Detta med att tvätta bilen på vintern

Ramona

Trådstartare
Vad är egentligen bäst för bilen? Ska jag låta smutsen sitta kvar tills det blir plusgrader eller ska jag tvätta den trots att det är minusgrader?

Och är det bättre att köra maskintvätt med underredestvätt (det är ju där mesta skiten sitter tänker jag) eller ska jag bara spola av den mesta lorten hemma? Jag kommer ju inte åt under bilen hemma och dessutom får den inte all behandling hemma den får i maskintvätten.

Vad är egentligen bäst för bilen?
 
Vad är egentligen bäst för bilen? Ska jag låta smutsen sitta kvar tills det blir plusgrader eller ska jag tvätta den trots att det är minusgrader?

Och är det bättre att köra maskintvätt med underredestvätt (det är ju där mesta skiten sitter tänker jag) eller ska jag bara spola av den mesta lorten hemma? Jag kommer ju inte åt under bilen hemma och dessutom får den inte all behandling hemma den får i maskintvätten.

Vad är egentligen bäst för bilen?

Eftersom jag ofta åker på saltslask så ser jag det som nödvändigt att tvätta bilen även på vintern. Jag gör det alltid i biltvätt med underspolning. Är det några minusgrader (jag har tvätt i ner till -7) är det ingen fara, plus att det är bra att stryka på silikon på dörr- och bakluckelisterna så fryser de inte.

Edit: Jag brukar också försöka planera så att jag ska och handla någonstans där bilen kan stå inne direkt efteråt.
 
För lackens skull är handtvätt bäst. Alla maskintvättar repar lacken...
Handtvätt med ny ren svamp. Spola av så gott det går i hjulhus och under bilen. Och så ofta du hinner. Så vägsaltet åker av.
När det är kallt ute så tvättar jag i Gör det själv tvätthall.
 
Senast ändrad:
Jag kör min i maskintvätt regelbundet med underspol eftersom jag gör så mycket på saltade vägar.
Tycker det fungerar bra även när det är några minus.
 
Jag tvättar oavsett årstid. Under salt-säsongen för att få bort saltet. Är det runt minus 15-25 så saltas det ändå inte så bilen blir inte så smutsig.

Skulle aldrig komma på tanken att tvätta hemma eftersom jag bor nära ett vattendrag som leder ut i ett större vattendrag. Alldeles för stor miljöpåverkan.
Man bör över huvud taget aldrig tvätta hemma på gården.

Och beträffande att maskintvätt sliter på bilen. Jag har svårt att tro att jag kan få bort smuts utan att repa med svampen? En svamp gnuggar man mot lacken. En maskintvätt sveper bort smutsen under ständig vattenbegjutning.

Om bilen är ren kanske det är bättre.Men kör man på grusväg finns det inte en chans att det skulle vara skonsammare att svepa runt grus och sandpartiklar med en svamp
 
Innan man drar runt svampen så har man naturligtvis spolat av bilen först. Jag har lackskydd på min bil som jag förnyar årligen. Fastnar inte så mycket smuts. Det mesta åker av när jag spolar av den. Sen svampen tar bort det sista. Det är de råden jag fått av rekondfirman. Alltid handtvätt.
Naturligtvis olika svampar till fälgarna och till bilen.
 
Det är konstigt det där. Vissa kommuner förbjuder och bötfäller personer som tvättar hemma på gatan. Samtidigt ser inte Naturvårdsverket att det finns lagstöd för ett sådant förbud, men att det såklart är väldigt olämpligt ur naturvårdshänsyn att tvätta bilen utan erforderlig rening av vattnet efteråt. Min kommun kör med förbud och dryga böter.

Men frågan är om det gäller bara när man tvättar så att vattnet kan rinna rakt ut i dagvattenbrunnar utan rening, eller om det gäller även om man tvättar på en gräsmatta, ej i närheten av något dagvattenledningssystem.

Svar på frågan har jag inte, notoriskt dålig på att tvätta bilen pga akut lathet.
 
Men frågan är om det gäller bara när man tvättar så att vattnet kan rinna rakt ut i dagvattenbrunnar utan rening, eller om det gäller även om man tvättar på en gräsmatta, ej i närheten av något dagvattenledningssystem.
.
Att tvätta på gräsmattan leder ju bara till att föroreningar och farliga ämnen hamnar i marken. De sköljs ned av regn och kommer att vara i marken. Inte så kul.

Jag skulle inte vilja odla mina grönsaker där någon brukat tvätta bilen när det var gräsmatta.....

Tungmetaller och annat försvinner ju inte. Det är ju därför man måste göra ordentliga provtagningar på jorden om man planerar bygga bostäder på tidigare industrimark.
 
Fast den skiten finns ju redan i naturen, @tanten? Alltså, jag bor ju på grusväg så min bil blir i detta vädret helt lerig. Det är ju leran som måste bort. Visst saltar vi lite på grusvägen också, men det är ju mest för att det inte ska damma på sommaren, men för min mark spelar det väl ingen roll om vattnet rinner av från grusvägen eller från bilen. Ute på asfalten blir ju inte bilen lika smutsig.
 
Fast den skiten finns ju redan i naturen, @tanten? Alltså, jag bor ju på grusväg så min bil blir i detta vädret helt lerig. Det är ju leran som måste bort. Visst saltar vi lite på grusvägen också, men det är ju mest för att det inte ska damma på sommaren, men för min mark spelar det väl ingen roll om vattnet rinner av från grusvägen eller från bilen. Ute på asfalten blir ju inte bilen lika smutsig.

Framförallt är det ju partiklar från asfalten du tvättar bort från bilen. Såna som rivs upp av dubb och annat slitage och sen fastnar på din bil. Tvätta bil ska man inte göra hemma, om man ska vara miljösmart.
 
Vad är egentligen bäst för bilen? Ska jag låta smutsen sitta kvar tills det blir plusgrader eller ska jag tvätta den trots att det är minusgrader?

Och är det bättre att köra maskintvätt med underredestvätt (det är ju där mesta skiten sitter tänker jag) eller ska jag bara spola av den mesta lorten hemma? Jag kommer ju inte åt under bilen hemma och dessutom får den inte all behandling hemma den får i maskintvätten.

Vad är egentligen bäst för bilen?
Jag brukar tvätta bilen i hall och sedan åka hem och vaxa. :)
Tycker inte heller att det blir lika rent (kör också på grusvägar en del) när jag tvättar själv. Finns ju borstlös tvätt om man är rädd om lacken.
Där jag bor tvättas det gärna på gatorna, året runt så länge det är plusgrader. Allt dagvatten går rätt ut i ett dike som går över våra marker. Och så menar man gärna att det är familjens jordbruk som är boven till att det inte finns någon fisk i ån lite längre bort... ;)
 
Precis, det är både partiklar från asfalt (främst cancerogena PAH:er) samt tungmetaller som lossnar från fälgar, bilen i sig (rostangripna partier) och oljor från bilens underrede. Biltvättar har krav på att ha såväl oljeavskiljare som rening av metaller innan deras vatten lämnar anläggningen.
 
Fast den skiten finns ju redan i naturen, @tanten? Alltså, jag bor ju på grusväg så min bil blir i detta vädret helt lerig. Det är ju leran som måste bort. Visst saltar vi lite på grusvägen också, men det är ju mest för att det inte ska damma på sommaren, men för min mark spelar det väl ingen roll om vattnet rinner av från grusvägen eller från bilen. Ute på asfalten blir ju inte bilen lika smutsig.
Fast detär ju inte "skit från naturen" du tvättar bort från bilen.

Läs VLMFs inlägg.
Och googla.
 
alltid handtvätt... å då ser min bil ut som att den åkt igenom en tät skog typ... sjukt repig å ful...

kände mig lite duktig idag som tvättade i +4...
 
Jag tvättar i maskintvätt några gånger under vintermånaderna. När det känns alldeles för skitigt helt enkelt.
Har stämpelkort och får ofta erbjudanden på tvätt då jag har OKQ8-kreditkort. Brukar dessutom inte välja den dyraste tvätten på vintern eftersom det ändå blir skitigt igen så snabbt.
Dessutom har macken en torkhall direkt efter maskintvätt så bilen är helt torr när man är klar (kostar mellan 120 och 199 kr typ per gång beroende på vad jag väljer).
På våren och sommaren brukar jag köra lite dyrare maskintvätt med vaxning.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 988
Senast: ptr
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·
Fordon Min SAAB 9-3 började igår varna för fel på rattlås. Jag uppmanades att stanna snarast. Jag var nästan hemma, så det struntade jag i...
2
Svar
37
· Visningar
2 953
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp