Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Lilla? finns det större äckliga as menar du?? =)
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ja, det fins stora blodmasken med. Men den är farlig och den enda parasit som faktiskt kan döda sin värd. Gjorde inte din kompis träckprov och kollade VAD för slags mask hästen hade ? Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit/mask. Nästan alla hästar har den mer eller mindre.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

När på året är det viktigast att man "kollar masken"? Eller är det kanske vid flera tidpunkter?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

På våren skulle jag vilja påstå. Men får man hem en ny häst kan man ta träckprov när som helst.
// Linda
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Har en liten fråga.
En tjej i grannstallet avmaskade sina hästar här nu när kylan kom. Varpå en häst fick ut röda små Larver liknande maskar i avföringen. Vad är de för mask? Mina hästar har aldrig haft något liknande och jag finner inga vettiga svar på nätet.

Det kan vara styngflugelarver. De är korta, ganska tjocka och rödaktiga.
// Linda
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

hej allihopa, skulle vilja uppdatera mig igen. NÄR är det jag skall avmaska/ta träckprov på unghästarna nu då? har ett svagt minne av att det var just januari.....hjälp!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Har du ett föl/åring så är det nu i januari det är läge att ta träckprov för att kolla om de fortfarande kämpar mot spolmask.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

hej tack för snabbt svar igen(som alltid:))
jo det är ju min islandshäst som blir 2år i år men han är född i augusti 2007 vet inte hur man räknar då? han hade 950 epg på senaste testat i höstas.
och han har haft svårt att hålla hullet innan men han nu börjat lägga på sig iaf så det är kanske inget då?
ska jag inte göra något alls i så fall?

han såg såhär tanig ut april-maj 2008 8-9månader gammal.
20400921.jpg
här var han mager och hade svårt att hålla hull men avmaskades som han skulle i januari dock utan träcktest.

1år och 5månader nu är det lite mer att ta av men han är ju inte precis tjock.
25526326.jpg


den andra unghästen är född juni tror jag 2007....han hade 850epg i höstas.

hur tycker du jag bör göra?

när är det jag skall träcktesta efter detta i så fall? har 3 vuxna hästar med på gården, shettisen(11åring hingst troligen aldrig avmaskad knappt) hade 1200epg i sensomras och min vuxna islandhäst(9år) hade 500epg.
den 3e islandshästen(ca 14år) hade 0 epg när han testades i dec.
alla 5 kommer från olika stall och sattes ihop i höstas(förutom unghästarna som kom från samma ställe)

det är normalt att unghästar har ganska hög epg va? men man ska väl endå försöka få ner det?

Det är så att jag skall flytta alla hästarna till en ny gård i vår, skall då få hem ett ganska stor antal unghingstar i åldrarna 1-4år då med hur bör jag gå tillväga?
vi planerar att göra detta i början av maj(eller när rekomenderar du, tänkte att de skall klara sig helt på betet).

troligen kommer de vuxna gå själva. men kommer släppa ihop dem då och då.

vill försöka hålla nere/få ner maskantalet så mycket jag bara kan.
Det gick hästar på stora delar av betena jag skall flytta till sommaren 08.

hur rekomenderar du att man gör om man mitt i sommaren tex skall flytta dit en häst till mitt stall från ett annat? träcktesta och avmaska vid behov?

vilket medel bör jag använda detta året rekomenderar du? samma hela året och byta vartannat år eller skall man använda olika medeln under ett år?

Massa tips på hur jag skall gå tillväga:) tack så hemskt mycket på förhand.
 
Senast ändrad:
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ingen avmaskning eller träckprov nu. Nu är det snö på marken, de ägg som ev. hamnar där dör. Lilla sötnosen ser ut att vara i helt normalt hull för åldern. Ta prov på hela gänget när det börjar bli vår så du får en aktuell statuskoll och sen avmaskning på de som behöver med valda medlets intervall hela sommaren.

Nya hästar tar jag alltid träckprov på och avmaskar om det behövs. Kolla bara när den avmaskades senast och med vilket medel så du inte tar provet för tidigt.

När jag tar över parasitkontrollen på ett stall brukar jag använda Cydectin första året, det rensar upp bra.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hej!

Nu behöver jag lite hjälp igen:o. Tog ju träckprov i höstas på min 07:a (och givetvis de andra samtidigt, men frågan gäller 07:an). Hon var ren, så ingen avmaskning behövdes. Såg på betet att hon hade lite styngflugeägg på benen och tänkte därför avmaska mot det, vilket jag skulle gjort typ i nov-dec när det varit lite frost och så. Givetvis har jag glömt bort det:o. Kan jag göra det nu? Bästa preparatet?

Tack på förhand!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Inte nu, det är för sent. Avmaskar du nu i värsta vintern riskerar du att få ett massuppvak av blodmask.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Inte nu, det är för sent. Avmaskar du nu i värsta vintern riskerar du att få ett massuppvak av blodmask.

OK, tusen tack!

Så nu är det bara att vänta och se, eller? Lite synd är det, för jag har aldrig haft styngflugeägg på någon av mina hästar tidigare när jag bott där jag bor nu. Unghästen fick sina när hon var på bete på en annan gård en bit bort...
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Avmaskar du nästa år så är du ju av med dem igen. Skrapa bort alla ägg du ser i sommar.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag har en fölunge på 7 månader som är så mager, fast jag ger honom massor av mat. Är det verkligen ingen idé att skicka in ett träckprov nu pga att det är vinter?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Det är absolut bra att skicka in träckprov. När avmaskades den sist och med vad? En så ung häst har förmodligen spolmask.
// Linda
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag har en fölunge på 7 månader som är så mager, fast jag ger honom massor av mat. Är det verkligen ingen idé att skicka in ett träckprov nu pga att det är vinter?

Vuxna hästar är det viktigast att man kollar blodmask på. Den är ingen fara under vintern då många arter ligger i dvala, och de som hamnar på marken dör.

På så pass unga hästar som 7 månaders är det däremot spolmasken man är orolig över som kan ge fölet stora problem. Den masken ser man på träckprov även nu och det är läge att göra träckprov för den just nu i januari.

6 månader efter första smittan med spolmask brukar hästen ha byggt upp ett eget försvar, men fram tills dess kan den unga hästen behöva hjälp att bli av med maskbördan, dvs avmaskas.

Om träckprovet skulle visa att fölet inte har mask, och medan du väntar, så fundera över vad du ger. Vad innehåller ditt grovfoder? Vet du hur mycket han petar i sig varje dygn? Vad ger du utöver grovfodret, sort och mängd, och får han äta ifred?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ingen avmaskning eller träckprov nu. Nu är det snö på marken, de ägg som ev. hamnar där dör. Lilla sötnosen ser ut att vara i helt normalt hull för åldern. Ta prov på hela gänget när det börjar bli vår så du får en aktuell statuskoll och sen avmaskning på de som behöver med valda medlets intervall hela sommaren.

Nya hästar tar jag alltid träckprov på och avmaskar om det behövs. Kolla bara när den avmaskades senast och med vilket medel så du inte tar provet för tidigt.

När jag tar över parasitkontrollen på ett stall brukar jag använda Cydectin första året, det rensar upp bra.


jaha betyder det att jag har mockat hagarna i onödan i vinter då?
vad skönt att höra:)
"när det börjat bli vår" är det i mars, april, eller kanske maj? för jag ska flytta till nytt stall den 15e april (lite innan det) hur bör jag lösa det smidigast så jag inte tar med mig massa mask ju.

det är så att jag får hem en flock med unghingstar till våren, de skall avmaskas hela sommaren med banminth ska/måste jag använda samma till "mina" 2 unghästar då? och även de 2 vuxna?(OM det behövs vill säga)

hur ofta ska man varva avmaskningsmedel?

okej cydectin ska jag anväda det då eller? det beror kanske på vad för mask de har?
och hur är intervallen på den?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

jaha betyder det att jag har mockat hagarna i onödan i vinter då?
vad skönt att höra:)
Absolut inte! En nedskitad hage är ju svårare att hålla ren när det inte är snö. Allt du får bort medan det är snö besparar dig både arbete och parasittryck längre fram.

"när det börjat bli vår" är det i mars, april, eller kanske maj? för jag ska flytta till nytt stall den 15e april (lite innan det) hur bör jag lösa det smidigast så jag inte tar med mig massa mask ju.
Det beror helt på hur hagsituationen ser ut. Ska du flytta 15 april är det lämpligt att ta provet nån vecka innan det.

det är så att jag får hem en flock med unghingstar till våren, de skall avmaskas hela sommaren med banminth ska/måste jag använda samma till "mina" 2 unghästar då? och även de 2 vuxna?(OM det behövs vill säga)

hur ofta ska man varva avmaskningsmedel?
Någon speciell anledning till pyrantel (tips - Fyrantel är samma sak som Banminth men billigare)? Men ja, om dina behöver avmaskas så håll dig till samma medel på de som går ihop. Växla medel varannat eller var tredje år brukar rekommenderas om man måste avmaska så mycket.

okej cydectin ska jag anväda det då eller? det beror kanske på vad för mask de har?
och hur är intervallen på den?
Cydectin har ett ERP (egg reapperance period) på 12 veckor, så intervallet blir då minst 12 veckor, det går ofta bra att vänta nån eller ett par veckor till efter det om det krisar så hästarna är i otakt eller så. Cydectin tar samma som Ivomec fast 25% av de inkapslade larverna också.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Nu har resultatet kommit:
Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken): 650 EPG (Odling satt)
Parascaris equorum (spolmask): 100 EPG

Kommentar:
Det går bra att ta prov nu, men vissa små blodmaskar kan gå in i ett djupt vilostadium under sen höst och vinter. Därför kan man vid provtagning denna säsong få "falskt" låga ägghalter, dvs en häst med ett visst antal maskar i kroppen utskiljer lite färre ägg av små blodmaskar i tarmen under vinterhalvåret än under sommarhalvåret. Då det endast gäller vissa arter av små blodmaskar och endast en del av populationen kan man absolut göra träckprovsanalyser. Det är dock bra att veta att äggantalet troligtvis är lite lägre vid denna tid på året. Stora blodmasken som är den farliga typen av blodmask går ej i vila under vintern

Hur ska jag tolka detta? Avmaskade med banmint i oktober.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 134
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 238
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp