En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Varför är det så viktigt att byta hage då man avmaskar? Dör inte maskarna och äggen av avmaskningsmedlet? Min häst står inackorderad och ska avmaskas (den enda i flocken), så nu måste han byta hage några dagar...

Ska han ändå gå tillbaka till samma hage behöver du inte byta. Han har ju redan släppt ut en massa ägg varje dag. Fast OM du har möjlighet att låta honom gå i mindre hage så du kan mocka den är det ju en fördel.

De maskar som kommer ut är döda, men det kan finnas en stor mängd ägg i dessa som fortsätter smitta marken. Denna process håller i sig upp till 4 dygn efter avmaskningen.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*kl*

Är det lönt att göra ett träckprov nu? Visas alla maskar med "kolla masken" eller finns det något annat sätt för tex bandmask?
Bandmask får man beställa annat prov för, det ingår inte i KollaMasken-lådan. Frågan är varför du vill göra träckprov nu. I första hand avmaskar man för att hålla smittan nere. Flera sorter av lilla blodmasken går i dvala under riktigt kalla vintern, och de ägg som landar på snö dör. Milda vintrar kan det vara läge för träckprov och ev. avmaskning om hästarna går i mindre hagar där de även äter då smitttrycket kan bli rätt högt. Om det är "lönt" beror alltså på hurdan din situation är och varför du funderar på om avmaskning behövs.

Har tagit träckprov senast i höstas på unghästen som visade 0. Han har varit angripen av blodmask. Hur säker kan jag vara på att dom andra inte är angripna? Alla 3 delar hage sommar och vinter. Sköter mina beten och skiljer sommar och vinterhagar m.m. Parasiterna är jag säker på att han hade när han kom hit. Alla har avmaskats med Cydectin så länge han visat positivt på träckprov. Står i provinstruktionerna att man kan ta provet på representativ individ, men det kanske är dumt?
Jag tycker det är dumt. Ingen häst är direkt representativ... de är individer och ca 20% av hästarna bär på 80% av parasitbördan. Individuella prover är lämpligast i ett par år tills man ser att hästarna håller en jämn nivå, då kan man börja fundera på samlinsprov eller bara den som haft positivt. De som nollar ska INTE avmaskas, så kolla alla hästarna.

Är den äldsta hästen som sätter lite griller i huvudet på mig. Han hade kolik för första gången på de 10 åren jag ägt han nu i mellandagarna. Sen har allt varit frid och fröjd men nu har han börjat klia sig och gräva i sin box, kanske inte alls har med mask att göra men känner att det kanske inte är fel att ta en extra koll?

Jag skulle kolla den äldre med ett extraprov för bandmask. Koliken och grävandet kan ju bero på parasiter, men kliandet tror jag knappast har med invärtesparasiter att göra.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hur gör man om man vill kolla bandmask?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hur gör man om man vill kolla bandmask?

Då väljer man ett bandmaskprov, du hittar mer information på labbets hemsida. Eller så väljer man att göra ett blodprov. Då kommer veterinären ut och tar blodprov som han sen skickar vidare till England för analys. Själva provet kostar ca 200 kr, sen tillkommer veterinärens kostnader förstås.

Träckprovet letar ägg. Bandmasken släpper ägg oregelbundet och kan missas. Blodprovet påvisar antikroppar mot bandmask. Om man avmaskat tidigare än 6månader innan mot bandmask kan provet visa falskt positivt.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Och om man haft bandmask då? Och avmaskat. Hur länge smittar markerna med sån, borde man kolla övriga hästar som gick i hagen och hur tidigt kan man göra det?

/Lavinia
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Och om man haft bandmask då? Och avmaskat. Hur länge smittar markerna med sån, borde man kolla övriga hästar som gick i hagen och hur tidigt kan man göra det?

/Lavinia

Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd så det kan vara svårt att få bort från markerna. Jag skulle kolla övriga hästar i hagen. Om den som var smittad var ny i hagen så vänta 10-12 veckor för att hitta ägg i träckprov. Sen är det ju inte ens säkert ATT hästarna blev smittade. Eller att det kommit ut mycket smitta heller.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Madick: min häst har varit lös i magen ett tag nu..hon blev avmaskad i juli med cydectin. Vet trodde inte att hon behövdes avmaska mer..vad tror du?? Jag har provat snart allt i foderväg förutom att byta ut hösilaget mot hö. Nu får hon bara hösilage och Proeqou..
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag skulle börja byta ut hösilaget mot hö, är det där problemet ligger borde du se resultat ganska snabbt. Sen träckprov om det ändå inte ger sig.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Nu har min lilla tjej fått ur sig spolmaskarna och hon mår prima!
Kan jag avvakta till träckprovet i vår på alla hästarna med henne nu tror du eller ska jag ta ett extra någon gång emellan?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ja tack för tipset..jag kommer att byta till hö när proeqou kuren är slut...om detta inte hjälper.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Nu har min lilla tjej fått ur sig spolmaskarna och hon mår prima!
Kan jag avvakta till träckprovet i vår på alla hästarna med henne nu tror du eller ska jag ta ett extra någon gång emellan?

Det borde allt gå bra att avvakta till april.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

vilken mask är det man avmaskar föl/unghästar mot vid den här tiden?
tar jag bara en vanlig kolla maskenlåda? har glömt av lite :(
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hittade en mask av något på stallgången idag och funderar lite på om det kan vara en parasitmask. Tunn och lång var den, såg nästan ut som en okokt spaghetti, fast tunnare. Någonstans mellan 1 och 2 dm lång skulle jag tippa. Rörde sig lite grann i kanterna.
Jag har försökt leta upp bilder på hästarnas parasiter och jämfört men har inte hittat någon som liknar. Någon som känner igen utseendet? Tänkte ta en bild men det blir inte förrän imorgon i sådana fall.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Låter som spolmask kanske. Du kan alltid skicka in masken för artbestämning till t.ex. Vidilab.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*KL*

Jag har precis fått svaret på fölens (de är åtta månader) träckprov.

Båda hade 250 EPG på blodmasken och 0 EPG på spolmasken. Då gör jag ingenting nu va´?

De är avmaskade med Axilur när de var 8 resp 9 veckor. Träckprovet vid 17 resp 18 veckors ålder visade att avmaskning ej var nödvändig.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Nja, vintern är så himla blöt nu och de har positivt, så jag skulle avmaska nu ändå om du inte har möjlighet att mocka hagarna varje dag.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Blöt? Vi har en halvmeter snö här.

Vad tycker du att jag ska avmaska med?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Blöt? Vi har en halvmeter snö här.

Vad tycker du att jag ska avmaska med?

Har ni?! Oj då, jag bor inte så långt bort tyckte jag :p

Så länge det är snö behöver du inte avmaska. De ägg som ramlar ner på snön dör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 330
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 881
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 998
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp