Drocken på

@Thaliaste Då kan man nog googla på fuskpolo/fuskkrage/fuskolle i fleece t ex men ingen av dessa kommer att hålla halsen lika torr och varm som ull vid ansträngande aktiviteter och inte vet jag om de torkar fortare heller.
 

Jag använder inte ull-produkter så mycket runt hals och huvud, för jag har fått för mig att det kliar så mycket? (jag minns det så från 80-talet iaf :meh:), men jag kanske är fördomsfull? Är ull väldigt varmt? Helst skulle jag dessutom vilja ha några stycken som bara är att slänga i tvättmaskinen efter ett träningspass, som med övriga träningskläder, men är de riktigt bra så kanske jag kan stå och handtvätta dem. Men helst inte...
 
Jag använder inte ull-produkter så mycket runt hals och huvud, för jag har fått för mig att det kliar så mycket? (jag minns det så från 80-talet iaf :meh:), men jag kanske är fördomsfull? Är ull väldigt varmt? Helst skulle jag dessutom vilja ha några stycken som bara är att slänga i tvättmaskinen efter ett träningspass, som med övriga träningskläder, men är de riktigt bra så kanske jag kan stå och handtvätta dem. Men helst inte...

det beror på storleken på själva ull håren tror jag :) jag har underställ i merinoull som är helt ok, tydligen från typ armhåls ull :o det ska visst vara väldigt smala ull strån :angel:
 
Meh? Jag googlade nyss och fick endast upp såna som det fanns bild på. Nu då jag googlar ser jag vad du ser: stickade konstiga kragar. Konstigt :(

Stadium har halsskydd som kallas neckwarmer.

Kollar jag på Reima så heter de halsvärmare. http://www.reimashop.se/Kategorier/Reima/Tillbehör/Halsvärmare/c/2401

Stadium hade en i funktionsmaterial!

206312_101.jpg


Kanske blir den lite knöligare än en sådan modell med haklapp, men den ser ut att gå rätt högt upp i halsen.
 
det påstod min chef ;) vart han fått informationen från vet jag inte (alltså att det var ullen i armhålorna från merinofåren som var bäst pga av diametern).

möjligtvis fick han informationen från världens mest tillförlitliga källa (aka Wiki)

http://en.wikipedia.org/wiki/Wool_measurement


(kanske ska tillägga att jag inte har jobbat för det företaget på flera år, däremot vet jag är plaggen jag har är gjorda av superfine merino wool vilket ligger mellan 15–18.5 µm.)
 
Senast ändrad:
@Inglorion Med tanke på att får faktiskt inte ens har ull i sina "armhålor", så har jag lite svårt att föreställa mig att något som inte finns används och den absolut finaste ullen från merinofåren går nog till betydligt exklusivare plagg än fuskpolo :D
 
jag var fundersam över det, men tänkte att ibland ska man kanske vara tyst och inte bli ovän med chefen :D däremot har han rätt i att det finns olika storlekar på ullen. Det finns ultrafine som är mindre i diameter än superfine, och det tvivlar jag på att man gör plagg jag har råd med ;)

Superfine ull används dock till lite allt möjligt, så en fuskolle är inte långt borta om något företag skulle få för sig att det skulle sälja ;) det enda jag hittat än så änge är en "neck tube" dock, inte riktigt samma :D
 
Jag använder inte ull-produkter så mycket runt hals och huvud, för jag har fått för mig att det kliar så mycket? (jag minns det så från 80-talet iaf :meh:), men jag kanske är fördomsfull? Är ull väldigt varmt? Helst skulle jag dessutom vilja ha några stycken som bara är att slänga i tvättmaskinen efter ett träningspass, som med övriga träningskläder, men är de riktigt bra så kanske jag kan stå och handtvätta dem. Men helst inte...
Prova skulle jag säga! ;) En del ullprodukter kliar, men många gör det inte! Mitt underställ i ull skulle jag kunna bo i! Helt underbart! Och jag ska nog ta och beställa den där halskragen från engelsons, jag brukar använda en från BoT i vanliga fall men jag skulle vilja ha en som inte blir kall när den blir blöt. Ullen står emot smuts relativt bra och det kanske räcker med att skölja upp den ibland?
 

Liknande trådar

Relationer Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då? Om någon har en krage som är knögglig - vad...
Svar
9
· Visningar
823
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 822
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
75 76 77
Svar
1 528
· Visningar
50 162
Senast: MJLee
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp