Bukefalos 28 år!

EJ Lag på chipp

Joyride

Trådstartare
Fick reda på i dag i samband med mätning att det fins ingen lag (ennu) som säger att alla hästar ska ha pass/shipp senast 2005. Detta är bara förslag och det fins inte heller någon övre åldersgräns på hur gammal hästen ska vara.
Detta är ord från vererinär/ID kontrolant.

Jag tror att vi alla trot att detta var lag men så är alltså inte fallet.
 
Från och med den 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass där ägare, hästens identitetsnummer, härstamning och ras samt av vaccinationer, laboratorie-undersökningar, behandlingar m.m. ska framgå. I passet ska även finnas ett konturdiagram med en beskrivning av hästen färg, tecken och virvlar. Tidigare gällde föreskrifterna om hästpass endast de hästar som var registrerade t.ex. hos en rasförening. I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, ägarbyte, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass.

Hämtat från jordbruksverkets informationssida.
 
Mmm jag vet med denna lag är ej fastställd ennu. Då allt inte är klart med bla ska exakt alla hästar och ponnyer ha pass även om dom är 30 år.
Då vi skulle shippmärka fler ponnyer i dag och dom säger att vi inte hehöver göra det då lagen inte är klar. Och Hur tror du att man ska hinna med att märka sveriges alla hästar och ponnyer då det tar ca 45min per häst. Och när det man inte heller vet hur lagen om bla ålder kommer se ut.
Tycker inte du det är konstigt att det inte fins någon åldersgräns???
 
Ja tror inte redigt att jag hänger med om vad du skriver...
From 2005 ska hästen ha hästpass, vad jag hört ja.

Men vad får du chippmärkningen ifrån?
det hör ju inte dit? :confused:

Anledningen till hästpasset är ju för att man inte ska förväxla hästarna delvis.. och för att deti nte ska inträffa några fel..

Men det där med chipmärkning måste du förstått fel om...
Det är ju när dom sätter in ett chip i hästen så att man helt 100% ska veta att just den hästen är just den hästen, tex med fjordingar eftersom dom är så lika.
Detta tar inte alls lång tid, utan dom kollar var dom ska sätta in chipet, sätter in det och sen kolla så att allt stämmer...

Och när man ska kolla hästarna och rita upp vilka dom är o kolla virvlar o liknande , det tar inte heller altför lång tid om inte hästen är tex skäck med alla dess konstiga mönster...

Så jag hänger itne redigt med...
 
Beslutet om pass ÄR taget. Som Vita N skriver så är chipmärkningen och hästpasset inte samma sak. Redan registrerade häster får ju pass direkt.

Man gör ju id-kontroll för pass i samband med mätningar t.ex.
 
Sv: Re: EJ Lag på chipp

Lånar knapp och väcker liv i gammal tråd....

Detta är något jag har missat alldeles (hämtat från förbundets hemsida)

Från och med 2006 ska alla ponnyer som tävlar på inbjudningstävling eller högre vara chipmärkta. Observera att vissa avelsföreningar kan kräva chipmärkning redan nu i samband med registrering
 
Sv: Re: EJ Lag på chipp

något jag tycker är riktigt dumt som dom inte verkar ha tänkt på;

tydligen så måste jag nu chipmärka min FRYSMÄRKTA travare som är d-ponny och vi tävlar ponnytävlingar.
iochmed frysmärkningen som syns jättebra, han har full id-behandling hos stc osv så måste jag ändå chipmärka honom??
pratade lite med min mätman och det var tydligen inte ens någon ide att söka någon slags dispens för detta, utan bara att acceptera.
jag tycker det är helt onödigt, säkert över 1000 spänn jag måste lägga ut pga detta.

visst förstår dom, det är inte många travare som tävlar ponnytävlingar direkt :p men de som gör det borde ju inte behöva chippas??
 
Sv: EJ Lag på chipp

Grejjen är att det är omöjligt att ha en sån lag. Vi som ridskola tex. tänker absolut inte skaffa pass till våra 26 hästar. (Vissa ridskolor har ju dock upp till dubbelt så många som vi). Om det krävs att ha pass from. 2006 så kommer vi ju skaffa det, men bara till de hästar som ska tävla. Lagen kan inte vara fastställd eftersom vi har pratat med både veterinär och ID-kontrollant om detta, och de har sagt att det kommer arbetas fram undantag för tex. ridskolor.
 
Sv: EJ Lag på chipp

Var tvungen att chipsmärka min sen tidigare brännmärkta connemara också ,annars går det inte att slutmäta. Hel knäppt men efter diversre mail till olika berörda instanser gav jag upp o bara gjorde det .Kändes lite onödigt spec som hon 1 år tid fått pass o id kontollerad i o med det .Kan bara hålla med dig.
 
Sv: EJ Lag på chipp

PathOfClovers skrev:
Grejjen är att det är omöjligt att ha en sån lag. Vi som ridskola tex. tänker absolut inte skaffa pass till våra 26 hästar. (Vissa ridskolor har ju dock upp till dubbelt så många som vi). Om det krävs att ha pass from. 2006 så kommer vi ju skaffa det, men bara till de hästar som ska tävla. Lagen kan inte vara fastställd eftersom vi har pratat med både veterinär och ID-kontrollant om detta, och de har sagt att det kommer arbetas fram undantag för tex. ridskolor.

Jo, lagen ÄR fastställd och den gäller ALLA hästar.
 
Sv: Re: EJ Lag på chipp

beauspirit skrev:
något jag tycker är riktigt dumt som dom inte verkar ha tänkt på;

tydligen så måste jag nu chipmärka min FRYSMÄRKTA travare som är d-ponny och vi tävlar ponnytävlingar.
iochmed frysmärkningen som syns jättebra, han har full id-behandling hos stc osv så måste jag ändå chipmärka honom??
pratade lite med min mätman och det var tydligen inte ens någon ide att söka någon slags dispens för detta, utan bara att acceptera.
jag tycker det är helt onödigt, säkert över 1000 spänn jag måste lägga ut pga detta.

visst förstår dom, det är inte många travare som tävlar ponnytävlingar direkt :p men de som gör det borde ju inte behöva chippas??

Det kostar INTE några tusen kronor!

Det du behöver göra är att en ID-kontrollant kontrollerar hästen mot konturdiagrammet i passet (dvs en enkel identitetskontroll). Sedan chippas hästen och i konturdiagrammet ritas chippets plavering in, och du får ett klistermärke i passet med chipmärkningsnumret. Dessutom får du en 'rapport om chipmärkning' som dus kickar in till registraturen så de vet ponnyn är chipmärkt.

Jag betalade 350 kr för detta, på klinik, går säkert komma billigare undan.
 
Sv: Re: EJ Lag på chipp

Går detta att göra på MK alltså? Man kanske ska köra dit ponnyerna i höst och göra allt på en gång....
 
Sv: Re: EJ Lag på chipp

Alexandra_W skrev:
Det kostar INTE några tusen kronor!

Det du behöver göra är att en ID-kontrollant kontrollerar hästen mot konturdiagrammet i passet (dvs en enkel identitetskontroll). Sedan chippas hästen och i konturdiagrammet ritas chippets plavering in, och du får ett klistermärke i passet med chipmärkningsnumret. Dessutom får du en 'rapport om chipmärkning' som dus kickar in till registraturen så de vet ponnyn är chipmärkt.

Jag betalade 350 kr för detta, på klinik, går säkert komma billigare undan.

Mitt kostade oxå runt 350 kr för idkontroll och chip, lite billigare för pållen som redan var id-kontrollerad/ hade pass. Då hade ändå vetrinären kommit till vårt stall.
 
Sv: Re: EJ Lag på chipp

break_a_leg skrev:
Går detta att göra på MK alltså? Man kanske ska köra dit ponnyerna i höst och göra allt på en gång....

Jajamensan det går bra, du kan göra 'hela köret' på MK med omd et behövs. Dvs få allt du behöver för att ansöka om pass med (fast då kostade det mer, 800 eller nåt, minns inte). Då gör de själva idkontrollen och konturdiagrammet med.

Men chippa häst som redan har pass kostar 350 kr och är klart på en pisskvart.
 
Sv: EJ Lag på chipp

Grejjen är att finns det inget straff så kan man knappast räkna det som att man måste ha det på de hästar som inte tävlar. Det kommer knappast bli någon kontroll bland ridskolorna och ett straff för de som inte har pass. Hästar som tävlas, köps/säljs kan ju kontrolleras.
 
Sv: EJ Lag på chipp

PathOfClovers skrev:
Grejjen är att finns det inget straff så kan man knappast räkna det som att man måste ha det på de hästar som inte tävlar. Det kommer knappast bli någon kontroll bland ridskolorna och ett straff för de som inte har pass. Hästar som tävlas, köps/säljs kan ju kontrolleras.

Grejen är att det KOMMER att vara straff. Dessutom så kommer man få problem med att få veterinärvård till hästen om den inte har pass, samt att avliva den. Jag tror knappast veterinären kommer vända ochåka igen, men där åker du ju garanterat på att skaffa pass och ev vite för att du inte har.

De har tänkt till för att verkligen få in alla, och även omd et kanske inte kommer funka exakt som det ska from 1/1 2006 så på sikt kommer man inte kunna slippa passkravet hur länge som helst om man har en häst som inte bara går hemma kärnfrisk ;)
 
Sv: EJ Lag på chipp

Om man har en veterinär som våran blir det inga problem, det kan jag lova. haha Däremot om hästen måste in till kliniken, då kanske det blir svårt. Det är det jag menar, det blir säkert en felfri lag med straff nån gång i framtiden, men inte till 1/1 2006.
 
Sv: EJ Lag på chipp

PathOfClovers skrev:
Om man har en veterinär som våran blir det inga problem, det kan jag lova. haha Däremot om hästen måste in till kliniken, då kanske det blir svårt. Det är det jag menar, det blir säkert en felfri lag med straff nån gång i framtiden, men inte till 1/1 2006.


JAG tror (men det är bara vad jag TROR) att den största kollen om hästarna har pass kommer ske med hjälp av registerkoll/registersamkörningar. En registrerad häst med registrerad ägare borde bli ganska lätt att kolla om den har pass. Bara kolla med registraturen om det utfärdats pass.

Då kan kontrollen ske från kontoret/kansliet och vitesföreläggande skickas ut med post. De oreggade hästarna däremot får de nog svårt att kolla innan de kommer till veterinär/klinik (och rätt sådan) alternativt ska till den sista vilan.

Men att ha en häst som är registrerad och passlös tror jag kommer bli knepigt utan att få vitesföreläggande, det är ju så lätt att se att Brunte med regnummer 123 är registrerad och har Anna Andersson som ägare, och dessutom inte har pass?
 
Sv: EJ Lag på chipp

Tja, ska man ägna sig åt hårklyverier så har din veterinär rätt, det finns ingen lag. Däremot finns det föreskrifter från Jordbruksverket och de måste man också följa.

Det har egentligen varit krav på hästpass sedan 2002, men det är först nu det i praktiken krävs att ALLA skaffar pass till sina hästar. Jag föreslår att du själv läser vad t ex Jordbruksverket skriver:

http://www.sjv.se/startsida/amnesom...er/hastpass.4.7502f61001ea08a0c7fff49634.html
 
Sv: Re: EJ Lag på chipp

beauspirit skrev:
.
jag tycker det är helt onödigt, säkert över 1000 spänn jag måste lägga ut pga detta.

Det kostade 250 kr att få min häst avritad och chippad genom mitt försäkringsbolag. Kolla upp det, kanske du också har en sådan förmån.

Mvh//LG
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 705
Senast: Tuggben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 578
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 296
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil
  • Patellaluxation på renrasig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp