Bukefalos 28 år!

En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag tror inte du vill förstå det här, men jag tar det en gång till:

Ett myndigt barn har rätt att bestämma över sin kropp, men har också att, som alla andra vuxna, ta konsekvenserna av sitt beslut.

Resten är redan sagt, flera gånger till och med.

Men du anser dig ju ha mer bestämmanderätt över dina barns kropp även när de är myndiga. Gör de inte som du tycker är bra så åker de ut ur huset.
Rimliga villkor för att bo kvar hemma är inga problem men det här anser jag som högst orimligt.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

När man bor tillsammans och har ett gemensamt hushåll, så skall man väl sköta mathållningen gemensamt också.
Som vuxna tillsammans.
:confused:
Det är väl ändå valfritt? Jag hade inneboende ett tag i en 3:a jag hade för några år sen. Vi skötte varsin mathållning själva. Även i studentkorridorer brukar det ofta vara så. Inte lika ofta i hem där en familj bor tillsammans. Förstås. Men det går ju att göra annorlunda, om det bara handlar om en viss tid för en läkande piercing... Tycker man som förälder att det är så krånligt så får man väl göra klart att "du får laga din egen mat och det får bara ske när inte vi lagar mat till resten av familjen".

Tonåringar efter sex (och före) bor i princip i duschen.
Jaha? Tja, själv bodde jag inte mer i duschen före och efter sex när jag var 18 än nu. Och om de bor i duschen så är det väl ockupationen av duschen man i så fall får ta tag i. Det är ju den delen som i så fall är problemet. Inte sexet.

Om det finns plats och om det verkligen finns ett eget rum.
Och om man då håller sig där och inte har party i hela köket utan att städa efter sig.
Det är f.ö. väldigt vad det tas för givet att det finns massor av plats i föräldrarnas hem!
Jamen självklart handlar det om plats. Vem har sagt något annat? Men varför ska vi utgå från just den trångbodda familjen där barnen inte har egna rum? Om man inte har egna rum så får man väl ordna efter det; om man har egna rum så förstår jag inte varför kompisar hemma är en så jobbig faktor.

Många ungdomar mellan 18-20 är en stor belastning hemma för sina föräldrar.
De skitar ner och tar "fel" mat ur kylskåpet så att måltiderna för resten av familjen blir sabbade.
Äter upp vissa ingredienser som skall ingå i recept o.s.v.
Eller alla inköpta kakor till fikat.
Då har man ett problem ... då har man förmodligen inte lärt sina ungar normal hänsyn och hur man uppför sig i en familj. På just den typen av ungdomar så biter nog ett förbud mot att pierca sig allra sämst skulle jag gissa. Den ungdom som sköter sig har sällan några problem att lyssna till föräldrars vettiga argument.
Visst.
Men med det följer dels ett visst ansvar.
Och dels att den unga vuxna inte kan ha det bättre än resten i familjen.
Med t.ex. ett eget rum att hävda enskildhet i.
Föräldrarna bor ju 2 i sitt sovrum.
Så med den matemetiken så borde de också ha rätt att hävda att vardagsrummet är deras rum.
Ja, om de vill det så. För min del delar jag och sambon sovrum för att vi lever som ett par och älskar varandra. Inte av utrymmesskäl. Jag anser inte att vardagsrummet skulle vara mitt rum mer än resten av familjens för det. Men det är ju jag det. Om man tycker sitt unga vuxna barn är så jobbigt att man inte ens kan tänka sig låta den nyttja vardagsrummet så får man väl ordna det så. Eller slänga ut barnet. Det låter ju ändå som om man helst inte vill ha den där i så fall. De unga vuxna som jag känner till vill ändå inte särskilt ofta dela soffan med mamma och pappa varje kväll direkt... Det brukar inte vara så stort problem att 18-19-20åringar hänger med sina kompisgäng hemma i familjevardagsrummet. De ser nog oftast till att vara hemma hos den som har egen lgh eller dylikt.

Du, det hjälper inte alltid.
Jag vet föräldrar som klargör detta på alla möjliga vis.
Men ungarna håller sig kvar som iglar i alla fall.
Välfyllda kylskåp är populära.
Och så kan man skita i att städa efter sig och polarna också.
Det gör ju någon annan.
Att det inte är lätt är ju mest för att de bäddat för det själva i så fall. En ungdom/ung vuxen som är väluppfostrad är nog inte en som föräldrarna har så mycket besvär av och vill kasta ut snabbt. Utan den är som vilken annan vuxen som helst som bor i ens hem. Förmodligen också rätt trevlig att umgås med ibland. Den ungdom/vuxen som är dåligt uppfostrad är ju just den som aldrig städar (och den dumma vuxna städar åt dem....??), äter utan hänsyn till resten av familjen och beter sig illa i största allmänhet.

Du som är så radikal måste väl också inse att det där är ju bara ursäkter. För att föräldrarna inte kan/vågar/vill ställa krav på sitt barn. De vill inte slänga ut sin unga vuxna till en tillvaro utan jobb och inget hem pga att de älskar ungen. Vilket jag kan förstå. Men; det GÅR ju faktiskt att se till att kylskåpet inte är välfyllt eller kanske låsa det. Och det GÅR ju faktiskt att vägra städa och sätta ultimatum: städa din egen skit eller åk ut! Klarar man inte det så får man ju ha det som man har det... och då lär man inte klara av att skicka ut en piercad unge heller. Ännu mindre plocka ur piercingen på egen hand ur deras kropp skulle jag gissa....

Här finns en stor skillnad.
Föräldrarna bor båda i hemmet.
Så de delar sovrum och har sex där.
Undomen tar hem främmande människor som inte tillhör familjen.
Och dessa kan dessutom bytas ut ofta.
Jag tror det är rätt ovanligt att en ung vuxen drar hem tillfälliga förbindelser som ONS till föräldrahemmet. Det tror jag man undviker. För övrigt ser jag i alla fall inte problemet med att en ung vuxen har ett sexliv i sitt egna rum.


Trångbodd?
Tja, du har ju förut redogjort för att du har små stugor på din fastighet. Någon gång skrev du att något av barnen kanske skulle (eller hade?) flyttat ut i en av dem och bor (?) alltså i eget boende. Ärligt talat: jag tror inte det definieras som trångbodd direkt...

Min moster bodde rätt trångt. För att alla skulle ha egna rum fick hon vardagsrummet, och barnen varsitt sovrum. Så; i det hemmet var köket och hallen de enda gemensamma ytorna.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Ja, det anser jag att jag gör. Men du verkar ju sugen på att berätta så varsågod.

Nej inte alls.
Jag vill att du berättar.
Så att vi alla får veta vad du lägger i begreppet att vara myndig.
De flesta andra här på tråden vet redan min ståndpunkt.
Så den är tämligen ointressant.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Varför då?
Den som betalar bestämmer.
Det är det bara att finna sig i.

Som ekonomiskt beroende så ÄR man i underläge.

Som jag ser det bestämmer man över det som rör hela hushållet, inte det som rör en enda person.

Som en hårddragning ska alltså de som tar emot bidrag/inte betalar skatt bli bestämda över från de som betalar skatt/bidragen till personerna?!
 
Senast ändrad:
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nej inte alls.
Jag vill att du berättar.
Så att vi alla får veta vad du lägger i begreppet att vara myndig.
De flesta andra här på tråden vet redan min ståndpunkt.
Så den är tämligen ointressant.

Jag vet inte din ståndpunkt så det är tämligen intressant.

Förutom de rent logiska sakerna som att man får rösta, ta körkort, ingå äktenskap, köpa alkohol på barer/restaturanger, köpa cigaretter/snus först och främst ökat ansvar över sitt eget liv. Man får ta egna beslut och också stå för de beslut man har fattat.
Med ansvaret kommer också utökad frihet.

Kort svar, som en sammanfattning.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det är väl ändå valfritt? Jag hade inneboende ett tag i en 3:a jag hade för några år sen. Vi skötte varsin mathållning själva.
Jo, men det måste vara valfritt från båda håll.
Alla gillar inte korridorsliv, kollektiv eller att ha inneboende.
Och det måste också respekteras.
Från tonåringens sida då.

Det är en sak att ha sina barn i huset, en annan sak att ha en vuxen som både kräver full frihet, fullt medbestämmande OCH full försörjning.

Och om de bor i duschen så är det väl ockupationen av duschen man i så fall får ta tag i. Det är ju den delen som i så fall är problemet. Inte sexet.
Jo så är det ju.
I de flesta fall är det ju den främmande människan i bostaden samt den occuperade duschen som är det verkliga problemet.

Jamen självklart handlar det om plats. Vem har sagt något annat? Men varför ska vi utgå från just den trångbodda familjen där barnen inte har egna rum?
Vi skall komma ihåg även den familjen.
Ofta så tycker jag att vi här på Bukefalos bor både ovanligt stort och flott om man jämför med hur folk i allmänhet bor.
Och det glöms då bort att inte alla föräldrar har hur mycket plats som helst för t.ex. "hemvändande" vuxna barn.

Ja, om de vill det så. För min del delar jag och sambon sovrum för att vi lever som ett par och älskar varandra. Inte av utrymmesskäl.
Var sköter du ekonomin då?
Och har plats för dina vakenaktiviteter?
I ett sovrum är det ju ofta ganska så trångt efter dubbelsängen och dessutom så kan en av de som bor där behöva få sova samtidigt som annat skall göras.

Men; det GÅR ju faktiskt att se till att kylskåpet inte är välfyllt eller kanske låsa det. Och det GÅR ju faktiskt att vägra städa och sätta ultimatum: städa din egen skit eller åk ut!
Det där kan vara svårt när yngre syskon måste få tillgång till kylskåpet och maten.
I exemplet som jag tänker på så åkte tonåringen ut till en egen lägenhet som ordnades av föräldrarna.

Jag tror det är rätt ovanligt att en ung vuxen drar hem tillfälliga förbindelser som ONS till föräldrahemmet.
Det tror inte jag.
Baserat på vänners horribla historier.
Men oftast så är det en ny varannan vecka.

Trångbodd?
Tja, du har ju förut redogjort för att du har små stugor på din fastighet. Någon gång skrev du att något av barnen kanske skulle (eller hade?) flyttat ut i en av dem och bor (?) alltså i eget boende.
Det är inte riktigt klart ännu.
Men snart.
Tonåringen kände sig inte riktigt mogen.
Att flytta 20m.
Så ännu så länge står vi på varandra.
Ett rum för litet märks faktiskt.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Vilka skyldigheter tycker du att man också har då som myndig?
Du räknade bara upp olika rättigheter.

Jag anser att jag har rätt att förvänta mig vissa saker från en som är myndig.
Vad tycker du att jag skulle kunna få förvänta mig av dem?
Saker som de skall kunna leverera.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Vilka skyldigheter tycker du att man också har då som myndig?
Du räknade bara upp olika rättigheter.

Jag anser att jag har rätt att förvänta mig vissa saker från en som är myndig.
Vad tycker du att jag skulle kunna få förvänta mig av dem?
Saker som de skall kunna leverera.

Inga större skillnader mot ansvaret man tagit tidigare, att man långt innan 18-årsdagen hjälpt till med matlagning, disk och städning tar jag för givet.
Det som kan utökas är ju förstås handling, när man har körkort. Jobbar man=får lön anser jag att man betalar hyra för att man får bo kvar. Man kan då också delta i andra kostnader som t.ex. mat, telefon och internet.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Om pengar då och om något går på tok?
Och så juridiska saker?
Som myndig skall man ju själv hålla reda på lagar och regler samt följa dem.
Utan att någon annan skall behöva påpeka vad som gäller.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Men det är inte de som "skänker" pengarna som får bestämma.

Det är de som administrerar pengarna.
Och de gör det utefter de regler som de fått från de som betalar skatten.
Indirekt då via politikerna.

I en familj där föräldrarna försörjer myndiga barn, så är det ju då föräldrarna som administrerar pengarna OCH betalar dem.
Och därmed har beslutsrätten.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Som jag ser det bestämmer man över det som rör hela hushållet, inte det som rör en enda person.

Som en hårddragning ska alltså de som tar emot bidrag/inte betalar skatt bli bestämda över från de som betalar skatt/bidragen till personerna?!

Jag tycker också det låter väldigt hårt med att den som betalar bestämmer även om helt personliga saker. Så som jag sagt: ska man verkligen bestämma över vad personen gör med sin egen KROPP? Man kan naturligtvis säga sin mening och tycka saker, men att bestämma fullt ut?

I_U: man är i underläge skriver du. Ja, det är man ju. Men är det därmed RÄTT och RIKTIGT att andra vuxna ska bestämma över huruvida jag väljer att göra en piercing eller inte? I så fall skulle ju alltså föräldern ha rätten att bestämma både frisyr, klädstil och vilka vänner barnet ska umgås med. Tycker du det är vettigt att en förälder bestämmer sånt över sitt vuxna barn? ÄVEN om föräldern är den som betalar maten? :crazy:
Om vi går längre så innebär alltså att ifall jag skulle bli sjukskriven och därmed beroende ekonomiskt av min sambo så har han också rätten att bestämma över min kropp? Jag är vuxen och myndig, men beroende ekonomiskt av honom. Hell... han kanske till och med har rätten att förbjuda mig tex onanera eller klippa håret?
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Var sköter du ekonomin då?
Och har plats för dina vakenaktiviteter?
I de gemensamma utrymmena såklart! Vardagsrummet, vid datorn eller vid köksbordet. Min hemmahobby brukar jag "duka fram" vid matbordet oftast. Och det stör mig inte att sambon är i samma utrymmen och det stör inte heller honom att jag ägnar mig åt mina hobbys där. Vi har ju valt att leva tillsammans! Och om jag någon gång i framtiden har en tonåring i hemmet så har jag ju faktiskt valt att leva med denna också genom att jag valde att ha barn.

Det är inte riktigt klart ännu.
Men snart.
Tonåringen kände sig inte riktigt mogen.
Att flytta 20m.
Så ännu så länge står vi på varandra.
Ett rum för litet märks faktiskt.

Men... en trångboddhet som beror på att din tonåring inte är mogen /redo att flytta 20 m från huset är ju knappast att beteckna som trångboddhet i ordets egentliga bemärkelse? :crazy:

Det är ju som att påstå att man är trångbodd för att ens 5-åring inte vågar/vill sova i det egna rummet utan sover mellan mamma och pappa varje natt. Att det sen FINNS ett eget rum; det har alltså ingen betydelse?
 
Senast ändrad:
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Men så är det ju redan.
Det sköter våra socialkontor om.

Nej, de bestämmer faktiskt inte över folks val vad de gör med sin kropp i bemärkelsen förbjuder piercingar eller tatueringar. De bestämmer heller inte över ens sexliv eller hur man väljer att ha håret eller vilka kläder man har på sig. De bestämmer över bidragstagarnas ekonomi och över vissa prestationskrav från samhället som kan följa med ifall man vill ha pengar.

Det är ju fullt rimligt att ett vuxet barn som bor hemma får liknande krav. "För att vi ska försörja dig så krävs att du hjälper till med städ, tvätt, matlagning, handling och bla bla bla". "För att du ska fortsätta bli försörjd vill vi att du aktivt söker jobb/utbildning". "Nu när du arbetar och bor hemma får du betala din del av hyran och betala för bilen när du nyttjar den" alternativt köpa en egen bil....

Att däremot säga "för att du ska få bo hemma så kräver jag att du inte har sex" eller "för att du ska få bo hemma kräver jag att du inte piercar dig". Jovisst, man kan ju ställa de kraven, men för mig känns de helt klart rätt... rigida och .... tja, orimliga.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Men är det därmed RÄTT och RIKTIGT att andra vuxna ska bestämma över huruvida jag väljer att göra en piercing eller inte?
Ja det tycker jag.
Av 2 skäl.
1. Det kostar pengar. Och det har den som betalar pengar rätt att ha en åsikt om.
De pengarna kanske borde gå till något viktigare då i stället.
Mat, kursböcker eller bensin till bilen.

2. Det är risker med det. Som gör att det kan påverka hela familjen om den piersade blir sjuk. Då så får ju andra dra ett större lass av den allmänna arbetsinsatsen.

I så fall skulle ju alltså föräldern ha rätten att bestämma både frisyr, klädstil och vilka vänner barnet ska umgås med.
.......(Jag slår ihop dessa)....
Om vi går längre så innebär alltså att ifall jag skulle bli sjukskriven och därmed beroende ekonomiskt av min sambo så har han också rätten att bestämma över min kropp?
.....
Hell... han kanske till och med har rätten att förbjuda mig tex onanera eller klippa håret?

Onanera - nej, det gratis och ofarligt.
Frisyr och klädstil däremot, det kan vara en ekonomisk fråga.
Lägga 500:- - 1000:- på att gå till frissan är inte något man gör om man blir försörjd av någon annan.
Inte utan att först ha kollat att inte pengarna behövs bättre någon annanstans.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

*knapplån*

Jisses vilken diskussion.
Ska vuxna människor inte få bestämma över sin egen kropp för att föräldrarna inte tycker om vad dom evevtuellt gör med en.

Jag tror inte risken för en livshotande infektion pga av en piercing är särskilt mycket större än risken med att åka bil, köra moppe, rida osv.

Sen har det ju faktiskt ingen betydelse vad man som förälder tycker är snyggt eller inte.
Det är ju inte föräldern som ska ha piercingen.

Jag är nog formodligen inte riktigt klok för en del av er.

Min dotter fick pierca naveln som 14åring.
Varför? Jo hon ville gärna göra det. Jag tycker inte att det är toksnyggt. Men det var inte jag som skulle ha den.

När hon började prata om det så sa vi att tänk noga på saken så tar vi upp det till diskussion igen om ett halvår. Efter ett halvår så ville hon fortfarande göra det. Då fick hon vårat godkännande.

Hon får även ha sex hemma på sitt rum. Varför skulle hon inte få ha det. Hon har även pojkvänner och kompisar sover över. Ofta samtidigt.
Jag har då aldrig varit med om att kylen blivit länsad eller att köket sett ut som en krigszon efteråt. Drabbas man av nåt sånt har man kanske missat något väldigt grundläggande för länge sen.

Vi har dessutom EN toalett med dusch. Det har trots det aldrig varit några problem. Familjen består av 4-5 personer. Men vi har även bott så många som åtta st.
Det har ändå inte varit några problem.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Och om jag någon gång i framtiden har en tonåring i hemmet så har jag ju faktiskt valt att leva med denna också genom att jag valde att ha barn.
Det ser jag fram emot att läsa om.
Efter att ha försökt betala räkningarna med en ilsken tonåring i samma rum.
De är väldigt dåliga på att lämna en i fred när det behövs.
Även om de är aldrig så bra uppfostrade.
Alla delar i huvudet fungerar ännu inte som på vanligt folk.

Men... en trångboddhet som beror på att din tonåring inte är mogen /redo att flytta 20 m från huset är ju knappast att beteckna som trångboddhet i ordets egentliga bemärkelse?
Vi är just nu i precis den situationen att det är anpassning eller flytt som gäller.
Låt vara att flytten bara är 20m.
Men problemställningen är den samma.
Till min förvåning faktiskt.

Tonåringen vill leva med oss på sina villkor.
Där vi skall vara som den vill ha oss.
Men samtidigt inte bli utslängd till en bostad bredvid.
Och det här är en mycket snäll tonåring.
Nu så har vi full balans i huset då alternativen är:
Här inne med oss på våra villkor eller där ute precis som du vill.
Valet är hittills här inne.

Nu så jobbar vi mycket hemma och hemifrån, så vi måste få ha det mycket på vårt sätt.
Annars så kan vi inte försörja någon av oss.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Vi skriver om det där.

Att däremot säga "för att du ska få bo hemma så kräver jag att du inte har sex"
Du får inte ta hem främmande människor i vårt badrum.
För det gillar inte vi.

"för att du ska få bo hemma kräver jag att du inte piercar dig".
Du får inte utsätta dig för medicinska risker, för det kan drabba även oss andra.
Dessutom så vill vi inte att några av de pengar som vi ger till dig går till sådant.
Om du har pengar så måste de i första hand gå till det nödvändiga.
Mat, bostad och kläder.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 476
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 842
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lastnät till bil
  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp