En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Har ni?! Oj då, jag bor inte så långt bort tyckte jag :p

Så länge det är snö behöver du inte avmaska. De ägg som ramlar ner på snön dör.

Jag bor i permafrostens land... ;)

Tack så jättemycket för svar!


Förresten! Jag kanske ska köra iväg fölen till en flock ganska snart, och där har de nog inte så mycket snö. Om hon som ansvarar för flocken vill att jag ska avmaska innan vi kommer, vilket medel tycker du att jag ska använda i så fall?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Förresten! Jag kanske ska köra iväg fölen till en flock ganska snart, och där har de nog inte så mycket snö. Om hon som ansvarar för flocken vill att jag ska avmaska innan vi kommer, vilket medel tycker du att jag ska använda i så fall?

Vet du vad de kommer avmaskas med senare? Och när de tänker börja avmaska? Börja i den änden så får du bättre svar från mig.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Behöver råd.

Jag har ju mitt nya 4 års sto som vi försöker få tom på sina mängder av spolmask, hon har fortsatt att släppa mängder av spolmask vid varje avmaskning, utom sista i månadsskiftet nov/dec, där vi bytte till ivermectinprep för att även ta styngflugan. Närmsta för henne nu är att hon skall ha Banminth nu i februari och sedan blir det träckprov i april (fölar i maj).
Henne är jag ju på det klara med men så kom jag på att jag kanske gjort något dumt, i november tog jag in småttingarna (nu2,5 år) från lösdriften och sedan dess har de gått med henne i hennes hage. De var nollade på spolmask på träckprovet förra våren (hade dock blodmask och därför avmaskade med Cydectin hela säsongen även på den sista nov/dec avmaskningen).

Frågan är, är de tillräckligt gamla för att ha hunnit skaffa sig ett ordentligt immunförsvar mot spolmask om de nu utsatts för kraftigare smitta av henne ?
Skall jag ge dem också en banminth nu i februari eller kan jag sitta lugnt med dem tills träckprovet i april ?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Det borde inte vara någon fara med 2,5 åringarna bara de är starka och friska i övrigt. Träckprov om du är orolig, annars ingenting.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Inte nu, det är för sent. Avmaskar du nu i värsta vintern riskerar du att få ett massuppvak av blodmask.

NÄR är det lämpligt att maska unghästar då? Törs man göra det nu i "värsta vinten" om det finns mask påvisade? Är det inte bätte att invänta lite blötväder?
Lämpligt utetemp och hur länge ska det vara sån temp innan det är lämpligt?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Vet du vad de kommer avmaskas med senare? Och när de tänker börja avmaska? Börja i den änden så får du bättre svar från mig.

Det har blivit lite ändrade planer, gården dit mina föl ska har drabbats av ringorm, så resan dit är skjuten på framtiden.

Så i och med att vi har rejält med snö så kan jag avvakta med avmaskning om jag har förstått det rätt?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

KL

För att ta bandmask bör man ju köra dubbeldos pyrantel.

Har hittat Equimax Vet som tar både bandmask och styngfluga (samt övriga rundmaskar). Bör man köra dubbel dos på den med?

Vi vet att vi behöver avmaska mot styngfluga oavsett vad. Jag misstänker att vi har bandmask på några av hästarna då de gräver och rullar ordentligt i boxen.

Ovanstående preparat verkar ju intressant.
 
Senast ändrad:
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Är det bara bandmasken man vill åt är Droncit bättre än dubbel banminth. Tar fler stadier. Equiemax är enkel dos och man upprepar inte med den. 1 gång har vi använt equiemax. Det berodde på mycket högt epg av blodmask samt bandmaskförekomst. Då passar ju den bra att börja med. Restrerande maskningar efter equiemaxen hade vi cydectin.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Dubbel dos pyrantel tar vuxna bandmaskar. Equimax är blandat ivermektin (som Ivomec) och prazikvantel i sån dos att det dödar alla stadier av bandmask inuti hästen. Har du inte gjort träckprov så du vet att hästarna även har blodmask så är det inte lämpligt att välja ett ivermektinmedel nu.

Som Mynta säger är det klurigare att ta Droncit som bara tar bandmasken såhär års.

Ingen dubbel dos, de andra medlen är redan doserade för rätt effekt.

KL

För att ta bandmask bör man ju köra dubbeldos pyrantel.

Har hittat Equimax Vet som tar både bandmask och styngfluga (samt övriga rundmaskar). Bör man köra dubbel dos på den med?

Vi vet att vi behöver avmaska mot styngfluga oavsett vad. Jag misstänker att vi har bandmask på några av hästarna då de gräver och rullar ordentligt i boxen.

Ovanstående preparat verkar ju intressant.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Tack!

det var många år sedan vi körde en dubbeldos banminth eller annat pyrantel. Nu har jag tre rullgalna hästar i stallet. Två har rullat fast ett flertal gånger. Dessa gräver också sina bäddar ganska rejält. Igår var nr tre igång.

Visst det är fällningstider men, två av de tre hästarna är magkänsliga. 2 har haft kolik och därefter koliksymptom/känningar. Den ena ganska nyligen.

Den tredje gräver upp sin bädd något av det jävligaste. Jag trodde min pålle var hemsk men denna hästen är dubbelt värre. Det har hon aldrig tidigare varit.

Nu får jag inte tag i vet men skall ringa och fixa recept på droncit. Visste inte att det fanns för häst. Droncit eller drontal kör jag med på katterna.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

en fråga.
ska flytta till ett nytt stall och de vill att jag ska ta prov och avmaska.
är dålig på detta och undrar vad det är jag avmaskar i så fall för nu och tar det ordentligt.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

en fråga.
ska flytta till ett nytt stall och de vill att jag ska ta prov och avmaska.
är dålig på detta och undrar vad det är jag avmaskar i så fall för nu och tar det ordentligt.

Nu avmaskar man inte normalt vuxna hästar. Men jag förstår dina nya stallkamrater. Ta ett prov du, visar det på noll behöver du ju inte heller avmaska. Visar det positivt finns det maskar du kommer åt och kan avmaska.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

okej men vart hittar jag adresserna.
det var stallägaren som skickade alla förra gången. ska prata med henne i morgon och se angående det.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

KL

Jag har en fundering som jag blir jätteglad om någon kan svara på! Har en halvblodsvalack på 18 år som i mitten av oktober avmaskades med Fyrantel enkel dos. Har innan dess inte avmaskats sedan våren -06 då han nollat träckprov, men hade vid prov i höstas 300 epg. Valet av preparat i höstas var inte "genomtänkt" från min sida, vet inte om det var bra eller dåligt, hade precis bytt stall och fick snabbfixa ett recept samma dag de ville avmaska.

Men till frågan, om det visar sig att herrn även i vår behöver avmaskas, vilket preparat bör jag välja?

Gällande styngfluga har jag varit jättenoga med att ta bort alla synliga ägg hela "säsongen", men föreligger risk trots det? Har bara varit i min ägo somrarna -07 och -08, kan eventuella styngflugeangrepp från tidigare år finnas kvar? Bandmask har jag inte kollat tidigare men tänkte ta prov för det också i vår. Visst är det blodmask man letar efter på "vanliga" träckprovet? Hur vet jag om spolmask förekommer?

Ja, vad bör jag egentligen använda? Om bara blodmask? Om blodmask + bandmask? Annan konstellation, t.ex. om det är risk för styngfluga?

Vore jättetacksam för hjälp, tänkte ha mer framförhållning den här gången med att få recept på lämpligt preparat så att det blir mer genomtänkt. Tackar på förhand :)
 
Senast ändrad:
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Men till frågan, om det visar sig att herrn även i vår behöver avmaskas, vilket preparat bör jag välja?
Absolut enklast är ju att ge Cydectin som har längst verkan och tar flest stadier. Då kanske det räcker med två omgångar och sen är det lugnt igen. Detta tar även styngflugans larver, och har hästen även bandmask kan man välja Cydectin Comp.

Gällande styngfluga har jag varit jättenoga med att ta bort alla synliga ägg hela "säsongen", men föreligger risk trots det? Har bara varit i min ägo somrarna -07 och -08, kan eventuella styngflugeangrepp från tidigare år finnas kvar? Bandmask har jag inte kollat tidigare men tänkte ta prov för det också i vår. Visst är det blodmask man letar efter på "vanliga" träckprovet? Hur vet jag om spolmask förekommer?
Styngflugan lägger ägg på sommaren, vandrar ner genom tungan till magen där de stannar över vintern. På våren bajsar hästen ut alla larver som förpuppas och blir nya flugor. Det är alltså en gång per år hästen blir smittad, inget som ligger kvar längre. Bandmask kan vara bra att kolla, det finns speciella prov för det. Spolmask är rundmask och syns på träckprovet precis som blodmasken.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

kl

Hej
Bor pa Irland, och dar behover vi inte gora trackprov an, pa gott och ont.
En hast som for ovrigt inte levde under de basta forhallandena blev avmaskad nagra ganger (!) forra aret, och en Equiterapeft sade att tack vare att han blev avmaskad sa manga ganger hade han jarnbrist (och detta var anledningen till att han inte ville jobba).

Kan det stamma? Tycker det later lite mysko, men a andra sidan ar det ju ratt starka mediciner vi stoppar i vara hastar.

Tacksam for svar,
Alexandra
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Allvarligt. På vilket sätt skulle avmaskningsmedlet påverka järnet i hästen? I så fall skulle merparten av USAs hästar leva i total järnbrist då de har helt sjuka avmaskningsrutiner och avmaskar jämt och ständigt.

Fråga om källa, hur det kan bli så, bevis helt enkelt. När man ställer frågor tillbaka brukar det snabbt visa sig om det finns substans bakom påståendet eller om det bara är tyckanden och påhitt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 330
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 881
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 998
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp