Ja, förändringar är alltid jobbiga. Men borde man inte kunna införa det frivilligt? De som vill får ha det nya systemet och de som vill jobba som de alltid gjort fortsätter med det?

Nu jobbar jag bara 4 timmar pga min hälsa, men jag är nog en sådan person som hellre jobbar mycket med kort vila för att sedan få längre återhämtning änr samma återhämtning hela tiden. Det märktes stor skillnad i min hälsa när jag gick från att jobba på plats 5 dagar per vecka till att jobba hemma måndag och fredag. Jag jobbade ju ändå men det var som att återhämtningen blev bättre och orken på plats blev bättre. Mina sjukdomar blev bättre. För mig var det en ögonöppnare. Jag tänker att vi människor måste vara olika, så om det är frivilligt istället för tvång borde det ju ändå falla väl ut.
I grunden har vi alla en fysisk kropp med grundläggande behov, bla vila och återhämtning, och de här 11 timmarna är ju inte tagna hur luften, det finns givetvis forskning bakom. Det fungerar dessutom i övriga EU så varför inte här?

Det finns dessutom exempel i just vården när man trixat, trollat och hittat på eget för att ”optimera” scheman på olika sätt med resultat att fler blev sjukskrivna. I de exemplen har man just packat ihop arbetstiden och haft längre ledigheter.
 
I grunden har vi alla en fysisk kropp med grundläggande behov, bla vila och återhämtning, och de här 11 timmarna är ju inte tagna hur luften, det finns givetvis forskning bakom. Det fungerar dessutom i övriga EU så varför inte här?

Det finns dessutom exempel i just vården när man trixat, trollat och hittat på eget för att ”optimera” scheman på olika sätt med resultat att fler blev sjukskrivna. I de exemplen har man just packat ihop arbetstiden och haft längre ledigheter.
Och ändå finns det folk som vill ha det så, någonstans borde man få välja vad som passar en själv bäst.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har inte koll alls på schemat nu och då. Utan har bara hört såna kommentarer från bekanta och läst blåljusares kommentarer i media....
Som jag fått det förklarat har den inte förändrats men att man många gånger hanterat veckovilan felaktig tidigare och därför kan det nu uppfattas som man förändrat även den.
 
Min poäng är att vi inte alltid vet vad som är bäst för oss och att människor kan välja något de blir sjuka av och det är ju orimligt att arbetsgivaren ska betala för.
Med det facit jag har nu så kan jag se att jag skulle bli sjuk av det nya systemet jämfört med det gamla.
Jag tror inte det är schemat och systemet som är det som gör folk sjuka utan arbetsbelastningen, och den blir inte mindre bara för att man ger 11 timmars dygnsvila. Snarare skulle jag gissa att det är för kort återhämtning med den arbetsbelastning som finns i dag. Som sagt, om man tror att arbetsbelastningen blir mindre av att personalen får 11 timmar mellan arbetspassen är man ute och cyklar. Så jag tänker att om man vill undvika sjukskrivningar och att personal mår dåligt så gissar jag att man måste titta mer på arbetsbelastning och arbetsmiljö framför arbetstider- inom vissa yrken.
 
Men om alla gillar dessa delade turer, obefintliga vilor och i Sverige att jobba deltid för att orka, då borde det ju inte vara kris 365 dagar om året? Det stämmer såklart inte, arbetsbelastning och lön spelar också in. Jag bara tycker mig höra om branscher och tjänster där många faktiskt redan har en för dålig arbetsmiljö och offrar för mycket för att stå ut.
Ingen gillar delade turer. Bristen på vårdpersonal är enkelt. Skitdålig lön, massa ansvar och måste du dessutom jobba 8 timmar för en heltid (här är tex en heltid mindre) så får du ingen personal alls
 
Min poäng är att vi inte alltid vet vad som är bäst för oss och att människor kan välja något de blir sjuka av och det är ju orimligt att arbetsgivaren ska betala för.

Jag vill ändra till arbetsgivaren tillåta men annars så ja!

Obs. Menar inte att vi nu vet 100% vad som är bäst. Men jag vill iaf att utvecklingen ska gå däråt, inte åt att pussla på folk bekostnad (pensionsvis tex) för att det kanske ska gå ändå ett tag till.
 
Jag vill ändra till arbetsgivaren tillåta men annars så ja!

Obs. Menar inte att vi nu vet 100% vad som är bäst. Men jag vill iaf att utvecklingen ska gå däråt, inte åt att pussla på folk bekostnad (pensionsvis tex) för att det kanske ska gå ändå ett tag till.
Jag tror tyvärr vi är alldeles för dåliga på att bedöma vad som är bäst för oss.
 
Med det facit jag har nu så kan jag se att jag skulle bli sjuk av det nya systemet jämfört med det gamla.
Jag tror inte det är schemat och systemet som är det som gör folk sjuka utan arbetsbelastningen, och den blir inte mindre bara för att man ger 11 timmars dygnsvila. Snarare skulle jag gissa att det är för kort återhämtning med den arbetsbelastning som finns i dag. Som sagt, om man tror att arbetsbelastningen blir mindre av att personalen får 11 timmar mellan arbetspassen är man ute och cyklar. Så jag tänker att om man vill undvika sjukskrivningar och att personal mår dåligt så gissar jag att man måste titta mer på arbetsbelastning och arbetsmiljö framför arbetstider- inom vissa yrken.
Saker är ju svarta eller vita, givetvis finns mer att göra, men att fullständigt svartmåla 11 timmars dygnsvila blir ju jättekonstigt när forskning visar på motsatsen.
 
Till exempel när vi gick över till 5-skift så valdes ett schema med 2 nätter på raken. Just för att kroppen behöver fler nätter för att ställa om sig generellt och då behöver den ocks ställa tillbaka sig och omställningarna och att vara i "nattmode" är generellt förknippat med hälsorisker. De som av olika anledningar vill/behöver jobba skift men inte klarar av att sova dagtid blir också inte flera dygn utan sömn vilket är riktigt dåligt.

11 h är väl rimligtvis taget ifrån att folk ska ha möjlighet att pendla, äta och sova mellan arbetspassen.
 
Har jobbat enligt sånt schema, det är ju inget nytt bara att många AG kommit runt reglerna genom att lägga dygnsbrytet tex kl 03 på natten.

Man var mer utvilad men hade ju kortare sammanhängande ledigheter.

Vad som behövs, anser jag, om AG ska behålla personalen är avtal om viss arbetstidsförkortning med bibehållen lön. Det är verkligen det minsta man kan begära om man vill ha folk som arbetar ob-tid/skift.

Det kommer att krävas betydligt mer av AG för att kunna uppfylla sitt AG-ansvar/följa arbetstidslagen.

Vad gäller ryggpass så är det ffa motiverat vid storhelger.
Tex har vi på min enhet fått igenom att förlänga nyårsnatten till 11,5 h för att de som jobbar nyårsafton kväll ska kunna jobba nyårsafton dag. Annars krävs det 3 gäng för att kunna bemanna nyårsafton kväll tom nyårsdagen dag och då blir det ännu färre som kan fira nyår.
 
Tex ditt exempel här @Kirre. Du har ju 43 schemalagda timmar som ska arbetas på 5 dagar men där du börjar nästan en hel arbetsdag senare första dagen (7 h). Klart som fasen det bara blir jobba och sova då. Där tycker jag det är veckoarbetstiden och schemat är problemet tex.


För att mitt företag skulle kunna frångå 3-skift på dag/kväll/nattvecka med 4 nätter tex (som väldigt få trivs med och där forskning verkar säga 2-3 nätter max för att undvika allt för stora hälsorisker) så krävs ett schema där 1 dagpass täcks av någon annan för att få ihop rimligt schema, vilor och veckoarbetstid. Att från företagets sida säga nej till det tycker jag är att inte ta tillräcklig hänsyn till hälsan hos sina anställda.

Tillägg. Vi har också skift som skjuts framåt. Någon påstod att det var det mest optimala ut hälsosynpunkt (till skillnad från exemplet hos @Kirre) men det är inget jag själv kontrollerat fakta på.
 
Har en vän som jobbar som personlig assistent åt en person som tycker att det är jättejobbigt att byta personal med dygnsschema och sovande jour har det fungerat hyggligt, de bävar verkligen för hur hen ska klara av att byta personal två gånger på ett dygn
 
Vi hoppas få till dygnsbrytet kl 21. Då funkar det schema vi har nu som de flesta trivs med.
 
Har en vän som jobbar som personlig assistent åt en person som tycker att det är jättejobbigt att byta personal med dygnsschema och sovande jour har det fungerat hyggligt, de bävar verkligen för hur hen ska klara av att byta personal två gånger på ett dygn

Hur påverkas det av 11 h? Är det inte problem med arbetspassens längd snarare? Eller sovande jour räknas som ett eget skift så att man jobbar typ två 12 hs-skift på raken typ (24 h)?

Förstår helt om det inte går att diskutera på den detaljnivån såklart!
 
Man kan jobba dygn och samtidigt följa både dygnsvila och veckovila - och ha låga frånvarosifffror. Jag har själv varit i sådana arbetsgrupper och skulle gärna återgå till dem, om jag kunde.

11h dygnsvila är ingen ny grej. Det är bara slopandet av undantagen som är nytt.

Att korta ner nattpassen har blivit ett mycket stort problem hos många arbetsgivare inom vården. Jag hade aldrig orkat jobba heltid natt med de förutsättningarna, med kortare pass och fler nätter. Dessutom försvinner möjligheten att täcka upp för andras frånvaro med nån extra natt ibland.



Vi ska få nya scheman 1/10, men vi vet inte alls hur de kommer se ut. Vi vet inte heller hur mycket skillnad de nya ändringarna kommer göra, eftersom vi redan jobbat bort planerade delade turer och många ryggpass (kväll-morgon).
Jag hade personligen gärna sett nåt av följande hos oss:
- längre pass på arbetsdagar, fler vilodagar (vi har 13 lediga dagar på 6 veckor med jobb varannan helg, vilket ger ingen bra vila varannan vecka)
- möjlighet att lägga schemat själva
- färre helger med längre pass eller kortare pass på befintliga helger

Jag jobbar inom kommunal äldreomsorg.
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 268
Senast: MissFideli
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
692
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 906
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
280
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp