En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nej, cilla har rätt, om inte reglerna ändrasts de senaste årent.
Man behöver inte försörja barnet om det flyttar hemifrån frivilligt.
Inte heller kan barnet få försörkningshjälp från tex soc om föräldranan erbjuder barnet att bo kvar, om de upfyller föräldranas rimliga villkor.
Jag har nämligen suttit i den situationen, jag flyttade hemifrån innan jag fyllt 21 och fortfarande gick på gymnasiet. För att jag inte kunda aceptera min mammas regel. (jag ville skaffa hund)

För mig var det dock inget svårt val att göra :-) Jag klarade mig utan vare sig föräldrna försörjning eller försörjningstöd av soc. Och många portioner pasta utan ketcup, 3 hundar, ett par lägenheter och ett hus senare är jag fortfarande glad över mitt val :-) Min mamma med, idag är vi bra vänner vilket vi inte var innan jag flyttade.

(att jag sen inte delar cillas åsikt i piercingfrågan, eftersom jag tycker det är dåligt att bestämma över en annan vuxen människa är en helt annan sak)
 
Senast ändrad:
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

*kl* Håller helt med CillaW.

Och som rekryterare/anställare kan jag säga att jag DIREKT skulle neka alla sökande med piercings. Eller rökare.

Man behöver nämligen vara smart och kunnig i mitt jobb.

Och ansiktspiercings visar att man inte tillgodogjort sig ens de basalaste kunskaperna om anatomi och hur kroppen fungerar. Man är dessutom extremt dåligt föredöme då patienter kan tro att det är ofarligt att pierca sig när de ser att doktorn har gjort det.

En rökare skulle jag aldrig anställa heller. Den skulle förutom ovanst inte fungera på jobbet. Ständiga raster med ombyte och långa promenader till rökrutor är inget jag tycker är högprioriterat, jag föredrar folk som JOBBAR och använder sin rast till något bättre. Dessutom luktar det superäckligt om håret och det funkar inte i patientarbetet.

Och oavsett vad LCG påstår visar den tråden att hon är så nitton man kan vara. Henne är ingen idé att diskutera med, men vi andra kan ju ladda argument till alla föräldrar som vill rädda sina barn.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nej, jag vill skydda privata företags rätt att anställa vem de vill.
Ja, du har klargjort det. Problemet är att du samtidigt försvarar deras rätt att diskriminera.

Idag riskerar de att bli anmälda för diskriminering när t.ex. en homosexuell eller invandrare nekas jobbet.
Om de har diskriminerat så är det väl inte mer än rätt att de anmäls för detta tycker jag. Om de inte har diskriminerat så kommer de ej heller att fällas i en rättegång. Det är inte lätt att fälla någon företagare för olaga diskriminering. Det krävs mer än att XX säger "jag är homo och jag är övertygad om att jag inte fick jobbet bara för det". De allra flesta fördomsfulla/diskriminerande personer kan diskriminera även med nuvarande lagstiftning (tyvärr), men då kan de åtminstone inte ange tex könet som SKÄL för att man inte anställde. Även om det var skälet. Det gör det lite krångligare för dem åtminstone.


Som det är idag riskerar företagen att hamna i problem om de nekar någon i "diskrimineringsgrupperna" en anställning. Det är inte rätt sätt.
Och det är just det jag säger: det gör mig förvånad och ledsen att du tycker rätten att diskriminera är viktigare än rätten att slippa bli diskriminerad. Vi tycker uppenbarligen olika. Jag tycker det ÄR rätt sätt att man ska hamna i problem om man nekar någon anställning pga rena fördomar och diskriminering.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Alltså, du är fortfarande underhållsskyldig även om barnet inte bor i ditt hus.

Det där gäller bara under vissa specifika villkor.

Dels att utbildningen som barnet vill gå inte finns på hemorten.
Och dels att de bidrag som man får inte räcker.
I de fall som utbildningen inte finns på hemorten så får man inackorderingsbidrag.
Och det tillsammans med studiebidraget räcker faktiskt en bit till försörjningen.

Man kan däremot inte flytta hemifrån föräldrarna bara för att man har lust och sedan begära försörjning.
Utan om föräldrarna erbjuder en bostad med vissa villkor så får man vackert ta den och villkoren.
Riktigt fri och vuxen är man först när man helt försörjer sig själv.

Och du är fortfarande biologiskt "nitton".
D.v.s. nervändarna i din pannlob är inte färdigkopplade.
Det blir de inte före 25.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Med den inställningen du skriver så låter det ju som om jag har rätten att bestämma vilka utbildningar mitt vuxna och myndiga barn ska eller inte ska söka; vilka vänner den ska ha; om den ska få ha ett sexliv eller inte osv osv.

Det handlar väl mera om att bestämma om vad som kommer att hända i det gemensamma hemmet.
Om man skall sköta piercingar så bör man nog ha ett eget badrum att occupera.
Och sköta sin egen mathållning.
Eftersom ju piercingar i kind och tunga påverkar sådant.
Sexlivet tar också plats av de gemensamma resurserna om det sker i det gemensamma hemmet.
Det samma gäller ju vilka "vänner" som man vill släppa in hemma.
Och vad gäller utbildning så har man ju lagligen rätten att i alla fall bestämma ATT det skall studeras.
Annars så upphör ju försörjningsplikten vid 18.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Okej. De väljer alltså att anställa en person med lägre kompetens eftersom de inte vill anställa en invandrare? Då träder diskrimineringslagstiftningen in - och det ser du alltså som ett problem?
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Tja, i många hem är det ju trots allt så att flera badrum finns; om nu det är ett problem. Dock ej alla; det inser jag. Att sköta egen mathållning är ju inget orimligt alternativ för en vuxen person. Men jag har svårt att se hur piercing i kind och tunga skulle påverka mathållningen? Eller menar du infektionsrisker? Nå, hur som helst så käkar folk med piercing i tunga på alla möjliga ställen där jag också äter; restauranger och annat. Och jag har suttit vid samma bord med många piercade människor och hittills inte drabbats av någon smitta. Är familjen rädd att bli drabbad så kan man väl kräva att den piercade äter själv helt enkelt.

Vad jag förstått är de "farligaste" piercingarna de som går mellan slemhinna och hud. Dvs en piercing i läppen, genom näsan eller dylikt. Piercing i enbart tunga eller enbart hud (som tex navel) är vad jag förstått inte "farlig" när den är färdigläkt. (att det sen kan uppstå komplikationer under läkningsprocessen är en annan femma som varje individ själv får bedöma om de är beredda att ta riskerna för)

Hur sexlivet tar "plats av de gemensamma resurserna" har jag svårt att förstå. Så länge det sköts i det egna rummet och sängen så behöver ju ingen annan lägga sig i det. (hoppas jag!)
Vänner kan också hålla sig på det egna rummet om så krävs. Och att inte störa efter vissa tider när resten av familjen sover är ju en regel man kan ha. Likväl som inte de vuxnas vänner springer in i tonåringens rum eller stör när denna sover.

Att det ska studeras har man ju heller ingen "rätt att bestämma". Men man har ju rätten att bestämma om man vill fortsätta låta sitt vuxna barn bo hemma. Man kan ha det som jag hade det: arbeta direkt efter gymnasiet utan att föräldrarna kör ut en eller betraktar en som livegen att följa deras exakta vinkar. Jag betalade hemma och hjälpte till med hemarbete motsvarande vad jag stökade till så att säga. Att mina föräldrar däremot skulle bestämma över om jag skulle ut till parken på helgen eller inte, om jag skulle dricka alkohol på krogen eller inte var totalt främmande i vår familj. Jag tror att mina föräldrar redan visste vid det laget:
a) att jag var vuxen och myndig
b) att de fostrat mig till en människa kapabel att fatta egna beslut.

Mitt synsätt är att hemmet är ALLAS hem; även den unga vuxnas. Vill man att den unga ska flytta hemifrån snabbt så är det ju bara att klargöra det. Helst genom rak kommunikation. Men har man problem med den saken kan man ju skapa alla möjliga omöjliga regelverk om att inga vänner är tillåtna i hemmet, inga krogbesök på helgen, inga piercingar osv osv vadhelst man kan komma på. Då har man rätt bra garanti på att den unga vuxna flyttar rätt snart. Och det är väl helt i sin ordning då.
Jag anser tex att om föräldrar har rätten att ha tex vänner på besök i hemmet, sex i sovrummet utan att störa övriga osv. så tycker jag faktiskt att även ens vuxna (eller tonåriga) barn bör ha samma möjligheter/rättigheter med lika visad hänsyn.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Konstigt , jag har piercing i läppen , näsan , lilla snibben mitt i örat , bröstvårtan OCH öronen ! och dom enda piercingar jag haft problem med är just öronen , där , längst ner där ALLA barn får ta !

Är även blivande frisör , håller på med både piercingar och hårfärgning - dör nog snart !

/ Em
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Okej. De väljer alltså att anställa en person med lägre kompetens eftersom de inte vill anställa en invandrare? Då träder diskrimineringslagstiftningen in - och det ser du alltså som ett problem?

Jo, det är ju det hon gör. Hon anser att ett privat företag ska få anställa vem de vill, även om det sker på diskrimineringsgrunder. Däremot skulle lagen fortsätta gälla offentlig sektor. Och till och med utökas till att gälla fler grupper än idag om jag förstått rätt?

(som arbetsgivarrepresentant inom offentlig sektor kan jag ju säga att någon sådan förändring nog aldrig skulle kunna ske i lagen. Det skulle bli ett ramaskri utan dess like om lagarna kring arbetsrätt förändras så att de skiljer sig så enormt mellan offentlig och privat sektor).
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Tja, i många hem är det ju trots allt så att flera badrum finns; om nu det är ett problem. Dock ej alla;
I de flesta hem så finns det nog ett badrum och en extra toalett.
Trångboddhet är faktiskt ett problem för många.

Att sköta egen mathållning är ju inget orimligt alternativ för en vuxen person. Men jag har svårt att se hur piercing i kind och tunga skulle påverka mathållningen?
Bara de första veckorna då.
När det skall läkas.
När man bor tillsammans och har ett gemensamt hushåll, så skall man väl sköta mathållningen gemensamt också.
Som vuxna tillsammans.
Det fungerar inte rent praktiskt i ett trångt hem att alla springer i köket och lagar sina egna måltider.
Det blir bara kaos.

Hur sexlivet tar "plats av de gemensamma resurserna" har jag svårt att förstå. Så länge det sköts i det egna rummet och sängen så behöver ju ingen annan lägga sig i det.
Badrummet och den occupation av främmande i huset som det innebär.
Om det finns många badrum så okej då.
Men om det bara finns ett som 5 personer redan delar på.
Så blir det faktsiskt "NEJ! Det får inte plats."

Tonåringar efter sex (och före) bor i princip i duschen.

Vänner kan också hålla sig på det egna rummet om så krävs.
Om det finns plats och om det verkligen finns ett eget rum.
Och om man då håller sig där och inte har party i hela köket utan att städa efter sig.
Det är f.ö. väldigt vad det tas för givet att det finns massor av plats i föräldrarnas hem!

Att det ska studeras har man ju heller ingen "rätt att bestämma". Men man har ju rätten att bestämma om man vill fortsätta låta sitt vuxna barn bo hemma.
Ja, det är ju där som man har rätten att ställa ultimatum.
Om det inte studeras så kan man dra in bostad och försörjning, för det har man rätt till.

Jag betalade hemma och hjälpte till med hemarbete motsvarande vad jag stökade till så att säga.
Ja, det är ju det som kommer med att vara vuxen och mundig och få göra som man vill.
Man måste ta det ansvaret.
Många ungdomar mellan 18-20 är en stor belastning hemma för sina föräldrar.
De skitar ner och tar "fel" mat ur kylskåpet så att måltiderna för resten av familjen blir sabbade.
Äter upp vissa ingredienser som skall ingå i recept o.s.v.
Eller alla inköpta kakor till fikat.

Mitt synsätt är att hemmet är ALLAS hem; även den unga vuxnas.
Visst.
Men med det följer dels ett visst ansvar.
Och dels att den unga vuxna inte kan ha det bättre än resten i familjen.
Med t.ex. ett eget rum att hävda enskildhet i.
Föräldrarna bor ju 2 i sitt sovrum.
Så med den matemetiken så borde de också ha rätt att hävda att vardagsrummet är deras rum.

Vill man att den unga ska flytta hemifrån snabbt så är det ju bara att klargöra det.
Du, det hjälper inte alltid.
Jag vet föräldrar som klargör detta på alla möjliga vis.
Men ungarna håller sig kvar som iglar i alla fall.
Välfyllda kylskåp är populära.
Och så kan man skita i att städa efter sig och polarna också.
Det gör ju någon annan.

Jag anser tex att om föräldrar har rätten att ha tex vänner på besök i hemmet, sex i sovrummet utan att störa övriga osv. så tycker jag faktiskt att även ens vuxna (eller tonåriga) barn bör ha samma möjligheter/rättigheter med lika visad hänsyn.

Här finns en stor skillnad.
Föräldrarna bor båda i hemmet.
Så de delar sovrum och har sex där.
Undomen tar hem främmande människor som inte tillhör familjen.
Och dessa kan dessutom bytas ut ofta.
En fast pojkvän/flickvän som tar sig besväret att bli accepterad av familjen är då en helt annan sak än tillfälliga förbindelser.

Men om hemmet är fullt, så kan det vara så att det inte finns plats för någon pojk-/flick-vän.

Och ja, vi bor trångt.
Främmande undomar här skulle vara mycket besvärligt i morgonruschen.
Vi får knappt plats själva.
 
Senast ändrad:
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Och jag är det av en anledning.

Min son skulle aldrig pierca sig, så det är irrelevant att diskutera honom. TS's son ville däremot pierca sig.

Du verkar inte förstå att det inte handlar om att kicka ut någon. Det står en myndig person fritt att flytta, om mina regler (ingen piercing, inga droger, inget våld) inte passar. Vill man bo under mitt tak, så anpassar man sig. Vill man inte anpassa sig, så flyttar man. Och då har jag ingen skyldighet att betala någon lägenhet. Boendet finns redan.

Men jag slår tydligen huvudet i en vägg här.

Imo har en myndig person rätt att bestämma över sin egen kropp. Det anser inte du. Ytterst tråkigt.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Okej. De väljer alltså att anställa en person med lägre kompetens eftersom de inte vill anställa en invandrare? Då träder diskrimineringslagstiftningen in - och det ser du alltså som ett problem?

Jag anser, som jag tidigare skrivit, att privata företag ska få anställa vilka de vill. Det är det företaget som förlorar på att anställa någon med sämre kompetens.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nej, cilla har rätt, om inte reglerna ändrasts de senaste årent.
Man behöver inte försörja barnet om det flyttar hemifrån frivilligt.
Inte heller kan barnet få försörkningshjälp från tex soc om föräldranan erbjuder barnet att bo kvar, om de upfyller föräldranas rimliga villkor.
Jag har nämligen suttit i den situationen, jag flyttade hemifrån innan jag fyllt 21 och fortfarande gick på gymnasiet. För att jag inte kunda aceptera min mammas regel. (jag ville skaffa hund)

För mig var det dock inget svårt val att göra :-) Jag klarade mig utan vare sig föräldrna försörjning eller försörjningstöd av soc. Och många portioner pasta utan ketcup, 3 hundar, ett par lägenheter och ett hus senare är jag fortfarande glad över mitt val :-) Min mamma med, idag är vi bra vänner vilket vi inte var innan jag flyttade.

(att jag sen inte delar cillas åsikt i piercingfrågan, eftersom jag tycker det är dåligt att bestämma över en annan vuxen människa är en helt annan sak)

Då är det isf en tolkningsfråga. Jag anser nämligen inte att det är ett rimligt villkor att en myndig person inte får pierca sig. I det här fallet rör det sig ju inte om en frivillig flytt utan om en påtvingad flytt pga en piercing.
En hund torde väl påverka hemmet mer än en piercing ;)
Kul att du är nöjd med ditt val förresten :)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Ja, du har klargjort det. Problemet är att du samtidigt försvarar deras rätt att diskriminera.

Om de har diskriminerat så är det väl inte mer än rätt att de anmäls för detta tycker jag. Om de inte har diskriminerat så kommer de ej heller att fällas i en rättegång. Det är inte lätt att fälla någon företagare för olaga diskriminering. Det krävs mer än att XX säger "jag är homo och jag är övertygad om att jag inte fick jobbet bara för det". De allra flesta fördomsfulla/diskriminerande personer kan diskriminera även med nuvarande lagstiftning (tyvärr), men då kan de åtminstone inte ange tex könet som SKÄL för att man inte anställde. Även om det var skälet. Det gör det lite krångligare för dem åtminstone.

Och det är just det jag säger: det gör mig förvånad och ledsen att du tycker rätten att diskriminera är viktigare än rätten att slippa bli diskriminerad. Vi tycker uppenbarligen olika. Jag tycker det ÄR rätt sätt att man ska hamna i problem om man nekar någon anställning pga rena fördomar och diskriminering.

Vi tycker helt enkelt olika. Jag anser att privata företag har rätt att anställa vilka de vill, det är deras företag som drabbas om de väljer att anställa en person som med sämre kompetens.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det där gäller bara under vissa specifika villkor.

Dels att utbildningen som barnet vill gå inte finns på hemorten.
Och dels att de bidrag som man får inte räcker.
I de fall som utbildningen inte finns på hemorten så får man inackorderingsbidrag.
Och det tillsammans med studiebidraget räcker faktiskt en bit till försörjningen.

Man kan däremot inte flytta hemifrån föräldrarna bara för att man har lust och sedan begära försörjning.
Utan om föräldrarna erbjuder en bostad med vissa villkor så får man vackert ta den och villkoren.
Riktigt fri och vuxen är man först när man helt försörjer sig själv.

I det här fallet var det ju föräldrarna som bestämde att barnet skulle flytta. Inte barnet som flyttade självmant. Det är skillnad.
För mig är det inte ett rimligt villkor att inkräkta på någon annans kropp, vilket det är i det här fallet.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det handlar väl mera om att bestämma om vad som kommer att hända i det gemensamma hemmet.
Om man skall sköta piercingar så bör man nog ha ett eget badrum att occupera.
Och sköta sin egen mathållning.
Eftersom ju piercingar i kind och tunga påverkar sådant.

Ockupera? Att rengöra t.ex. en tungpiercing tar ungefär en minut på morgonen och en minut på kvällen. Det behöver inte heller göras i badrummet.
Man kan behöva ändra sin kost i början, ja. Det handlar för de flesta om 1-14 dagar då man kan behöva lättuggad mat, inte alltför stark. Det är inte svårare än så.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Imo har en myndig person rätt att bestämma över sin egen kropp. Det anser inte du. Ytterst tråkigt.

Jag tror inte du vill förstå det här, men jag tar det en gång till:

Ett myndigt barn har rätt att bestämma över sin kropp, men har också att, som alla andra vuxna, ta konsekvenserna av sitt beslut.

Resten är redan sagt, flera gånger till och med.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 903
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 186
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 736
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
12 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp