DIY - Do It Yourself

Sv: Diy

*kl* Jag virkar, stickar, snider, syr (alldeles för sällan, men vill) och gör smycken. Just nu virkar jag en kofta, har ägnat vintern åt att sticka raggisar till hela familjen och borde göra iordning det där draperiet till ytterdörren. Men raka sömmar är tråkiga, så jag väntar nog lite med det...
Önskar att jag hade mer tid till handarbete, jag blir lycklig i själen när jag får jobba med händerna...:heart
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Åh! Dethär är tråden för mig ju! Syr mycket kläder, har lite egen stil "punkig" och gör saker själv. Även smycken. Trycker kläder med. Har nyss blivit förälder och har gjort flera babyplagg med egna tryck. Sydde min balklänning med tillhörande stålskenad korsett själv, designade givetvis själv med och har gjort mycket andra kläder som sagt. Även egna bandtröjor. Sitter och skriver via mobilen just nu, men ska försöka fixa så jag kan lägga upp bilder.:)
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Jag gör väl inget speciellt regelbundet men både jag och sambon gör gärna saker själva när vi behöver nya saker.

Tex så byggde vi tv-bänken själva, min motorcykel byggde vi i vardagsrummet :p
Småsaker som att sy gardiner, kuddfodral, löpare, benreflexer, rumpvärmare osv gör jag med.

Tycker det är roligt att göra saker själv så det blir som man själv vill utan kompromisser :)
 
Sv: DIY - Do It Yourself

kl*

Tänkte försöka mig på att sy egna pannband i läder men vet inte vad jag behöver för verktyg eller vilken sorts läder som är lämpligt att använda, vill inte att det ska bli sladdrigt. Sen undrar jag hur man enklast böjer till det för att få det svängt?

Just nu gör jag inget själv, ska köpa hem lite smyckesdelar och börja med det lite smått och tänkte som sagt börja sy lite egna pannband om det inte är allt för svårt :)
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Jag gör inget själv för tillfället men jag vill jättegärna lära mig så jag skriver ett par rader här!

Jag vill så gärna kunna göra egna smycken! Men det verkar ju väldigt komplicerat med massa olika sorters trådar, pinnar, lås, lim, krokar osv :eek:
Hur kommer man igång egentligen? Vad behöver man för att kunna göra halsband, armband och örhängen?

Någon som kan tipsa om en bra hemsida om hur man gör eller där man kan köpa bra grejer till ett ok pris?
 
Senast ändrad:
Sv: DIY - Do It Yourself

http://www.parlguiden.se/ är jätte bra, är en community för personen som håller på med smycken osv :)

Vad man behöver är ju olika beroende på vad man tänkt göra. Men kika runt där, tror det finns någon bra tråd om vad du behöver som bas typ.

Sidor som säljer smyckesdelar osv finns det mängder av med olika utbud, går du in under butiker på sidan jag skrev här ovanför så hittar du många med bra utbud och inte så hutlösa priser.

Många säljer även bra startkit, så kika runt och se vad du hittar :)
http://parlverkstan.se/fm_default.asp här finns lite tips och trix med!
 
Senast ändrad:
Sv: DIY - Do It Yourself

Jag börjar bli intresserad av decoupage, och tänkte försöka snygga till någon tallrik, mina är just nu i greige porslin, urrk. :p

Hittade lack på Panduro som ska tåla maskindisk, även om jag handdiskar så betyder ju det att dom tål lite värme och slitage, men det jag oroar mig över är om det är tryggt att äta från tallrikarna sen? Så man inte får i sig farliga grejer från lacken? :confused:
 
Sv: DIY - Do It Yourself

kl

Jag brukar pyssla med det mesta och mitt senaste (dagens) projekt var att göra skålar ev LP-skivor. Jag hittade nån som testat att göra det HÄR så jag var också tvungen att testa :D Den första gick dock sönder.

Så här blev mitt resultat
tumblr_m40v12J18d1qgkp2h.jpg


Testade även med två singlar och de blev så här
tumblr_m40uzozHqs1qgkp2h.jpg


Nån idé vad jag ska ha skålarna till, de har ju ett hål i botten så de är ju inte så praktiska ;)
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Jag har också gjort sådana. Lacka pappret så det blir vattenavstötande, sen kan du ha allt möjligt i dem. Popcorn ser väldigt retro och fint ut i dem, och en opoppad kärna pasar perfekt i hålet :D
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Men vad underbara! Sånna ska jag också göra!

edit: För att väcka lite liv i tråden kan jag ju berätta att jag har ett litet köpstopp så just nu håller jag på att gå igenom garderoben och syr om gamla plagg som är för små eller helt enkelt inte används.

Tyvärr lyckades jag med att förstöra ett favoritlinne + tisha eftersom jag är så usel på att sy men förhoppningsvis
kan jag rädda dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Diy

Åh, jag skulle lätt pröjsa dig för att göra ett par såna åt mig med! Hur lång tid tar det egentligen? Är det svårt?
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Jag har också gjort sådana. Lacka pappret så det blir vattenavstötande, sen kan du ha allt möjligt i dem. Popcorn ser väldigt retro och fint ut i dem, och en opoppad kärna pasar perfekt i hålet :D

Just ja, lacka pappret måste jag ju göra! det har jag inte ens tänkt på :D
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Visst, det var faktiskt enklare än vad jag hade trott! :)

Först mätte jag ut vart jag ville ha knapparna, sedan märkte jag ut och borrade ett hål per knapp i skivan, inte igenom skumgummit.
Sen klädde jag knapparna, det var det svåraste momentet eftersom möbeltyget var tjockare än det tyg som knapparna var tänkt för men det gick till slut.
Sen la jag tyget över skivan och började fästa in knapparna från mitten och utåt. Sydde med tjock vaxad tråd och nål som man använder för segelduk och så knöt jag fast en vanlig runt metallbricka som mothåll på baksidan. Sen var det bara att häfta fast tyget runt om skivan!

Nu i efterhand skulle jag nog valt tjockare skumgummi (mitt är 3 cm tjockt) för att få till kviltningen lite bättre, men men.
 
Sv: DIY - Do It Yourself

*KL*

Sparkar liv i tråden igen med lite nya bilder från mig! :)

Tagelarmband tillverkat på beställning med tagel från fyra olika hästar:
fs_505716232_63070_1337956438.jpg


Tagelarmband tillverkat på beställning, trefläta och förlängningskedja.
fs_505716235_80671_1337956440.jpg


Även detta tillverkat på beställning, vanlig trefläta med förlängningskedja.
fs_505716237_74990_1337956442.jpg


Harry Potter-inspirerat armband, Gryffindor. Det ska till en bild i berlocken också dock.
Sa_jag_var_bara_tvungen_att_satta_mig_och_pyssla_lite_Har_ar_ett_gryffindorinspirerat_armband_i.jpg


Harry Potter-inspirerade örhängen med pärlor i Gryffindors färger och en gyllene kvick i änden!
fs_509076911_28984_1346221509.jpg


Inspirerar av the Hunger Games, halssmycke med lång kedja:
Pysslade_nytt_smycke_idag_halsband_inspirerat_av_the_Hunger_Games_50kr_inkl_frakt.jpg
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Åh, vad krävs för att tagelarmbanden ska bli så fina? Jag har tagel liggandes som jag otroligt gärna skulle vilja ha som ett armband. Hur gör man? Är det dyrt att få det gjort? Kräver det "färskt" tagel?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 557
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 475
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 821
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 897
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp