Bukefalos 28 år!

EJ Lag på chipp

Sv: EJ Lag på chipp

Våran ID-kontrollant sa att alla hästar födda 2006 måste chippmärkas och sen år 2012 måste ALLA hästar chippmärkas. Men jag kan säga att min häst kommer att vara rätt gammal år 2012 och det känns dummt att chippmärka honom då, så jag hoppas att det blir nån åldergräns på lagen...
 
Sv: EJ Lag på chipp

Doneloge skrev:
Våran ID-kontrollant sa att alla hästar födda 2006 måste chippmärkas och sen år 2012 måste ALLA hästar chippmärkas. Men jag kan säga att min häst kommer att vara rätt gammal år 2012 och det känns dummt att chippmärka honom då, så jag hoppas att det blir nån åldergräns på lagen...

Varför vill du inte chipmärka honom? Det kostar inte speciellt mycket och det innebär att OM din häst skulle hamna p avvägar så kan man enkelt 'bevisa' att det är din häst.

Det är för en häst som har eller som man skaffar pass till en enkel procedur att chippa med, hästarna känner bara ett litet stick och sen är det klart?

För mig var det självklart att chippa, oavsett om det blir lag på det eller ej. Jag har nämligen araber, skimlar, och sådana finns det 13 på dussinet av så det är en extra trygghet för mig att de är chippade.
 
Sv: EJ Lag på chipp

Doneloges häst är ganska gammal redan nu ;)

Jag kommer inte heller att chipmärka mitt 15-åriga halvblod. Hon har pass och är efter en av de kändare hingstarna så det går att blodtypa henne, och jag ska ha henne som avelssto.
 
Sv: EJ Lag på chipp

Görel skrev:
Doneloges häst är ganska gammal redan nu ;)

Jag kommer inte heller att chipmärka mitt 15-åriga halvblod. Hon har pass och är efter en av de kändare hingstarna så det går att blodtypa henne, och jag ska ha henne som avelssto.

Visst går det att blodtypa, går det emd mina skrällen med, en arab som inte är blodtypad (eller numera DNAtypad) kan man ju inte ens registrera. Fast jag föredrar ju en sekundsnabb chipavläsning och sen är saken klar än att SVA ska kolla typningen (det tar ju längre tid).

Men, det är ju bara att göra som man vill, jag har inga åsikter om man väljer att inte göra det mer än att jag är lite konfunderad varför, det är en väldigt enkel procedur och så himla liten kostnad, och sen slipper man bekymra sig (båd eom hästen kommer bort och om ev nya regler ocg lagar och när de träder i kraft)
 
Sv: EJ Lag på chipp

pass är obligatoriskt för ALLA hästar, chip märkning även för ponny efter 05.
chip märkning för häst kommer att bli obligatoriskt, dock inte än..
 
Sv: EJ Lag på chipp

Som Görel säger, så fyller min häst 19 år idag faktiskt, så det känns onödigt att chippa honom. Sen har han rätt ovanliga tecken, så jag tror inte att jag behöver oroa mig för att man inte känner igen honom. ID-kontrollanten tyckte inte att det var nån fara att jag inte ville chippa honom. Jag kan förstå att man gör det med unga hästar och hästar som kanske inte har några tecken alls, men för min är det nog onödigt.
 
Sv: EJ Lag på chipp

Doneloge skrev:
Våran ID-kontrollant sa att alla hästar födda 2006 måste chippmärkas och sen år 2012 måste ALLA hästar chippmärkas. Men jag kan säga att min häst kommer att vara rätt gammal år 2012 och det känns dummt att chippmärka honom då, så jag hoppas att det blir nån åldergräns på lagen...

Det där är tydligen bara ett FÖRSLAG Från jordbruksverket. Dock har jag också hört det från ID-kontrollant (på klinik dessutom) att det är lag på det, när det (tydligen) är ett förslag det handlar om.


http://www.sjv.se/startsida/nyhetsarkiv/nyheter/5.7502f61001ea08a0c7fff109950.html
 
Sv: EJ Lag på chipp

Jo, men ID-kontrollanten sa att det bara var ett förslag, men att det troligtvis blir så. Men det är lag på att alla hästar som föds 2006 måste chippas iallafall...
 
Sv: EJ Lag på chipp

Håller med Alexandra här, chipmärkningen går verkligen jättefort att göra och det kostar inte alls mycket heller. Jag tycker att det känns skönt att ha det gjort, så jag slipper bekymra mig om nya lagarna osv. Och då är ändå min häst 21 år nu, och har en ovanlig färg!
 
Sv: EJ Lag på chipp

Nejdå, inte ens om förslaget går igenom! Chip- eller frysmärkning står det i förslaget och såvitt jag vet är det fortfarande bara ett förbättringsförslag(!) från Jordbruksverket.
 
Senast ändrad:
Sv: EJ Lag på chipp

Det jag kan tycka är dumt med den här hästpasshetsen är att det inte finns några direkt rutiner för hanteringen av passen ännu. Varje gång vi varit med någon av våra hästar på Strömsholm t.ex. Det står i passet att "alla vaccinationer och all behandling av veterinär ska noteras i passet, inga lösa blad eller papper får förekomma", men när vi lämnar fram passet säger de att "nej, vi har inga rytiner för hur vi ska fylla i de där passen ännu, så vi måste skriva en vanlig journal". Detta innebär att passet är och förblir tomt och jag har likförbaskat en massa lösa papper...

Jag tror inte att sista ordet är sagt i den här debatten ännu....

//C
 
Sv: EJ Lag på chipp

Precis samma erfarenhet har jag :smirk:

Har varit på klinik flera gånger med min häst och den enda gång de var intresserade av att titta på hennes pass var när jag insisterade på att influensavaccinet skulle föras in. Då tog det ett tag innan dom begrep vart det skulle fyllas i.... Det här var i december förra året.
 
Sv: EJ Lag på chipp

Hänger inte riktigt med i det du skrev... Jag vet inte vilket av mina inlägg du svarar på, men om det var det första, så stod det fel, det skulle stå att det är ett förslag att alla måste chippmärkas senare och att ID-kontrollanten trodde att det kommer bli lag på det.
 
Sv: EJ Lag på chipp

Min fråga är också, vad händer med alla gamla papprena man har? Fyller de i de i passet också eller? Jag menar, jag vet inte vad de har behandlat min häst för under alla åren, han kanske har fått nånting som ger honom livslångt slaktkarens. Det vet inte jag eller ägaren (foderhäst). När jag fick mit pass till hunden, så vet jag att alla vaccinationerna skulle in i passet. Så kan det ju inte vara med hästpassen väl, annars blir det mycket skrivande :p!
 
Sv: EJ Lag på chipp

Funderar faktiskt på att chippmärka mina tävlingshästar, risken finns ju faktiskt att dom kan bli stulna, vem chippmärker?? Bara veterinärer eller är det någon speciell??
 
Sv: EJ Lag på chipp

id kontrollant kan även chippa om dom är godkända för det.


jag har mina hästar chippade. är inte dyrt o det känns bra att ha dom chippade.
 
Sv: EJ Lag på chipp

Var hittar man listor på godkända chippare??
 
Sv: EJ Lag på chipp

Doneloge skrev:
Hänger inte riktigt med i det du skrev... Jag vet inte vilket av mina inlägg du svarar på, men om det var det första, så stod det fel, det skulle stå att det är ett förslag att alla måste chippmärkas senare och att ID-kontrollanten trodde att det kommer bli lag på det.

OK, tar det en gång till. lite utförligare. Det finns förslag på MÄRKNING, men inte med just chip. Frysmärkta hästar (individmärkning) är redan en "riktigt" märkta och det är inte heller aktuellt att gå över till chipning av travföl. Det skulle också vara möjligt för andra raser att besluta om frysmärkning i stället för chip.

Dessutom finns det i landet ett (stort?) antal hästar som är DNA- eller blodtypade, och för alla dessa hästar ska det enligt förslaget gå att få dispens från märkningen.

Alltså: Det finns inget myndighetsförslag som innebär att alla hästar ska chippas!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 696
Senast: Tuggben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 281
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp