Bukefalos 28 år!

Exakt. När en ligger borta på jobb finns det ju inget att göra sas och familjen är ju inte där - dvs det är bättre att jobba så mycket som möjligt.
För vem? Och vad menar du med så mycket som möjligt, göra 80 timmar på några dygn och sen ha ledigt i drygt 1 vecka? Vad blir kvaliteten på arbetet?
 
Får du färre timmar ledigt (alltså jobbar fler timmar) eller är det mer utspridd ledighet?
Det beror på hur man definierar ledigt. För mig är inte pendlingstid ledig tid. Hur man definierar den sista stunden innan man ska åka är också diskuterbart. För mig är det en stor stress som definitivt inte bidrar till vila utan nedbrytning och energitapp. Bägge de delarna kommer öka när arbetspassen blir kortare.
 
På min arbetsplats är det få undersköterskor/omsorgspersonal som har en månadslön över 30 tusen.
Vi jobbar 37h/v, varannan helg. Vi jobbar 7-16/7-13 och 13-21/16-21.30 eller natt (21.15-07.15, med rn annan veckoarbetstid). Vi har 30-60 min rast/pass.
Kommunen har infört en oskriven (?) policy om att alla ska jobba 28-29 dagar per 6 veckor, oavsett %. Detta kostar personal. För du är för lite ledig.

För mig var det stor skillnad att jobba 7-16 må-fre med låg stressnivå jämfört med idag. Vi har för få resurser och kan inte hålla en sund belastning. Att nu "få" 1 extra ledig dag per 6 veckor (jämfört m må-fre) är ingen belöning, eftersom jag varannan vecka bara har 1 ledig dag. Vi jobbar hela tiden. Vi orkar inte.

Arbetsgivaren skyller på kontinuitet och att alla ska ha koll på vad som händer på jobbet.
 
Hur många av varje skift har ni då? Alltid samma skiftvecka? Vad är er veckoarbetstid?
Det går i tre cykler:

2 fm
2 em
3 nätter

2 fm
3 em
2 nätter

3 fm
2 em
2 nätter

Har för mig att veckoarbetstiden ligger på runt 34 timmar, men har det inte helt säkert i huvudet.
Det är fem skiftlag totalt, varav tre alltid jobbar medans de övriga två är långlediga.
Jag kan kolla upp hur jag jobbar exakt flera år framåt, älskar det.
 
På min arbetsplats är det få undersköterskor/omsorgspersonal som har en månadslön över 30 tusen.
Vi jobbar 37h/v, varannan helg. Vi jobbar 7-16/7-13 och 13-21/16-21.30 eller natt (21.15-07.15, med rn annan veckoarbetstid). Vi har 30-60 min rast/pass.
Kommunen har infört en oskriven (?) policy om att alla ska jobba 28-29 dagar per 6 veckor, oavsett %. Detta kostar personal. För du är för lite ledig.

För mig var det stor skillnad att jobba 7-16 må-fre med låg stressnivå jämfört med idag. Vi har för få resurser och kan inte hålla en sund belastning. Att nu "få" 1 extra ledig dag per 6 veckor (jämfört m må-fre) är ingen belöning, eftersom jag varannan vecka bara har 1 ledig dag. Vi jobbar hela tiden. Vi orkar inte.

Arbetsgivaren skyller på kontinuitet och att alla ska ha koll på vad som händer på jobbet.
28/29 dagar på 6 veckor är normalt eller något i underkant. De flesta jobbar 30 dagar per 6 veckor normala veckor utan extra helgdagar dvs. Det är vanligt att kortare arbetstid inte innebär färre arbetsdagar utan kortare arbetstid per dag. Det innebär 13-14 dagars ledighet. det är lite mer än 2 lediga dagar per vecka i snitt.

Stressnivå är inte direkt relaterat till vilken tid på dygnet man jobbar, det är relaterat till arbetsbelastningen.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att ni jobbar hela tiden, och att ni är för lite lediga. Jobbar ni fler timmar än ni ska enlig avtalet? Klart man kan tycka det är hela tiden, men ni verkar jobba som de flesta om ni tvingas till en massa övertid.
 
Det går i tre cykler:

2 fm
2 em
3 nätter

2 fm
3 em
2 nätter

3 fm
2 em
2 nätter

Har för mig att veckoarbetstiden ligger på runt 34 timmar, men har det inte helt säkert i huvudet.
Det är fem skiftlag totalt, varav tre alltid jobbar medans de övriga två är långlediga.
Jag kan kolla upp hur jag jobbar exakt flera år framåt, älskar det.

Nej men det räcker, tack!! Mycket likt vårt som jag tycker funkar superbra! Bra att ha ett liknande alternativ till i bakfickan :)

Ang flera år framåt, ni byter aldrig skiftlag? Här råder det delade meningar om de (vi/chefer) vill byta eller inte. Älskar man sitt skiftlag (som jag, vi hade sista natten ihop i natt, i höst blir den annorlunda 😞) vill man ju slippa byta (och byta schema), samtidigt som det hos oss är nyttig att lära av andra och ju bra för de som kanske inte funkat lika bra inom laget. I sådana fall har de försökt byta efter 4 veckor semester då vi står stil och alla måste vara lediga/jobba dagtid.

För just det ser jag som absoluta bästa för mig, kan direkt svara på om jag kan eller inte för kurser och clinics o dyl långt fram i tiden trots att vi kör 24/7.
 
Jag påverkas inte i nuläget då vi går beredskap i stället för jour, dvs ej schemalagd tid. Kan ibland ha sju dygn i sträck, när man får vila beror på verksamheten vilket är svårt/omöjligt att styra så kan variera mycket. Med reglerad arbetstid och garanterad dygnsvila skulle vi nog behöva vara närmare tre gånger fler, det känns som ett moment 22 eftersom det verkligen inte finns ett överskott av folk att anställa men är ju ingen som vill jobba såhär heller.

Finns det fler här som arbetar med beredskap? Hur fungerar det för er, får ni motsvarande tid ledigt vid arbete under beredskap eller inte? Och är ni schemalagda normalt dagen efter beredskap, och vad är rutinen då om man har jobbat under kväll/natt?

Jag har också beredskap istället för jour och beredskapen är alltid 7 dygn. Hos oss finns det ingen given regel som säger att man får ta si och så mycket ledigt när man har jobbat natt, men har man behövt åka in till arbetsplatsen brukar man stanna hemma åtminstone på förmiddagen dagen efter. Arbetsmoralen är jättehög hos de flesta och då kommer man till jobbet även om man har sovit lite kasst.

Skillnaden på mitt jobb är väl att vi tjänar mer på nätterna än personliga assistenter. Vi får sova hemma (vet inte exakt vad vi har per timme), blir vi väckta och behöver jobba (också hemifrån) får vi betalt per påbörjad timme, och behöver vi åka in får vi betalt från det att larmet kommer tills dess att vi kommer hem. Jag har ingenjörslön så jag har lite högre ersättning än teknikerna, men min övertidsersättning ligger på 400-600 kr/h beroende på om det är helg eller vardag. Man skäms liksom lite om man dessutom låter bli att jobba på dagen.

När det gäller regel om 11 h dygnsvila så är jag helt emot att det ska vara tvingande för båda parter. Jag som arbetstagare vill kunna välja bort det. Var 4:e vecka jobbar jag först 7-15:30 och sedan 19-12 på ett helt frivilligt extrajobb. Jag åker hem och sover någon timme, och sen är jag fit for fight. Jag tror att jag får lov att fortsätta pga två helt olika arbetsgivare? MEN jag kan förstå oron för att detta kan bli svårt i praktiken. "Frivilligt" är ett ganska vitt begrepp, och jag vill som flera andra inte träffa en läkare som har jobbat 20+ timmar i sträck för att det är smidigast med familjelivet då. Och jag efterfrågar också lite forskning på korrelation mellan olyckor och antal timmar på pass i farliga branscher som olje- och gruvindustri.
 
Nej men det räcker, tack!! Mycket likt vårt som jag tycker funkar superbra! Bra att ha ett liknande alternativ till i bakfickan :)

Ang flera år framåt, ni byter aldrig skiftlag? Här råder det delade meningar om de (vi/chefer) vill byta eller inte. Älskar man sitt skiftlag (som jag, vi hade sista natten ihop i natt, i höst blir den annorlunda 😞) vill man ju slippa byta (och byta schema), samtidigt som det hos oss är nyttig att lära av andra och ju bra för de som kanske inte funkat lika bra inom laget. I sådana fall har de försökt byta efter 4 veckor semester då vi står stil och alla måste vara lediga/jobba dagtid.

För just det ser jag som absoluta bästa för mig, kan direkt svara på om jag kan eller inte för kurser och clinics o dyl långt fram i tiden trots att vi kör 24/7.
Nej vi byter inte skift i onödan eller på rutin, är endast om någon slutar och kompetens måste fyllas upp som det sker. Men då alltid i dialog med alla om det finns frivilliga osv. Är mycket sällan det sker under nåt slags tvång. Jag har två lagkompisar som varit på samma lag i över 20 år båda två ☺️
Kan dock tilläggas att detta gäller de ordinarie/tillsvidareanställda, vikarier/visstidare kan få hoppa runt desto mer, men med rätt chef så försöker de lösa det utan lagbyte.
 
Stressnivå är inte direkt relaterat till vilken tid på dygnet man jobbar, det är relaterat till arbetsbelastningen.

Det stämmer absolut inte för mig.
Jag är minst stressad av eftermiddagspass, då har jag gott om tid på mig att låta hjärnan vakna innan jag ska köra bil och interagera med folk.

Att börja 08 är oerhört stressigt för mig.

Men för andra kan det vara oerhört stressigt att jobba 15-23, då deras hjärnor kanske börjar stänga av strax efter middag, medans min inte är "på" förrän efter kl 11.

Och i princip alla kroppar får en grundstress av att jobba nattskift, vilket märks i vilka sjukdomar som är vanligare hos nattarbetare.

Jag är en sån som blir jättestressad om jag inte har minst 3 dagar mellan arbetsperioderna. Jag hinner inte varva ner, processa alla intryck, och släppa på sånt som behöver släppas med bara 1-2 dagar emellan.

Medans andra kan jobba glatt 8-16 och gå på gymmet och fika med kompisar och full rulle hela lediga helgen.

Människor är olika.
 
28/29 dagar på 6 veckor är normalt eller något i underkant. De flesta jobbar 30 dagar per 6 veckor normala veckor utan extra helgdagar dvs. Det är vanligt att kortare arbetstid inte innebär färre arbetsdagar utan kortare arbetstid per dag. Det innebär 13-14 dagars ledighet. det är lite mer än 2 lediga dagar per vecka i snitt.

Stressnivå är inte direkt relaterat till vilken tid på dygnet man jobbar, det är relaterat till arbetsbelastningen.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att ni jobbar hela tiden, och att ni är för lite lediga. Jobbar ni fler timmar än ni ska enlig avtalet? Klart man kan tycka det är hela tiden, men ni verkar jobba som de flesta om ni tvingas till en massa övertid.
Om schemat är må-fre är det alltid två dagar ledigt på helgen.
Vi jobbar varannan vecka. Så ena veckan har vi 2 dagars ledighet sammanhängande. Den andra har vi en dag ledigt. Den andra lediga dagen hamnar på veckan efter, men ensam.
Exempel: jobb må-ti-on-to-ledig-lö-sö-må-ledig-on-to-fre-ledig-ledig.
För ett jobb där vi står på benen 95% av arbetstiden, har minst 10 vårdtagare som vi STÄNDIGT ska hålla koll på OCH sköta sysslor vi egentligen inte ska behöva göra (disk, tvätt, mat, städ - vi jobbar på en förändring för detta) OCH hinna utföra delegerade uppgifter eftersom SSK inte hinner med OCH dokumentera och göra annat administrativt, så blir det alldeles för lite återhämtning. Vi bär konstant på en känsla av att inte räcka till, inte hinna göra allt vi skulle behöva göra och att inte komma ihåg allt. Och den sociala samvaron med vårdtagarna sorteras ofta bort, vilket påverkar deras liv. Har man inte själv jobbat under dessa förutsättningar, så kan jag förstå att det är svårt att ta in hur tufft detta är. Men vi har alldeles för lite återhämtning.
Går man ner till 80% får du jobba lika många dagar, men kortare pass. För alla ska jobba lika ofta. Det får folk att sluta. Man orkar inte.
 
Om schemat är må-fre är det alltid två dagar ledigt på helgen.
Vi jobbar varannan vecka. Så ena veckan har vi 2 dagars ledighet sammanhängande. Den andra har vi en dag ledigt. Den andra lediga dagen hamnar på veckan efter, men ensam.
Exempel: jobb må-ti-on-to-ledig-lö-sö-må-ledig-on-to-fre-ledig-ledig.
För ett jobb där vi står på benen 95% av arbetstiden, har minst 10 vårdtagare som vi STÄNDIGT ska hålla koll på OCH sköta sysslor vi egentligen inte ska behöva göra (disk, tvätt, mat, städ - vi jobbar på en förändring för detta) OCH hinna utföra delegerade uppgifter eftersom SSK inte hinner med OCH dokumentera och göra annat administrativt, så blir det alldeles för lite återhämtning. Vi bär konstant på en känsla av att inte räcka till, inte hinna göra allt vi skulle behöva göra och att inte komma ihåg allt. Och den sociala samvaron med vårdtagarna sorteras ofta bort, vilket påverkar deras liv. Har man inte själv jobbat under dessa förutsättningar, så kan jag förstå att det är svårt att ta in hur tufft detta är. Men vi har alldeles för lite återhämtning.
Går man ner till 80% får du jobba lika många dagar, men kortare pass. För alla ska jobba lika ofta. Det får folk att sluta. Man orkar inte.

Innehåller det schemat alltså både kväll, natt och delade pass? Har ni korrekta veckovilor varje vecka eller det klumpa ihop före/efter era två veckorsperioder?
 
Innehåller det schemat alltså både kväll, natt och delade pass? Har ni korrekta veckovilor varje vecka eller det klumpa ihop före/efter era två veckorsperioder?
Dag och kväll. Vi har inga planerade delade turer. Natt har eget schema.
Nej, lönesystemet varnar rätt ofta, men vi får inget gehör. Vi har under våren lyft detta med ansvariga politiker och tjänstemän i nämnden och väntar på en förändring. Men först ska vi börja på nya scheman 1/10. Oklart om hur de kommer se ut eller hur de ska hinna samverkas och riskanalyseras i tid.
 
Om schemat är må-fre är det alltid två dagar ledigt på helgen.
Vi jobbar varannan vecka. Så ena veckan har vi 2 dagars ledighet sammanhängande. Den andra har vi en dag ledigt. Den andra lediga dagen hamnar på veckan efter, men ensam.
Exempel: jobb må-ti-on-to-ledig-lö-sö-må-ledig-on-to-fre-ledig-ledig.
För ett jobb där vi står på benen 95% av arbetstiden, har minst 10 vårdtagare som vi STÄNDIGT ska hålla koll på OCH sköta sysslor vi egentligen inte ska behöva göra (disk, tvätt, mat, städ - vi jobbar på en förändring för detta) OCH hinna utföra delegerade uppgifter eftersom SSK inte hinner med OCH dokumentera och göra annat administrativt, så blir det alldeles för lite återhämtning. Vi bär konstant på en känsla av att inte räcka till, inte hinna göra allt vi skulle behöva göra och att inte komma ihåg allt. Och den sociala samvaron med vårdtagarna sorteras ofta bort, vilket påverkar deras liv. Har man inte själv jobbat under dessa förutsättningar, så kan jag förstå att det är svårt att ta in hur tufft detta är. Men vi har alldeles för lite återhämtning.
Går man ner till 80% får du jobba lika många dagar, men kortare pass. För alla ska jobba lika ofta. Det får folk att sluta. Man orkar inte.
Okej, men vad har det med lagen dygnsvila att göra?

Jag jobbade på liknande sätt på 1980-talet inom hemtjänsten, där jobbade all deltidare samma antal dagar som heltidare. Det är nog tämligen vanligt.

Det låter som du anser att du jobbar för mycket/hårt. Vill du jobba färre men längre dagar som deltid får du leta efter en arbetsgivare som erbjuder det. Det vanliga är förmodligen att arbetsgivaren har lättare att få schemat att funka med fler pass än längre pass.
 
Dag och kväll. Vi har inga planerade delade turer. Natt har eget schema.
Nej, lönesystemet varnar rätt ofta, men vi får inget gehör. Vi har under våren lyft detta med ansvariga politiker och tjänstemän i nämnden och väntar på en förändring. Men först ska vi börja på nya scheman 1/10. Oklart om hur de kommer se ut eller hur de ska hinna samverkas och riskanalyseras i tid.

Suck. För det känns ju inte lagligt alls ens fattar varför det känns som man jobbar jämt, det gör ni ju!
 
Har en vän som jobbar som personlig assistent hos en som kräver dygnet runt vård. Min vän jobbar hellre dygn då det blir mer ledigt än arbete just pga den biten vilket är något hon ser som pluspoäng då det innebär mer chans till återhämtning mellan passen. Nu kan hon ändå sova nattetid på jobbet då det är sovande jour så enda gången hon måste kliva upp är ju när denne behöver hjälp men då larmas det. Nu råder det ju sekretess i sig så vet ju inte den personens rutiner men skulle ju vara lite jobbigt för brukaren om det är person A som jobbar när hen sover, person B under natten (som hen kanske möts av ifall larmning) för att möta person C när denne vaknar. Är ju inte hållbart i hens fall.
 
Det stämmer absolut inte för mig.
Jag är minst stressad av eftermiddagspass, då har jag gott om tid på mig att låta hjärnan vakna innan jag ska köra bil och interagera med folk.

Att börja 08 är oerhört stressigt för mig.

Men för andra kan det vara oerhört stressigt att jobba 15-23, då deras hjärnor kanske börjar stänga av strax efter middag, medans min inte är "på" förrän efter kl 11.

Och i princip alla kroppar får en grundstress av att jobba nattskift, vilket märks i vilka sjukdomar som är vanligare hos nattarbetare.

Jag är en sån som blir jättestressad om jag inte har minst 3 dagar mellan arbetsperioderna. Jag hinner inte varva ner, processa alla intryck, och släppa på sånt som behöver släppas med bara 1-2 dagar emellan.

Medans andra kan jobba glatt 8-16 och gå på gymmet och fika med kompisar och full rulle hela lediga helgen.

Människor är olika.
Jag föredrar också kvällspassen. Anorlunda sysslor som inte är lika fysiskt tunga eller stressiga och jag kan sova ut innan vilket gör mig piggare.
Jag har stora sömnproblem så dagsturer gör mig inte alls utvilad. Har svårt att somna och vaknar före klockan ( som ringer 05:10)
Därför passar ryggpassen mig så bra eftersom det blir mer långledigt. För mig är det guld för återhämtningen.
Funderar på att prova att jobba enbart kväll när ryggpassen försvinner. Tyvärr är det rätt många redan som gått över till enbart kvällar efter heltidsresan (för de pallar inte de tidiga mornarna) så jag vet inte om det finns utrymme för fler.

Jag har jobbat i många branscher. Kock, servitris, industi, administration, barnomsorg.
Inget har gjort mig så trött som hemtjänsten. Man ger enormt mycket av sig själv och ansvar med mediciner är stort, man är social nonstop och det kan vara fysiskt tungt. Kanske är det därför det är så mycket ”jobbigare” med heltid och ledigheten blir så viktigt att den borde vara mer individuellt anpassad. Tredagarledigheterna är otroligt viktiga. Första dagen gör jag nada hemma. Vill bara ha det helt tyst och ”laga hjärnan”.
 
Jobbar inom vården men med säkerhet/reception. Vi jobbar 24/7 och det ska bli intressant att se hur man ska lösa det nu. Vårt senaste schema som vi fick i mars innehåller bla en vecka med natt 19-07 mån-ons, ledig fredag och sen 06.15-19 lör och sön 😳. Visst ,veckan efter är det bara två pass - ett 06-16 och ett 11.30-22, men de lediga dagarna uppväger inte dels de långa passen och dels de tvära vändningarna. Förut började tex natten 21 och då hade man en kväll. Jag har aktiviteter två kvällar i veckan som jag nu får stryka när jag ska jobba natt 🙄.
Jag har hund och häst samt är iväg och dömer en del så jag jobbar gärna oregelbundet men det får ju finnas gränser.
Hör till de som inte tror att 12-timmarspass är så bra!
Framförallt så behöver man lyssna ännu mer på arbetstagarna, att ha ett medbestämmande över sina arbetstider är så viktigt! Vi är olika och har olika behov, en del är morgonpigga andra kvällspigga!
Jag jobbar gärna natt tex, lugnt och skönt 😉
 
Jag jobbar mån, ledig tis, jobbar 10 dagar, ledig helg och sen börjar det om. Dvs ledigt sex dagar per månad. 🙄

Men jag slipper vända på dygnet iaf. 😅
 
Hur långa arbetsdagar är det på ett ungefär? Uppriktigt nyfiken🙂
Oj, jag vet inte vad jag ska svara på det faktiskt, jag håller mest koll på när han kommer hem igen :D Det är olika beroende på vilken körning han har eller om han har växling, och blir såklart längre om det blir fel eller förseningar nånstans på linjen. Han kan ju inte bara lämna tåget nånstans och åka hem liksom. Men växelpass tror jag är som ett vanligt arbetspass på typ 8 timmar?

Nu åkte han inatt och kommer förhoppningsvis hem en sväng på torsdag. Andra tillfällen kan han vara borta en vecka i sträck, med olika körningar med överliggningar emellan alternativt med sovvagn och kollega som byter av.
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 452
Senast: MissFideli
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
753
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 227
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp