Bukefalos 28 år!

Ja, och nej. Just eftersom man har en så hemsk personalpolitik och försöker spara in på fel saker, som de som faktiskt gör saker.
Vilka är rätt saker att spara in på inom vård? Här föreslås det oftast chefer av politiken vilket är ironiskt då det inom vården oftast är brist på chefer vilket leder till att de anställda inte får det stöd som behövs.
 
Jag förstår inte varför man inte ens vill prova och se tiden an. Flera av er har ju bara bestämt att det blir dåligt. Sen kan det ju bli bra för helheten - men kanske inte för just dig utan att du behöver justera livet eller jobbet. Sen kan säkert 11-timmars tvinga fram andra förändringar för att få ihop bra scheman.
Men vi har ju sett våra scheman och vet hur våra liv ser ut. Du tror inte vi har så pass god insikt i hur våra kroppar, sömn och liv ser ut och hur ansträngande våra yrken är så vi inser?
Våra scheman har ändrats många gånger och man vet väl vad som funkar och inte funkar för en.
En del har fått detta infört redan och de uttalar sig väldigt negativt om förändringarna. Att så många är missnöjda och kritiska kommer inte av gnäll utan grund.
 
Men vi har ju sett våra scheman och vet hur våra liv ser ut. Du tror inte vi har så pass god insikt i hur våra kroppar, sömn och liv ser ut och hur ansträngande våra yrken är så vi inser?
Våra scheman har ändrats många gånger och man vet väl vad som funkar och inte funkar för en.
En del har fått detta infört redan och de uttalar sig väldigt negativt om förändringarna. Att så många är missnöjda och kritiska kommer inte av gnäll utan grund.
Men om du läst vad jag skriver så är jag övertygad om att det kommer att komma fler förändringar som följd om detta blir hemskt, men jag tänker också att man måste prova innan man säger nej och sett till hur mycket här i världen fungerar så finns det inte bara ett enda sätt som funkar. Nyanser, det finns alltid nyanser. Och som sagt, i resten av EU är det standard, är Sverige verkligen så unikt?
 
Men om du läst vad jag skriver så är jag övertygad om att det kommer att komma fler förändringar som följd om detta blir hemskt, men jag tänker också att man måste prova innan man säger nej och sett till hur mycket här i världen fungerar så finns det inte bara ett enda sätt som funkar. Nyanser, det finns alltid nyanser. Och som sagt, i resten av EU är det standard, är Sverige verkligen så unikt?
Jag läser vad du skriver men du missar massor i ditt resonemang.
Du kan inte jämföra tex äldreomsorgen länder imellan för det skiljer sig enormt mellan hur många som jobbar heltid, hur stor del som vårdas av anhöriga, hur stor del av befolkningen som är arbetsförd, hur stor procent som har behov av hjälp, hur hög medellivslängden är.
Ja Sverige är unikt för vi har extremt hög belastning av äldre, extremt låg återväxt av ny arbetskraft, hög medellivslängd, heltid som norm. Allt detta spelar in i hur tungt och slitsamt arbetet blir, hur schema måste läggas för att täcka upp mm.
Nej man kan inte jämföra Sverige med Frankrike, Spanien eller Tyskland rakt av. Det finns en uppsjö av skillnader som alla spelar roll.
Vi är inga idioter som gnäller bara för att.
 
Jag läser vad du skriver men du missar massor i ditt resonemang.
Du kan inte jämföra tex äldreomsorgen länder imellan för det skiljer sig enormt mellan hur många som jobbar heltid, hur stor del som vårdas av anhöriga, hur stor del av befolkningen som är arbetsförd, hur stor procent som har behov av hjälp, hur hög medellivslängden är.
Ja Sverige är unikt för vi har extremt hög belastning av äldre, extremt låg återväxt av ny arbetskraft, hög medellivslängd, heltid som norm. Allt detta spelar in i hur tungt och slitsamt arbetet blir, hur schema måste läggas för att täcka upp mm.
Nej man kan inte jämföra Sverige med Frankrike, Spanien eller Tyskland rakt av. Det finns en uppsjö av skillnader som alla spelar roll.
Vi är inga idioter som gnäller bara för att.
Jag tror inte att ni är idioter, och du verkar fortfarande inte ta in hela mitt resonemang. som jag skrivit upprepade gånger: att det kommer komma till fler förändringar OM det blir katastrof. Plus en massa annat som hah skrivit, men du får går tillbaka och läsa resten om du verkligen är nyfiken, men du verkar bara vilja att det ska bli dåligt och att det är omöjligt med en förändring.
 
Jag tycker att det är synd att tråden hamnat i ett skyttegravskrig där ena sidan förminskar de erfarenheter som lyfts utifrån personliga erfarenheter och den andra sidan bortser från det faktum att det är rimligt med vila mellan passen för alla. Problemen jag ser är att de svårigheter som kommer med schemaändringen inte kommer kunna lösas snabbt nog. Facken kan börja jobba för arbetstidsförkortning t ex men det kommer ta år att få igenom. Människor funkar olika och med en arbetsmarknad som blir hårdreglerad kommer det bli svårt för en del att hitta arbete som inte sliter ihjäl dem. Jag upplever dessutom att förespråkarna för ändringen inte förstår vidden av ändringen. Det är kombinationen av 11 timmars vila, behov av kontinuitet, rätt antal personer på plats alla dygnets timmar som ställer till det i schema läggningen. Hos oss är vi inte utbytbara med varandra. Inte så mycket utifrån kompetens utan utifrån att vi jobbar med människor och bygger relationer som leder till att de kan börja en förändring/ behandlingsprocess.
Som ett exempel så kommer ett dygnsbryt kl 3 på natten, vilket verkar vara det som kommer funka bäst, innebära att har jag jobbat med någon under kvällen/natten, där jag haft sov jour, som haft ångest så kan jag inte följa upp och fortsätta under dagen för jag måste gå hem kl 10. Någon annan kan såklart ta vid men för brukaren blir det inte bra, för mig som inte kan jobba klart ökar risken att jag tar med mig jobbet hem.
En annan effekt av dygnsbrytet och mer styrda pass blir att ska all personal ses för behandlingskonferanser, verksamhetsutv osv på regelbunden basis så är fönstret för det mellan 14-16. Med nuvarande regler har vi ytterligare en timme 13-16. Det kan tyckas som en bagatell men är det inte i en verksamhet som bygger på gemensamma beslut och handlar om människors fortsatta liv.
 
Jag tror inte att ni är idioter, och du verkar fortfarande inte ta in hela mitt resonemang. som jag skrivit upprepade gånger: att det kommer komma till fler förändringar OM det blir katastrof. Plus en massa annat som hah skrivit, men du får går tillbaka och läsa resten om du verkligen är nyfiken, men du verkar bara vilja att det ska bli dåligt och att det är omöjligt med en förändring.
Du behöver inte bli otrevlig och ha en tråkig attityd mot mig.
Missade du att jag och andra skrivit att flera arbetsplatser HAR redan detta och de anställda tycker inte att det funkar. Men några förändringar blir inte.
Hur ska det kunna förändras tycker du?
Ryggpass får inte ske. Dygnsvilan kommer inte ändras. Schemaläggare gör givetvis allt de kan redan. Chef, planerare och schemaläggare säger att detta är dödstöten. De är förtvivlade.
 
Jag tror inte att ni är idioter, och du verkar fortfarande inte ta in hela mitt resonemang. som jag skrivit upprepade gånger: att det kommer komma till fler förändringar OM det blir katastrof. Plus en massa annat som hah skrivit, men du får går tillbaka och läsa resten om du verkligen är nyfiken, men du verkar bara vilja att det ska bli dåligt och att det är omöjligt med en förändring.
Hittills har vi inte sett mycket till förändringar när det blivit katastrof. Sjukskrivningarna för utbrändhet är gigantiska och det beror till stor del på usel arbetsmiljö. Det enda man gör är att göra det svårare och mer kostsamt att vara sjukskriven. Enligt mig inte en lösning men den är lysande enligt våra politiker.
 
Jag tror inte att ni är idioter, och du verkar fortfarande inte ta in hela mitt resonemang. som jag skrivit upprepade gånger: att det kommer komma till fler förändringar OM det blir katastrof. Plus en massa annat som hah skrivit, men du får går tillbaka och läsa resten om du verkligen är nyfiken, men du verkar bara vilja att det ska bli dåligt och att det är omöjligt med en förändring.
Önsketänkande
Hur många gånger har inte personalen larmat inom vården och inget händer?
Det uppstår ju inte mängder av personal helt plötsligt
Vården går på knäna som det är och säger sen mer folk upp sig pga ändringen av arbetstid så vem ska jobba?
 
Hehe så relevant för ämnet... Min nya chef ringde just och undrade varför jag inte önskat fler pass. För att de enda passen som låg ute var 4 timmar långa svarade jag.... Inte värt pendlingen och att få dagen "kidnappad" för bara 4 timmars lön, och dessutom är jag inte intresserad av att jobba särskilt ofta vilket jag varit tydlig med genom hela rekryteringsprocessen.

Jättetrevlig arbetsplats så i "goda tider" borde dom inte haft några problem att hålla bemanningen, men det saknas helt enkelt folk i samhället. För lite människor som jobbar i vården i proportion till hur många som behöver vårdinsatser.
 
Och ändå finns det folk som vill ha det så, någonstans borde man få välja vad som passar en själv bäst.
Så länge man själv betalar hela notan är det helt okej, men så är det inte utan det är kollektivet som betalar stora delar om någon kraschar. Det blir också lätt påtryckningar om man gör undantag.

Det som passar en själv (exempelvis jobba dubbelt varrannan vecka för stt kunna vara ledig med barnen) är inte direkt hälsosamt oc en arbetsgivare bör ta anvar för att inte slita ut folk.

Jag vet inte om lagstiftningen är optimal, eller blir det men människans egna val är inte bra när det leder till brist på återhämntning.
 
Det beror på vad man jobbar med inom vården också. Enligt SCB så var den genomsnittliga månadslönen för grundutbildade sjuksköterskor i Sverige 41 100 kronor år 2022. Det kallar inte jag "jättedåligt".

På flera håll har man kunnat tjäna många 10 000-lappar extra för att flytta sina semesterveckor.

Min bild av vården är att det inte är just lönen i pengar som är så kass för alla, utan att det många gånger handlar om arbetsmiljön.



Det ligger väl ändå rätt långt borta att införas för tjänstemän generellt...? På hur många ställen har man infört det mer än som pilotverksamhet?

Men "vården" är enormt mycket större än utbildade sjuksköterskor....

Det är inte sjuksköterskan som jobbar ute på boenden och som personlig assistans. Sjuksköterskan är den alla hundratals som jobbar på golvet ringer till.

Vet du vad lönerna ligger på för de som jobbar "lägst ner i pyramiden"? Där det behövs flest händer, där det är svårast att hitta personal...
 
Tack för en jättebra förklaring! Där blir ju verkligen en intressekonflikt mellan brukarens behov och arbetsgivarens krav till sina arbetstagare. Hur fungerar sovande jour på andra ställen? I alla fall förr fanns det väl sovande jour som ett normallångt skift (vill minnas min mamma jobbade det innan hon jobbade vaken natt)?

Oavsett blir det ju en intressekonflikt i ditt fall men tänker tex på läkare med sovande jour.
Och var går gränsen mellan sovande jour och att vara vaken och jobba. Ingen är särskillt pigg om de inte får sova. Väcks man 3-4 gånger på natten så blir det inte mycket sömn. Väcks man nästan aldrig så är det bra betalt för att sova.

Scheman behöver ta höjd för att man faktiskt jobbar när man är på jobb.
 
Jag gillar inte att se det här i svart eller vitt. Varför inte en kombination av olika scheman? Behåll nuvarande för de som vill ha det (och klarar det återhämtningsmässigt) och inför de nya reglerna för de som inte vill ha/klarar nuvarande schematyp.

Det tror jag skull bevara kompetens och göra det lättare att rekrytera ny personal. Flexibilitet är alltid ett attraktivt argument när en rekryterar personal.
Exempelvis pga patientsäkerheten. Egentligen kan ingen klara återhämntningen på dygnspass om de inte får sova. Ingen gör ett bra jobb efter att ha varit vaken 24 h.
 
Men många av oss har ju provat att arbeta på olika vis - så det är ju rätt förminskande att påstå att vi som arbetar så inte vet vad vi vill och mår bäst av?

Jag har aldrig mått så skit som när jag arbetar 8-16 5 dagar i veckan liksom. Det känns som att jag bara är trött och inte hinner någonting.
Är det förminskande att vetenskapen kommit fram till att folk blir mer slitna av att exempelvis inte få sova? Det handlar inte om individnivå, vad du som person mår ba av för stunden utan hur det ser ut på gruppnivå över längre tid.
 
Men det är väl inte så märkligt när det i praktiken blir en försämring för många av oss?
Det kvittar ju om det i teorin ska vara bättre för anställda om det inte blir det i verkligheten. Jag kommer som sagt få mindre ledighet i slutändan som det ser ut nu - det hjälper mig inte ett skit att man på pappret ska må bättre av det när jag kommer få mindre återhämtning.
Jag har liksom inte ett jättekrävande arbete men jag vill ändå kunna ha långhelger. Jag kan ju inte kompa/flexa på mitt arbete så att få 3 dagars helg eller lediga dagar mitt i veckan gör ju otroligt mycket för att jag ska få ihop livet och må bra. Fem dagars arbete och två dagars ledig dag ut och dag in är som sagt något som får mig att må skitdåligt, oavsett arbete.
Får du färre timmar ledigt (alltså jobbar fler timmar) eller är det mer utspridd ledighet?
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 617
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
332
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
845
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp