Bukefalos 28 år!

Jag har ju förklarat ett flertal gånger i tråden redan att det handlar om att för vissa av oss blir återhämtningen sämre med det här med de schemaändringar som krävs.

Frågan blir ju om den försämringen ska trumfa situationen att andra inte får den sömn de behöver under natten mellan två jobbpass. I den bästa av världar kan alla välja sina scheman, och om AG får ihop det totalt sett så är det ju jättebra.
 
Jag förstår inte dina förkortningar. Men oavsett, så känner jag ändå att jag fattar att det känns aptrist att behöva byta till något som känns sämre - men det absolut sämsta i det du skriver måste väl ändå vara om arbetstagare schemaläggs så att de inte ens får 5h sömn?? Jag vill inte se det som en fördel, jag vill se det som ett absolut krav att få sova om man förväntas arbeta sedan.
Det är ju DET som är problemet som de förtydligade reglerna är menade att stävja. Man får inte lov att jobba sen kväll och sen morgon dagen efter. Dygnsvilan SKA vara minst 11 h MELLAN arbetspassen.
AG (arbetsgivaren) har tagit sig runt detta sedan reglerna kom för ca 17 år sedan bla genom att lägga dygnsbrytet kl 03 på natten. Jobbar man då C-A har man 11 h ledigt på dygnet (som alltså enligt AG rent tekniskt börjar kl 03) och sen 11 h ledigt dagen efter när man gått av ca kl 16 (= 11 h till kl 03 påföljande natt).

C = vanligen ca 14-22
A = vanligen ca 6:45-15:45
 
Problemet är ju att det inte är EU-direktivet som är problemet, läser man det, finns det möjligheter till undantag. Det är Sverige som nation som vägrar utnyttja undantagen korrekt.
För att man fått på fan av EU för att man skitit i direktivet i 17 år och om vi inte rättar in oss i ledet är risken att det blir en tvingande lag istället och då med ännu mindre wiggle-room.
 
Men med 11-timmars dygnsvila har du antagligen inte jobbat, så prova innan du dömer ut det.
Min kompis kommer få sååå mycket bättre återhämtning av att få dubbel mängd pendling, få jobba dubbelt så många dagar som nu och få uselt betalt de pass hon jobbar natt (sovande natt)....eller inte. Det enda hon kommer få ut av det här är att få högre pendlingkostnader och färre lediga dagar och en brukare som blir extremt mycket mer stressad. Och ja de har testat kortare pass men återgick till dygnspassen då det var en vinst för alla inblandade.
 
Min kompis kommer få sååå mycket bättre återhämtning av att få dubbel mängd pendling, få jobba dubbelt så många dagar som nu och få uselt betalt de pass hon jobbar natt (sovande natt)....eller inte. Det enda hon kommer få ut av det här är att få högre pendlingkostnader och färre lediga dagar och en brukare som blir extremt mycket mer stressad. Och ja de har testat kortare pass men återgick till dygnspassen då det var en vinst för alla inblandade.
Finns mkt som behöver förbättras inom assistans-yrket. Anställningstrygghet, lön, mm mm. Att din kompis har långt till jobbet är dock inte ett argument för ett allmänt undantag från direktivet om rätten till 11 h dygnsvila.
 
Och där läste du mitt inlägg om fan läser bibeln
Jaså verkligen. Vad sägs om att jobba mer för vettig ersättning vid sovande natt, bättre anställningstrygghet, högre grundlön osv. Det är just regler som dessa som kommer att tvinga AG till att förbättra villkoren för personalen om man vill ha nån kvar.
 
Halva tiden + ersättning vid störning låter ju betydligt bättre än halva tiden utan extra ersättning, eller ersättning utan tid. Vågar jag gissa att @LadyCovergirl jobbar ien mansdominerad bransch medan jag och @Galant inte gör det?
Är lite sen med att läsa ikapp så någon kanske redan svarat på detta men skillnaden är att @LadyCovergirl jobbar statligt i kriminalvården och jag kommunalt inom socialtjänsten. Vi har bilaga J som styr vår jour vad statliga jobb har vet jag inte.
 
Jaså verkligen. Vad sägs om att jobba mer för vettig ersättning vid sovande natt, bättre anställningstrygghet, högre grundlön osv. Det är just regler som dessa som kommer att tvinga AG till att förbättra villkoren för personalen om man vill ha nån kvar.
Varför tvinga in alla i en mall som passar en del? Ja jag anser att det ska finnas regler men någonstans har regelverket blivit så begränsande så det kväver folk. Jag jobbar dagtid som tjänsteman inom industrin och helt ärligt tar det död på mig så numera jobbar jag deltid vilket knappt går att få eftersom normen att alla är lika och vill jobba på samma sätt är så stark.
Till det kommer det här att "pendling kan inte räknas" nu är det inte så att alla kan flytta bara sådär. De har familj där partnern har jobb, ofta åt andra hållet. De har en bostad de äger som inte bara är att göra sig av med, de har barn som gärna vill bo kvar där de bor osv osv. Ska man flytta så fort man får nytt jobb anser du?
Jag är så jäkla trött på hela debatten som säger "DITT PROBLEM SKYLL DIG SJÄLV" ( och det är inte riktat mot dig utan mot hur hela systemet som var tänkt för att hjälpa folk numer stjälper dem).
 
Det måste ju finnas något mellanting mellan att alla jobbar kontorstider, och att folk jobbar dygn i sträck utan att sova? Någon sorts gräns behövs, sen kanske den kan vara kortare än 11 h om folk har möjlighet att sova på arbetet under eller mellan passen.

Om sovande natt ska räknas som halva eller mindre av tiden lönemässigt borde den väl egentligen få räknas så även tidsmässigt? Dvs jobba 9 h i direkt anslutning till sovande 8 h borde motsvara 13 h arbete och därmed vara ok. Det kanske inte är lagligt, men känns åtminstone för mig som att det hade kunnat ge rätt trevliga långpass som river av många timmar utan att totalt köra slut på den som jobbar.
 
Kan man inte få 2 dagars ledigt i rad om man jobbar pass med 11 timmars vila mellan? Man måste ju få jättemånga jobbimmar på en månad då, om man inte kan få 2 dagars ledigt..?
Jo men du går av kl 22:00 och du kan göra detta i samband med delad tur. Då sover du bort din första lediga dag i princip.
Ledig tid ska inte bara gå åt till sömn. Man vill ju ha en fritid också. Det är som många i tråden skrivit. Ledigheter hackas upp i småbitar som inte ger återhämtning eller en fritid.
 
Ja, och nej. Just eftersom man har en så hemsk personalpolitik och försöker spara in på fel saker, som de som faktiskt gör saker.
Nej det är inte hela problemet. Det största problemet är att det föds för lite människor i vårt land kontra de som åldras. 40 och 50-talisterna är jättemånga.

Personalpolitiken är inte så hemsk. Inte värre än i många andra brancher. Men idiotregler som 11 tim dygnsvila och heltidsresan som är en påtvingad norm inte bara i vården skrämmer bort massor som annars kanske valt yrket. Det är tydligt eftersom vi tappat mycket personal pga detta.
 
Jag förstår absolut att det finns sektorer där tvingande 11 timmars dygnsvila innebär en förbättring för arbetstagarna. Och på andra håll en försämring. Samtidigt finns områden som knappast kommer att beröras alls. Inom event-/kultur-/media området som jag har lång erfarenhet av är [möjligheten till] perioder av mycket kort dygnsvila i praktiken en förutsättning för verksamheten överlag.
 
Förstår inte varför du kan acceptera att det blir en försämring för många av oss?
Jag förstår inte varför man inte ens vill prova och se tiden an. Flera av er har ju bara bestämt att det blir dåligt. Sen kan det ju bli bra för helheten - men kanske inte för just dig utan att du behöver justera livet eller jobbet. Sen kan säkert 11-timmars tvinga fram andra förändringar för att få ihop bra scheman.
 
Med barn är det ju många som har hjälp av sina föräldrar eller annan även när de har ett vanligt jobb för att man inte vill att barnen ska vara långa dagar på förskolan. Ofta har man ju förskolan nära bostaden och då om man har ett heltidsarbete kan annars barnets tid på förskolan bli upp till 13 h lång. Så jag vet många som antingen delar upp det så den föräldern lämnar och den andra hämtar eller att ens egna föräldrar hjälper till och hämtar och har barnen några timmar innan föräldrarna tar vid. Inte ovanligt. Att vara helt själv utan hjälp när man är en småbarnsfamilj är nog extremt tungrott.

Nä, inte alls extremt tungrott. Vi hade inte avlastning/hjälp i vardagen alls. Våra föräldrar jobbade allihopa under de år barnet var litet. En av oss lämnade och en hämtade. Vårt barn har bara varit hos sina mor- och farföräldrar på helger och när de haft semester. Jag skulle inte säga att det var tungrott. Första åren jobbade jag kontorstider och min man skift (förmiddag/eftermiddag) så då fick barnet korta dagar p.g.a. det. Sen några år tillbaka jobbar vi båda två kontorstider men de åren har barnet kunnat gå hem själv efter skolan.

Det är nog väldigt många barnfamiljer som inte har regelbunden hjälp i vardagen och som inte ser det som extremt tungrott.
 
Jag förstår inte varför man inte ens vill prova och se tiden an. Flera av er har ju bara bestämt att det blir dåligt. Sen kan det ju bli bra för helheten - men kanske inte för just dig utan att du behöver justera livet eller jobbet. Sen kan säkert 11-timmars tvinga fram andra förändringar för att få ihop bra scheman.
Fast många har ju provat och sett resultatet. Jag har en annan vän som jobbade som personlig assistent där de här reglerna följdes. Jag fick utmattningskänslor bara av att höra hennes helt galna schema. På en hel omgång av schemat var hon ledig mer än 36 timmar EN gång. Hon hade ingen fritid alls utan all vaken tid gick åt till att planera för att åka till jobbet.
 
Fast många har ju provat och sett resultatet. Jag har en annan vän som jobbade som personlig assistent där de här reglerna följdes. Jag fick utmattningskänslor bara av att höra hennes helt galna schema. På en hel omgång av schemat var hon ledig mer än 36 timmar EN gång. Hon hade ingen fritid alls utan all vaken tid gick åt till att planera för att åka till jobbet.
Och väldigt många fler kommer att genomföra det nu, fler kunskapsutbyten kommer göras och pressen hårdare på förändring om det blir så hemskt som flera av er befarar. Eller så blir det bra och din kompis hade en risig schemaläggare och/eller tillhörde en liten grupp där det är svårt att få till bra scheman oavsett?

Det kan ju inte vara katastrof i resten av EU eller att Sverige är så unikt att det inte går. Eller så är det så - och då får man komma med någon justering för att lösa problemen.
 
Och väldigt många fler kommer att genomföra det nu, fler kunskapsutbyten kommer göras och pressen hårdare på förändring om det blir så hemskt som flera av er befarar. Eller så blir det bra och din kompis hade en risig schemaläggare och/eller tillhörde en liten grupp där det är svårt att få till bra scheman oavsett?

Det kan ju inte vara katastrof i resten av EU eller att Sverige är så unikt att det inte går. Eller så är det så - och då får man komma med någon justering för att lösa problemen.
Menar du att alla här inne som vet vad de talar om råkat ut för någon enskild usel schemaläggare? Jag tror snarare att det handlar om helt andra saker, saker som inte kommer lösas av att man gör regelverket mer stelbent på den anställdas bekostnad.
 
Menar du att alla här inne som vet vad de talar om råkat ut för någon enskild usel schemaläggare? Jag tror snarare att det handlar om helt andra saker, saker som inte kommer lösas av att man gör regelverket mer stelbent på den anställdas bekostnad.
Läs igen och sluta påstå saker.
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 551
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
317
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
813
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp