Bukefalos 28 år!

Eurovision Song Contest 2024

Jag tänker nog (naivt??) att det inte rör sig så mycket om att välja sida politiskt, utan att man är lite konflikträdd, ELLER ännu hellre vill hålla tävlingen fri från all politik. Åt nåt håll. Det ska vara nån slags stor lycklig familj där det bara handlar om musiken och glädjen i musiken. Och kanhända det inte är nåt fel i det? Jag vet inte hur stor effekt på läget det har att man protesterar i och kring Eurovision. Ibland tänker jag att folk demonstrerar lite för att känna att de gör något, oavsett om det sen har NÅGON effekt alls i Netanyahus skalle och beslut. Dvs knappast nåt alls, tyvärr. Men man kan känna sig maktlös och vilja göra NÅT i alla fall.

Att Ryssland bannats beror väl på att de bannats från i stort sett ALLT. Överallt.
 
Jag tänker nog (naivt??) att det inte rör sig så mycket om att välja sida politiskt, utan att man är lite konflikträdd, ELLER ännu hellre vill hålla tävlingen fri från all politik. Åt nåt håll. Det ska vara nån slags stor lycklig familj där det bara handlar om musiken och glädjen i musiken. Och kanhända det inte är nåt fel i det? Jag vet inte hur stor effekt på läget det har att man protesterar i och kring Eurovision. Ibland tänker jag att folk demonstrerar lite för att känna att de gör något, oavsett om det sen har NÅGON effekt alls i Netanyahus skalle och beslut. Dvs knappast nåt alls, tyvärr. Men man kan känna sig maktlös och vilja göra NÅT i alla fall.

Att Ryssland bannats beror väl på att de bannats från i stort sett ALLT. Överallt.

Konflikträdd är jag definitivt inte. Utan jag tror helt enkelt att tråden gör sej bäst i att INTE blanda in politik. För ska de tjafsas om att Israel gör fel kommer jag inte sitta tyst då jag inte tycker de gör fel. De för ett krig mot Hamas som Hamas började. PUNKT. Och jag kan vara minst lika envis i min ståndpunkt som Hamas sympatörer... TRO MEJ !

Men håller helt å hållet med i det fetade. Därför tycker jag det är idiotiskt att diskutera politik å tjafsa om det i en "glad och lättsam musiktävling" tråd.
 
Jag tänker nog (naivt??) att det inte rör sig så mycket om att välja sida politiskt, utan att man är lite konflikträdd, ELLER ännu hellre vill hålla tävlingen fri från all politik. Åt nåt håll. Det ska vara nån slags stor lycklig familj där det bara handlar om musiken och glädjen i musiken. Och kanhända det inte är nåt fel i det? Jag vet inte hur stor effekt på läget det har att man protesterar i och kring Eurovision. Ibland tänker jag att folk demonstrerar lite för att känna att de gör något, oavsett om det sen har NÅGON effekt alls i Netanyahus skalle och beslut. Dvs knappast nåt alls, tyvärr. Men man kan känna sig maktlös och vilja göra NÅT i alla fall.

Att Ryssland bannats beror väl på att de bannats från i stort sett ALLT. Överallt.
https://www.svt.se/kultur/eurovision-darfor-far-israel-men-inte-ryssland-tavla
 
Jag tänker nog (naivt??) att det inte rör sig så mycket om att välja sida politiskt, utan att man är lite konflikträdd, ELLER ännu hellre vill hålla tävlingen fri från all politik. Åt nåt håll. Det ska vara nån slags stor lycklig familj där det bara handlar om musiken och glädjen i musiken. Och kanhända det inte är nåt fel i det? Jag vet inte hur stor effekt på läget det har att man protesterar i och kring Eurovision. Ibland tänker jag att folk demonstrerar lite för att känna att de gör något, oavsett om det sen har NÅGON effekt alls i Netanyahus skalle och beslut. Dvs knappast nåt alls, tyvärr. Men man kan känna sig maktlös och vilja göra NÅT i alla fall.

Att Ryssland bannats beror väl på att de bannats från i stort sett ALLT. Överallt.

Jag vill slippa politik i den här tråden för att jag är så djävulskt trött på att höra om Israel/Palestina. De har krigat i generationer och jag har hört om det i hela mitt liv. Människor som är betydligt äldre än jag har hört om det i hela sina liv. Jag har fått nog. Om de inte kunnat överens hittills så orkar jag faktiskt inte höra mer. Jag tycker att båda sidor plus delar av omvärlden (politiska ledningen) beter sig som idioter. Hur goda skäl de än tycker sig ha så kan det inte vara värt att utsätta generationer för den här konflikten och lidandet den för med sig.

Jag har inget principiellt mot att Israel är med i ESC i år. Kunde egentligen inte bry mig mindre om den frågan. De är inte det enda landet i ESCs historia (eller nutid) som betett/beter sig mindre trevligt (för att vara diplomatisk) mot människor/andra länder. Gillar man inte det får man ju låta bli att rösta på det landets låt. Men det hade varit väldigt skönt om ESC hade kunnat slippa det här dramat som utspelas nu, Sverige hade sluppit demonstrationerna och sluppit låna in poliser från Danmark och Norge.

Så slut på rant.

Jag hoppas verkligen att Joost är med i finalen imorgon! Älskar den låten!
 
Konflikträdd är jag definitivt inte. Utan jag tror helt enkelt att tråden gör sej bäst i att INTE blanda in politik. För ska de tjafsas om att Israel gör fel kommer jag inte sitta tyst då jag inte tycker de gör fel. De för ett krig mot Hamas som Hamas började. PUNKT. Och jag kan vara minst lika envis i min ståndpunkt som Hamas sympatörer... TRO MEJ !

Men håller helt å hållet med i det fetade. Därför tycker jag det är idiotiskt att diskutera politik å tjafsa om det i en "glad och lättsam musiktävling" tråd.
Jag menade inte dig, jag menade arrangörerna. 😊 Vill slippa konflikter.
 
Då lade de på burop istället, för jag hörde det tydligt i sändningen. Sen hur ”massivt” det var är helt omöjligt att svara på från min sida.

Nja, tydligt vet jag inte om det var. När Ryssland blev utbuade så var det tydligt. Möjligtvis var det nåt litet men inte som med Ryssland.
 
De säger att Big fives presskonferans som skulle varit kl 18.30 ställs in för att artisterna måste fokusera på repetitionerna. Det vet jag inte om jag tror på. Undrar om de ska ha en annan presskonferens då istället??
 
Jag vill slippa politik i den här tråden för att jag är så djävulskt trött på att höra om Israel/Palestina. De har krigat i generationer och jag har hört om det i hela mitt liv. Människor som är betydligt äldre än jag har hört om det i hela sina liv. Jag har fått nog. Om de inte kunnat överens hittills så orkar jag faktiskt inte höra mer. Jag tycker att båda sidor plus delar av omvärlden (politiska ledningen) beter sig som idioter. Hur goda skäl de än tycker sig ha så kan det inte vara värt att utsätta generationer för den här konflikten och lidandet den för med sig.

Jag har inget principiellt mot att Israel är med i ESC i år. Kunde egentligen inte bry mig mindre om den frågan. De är inte det enda landet i ESCs historia (eller nutid) som betett/beter sig mindre trevligt (för att vara diplomatisk) mot människor/andra länder. Gillar man inte det får man ju låta bli att rösta på det landets låt. Men det hade varit väldigt skönt om ESC hade kunnat slippa det här dramat som utspelas nu, Sverige hade sluppit demonstrationerna och sluppit låna in poliser från Danmark och Norge.

Så slut på rant.

Jag hoppas verkligen att Joost är med i finalen imorgon! Älskar den låten!
Om vi pratar i Europeiska sammanhang (inte för att Palestina/Israel hör dit, men apropå länder som man behöver bestämma för hur man ska hantera i sådana här sammanhang) så har det väl inte varit just folkmordsanklagelser sedan folkmordet i Srebrenica 1995. Det är ju det som gör det här speciellt, omfattningen och hur urskillningslöst dödandet varit.
 
Så bra! Jag tycker att det är ett så fult sätt att protestera mot ett lands politik genom att bua ut en individ som inte har haft nåt inflytande på politiken.
Att bua ut en utsedd representant för en stat som begår krigsbrott i stor skala samtidigt som evenemanget pågår tycker inte jag är ett dugg fult sätt att protestera. Låten är dessutom högst politisk så att påstå att individen inte har med politiken att göra blir bara märkligt. Fast jag tänker nog som @corzette litegrann, det är väl bättre att ta detaljerade politiska förehavanden i en separat tråd även om man inte heller bör begränsa möjligheten att beröra det här.
 
Om vi pratar i Europeiska sammanhang (inte för att Palestina/Israel hör dit, men apropå länder som man behöver bestämma för hur man ska hantera i sådana här sammanhang) så har det väl inte varit just folkmordsanklagelser sedan folkmordet i Srebrenica 1995. Det är ju det som gör det här speciellt, omfattningen och hur urskillningslöst dödandet varit.

Ryssland var fortfarande med efter att de invaderat och annekterat Krim. De fick vara kvar trots det till och med 2020.
 
Jag tycker det vore fantastiskt bra om det var så att det inte pågick krig i vårt närområde, då skulle det inte heller märkas av något krig under Eurovision och det vore så trevligt om det var en så positiv och kärleksfull tillställning som tanken är att det ska vara.

Men nu är det ju inte så. En massa människor dödas i de pågående krigen, och då kan man inte förvänta sig att det inte ska märkas. Så länge protester och manifestationer utförs våldsfritt och med en värdering av människors lika värde så tycker jag att det är okej.

Det bästa som kan ske i den dystra tid som är just nu, vore om de demonstrationer och manifestationer som genomförs kan göra det utan större negativa konsekvenser och utan att behöva begränsas alltför mycket. Och att Eurovision kan genomföras som planerat utan alltför många inskränkningar eller censureringar. Säkerheten kostar multum ja (vilket även beror på säkerhetsläget pga koranbränningar och annat och inte bara Israels deltagande), men det får vi nog räkna med i dessa tider och det vore ett värre alternativ att begränsa yttrandefriheten eller evenemanget. Om det kan genomföras, både evenemanget och protesterna mot det, så vore det det bästa i det läge som är.

Diskussioner om själva kriget tycker jag bör avhandlas i annan tråd, men diskussioner om vad som är inom EBU:s ramar och huruvida Israel förlorar eller vinner röster tycker jag kan rymmas i denna tråd. Tror det blir svårt att dra en strikt gräns om man får diskutera andra länders vinstchanser men inte just Israels. Och vad jag kan se så är det bara @corzette och @Lingon som uttryckligen själva tagit upp sin egen inställning till själva kriget, utanför Eurovision, och det blir ju lite märkligt om man INTE vill dra in konflikten i tråden.
 
Jag tyckte också att det var synd att inte Tjeckien gick vidare. Kanske inte hade blivit min vinnarlåt till sist, men tyckte den var mer egen än t ex Grekland som bara var ytterligare en "tjej med långt hår som har ett gäng dansare runt sig och blir lyft och snurrad under dansen".
 
Jag tyckte också att det var synd att inte Tjeckien gick vidare. Kanske inte hade blivit min vinnarlåt till sist, men tyckte den var mer egen än t ex Grekland som bara var ytterligare en "tjej med långt hår som har ett gäng dansare runt sig och blir lyft och snurrad under dansen".

Jag håller helt med!
 
https://www.aftonbladet.se/nojesbla...ismote-om-nederlandernas-joost-klein-anklagas

Nederländernas bidrag, Klein utreds för våld mot kvinna i produktionen. Så satans besviken.

Vi får kanske vänta med besvikelsen och fördömandet tills vi vet vad som hände. I det här läget så tar jag allt med en nypa salt tills något officiellt uttalande kommer. Vad som publicerats i en israelisk tidning litar jag inte riktigt på mtp hur kritisk Joost varit mot Israels medverkan. Men det kommer säkerligen ett uttalande snart.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 341
Senast: Tonto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 267
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
14 089
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp