Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

KL

är det värt att göra ett träckprov så här års?
hon avmaskades dessutom med bimectin i september.
anledningen till att jag frågar är att jag ska byta stall efter årsskiftet och man vill ju inte ta med något oönskat...
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

en till fråga...
har sett här att vissa preparat ska avmaskas med flera gånger efter sig på schema... detta är något jag aldrig hört från vet, de har bara skrivit ut till en avmaskning, aldrig gett några direktiv alls!?
varför avmaska flera gånger?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

en till fråga...
har sett här att vissa preparat ska avmaskas med flera gånger efter sig på schema... detta är något jag aldrig hört från vet, de har bara skrivit ut till en avmaskning, aldrig gett några direktiv alls!?
varför avmaska flera gånger?

Det är vissa sorter av lilla blodmasken som går i dvala så de ej syns på träckprov, men inte alla. Visst kan man göra prov nu, men det visar som sagt bara vad hästen sprider JUST NU, precis som alla andra träckprov.

Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen. Om hästen har positivt på träckprov sprider den ägg som hästarna sen får i sig och så börjar cykeln om. Inget medel tar alla stadier av masken, utan olika "nivåer" kan man säga.

Använder du ett pyrantel preparat får du bort vuxna maskar, dvs efter 4v behövs det avmaskning igen när "ynglingarna" växt till sig och blivit könsmogna.

Ivermektin preparat tar även ynglingarna och det tar 8v tills det kommer ut ägg igen.

Moxidektin preparat tar som ivermektin + 25% av de inkapslade larverna, och det tar 12v innan det kan komma ut ägg igen på markerna.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hej!
Hoppas du har lust med att råda mig igen!
Unghästen fyller 2 vid nyår.
Läste någonstans att jag bör avmaska mot spolmask i jan/feb.
Stämmer det? Han nollade på träckprov (kolla masken + bandmask) så han är inte avmaskad alls i år.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hej!
Hoppas du har lust med att råda mig igen!
Unghästen fyller 2 vid nyår.
Läste någonstans att jag bör avmaska mot spolmask i jan/feb.
Stämmer det? Han nollade på träckprov (kolla masken + bandmask) så han är inte avmaskad alls i år.

Inte så "gamla" unghästar. 6 månader efter första smittan med spolmask utvecklar hästen eget motstånd mot den. Så hästens första vinter kan den behöva hjälp och avmaskas. Äldre unghästar behöver inte avmaskas om inte träckprov påvisat spolmask.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag ska sälja min ponny nu, jag undrar om man ska avmaska innan han åker isåfall. Jag har fyrantel hemma, duger det? Är det då 3 dar innan han åker isåfall?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag ska sälja min ponny nu, jag undrar om man ska avmaska innan han åker isåfall. Jag har fyrantel hemma, duger det? Är det då 3 dar innan han åker isåfall?

Nej. Vill du göra nya ägarna en tjänst så ta ett träckprov istället.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Men han åker kanske redan på tisdag. Så han ska inte avmaskas och ta med sig eventuella maskar till dom då? Men annars så är de väl 3 dagar som det tar att gå igenom systemet så att säga?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Men han åker kanske redan på tisdag. Så han ska inte avmaskas och ta med sig eventuella maskar till dom då? Men annars så är de väl 3 dagar som det tar att gå igenom systemet så att säga?

Om du avmaskar med Fyrantel tar du kål på de vuxna maskarna som KANSKE han har just nu. Om 4v sprider han då lika mycket ägg igen.

Provsvaret får du samma dag provet kommit in till labbet (om du använder KollaMasken). DET är en större tjänst till nya ägarna än att avmaska på vinst och förlust.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hmm okey, men det kan dom ju göra själva då. Så det är helt meningslöst att avmaska då? Då är det väl alltid meningslöst att avmaska då. Bara en fundering, tänkte det var bättre han lämnade lite maskar här än o ta med sig dom. Han har ju haft en del fluggägg på sig under hösten.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hmm okey, men det kan dom ju göra själva då. Så det är helt meningslöst att avmaska då? Då är det väl alltid meningslöst att avmaska då. Bara en fundering, tänkte det var bättre han lämnade lite maskar här än o ta med sig dom. Han har ju haft en del fluggägg på sig under hösten.

Avmaskningen är i första hand för att stoppa maskens livscykel. Viktigast är det alltså att avmaska före och under betessäsongen då blodmasken smittar som värst i gräset. På vintern avmaskar man inte alls, utom ev. föl som man träckprovar först för att se om de behöver hjälp mot spolmasken.

Visar träckprovet på våren att hästen behöver avmaskas följer man medlets intervall hela betessäsongen och håller således smittan borta = färre maskar i hästen till nästa år.

Hade hästen styngflugeäg på sig borde han avmaskats med ett ivermektin-medel redan i höstas. Det går att ta dem nu, var dock medveten om att en avmaskning nu i "icke avmaskningstider" kan orsaka massuppvak av blodmasklarver.

Fyrantel tar inte styngflugans larver.

Som jag sa innan, bästa tjänsten du kan göra nya ägarna är att göra ett träckprov!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*KL*

Hoppas på att någon kan hjälpa mig!?:D

Jag har en 3,5 åring som blev avmaskad i våras(tror jag.. dåligt minne:o) men sen blev det helt bortglömt efter sommarbetet, innan han och hans kompisar flyttade över till vinterhagen.. Skulle jag ha avmaskat innan dess?

Är det någon mening att ta ett träckprov nu och avmaska då om det behövs.. eller ska man vänta till våren?

Tycker han har tappat i vikt ganska snabbt och tänkte att det kanske berodde på mask.. Eller är det som alla andra vintrar som han har haft svårt att hålla hullet!

Hoppas på svar! :bump:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Det går bra att ta träckprov nu. Jag skulle göra ett som inkluderar bandmask också.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Men Madick det fattade du väl att et hinner jag inte....Men tack för upplysningen!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

De kommer imorgon... glömde skriva det. Inte lätt för dig o veta :D Men de kan ju testa han själva då. Men ingen vits att avmaska nu då. Men kan man avmaska innan sommaren mot styngflugelarven eller är det bara på hösten man gör det?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

De kommer imorgon... glömde skriva det. Inte lätt för dig o veta :D Men de kan ju testa han själva då. Men ingen vits att avmaska nu då. Men kan man avmaska innan sommaren mot styngflugelarven eller är det bara på hösten man gör det?

Du skrev tisdag, då är det ju inte så lätt att veta förstås.

Absolut är det värt för dem att testa. Jag gör alltid det med nya hästar i stallet. Avmaskning gör man inte såhär års på vuxna hästar.

Styngflugans larver avmaskar man emot på hösten. Väntar man till innan sommaren är det för sent, då har de redan lämnat hästen för att förpuppa sig.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Bra o veta, då var det som jag trodde med. Han blev såld ifag och är påväg till skåne nu. :(
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Har en liten fråga.
En tjej i grannstallet avmaskade sina hästar här nu när kylan kom. Varpå en häst fick ut röda små Larver liknande maskar i avföringen. Vad är de för mask? Mina hästar har aldrig haft något liknande och jag finner inga vettiga svar på nätet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: Habina
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 320
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 399
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp