Bukefalos 28 år!

En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Ja det tycker jag.
Av 2 skäl.
1. Det kostar pengar. Och det har den som betalar pengar rätt att ha en åsikt om.
De pengarna kanske borde gå till något viktigare då i stället.
Mat, kursböcker eller bensin till bilen.

2. Det är risker med det. Som gör att det kan påverka hela familjen om den piersade blir sjuk. Då så får ju andra dra ett större lass av den allmänna arbetsinsatsen.
För diskussionens skull:
1. Anta att pengarna är pengar den unga vuxna fått i present av farmor/mormor. Eller att en pojkvän/flickvän betalar. Har du som förälder fortfarande rätten att kräva att de ska lägga pengarna på mat eller dylikt?

2. Ja, men det finns risker med att den unge vuxne går ut på krogen och dricker ett par öl också. Ska denna förbjudas göra det också?

Onanera - nej, det gratis och ofarligt.
Ja, tycker DU ja. Men det kanske inte alla föräldrar anser. Och föräldrarna har ju tydligen någon slags makt lika med slavägarmakt över sina vuxna barn som bor hemma. Den slavä... förlåt förälder ;) som då vill bestämma även över såna saker måste ju ha rätten att göra det! För om man får bestämma över vuxna människors val att göra hål i sin kropp så måste man ju få bestämma över andra saker de gör eller inte gör med sin kropp. Tex om de överhuvudtaget får stoppa delar av sin kropp i någon annas kropp. :D

Frisyr och klädstil däremot, det kan vara en ekonomisk fråga.
Lägga 500:- - 1000:- på att gå till frissan är inte något man gör om man blir försörjd av någon annan.
Inte utan att först ha kollat att inte pengarna behövs bättre någon annanstans.

Ny frisyr kan man få helt gratis. Tex hos en kompis som har en klippmaskin. Om den unge vuxne vill raka av sitt långa hår till en 2 mm stubb och mamma/pappa inte tycker det är snyggt - ska de då ha rätten att förbjuda det? Det är liksom DET diskussionen handlar om.

För övrigt tycker jag det låter som en väldigt udda familj där en ung vuxen plötsligt som 18-åring inte får en enda krona att ha för sig själv. Från att ha haft vecko- eller månadspeng eller fått sitt studiebidrag eller behållt sommarjobbspengarna för egna nöjen och/eller kläder tex med vissa krav på tex städning, tvätt o dylikt hemma så skulle alltså plötsligt kraven bli MYCKET hårdare och mer kontrollerande i och med 18-årsdagen. Plötsligt innefattar kraven att man inte få ett öre för egen del utan att redovisa vad varenda krona går till. Och plötsligen ska den vuxne bestämma över ens egna kropp och vad man gör med den.

Den som lever som du beskriver i denna tråd låter som en person med en väldigt trist syn på sitt vuxna barn.. och som om relationen dem emellan är allt annan än rolig och trevlig. :crazy:
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Min dotter fick pierca naveln som 14åring.
Vad kostade det och vem betalade?

Jag tycker inte att det är toksnyggt.
Det gör jag.
Jag tycker att det är jättesnyggt.
Men vi är så allergiska i vår familj att vi avstår i alla fall.
För den förtunning som blir där främmande ämnen kan komma in utifrån utgör en allergirisk även om man använder titan i smycket.

Vi har dessutom EN toalett med dusch. Det har trots det aldrig varit några problem. Familjen består av 4-5 personer. Men vi har även bott så många som åtta st.
Det har ändå inte varit några problem.
Det finns diskreta människor och så finns det andra.
Är det inget problem så är det ju inte.
Det är ju när det blir problem som förbuden kommer.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag minns inte vad det kostade.
Men det var hon själv som betalade.

Vadå diskreta människor?

Har man redan från början lärt sig att visa hänsyn och respekt för andra människor så blir det inga problem.

Jag tror inte så mycket på förbud. Vi har väldigt få regler för vad man inte gör i vårt hus. Däremellan har vi nog väldigt högt i tak.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

1. Anta att pengarna är pengar den unga vuxna fått i present av farmor/mormor. Eller att en pojkvän/flickvän betalar. Har du som förälder fortfarande rätten att kräva att de ska lägga pengarna på mat eller dylikt?
Rätten är inte egentligen frågan.
Eller kanske vem som har rätten till vad?
Det där beror ju på vilken ekonomi som man har.
I vilket läge har tonåringen rätten att få maten av sina föräldrar?
Om den har pengar kanske föräldern inte behöver betala för den?

För om man får bestämma över vuxna människors val att göra hål i sin kropp så måste man ju få bestämma över andra saker de gör eller inte gör med sin kropp. Tex om de överhuvudtaget får stoppa delar av sin kropp i någon annas kropp. :D
Men snälla! Det där är ju ändå skillnad.
Tycker du verkligen inte det?

Ny frisyr kan man få helt gratis. Tex hos en kompis som har en klippmaskin. Om den unge vuxne vill raka av sitt långa hår till en 2 mm stubb och mamma/pappa inte tycker det är snyggt - ska de då ha rätten att förbjuda det? Det är liksom DET diskussionen handlar om.
Nej inte för mig.
För mig så handlar det om något som kan vara farlig och kostar pengar.
Inte om något ofarligt som är gratis och går över med tiden om man ångrar sig.


Från att ha haft vecko- eller månadspeng eller fått sitt studiebidrag eller behållt sommarjobbspengarna för egna nöjen och/eller kläder tex med vissa krav på tex städning, tvätt o dylikt hemma så skulle alltså plötsligt kraven bli MYCKET hårdare och mer kontrollerande i och med 18-årsdagen. Plötsligt innefattar kraven att man inte få ett öre för egen del utan att redovisa vad varenda krona går till.
Det där beror ju också på ekonomin.
Inte alla får sitt studiebidrag eller kan behålla sommarjobbspengarna.
Det som du beskriver är en bra ekonomi.
Alla har inte det.
Vissa föräldrar behöver faktiskt de där pengarna till hyra och mat.
Utan den unga vuxna så kunde de ju flytta till en mindre och billigare bostad.

Den som lever som du beskriver i denna tråd låter som en person med en väldigt trist syn på sitt vuxna barn.. och som om relationen dem emellan är allt annan än rolig och trevlig.
Eller så har den väldigt ont om pengar.
Men det finns många trista tonåringar också, det gör det.
Som de i min dotters klass som är dömda kriminella t.ex.
De är inte roliga.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Vadå diskreta människor?

Jo det finns folk som tar mycket plats och så finns det de som tar litet plats.
Det kan vara väldigt olika.
Min mamma t.ex. fyller alltid hela huset.
Jag vet inte riktigt hur hon gör det.
Men all annan verksamhet blir omöjlig.
Jag betraktar henne som mycket "nitton".

Medan en hästskötare hade sin pojkvän på besök en vecka.
Och han liksom bara flöt in i det allmänna på något vis.
Inte undfallande utan bara alltid på rätt plats.
Med honom i huset fanns det alltid kaffe när man ville ha och disken var alltid diskad.
Och själv satt han belåten med en kopp i en fotölj och läste någon trevlig bok som han hade hittat i bokhyllan.
Jag vet inte hur han gjorde det där.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Då är det isf en tolkningsfråga. Jag anser nämligen inte att det är ett rimligt villkor att en myndig person inte får pierca sig. I det här fallet rör det sig ju inte om en frivillig flytt utan om en påtvingad flytt pga en piercing.
En hund torde väl påverka hemmet mer än en piercing ;)
Kul att du är nöjd med ditt val förresten :)

Jag anser det med, och då har jag inga synliga piercings mer än örhängen (gjorda som 20 åring).

Men jag betvivlar att socialkontoret anser det som ett orimligt krav.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det är väl inget större problem för en 18 åring att köpa och laga sin egna mat ett tag? Har de inte fått lära sig hur man sköter det tidigare, så kan det vara nyttigt.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Om pengar då och om något går på tok?
Och så juridiska saker?
Som myndig skall man ju själv hålla reda på lagar och regler samt följa dem.
Utan att någon annan skall behöva påpeka vad som gäller.

Det är väl självklart? Blir man automatiskt idiot och kräver sina föräldras övervakning för att man bor hemma och är myndig?
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Tvärt om.
Man blir inte automatiskt ett ekonomiskt geni och färdig jurist bara för att man fyller 18.
Men man förväntas att hålla reda på dessa saker.
Utan att ta hjälp av föräldrar.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

KL.
Jag måste säga att jag tycker risken att pierca sig är rätt liten om man går till ett bra ställe och sköter det noga, i jämförelse med alla andra risker man utsätter sig för stup i kvarten. Man sätter sig på 400kilos djur, delar säng med ett rovdjur med 42vassa tänder (jag har ärr efter bägge arterna) Klättrat i träd, åkt mc, ätit godis och miljoner andra saker.

Piercing i munnen skulle jag dock inte göra efter att ha sett tandskador bla på min syster
Å andra sidan har jag två sönderslagna tänder efter en cyckelvurpa så det kanske går på ett ut.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Men snälla! Det där är ju ändå skillnad.
Tycker du verkligen inte det?
Jo, det gör jag. Men det gör inte alla.
Liksom jag tycker att det är milsvid skillnad på att kräva sin unga vuxna på att betala hemma när den arbetar och att kräva att denna inte får pierca sig (eller färga håret eller vad det nu kan vara som kan vara skadligt). Och du (mfl) verkar inte tycka det är någon skillnad där? Bedömer föräldern att det är farligt så har denne rätt att "förbjuda" en vuxen, myndig människa. Jag tycker helt enkelt inte så.

Det där beror ju också på ekonomin.
Inte alla får sitt studiebidrag eller kan behålla sommarjobbspengarna.
Det som du beskriver är en bra ekonomi.
Alla har inte det.
Vissa föräldrar behöver faktiskt de där pengarna till hyra och mat.
Utan den unga vuxna så kunde de ju flytta till en mindre och billigare bostad.
Jag vet. Men i en sån familj så är väl i regel en bra fostrad ung vuxen också medveten om att det ser ut så för familjen?

Jag tycker för övrigt du bara kringgår frågan hela tiden. Jag frågar mig snarast hur mycket man har rätt att bestämma över ett vuxet barn medan du hela tiden pekar på "men om man inte har pengar då...". Det är inte DET jag talar om. Jag talar (liksom flera här i tråden) om den unga vuxnas rätt (eller ickerätt) att göra vad den vill med/för sin kropp. Om den unga vuxna betalar för sig hemma den hyran man kommit överens och gör det den ska enligt överenskommet så tycker jag att kravet "du är förbjuden att pierca dig" eller "du får inte gå ut på krogen på lördagar" är integritetskränkande. Faktskt. Man kan tycka en massa om en eventuell piercing; man kan argumentera emot den; men att säga "jag förbjuder dig för att du bor under mitt tak". Nä, jag tycker det är orimligt krav. Lika orimligt som att förbjuda den unga att ha ett sexliv för att man själv anser sex utanför äktenskapet är synd tex.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Tvärt om.
Man blir inte automatiskt ett ekonomiskt geni och färdig jurist bara för att man fyller 18.
Men man förväntas att hålla reda på dessa saker.
Utan att ta hjälp av föräldrar.

Precis! Det är för övrigt väldigt få vuxna i alla åldrar som är ekonomiska genier och färdiga jurister och ändå klarar de av att både äga hus, deklarera, arbeta och ja, faktiskt till och med fostra barn! ;)

Om man varit förberedd så klarar man ju det där vardagliga med ekonomi och följa lagar när man fyller 18. Helt enkelt för att föräldrarna kompletterat kunskaperna man får i skolan under tiden som man växer upp. Målsättningen måste väl ändå vara att 18-åringen liksom är FÄRDIG för samhället när den är 18 (även om det inte alltid blir så rent praktiskt) inte att den då ska "slängas ut i världen" och lära sig själv?

Även om en del föräldrar tycks resonera så ... det förundrar mig att man inte fostrar sina barn till att bli vuxna, självständiga inidivider. Att man istället fostrar dem till att INTE klara sig själva...
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag tycker för övrigt du bara kringgår frågan hela tiden.
Jag kanske inte har förstått den.
För mig handlar det inte om det estetiska i vare sig piersing eller frisyr.
Det handlar om ekonomi och risker.
Och hur det påverkar de andra i familjen.
Jag råkar ju tycka att t.ex. navelpiersing är snyggt.

Samma med sex.
Jag ser inget fel med sex.
Men däremot så skulle jag inte vilja ha en trafik av halvvuxna främmande män genom mitt badrum.

Jag frågar mig snarast hur mycket man har rätt att bestämma över ett vuxet barn medan du hela tiden pekar på "men om man inte har pengar då...".
Det kan ju bero på att jag inte förstår frågan.
Utan anser att det har att göra med hur det påverkar resten av familjen.
Ekonomiskt och praktiskt.
Någon som inte kan göra sin del för att den sitter och gnäller över en piersing som gör ont, det skulle jag bara inte klara av.

Hemma hos mig så skulle det nog inte fungera för att om man bor här så måste man hjälpa till även i stallet.
Och vad jag har förstått så går inte nya piersingar ihop med skitig stallmiljö.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Ekonomiskt och praktiskt.
Någon som inte kan göra sin del för att den sitter och gnäller över en piersing som gör ont, det skulle jag bara inte klara av.

Hemma hos mig så skulle det nog inte fungera för att om man bor här så måste man hjälpa till även i stallet.
Och vad jag har förstått så går inte nya piersingar ihop med skitig stallmiljö.

Ja, alltså, jag har bara personlig erfarenhet av en piercing. I naveln då. Och jag levde precis likadant under läkningen av denna som annars. Den tog dessutom en evighet att läka; ca 1,5 år (vilket jag var förberedd på). Jag var ju tvungen att tvätta med speciell tvål och av och till hade jag ett bandage/skydd. Jag är ingen badmänniska, men hade nog undvikit bada i badhus eller sjö om jag känt att den vätskat. Byxorna fick man tänka på lite hur de satt så att de inte skavde emot.

Men i övrigt funkade jag som vanligt. Jag både red, mockade skit och allt annat. Man har ju kläder på sig och jag behövde ju inte gnugga in naveln med hästskit. ;)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

KL

Jag börjar tro att det här är en klassfråga.För mig är det så självklart att sonen inte piercar sig öht.
Så gör vi inte i vår släkt.ONS däremot har alla tror jag de flesta har så det är helt ok om han bor hemma,likaså att dricka alkohol.jag är iallafall uppfostrad att dricka med åtta och om det ändå sket sig så se till att komma hem snabbt för att få hjälp.Inte skäll.
Rökning däremot ser fult ut så det får han sköta diskret om han nu skulle vara så korkad.
Ekonomin hoppas jag kunna hjälpa till så att han tex slipper studielån,det är en annan släkttradition.
Han kommer att behålla de pengar han tjänar själv men inte att slösa bort dem så gör vi heller inte i släkten.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det kan ju bero på att jag inte förstår frågan.
Utan anser att det har att göra med hur det påverkar resten av familjen.
Ekonomiskt och praktiskt.
Någon som inte kan göra sin del för att den sitter och gnäller över en piersing som gör ont, det skulle jag bara inte klara av.

Hemma hos mig så skulle det nog inte fungera för att om man bor här så måste man hjälpa till även i stallet.
Och vad jag har förstått så går inte nya piersingar ihop med skitig stallmiljö.

Varför gnälla? Har man gjort sitt val så har man. Jag har då aldrig gnällt över ömma piercings eller kliande tatueringar. Det hjälper liksom inte.

Och skitig stallmiljö behöver inte vara ett hinder. Jag har läkt fjorton piercings, utan problem, i skitig stallmiljö och med husdjur.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

KL

Jag börjar tro att det här är en klassfråga.

Klass och klass... :crazy: en kultur/traditions/familjefråga kanske?

För vilken "klass" skulle det då vara som piercar sig? Ingen i min familj är piercad utom jag. Men ingen är heller särskilt upprörd eller förbluffad över att någon väljer att göra det. Jag kommer från en familj med "arbetaranor", men med föräldrar som helt klart brutit mönstret i den frågan genom att göra karriär och även vidareutbilda sig (min mor blev peppad hemifrån att plugga och gick vidare på högskola när vi var små). Det har alltid varit självklart för mig och brorsan att välja teoretiska linjer på gymnasiet och senare högskola. Jag har alltså en universitetsutbildning i bagaget. Gjorde piercingen (och tatueringen) efter 30 år fyllda; när jag redan utbildat mig färdigt. Mina föräldrar älskar inte piercingar o tatueringar, men lägger sig helt enkelt inte i vad jag väljer att göra med min kropp.

Alkohol dracks med måtta i hemmet under vår uppväxt. Själv drack jag inte en droppe före 18 års ålder.

För oss var det självklart att ta studielån för studierna. Mina föräldrar har inte velat (och jag skulle ALDRIG vilja det heller) leva "snålt" själva för att vi ska kunna plugga "gratis". Jag vill heller inte ha en evig "tacksamhetsskuld" gentemot dem i högre grad än man redan har för att de gett en livet och en bra uppväxt. De har haft egna prioriteringar med hus och så småningom gård och lite roliga djur. Och att inte behöva jobba lika mycket som tidigare i livet. Vi fick däremot båda två körkortet betalt av föräldrarna.

Jag är kort sagt uppfostrad till att bli väldigt självständig och har alltid mina föräldrars stöd vad jag än väljer i livet. De älskar mig villkorslöst och har aldrig ställt krav på hur jag borde LEVA för att jag ska "duga". Speciellt inte vad gäller rena yttre attribut som kläder, piercingar eller tatueringar. Det är min kropp = mitt val. Precis som de väljer själva över sina kroppar och sitt liv.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag börjar tro att det här är en klassfråga.För mig är det så självklart att sonen inte piercar sig öht.

Jag kommer från ett välbeställt hem, övre medelklass kanske man skulle kalla det. Jag har ändå valt både piercings och tatueringar. Mina föräldrar tycker att det är apfult, mormor också. Men tiderna förändras trots allt. Troligen uppskattades inte hårfärgning eller kvinnor som bar byxor heller från början.
Eller hur menar du att det hänger ihop?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 474
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 839
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp