En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Det var tröstande att höra! Ibland undrar jag om jag är galen som tror mig vilja ha barn, trots att jag inte är så galen i andras kids.

Smiter in i tråden bara för att svara på detta och hoppas att jag inte trampar på tårna någonstans. Det är iallafall inte min avsikt.

Jag har aldrig gillat barn, har aldrig sett tjusningen med andras barn. Jag har oftast tyckt att de har varit jobbiga, ouppfostrade och skrikiga.

Men ändå har jag alltid velat ha ett eget.

Nu har jag ett barn, och jag tycker fortfarande att andras barn fortfarande är jobbiga, ouppfostrade och skrikiga. Men jag har fått en större förståelse för det och kan åtminstone oftast se något positivt med varje barn även om jag är långt ifrån barnkär om man säger så. Ser ingen tjusning i att gulla med andras bebisar etc.

Mitt barn älskar jag sjukt mycket. Och nej hon är förmodligen inte perfekt, men hon är perfekt i mina ögon.
Jag tror inte man måste älska eller rentav ens tycka om (andras) barn för att vilja ha ett eget.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Ett entydigt svar :p

Inte för att jag eg fick ett sådant!

Som att "Ni kan inte få barn på egen hand", eller " Det här borde inte vara något bekymmer"? Jag är nog mest rädd för att få ett svar som innebär en jäkla massa överväganden... så kanske tänker lite som du. Är nog mest skraj för att mannens spermier inte är OK (så att man kan fundera på spermiedonation), eller att jag har något fel så att det hade varit tal om äggdonation....
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Ja typ så.

Eller när man väl är på utredning så hade ett "din äggledare är kaputt" varit det bästa svaret.

Nu är det kanske kaputt, kanske inte MEN din "biologiska klocka" är på fem i tolv :eek:

Jag är hyfsat säker på att kah har dragit min gräns vid IVF med "eget" material. Inga donationer.

Men det kan ju ändras med tiden.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

I see... men att en äggledare är kaputt låter som en rätt dålig prognos? Jag har så dålig koll på detta, inser jag. Dock låter jag det gärna vara så, vill inte fokusera mer på detta än nödvändigt.

Jag är starkt negativ till att tillsätta en massa hormoner till min kropp, så det hoppas jag kunna undvika.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Från början har man ju två och det räcker med en men jag har bara en kvar efter utomkvedset.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Kl

Nu är fertilitetsutredningen startad. Känns mycket bättre nu än innan. En jättegullig manlig läkare. Han frågade om mensen, tog längd och vikt, frågade om jag kände mej frisk, åt några mediciner. Sen frågade han vilken dag i cykeln jag låg på, dag 16. Sen gjorde han en vaginal ultraljudsundersökning. Jag kommer inom det närmsta dygnet ägglossa på vänster sida. Slemhinnan såg mycket bra ut. Allt precis som det ska. Sambon ska in om två veckor och lämna sim-prov och undersökas. Jag fick lämna blodprov, hormonkoll. Ska ringa på onsdag nästa vecka och få svar.

Hans spontana svar på hur vi ska gå vidare var, "ja fertila är ni ju eftersom ni har ett barn sedan innan. Nu handlar det mest om att planera den här graviditeten." Eventuellt får jag äta tabletter för att ytterligare förstärka min egen ägglossning.

Jag tyckte att det kändes bra. Läkaren var jättegullig, det kändes verkligen som att jag kom till rätt ställe. Han undrade faktiskt varför vi inte hört av oss tidigare.

Han sista ord "Det är en bra tid för dig och din man att vara tillsammans nu!" jag tror han menade NUPPA PÅ!!! :D

Mvh Miks
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Vänster sida är en bra sida! Där hade jag ägglossning när jag blev gravid :D

Kl

Jag är ju ingen expert på detta på något sätt men efter att ha lyssnat på åtskilliga samtal från vänner där det inte riktigt vill sig med graviditeten så drar jag följande amatörmässiga slutsatser.

De flesta (alla?) har dåligt samvete för att de tex inte kan glädjas med andras graviditeter när de själva inte blir gravida. Jag tror att det är viktigt att låta sig känna dessa "förbjudna känslor" utan dåligt samvete. Att man får gräva ner sig lite i sin sorg (för det är ju faktiskt en sorg) över att inte bli gravid. Att man låter sig bli avundsjuk och bitter. Det är inte fel eller orätt att känna så. Tvärtom det är många gånger helande att få vräka ur sig allt. Oftast mår man lite bättre sen.

Det verkar som om det är väldigt jobbigt att dra igång en utredning men när man väl ringt det där första samtalet så brukar de flesta känna en lättnad och det är inte heller ovanligt att man tänker "Varför ringde jag inte för länge sedan".

Jag lider verkligen med er att det tar sådan tid att få det där så högt önskade barnet.

Just idag är mina barn väldigt billiga. Jag kan tom tänka mig att betala någon för att ta dom. Är det någon som vill bli botad från sin barnlängtan för gott så vet jag ett effektivt sätt. :D

Sen är det en enorm skillnad på egna barn och andras ungar. Tror inte att mina små änglar är alltför populära hos någon annan än deras familj. Förstår inte varför :angel:
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Ni fick ju en himla massa saker gjorda, trots att det var första gången. Topp, ju! Skönt också att allt såg bra ut, och att du har ÄL på G. Hoppas det går lika bra med mannens undersökning. Vet du varför ni även gjorde UL idag? Jag trodde att första träffen alltid bara var samtal om typ livsstil?
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

:)
Inte ett dugg galen !

Jag skulle snarare vilja säga att det är fullt normalt. Jag ville inte ha barn. Tyckte barn var totalt ointressanta. Jag var 33 år och hade inga som helst barnplaner i livet.

Nu har jag tre barn och gravid med mitt fjärde. Hur normalt är det? Totalt galet skulle jag vilja säga.

Nu har jag inga problem med andras barn längre men det är för att jag identifierar andras barn med mina egna.

Däremot tycker jag fortfarande att det är läskigt att hålla andras bebisar. Man tycker jag borde ha en hel del bebisvana nu men dom där små sakerna är ju så sköra och hjälplösa :D
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Ja det känns skönt att det gick bra!

Det är en liten klinik. En läkare som har allt i samma rum. Vi pratade kanske 10 minuter, undersökningen tog kanske 5 minuter, och sen 5 minuter snack till. Snabbt och effektivt. Sen fick jag vänta 15 minuter nere på labbet för provtagningen.

Jag uppskattade väldigt mycket att vi gjorde allt på en gång. Dels för att det var tidseffektivt och sen var det ju precis rätt dag att kolla ägglossningen. Annars hade jag fått komma tillbaka om en månad igen.

Mvh Miks
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Det verkar som om det är väldigt jobbigt att dra igång en utredning men när man väl ringt det där första samtalet så brukar de flesta känna en lättnad och det är inte heller ovanligt att man tänker "Varför ringde jag inte för länge sedan".

För mig har det blivit så definitivt att vi har problem. Så länge ingen vet om det så har jag själv kunnat vifta bort det. Nu när jag ringt samtalet och dessutom varit där så är det på något vis officiellt att det inte fungerar, vi har fertilitetsproblemen liksom. No more huvudet i sanden. It's out... Det är nog därför jag dragit på det.

Men men nu när det är gjort känns det ändå bra. Mycket för att läkaren var så himla bra tror jag.

Mvh Miks
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Rätt läkare är SÅ guld värt!!

Jag som är så dålig på att vänta är glad att vi hade alla prover lämnade när vi träffade läkaren :D
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Halloj i stugan!
Har hållt mig lite i bakgrunden denna cykel! Kommit in och läst men inte skrivit nåt!
Vi tror att vi missade ägglossningen. Hade sex fre 28/3 samt lördag 29/3.. Sen blev sambon sjuk och orkade inte gymma :cautious:
Hade antagligen ägglossning tisdag 1/4.
Hade väl hoppats nånstans innerst inne att det kanske hade överlevt någon stackars simmare men idag på dag 25 i cykeln fick jag mens. Ingen direkt förvaring, lite hugg igår i tjejmagen igår bara. Inga ömma bröst som jag brukar få osv.

Jaja jag misströstar inte :) det blir helt enkelt ingen december bebis men 2015 kanske blir vårt år! :D
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Det kanske tar sig nästa gång och så ramlar den ut lite tidigt och så blir det en decemberbebis ändå :D
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Haha ja :P men tar det sig nästa gång så får tametusan ungen stanna inne iaf till efter tolvslaget på nyår :p
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Kl

Och här sitter jag och googlar på tidiga gravsymtom ;) en vecka kvar till mens, och mina bröst gör så in i hvete ont och det hugger då och då som mensvärk. Och så gråter jag. Mycket.
Eller så har jag PMS som satan, helt enkelt :(
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Åh det låter ju lovande! Håller tummarna!

Kl
Igårkväll släppte ägget. Hade så ont att jag fick äta två alvedon. Nu är strecket betydligt svagare på ÄL-testet. Vi ligger en gång till ikväll för att safea :)
Första gången som appen har visat exakt rätt datum. Så nu väntar vi i 15 dagar då...

Vi hade lite tur med ägglossningen, sambon åker till Göteborg imorgon och kommer hem onsdag kväll. I värsta fall hade vi fått boka dejt i Göteborg på tisdagen för då ska jag också dit. Hade känts lite Pretty women över det hela. Komma med taxi till hotellet, smita in på sambons rum, nuppa lite sen taxi direkt efter och flyga hem! Tur det inte blev så nu :D

Mvh Miks
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 704
Senast: orkide
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
272
· Visningar
17 953
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: VLMF
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp