Detta med att tvätta bilen på vintern

Att tvätta på gräsmattan leder ju bara till att föroreningar och farliga ämnen hamnar i marken. De sköljs ned av regn och kommer att vara i marken. Inte så kul.

Jag skulle inte vilja odla mina grönsaker där någon brukat tvätta bilen när det var gräsmatta.....

Tungmetaller och annat försvinner ju inte. Det är ju därför man måste göra ordentliga provtagningar på jorden om man planerar bygga bostäder på tidigare industrimark.
Ja men så är det ju absolut. Från kommunens (min kommun) sida verkar det dock bara vara en fråga om att inte få ut föroreningarna i dagvattennätet. Det är med andra ord okej att ett antal gånger om året tvätta bilen på grusplan eller gräsmatta så länge det inte kan rinna rakt iväg till en dagvattenbrunn. Och det är ju synd att man inte begränsar det helt (fastän det inte är helt solklart med lagstöd i frågan).
 
Vad är egentligen bäst för bilen? Ska jag låta smutsen sitta kvar tills det blir plusgrader eller ska jag tvätta den trots att det är minusgrader?

Och är det bättre att köra maskintvätt med underredestvätt (det är ju där mesta skiten sitter tänker jag) eller ska jag bara spola av den mesta lorten hemma? Jag kommer ju inte åt under bilen hemma och dessutom får den inte all behandling hemma den får i maskintvätten.

Vad är egentligen bäst för bilen?
Tack för tråd! Precis vad jag behövde veta. Nu fick jag dåligt samvete och ska nog åka och tvätta bilen.
 
Jag tvättar min bil EN gång om året. Före besiktning. Har aldrig haft något behov av ha en ren bil. Varför?
 
Min bil tvättas för hand. Ibland hemma och ibland i hall. I maskin blir den aldrig riktigt ren. Köper inte en vit bil igen ... :cautious:
 
Jag tvättar mina fyra bilar flera ggr i veckan nu såhär i salttider. För hand i tvätthall (har på jobbet) eller i sån där man gör de själv i utomhus, riktigt billigt o smidigt. :) smutsig bil är lika illa som smutsig häst :banghead:
 
Vi tvättar och sköljer av bilen oavsett väder. Å andra sidan blir det sällan minusgrader så många dagar här i rad så vi brukar kunna tvätta den i plusgrader. Jag slarvar en del när sambon är ute på jobb, kör den i maskin nån gång kanske, men det har börjat dyka upp rost här och var nu, till hans stora förtret. Sambon tvättar av den jätteofta när han är hemma, både i gör det självhall men även på grusplanen hemma ibland (jag skäller på honom varje gång...).
 
För det första vinner du mycket på att han en vaxad bil innan vintern.
Sen tvättar jag iaf varannan vecka och då i hall där vattnet renas. Gör det själv hallen :) Har vaxschampo och hink i bagaget.
Ingen avfettning för min del då den tar bort skyddet, vaxet.
 
När ni skriver underredestvätt, är detta sånt som görs när man åker igenom en biltvätt? :D låter ju onekligen praktiskt isåfall!

/pepp som aldrig tvättat bilen i biltvätt...
 
När ni skriver underredestvätt, är detta sånt som görs när man åker igenom en biltvätt? :D låter ju onekligen praktiskt isåfall!

/pepp som aldrig tvättat bilen i biltvätt...

Japp, finns en radda munstycken på golvet (det är därför man ska se till att köra in rätt). Dock ingår inte underspolning i alla program så man får kolla vilka som har det när man betalar.
 
Tja, det är rätt bra att få bort salteländet och fågelskit för att minska risken för rost.
Har inte problem med rost. När väl saltsäsongen är igång så är bilen så skitig så dammet skyddar mot saltet. Förra bilen köpte jag ok begagnad, hade den sen i sju år, sålde den till min mekaniker som köpte den till sin mamma då den var så fräsch i lacken. Som han sa - karossen är det jag hatar att fixa på en bil och det behövs inte alls med denna gamling. Bilen före det köpte samma mekaniker och sålde till en av mina grannar som gillar att meka. För mig var den bilen slut då det började lossa saker och motorn behövde kärlek jag inte kunde ge. Samma sak där - ingen rost. Och då kör jag 5 mil på landsväg o grusväg dagligen.
Jag är helt säker på att behovet av att tvätta bilen är skicklig säljteknik av kemikalietillverkare...
 
Litet trådkap, men kan man använda något annat än silikon på dörrlisterna så inte bileländet fryser ihop? Typ något man har hemma... matolja? vaselin? :D
*lat och snål*
 
Har inte problem med rost. När väl saltsäsongen är igång så är bilen så skitig så dammet skyddar mot saltet. Förra bilen köpte jag ok begagnad, hade den sen i sju år, sålde den till min mekaniker som köpte den till sin mamma då den var så fräsch i lacken. Som han sa - karossen är det jag hatar att fixa på en bil och det behövs inte alls med denna gamling. Bilen före det köpte samma mekaniker och sålde till en av mina grannar som gillar att meka. För mig var den bilen slut då det började lossa saker och motorn behövde kärlek jag inte kunde ge. Samma sak där - ingen rost. Och då kör jag 5 mil på landsväg o grusväg dagligen.
Jag är helt säker på att behovet av att tvätta bilen är skicklig säljteknik av kemikalietillverkare...

Kör några (många) mil på slaskig motorväg och försök sedan se ut genom de rutor som inte träffas av spolarvätskan :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 888
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 989
Senast: ptr
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp