men den aspekten har inte försvunnit).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 893
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 991
Senast: ptr
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 129
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp