Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag skulle avmaska igen och fortsätta med ett pyrantelpreparat så du kommer åt spolmasken också.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Kan det vara den mängden spolmask som gör att han är tunn? Han äter per dag: 1,5kg lucernpellets, 1kg korn/havreblandning, 1l betfor, 0,8kg krafft grov+ samt fri tillgång på hösilage (ej analyserat).
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hur gammal är han? 100 EPG är inte mycket, men han kan ju ha mer som inte är könsmoget än.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Någon speciell anledning till pyrantel (tips - Fyrantel är samma sak som Banminth men billigare)? Men ja, om dina behöver avmaskas så håll dig till samma medel på de som går ihop. Växla medel varannat eller var tredje år brukar rekommenderas om man måste avmaska så mycket.


Cydectin har ett ERP (egg reapperance period) på 12 veckor, så intervallet blir då minst 12 veckor, det går ofta bra att vänta nån eller ett par veckor till efter det om det krisar så hästarna är i otakt eller så. Cydectin tar samma som Ivomec fast 25% av de inkapslade larverna också.


Men går det lika bra att byta till Cydectin då denna sommaren direkt? eftersom jag skall flytta hästarna till nytt ställe.?

men då väntar jag med att ta ett prov till 1 vecka innan jag skall flytta alltså? även om det blir tidigare än april???
och så avmaskar jag OM det behövs.

men det där med spolmask och unghästar gäller alltså BARA tills de är föl och max 1åringar?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Absolut, bara att byta. Ta gärna provet drygt en vecka före om det skulle bli strul nånstans med provet så det fastnar i posten eller så, så du har marginal.

6 månader efter hästen först blivit smittad av spolmask har den byggt upp ett eget försvar mot den, så friska hästar ska klara av ev smitta själv.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Han är 7 månader. Han har en bullig mage, men men tunn över ryggen o neråt.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Typiskt spolmask. Då är de tunna över rygg o revben men har stor mage.
// Linda
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

då var det nog det som min unghäst hade som 7månaders med kanske är rätt vanligt? men han avmaskades ju så det försvann ju, tror han fick dubbel dos bamninth då?!
tar man för spolmask innan betessläpp med?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Alla våra hästar (4 st) nollade vid träckprov i höstas.
Dom har gått i samma hagar nu i vinter som i somras med undantag att vi stängt av sommarhagdelen.

Inga andra hästar har gått i hagarna men i hagen bredvid ca 3 meter mellan stängslen går det 7 hästar som också är träckprovskollade i höstas varav minst en fick avmaskas och även en ny häst har kommit för nån månad sedan dit men jag tror den är avmaskad innan den kom för stallägaren till det stallet är noga med sådant. Men jag är inte 100 säker på det...

Hur som, är det någon idé att ta träckprov på våra 4 nu i vår/innan hagbyte? (får antagligen en ny hage i vår förutom våran sommardel som nu är avstängd)
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Om det var första gången de nollade i höstas skulle jag ta nytt prov nu i vår. Är det noll då också räcker det med prov nästa vår igen.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Madick, min maskguru!

Fick hem en unghäst (-07:a) nyligen som är fruktansvärt outvecklad för sin ålder, ser ut som mina nyblivna åringar. Bra i hull men outvecklad och omusklad...
Tog givetvis omedelbart träckprov och svaret blev 350 epg blodmasken (vet att det är missvisande) men... 2600 epg spolmask!!!! :crazy:

Min veterinär tyckte vi skulle koncentrera oss på att få bort spolmasken nu, göra nytt träckprov när jag gör på alla andra till våren och sedan maska för blodmasken då så att säga, rätt eller fel... men det känns ju rätt iom att detta troligtvis är mycket mask att göra sig av med!!!

Preparatet hon skrev ut blev Axilur, engångsdos.

Synpunkter på detta?


Undrar också.... det lär ju vara stor risk för kolik? Maskade igår (i lite halvpanik) för att kunna ringa veterinären om det "skiter sig" idag men kanske hade det varit bättre att vänta till måndag.... kom jag på nu såhär i efterhand.
Men vad gör veterinären om en häst får kolik pga död mask??? Är det bara kramplösande o hålla tummarna som gäller eller vad? Har aldrig haft en häst som varit såhär maskinvaderad förut och aldrig ens ett ägg spolmask påvisad på någon tidigare....
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Oj jösses! Lilla pållen då. Jag tycker din veterinär tänker helt rätt. Dessutom tar ju Axilur iaf en del (kanske hälften) av blodmasken. Blir det kolik är det för att maskarna stoppar upp, jag tror att man måste buköppna då.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

:crazy: okej.... när är största risken, dag 1, 2? Hon ser okej ut än sålänge.... *gulp*
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag avmaskade i torsdags kväll och igår såg jag några spolmaskar i boxen men idag..... sambon säger att det är precis fullt med mask! Nasty!! Har inte vågat mig ut och titta än... :crazy: Men jag blir ju tvungen att mocka bort skiten för eller senare... :crazy::(

Pållen ser fortfarande opåverkad ut gudske lov...
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hej..

Vad tycker ni om Verm X?
Finns det någon som vet om det finns forskning gjort på resultat av detta preparat?

Tacksam för svar..
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag avmaskade i torsdags kväll och igår såg jag några spolmaskar i boxen men idag..... sambon säger att det är precis fullt med mask! Nasty!! Har inte vågat mig ut och titta än... :crazy: Men jag blir ju tvungen att mocka bort skiten för eller senare... :crazy::(

Pållen ser fortfarande opåverkad ut gudske lov...

Det är väl bra att maskarna kommer ut!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Varför är det så viktigt att byta hage då man avmaskar? Dör inte maskarna och äggen av avmaskningsmedlet? Min häst står inackorderad och ska avmaskas (den enda i flocken), så nu måste han byta hage några dagar...
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*kl*

Ställer säkert frågor som redan ställts men orkade inte fortsätta leta i denna enorma tråd.

Är det lönt att göra ett träckprov nu? Visas alla maskar med "kolla masken" eller finns det något annat sätt för tex bandmask?

Har tagit träckprov senast i höstas på unghästen som visade 0. Han har varit angripen av blodmask. Hur säker kan jag vara på att dom andra inte är angripna? Alla 3 delar hage sommar och vinter. Sköter mina beten och skiljer sommar och vinterhagar m.m. Parasiterna är jag säker på att han hade när han kom hit. Alla har avmaskats med Cydectin så länge han visat positivt på träckprov. Står i provinstruktionerna att man kan ta provet på representativ individ, men det kanske är dumt?

Är den äldsta hästen som sätter lite griller i huvudet på mig. Han hade kolik för första gången på de 10 åren jag ägt han nu i mellandagarna. Sen har allt varit frid och fröjd men nu har han börjat klia sig och gräva i sin box, kanske inte alls har med mask att göra men känner att det kanske inte är fel att ta en extra koll?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 134
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 237
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp