Inför Eurovision Song Contest 2015

Nu har jag lyssnat på ryssland och jag är kluven.
Det är en musiktävling, och det är inget fel på låten. Och hon sjunger väldigt bra (även live??)
Men jag har svårt för det gullipluttiga i videon (med en massa barn) jag känner helt enkelt inte att det är äkta.

Jag ogillar att blanda in politik etc i tävlingen, både vad gäller länderna och själva låtarna.
Och samtidigt har jag svårt för låtar om tex krig eller som förra året om misshandel... Det blir för allvarligt i en musiktävling.
Det kan fungera i vissa fall eller i mindre doser, eller om det känns absolut äkta.
 
Jag vet bara att det var en tjej med ljust hår, sjöng bra och som nr 4.
Ja det var Ryssland, Polina Gagarina med A Million Voices. I inlägget jag postade en sida bak är bidragen listade i nummerordning och i bildkollaget är de listade från vänster --> höger. Första bidraget är alltså högst upp till vänster och sen följer de andra i ordning.
 
Ja det var Ryssland, Polina Gagarina med A Million Voices. I inlägget jag postade en sida bak är bidragen listade i nummerordning och i bildkollaget är de listade från vänster --> höger. Första bidraget är alltså högst upp till vänster och sen följer de andra i ordning.
Tack!
 
Här kommer mina kommentarer:

Serbien - Melodin och texten är rätt medryckande och lätt att komma ihåg, jag har hört den en gång innan i kväll och kom ihåg refrängen. Lite klyschig är den kanske med sitt budskap menmen....
Ungern - Kändes väldigt slätstruket, melodin lät nästan precis likadant hela låten igenom vilket gjorde att jag snabbt tappade intresset och slutade försöka lyssna på texten.
Vitryssland - Gillar att det är upptempo, låter som något som skulle kunna spelas på radio. Melodin är bättre än låttexten men tror att den ändå kommer vara rätt stark i mängden
Ryssland - Snyggt producerad, hon har bra röst men en fredsballad från Ryssland? jag är kluven. Ska jag bara bedöma låten och bortse från det politiska så är det en snygg låt och refrängen är stark.
Danmark - Tyckte den var rätt intetsägande och den fastnade inte hos mig, det enda jag kom ihåg direkt efter att den spelats var "the way you are" och nu minns jag absolut ingenting av den.
Albanien - Bra röst, tänkte att den hade kunnat var soundtrack till nån sjukhusserie eller liknande, haha. Kanske att de tryckt in liiite för mycket text i den, kändes som att de ville berätta lite för mycket. Men "over all" en överraskande bra låt från Albanien.
Rumänien - Den här nådde inte fram till mig, visst är texten rätt fin men det är nåt som saknas och utan musikvideon tror jag den kommer bli rätt intetsägande.
Georgien - Enligt mig har bäst före-datumet för den här låten redan gått ut men tror den kommer sticka ut i mängden. Kan bli bra live om hon har ett bra scenframträdande.
Spanien - Har inte så mycket mer att säga än att jag tycker det är en snygg låt och jag tycker om att de inte har översatt den till engelska som många andra länder har gjort med sina låtar.
Österrike - Kort och gott tyckte jag den var trist, tyckte inte det var något som lyfte varken låten eller framträdandet.
 
Angående Rysslands bidrag så kände jag mig ungefär lika kluven som panelen men jag hörde faktiskt låten första gången utan att veta att det var Rysslands bidrag och då tyckte jag den var bra. Det var först efteråt, när jag fick veta vilket land bidraget tillhörde som jag började känna mig mer och mer kluven. Men desto mer jag tänker på det borde man inte tänka så (även om det kan vara svårt), det är ju en sångtävling. Det är ju egentligen inte heller schysst mot sångaren/sångerskan att döma utifrån landets politiska åsikter, vem vet han/hon kanske inte har samma syn som dom...
 
Här kommer mina kommentarer och betyg:

Serbien - 3+ Budskapet ok och trots "dunket" så nääää... Den blir liksom inte bra... Erik Saade sa exakt vad jag tyckte.
Ungern - 2 och då får den 2an enbart för budskapets skull. För låten va TRÅKIG... Sömnpiller rent av.
Vitryssland - 2+ Tråkig men ok. Kommer nog gå hem i Balkanstaterna. Kan lika gärna bli sist som topp5.
Ryssland - 3 Sanna Nielsen kopia (om något snyggare) men sångerskan bättre än låten.
Danmark - 3 Ok och annorlunda, men tråkig och intetsägande. För att va Danmark va det lite "va ?" Körsångerskorna SÄMST, i övrigt som sagt bara ok, tyckte väl engelskan va lite "sådär" också...
Albanien - 3 Cool sångerska, låten är helt ok men den sticker inte ut. Mellanmjölk liksom... Sångerskan betydligt bättre än låten.
Rumänien - 1- Satte 2 först men sen kom "budskapet" och då bara NEJ... Engelskan dålig, hade def vunnit på att sjunga på orginalspråket. Håller med om att sångaren tyvärr stjälper låten. Och jodå jag förstår budskapet men som de sa i panelen, nu börjar budskapen stå en upp i halsen.
Georgien - 1+ Samma här satte en 2a först men ändrade, "har hört den förut men då bättre" typ.Bara tråkig...
Spanien - 3 Trogna Spanien kör på spanska. Satte 2 först för den började sååååå tråkigt men den lyfte ju mer man hörde den så blev den bättre å bättre.
Österrike - 3+ Feelgood låt, Lite tråkig men även den bättre mot slutet. Och ingen kisspausvarningslåt iaf ;)

För en gångs skull höll jag med panelen väldigt mkt, de sa det jag tänkte.
Men shit vilken dålig första semifinal. Första halvan tyckte jag ändå va ok men den här delen blev bara "TRÅKIG"...
 
Mina åsikter:

Serbien: Jag tycker jag hört precis denna låten förr?? Men jag gillar den, visst lite larvig o så, men helt okej.
Ungern: NEJ.
Vitryssland: 80-talet ringde... nää.
Ryssland: Jag vill inte blanda in politik och jag gillar låten!
Danmark: En glad härlig låt, ja tack!
Albanien: Något saknas, men där finns någonting i refrängen? Tror denna kan växa.
Rumänien: Jag gillar denna, tycker den har känsla. Kanske lite tunn, dock.
Georgien: NEJ.
Spanien: Fin låt o gillar de kör på sitt egna språk. Men nja...
Österrike: Tycker jag hört exakt denna låten förr också! Och ja, en fin liten sång, men inget att ställa upp i Eurovision med...

//r
 
Då var det tisdag igen :) I kväll visas de åtta första bidragen i semifinal 2 samt Italien och Storbritanniens bidrag som är direktkvalificerade

Litauen (Monika Linkytė & Vaidas Baumila - This time)
Irland (Molly Sterling - Playing with numbers)
San Marino (Anita Simoncini & Michele Perniola - Chain of lights)
Montenegro (Knez - Adio)
Malta (Amber - Warrior)
Norge (Mørland & Debrah Scarlett - A monster like me)
Portugal (Leonor Andrade - Há um mar que nos separa)
Tjeckien (Marta Jandová & Václav Noid Bárta - Hope never dies)
Italien (Il Volo - Grande amore)
Storbritannien (Electro Velvet - Still in love with you)

infor_del3_zps23ijxo1y.jpg


 
Min telefon ringde i exakt samma sekund som programmet började :rage: satt alltså i telefon hela programmet, såg bidragen men hade på ljudlöst. Några har jag dock hört sen innan men återkommer med mina kommentarer när jag sett reprisen av kvällens program eller kikat på YouTube.
 
Jag tycker årets panel är det sämsta sedan många år. Hatar när de bara jamsar med och inte har någon egen mening.:wtf:
 
Nu kan jag lämna mina kommentarer om gårdagens startfält ;)

Litauen (Monika Linkytė & Vaidas Baumila - This time) - Svårt att få en duett att bli bra, och denna är inte så bra? Känns inte modernt och låten är rätt fånig i sig.... De är glada iaf... :P
Irland (Molly Sterling - Playing with numbers) - föll inte alls för detta, började tänka på annat. Hon sjunger bra och det är finstämt, men det händer ingentingt! Den är inte dålig, men ospännande.
San Marino (Anita Simoncini & Michele Perniola - Chain of lights) - Lite disney och de är söta och sjunger ok! Jag ville inte gilla det pga texten som känns sååå cheesy. Men det är ngt som fick mig le! Kommer inte gå bra alls säkerligen dock.
Montenegro (Knez - Adio) - snygg video till fin balkanballad, det har vi sett och hört förr, ingenting nytt här tyvärr.
Malta (Amber - Warrior) - Låten är lite spännande och hon hon är snygg, enda som oroar är hur stark rösten är live till denna låt?
Norge (Mørland & Debrah Scarlett - A monster like me) - Ännu en duett.. när ska det ta slut? Men de sjunger bra, den är jättefin. Undrar hur det blir utan dramatiska videon, trist? Trodde först vi hört den förr, men det var väl Estland?
Portugal (Leonor Andrade - Há um mar que nos separa) -Jättekonstigt, dålig röst och tjejen passade inte in i låten (hon verkade vilja rocka loss till en trist låt...) Stackars Portugal...
Tjeckien (Marta Jandová & Václav Noid Bárta - Hope never dies) - Fick förhoppningar när det började, hon lät så bra! Sen brölade ngn till och det blev jättekonstigt. Och ännu en duett.. hjälp mig! När killen tar i låter han dock rätt bra!

Italien (Il Volo - Grande amore) - Italien får alltid höga poäng, så är det bara. Och fast det ej är min musiksmak så är det ngt visst med den... de sjunger ju fantastiskt och är rätt charmiga. Det blir mäktigt när de tar i! Vinnarkandidater absolut.
Storbritannien (Electro Velvet - Still in love with you) Jag älskar England... men i ESC har de inte levereat på många många år... det känns fortfarande att de ej tar tävlinge på allvar längre. Lite småglatt är det dock! Pssst... duett....

Inte många toppbetyg i denna omgång! Bådar gott för Sverige hehe!
 
Jag tycker panelen är så tråkig, ger verkligen så dåliga poäng. Skulle varit mer blandning av folk, inte bara musik folk.

Björkman och Saade gillar jag dock.
 
Jag tycker årets panel är det sämsta sedan många år. Hatar när de bara jamsar med och inte har någon egen mening.:wtf:
Håller verkligen med. Dels känns det som att de inte har någon egen åsikt utan tycker som alla andra i panelen, dels känns deras motiveringar inte genomtänkta och ibland riktigt barnsliga.
 
Litauen - 3. Är enig med Saade, en helt ok dänga. Tycker dock inte att deras röster passar så bra ihop. Blir lite skrikigt, men trots allt helt ok att lyssna på ändå.
Irland - 4. En ganska mysig ballad med en sångerska som har en bra röst som passar låten. Den sticker inte ut men rent musikaliskt är det en av de starkare låtarna i startfältet.
San Marino - 1. Nä, denna låt känns omodern och intetsägande. För smörig för min smak. Dock matchar deras röster varandra fint och för de får de ett plus.
Montenegro - 3. Kan inte bestämma mig för om jag gillar den eller inte. Jag uppskattar det etniska och att texten är på originalspråket. Den har ett härligt gung, och tror den kommer gå vidare till final.
Malta - 2. Nej, denna låt var intetsägande och hade en väldigt tråkig refräng. För rörigt och skrikigt.
Norge - 4. Denna låt gillade jag. Härlig att lyssna på och hennes röst passar bra in till musiken. Tror den kommer gå till final och få en hyfsat bra placering.
Portugal - 1. Sämst idag. Vilken oerhört oengagerad låt.
Tjeckien - 1. Nästan i klass med Portugal. Nä, bottenpoäng på den.
Italien - 3. För smörigt för min smak men den får ett litet plus för sånginsatsen. Den tar sig dock och byggs upp och blir riktigt maffig framåt slutet. Tror faktiskt den kan växa med tiden.
Storbritannien - 4. Jag gillar denna. Den är svängig och dansvänlig. Tror inte att europa håller med mig men ser gärna en hög placering på den. Den sticker ut och är lekfull.

Vad är grejen med alla duetter i år?? Säger som Kristin: Jag förstår inte!
 
Nu kan jag lämna mina kommentarer om gårdagens startfält ;)
Som vanligt lämnar jag poäng med =)


Litauen 3+ Trallvänlig och "käck".. Tyckte den va betydligt bättre än panelen ville få den till
Irland 3+ Riktigt fin ballad.. Pampig. Tror inte den kommer bli nån topp 5 men inte sist heller...
San Marino 4 Återigen trallvänligt och "poppigt" ... Jag gillar den faktiskt ...
Montenegro 1 Booooring... Ja den här vi verkligen hört förut och tyckte inte om det då heller...
Malta 1 Inte min "kopp te" ...Tråkigt... "Skrikigt"..
Norge 1 WHAT ??? Norge skickar ju ett sömnpiller... Ingen scenshow i världen kan rädda den här...
Portugal 0 Meh tyckte ju den här semin började hyfsat bra men vad hände ? Den här kan ju inte sjunga.. Bävar för liveframträdandet...
Tjeckien 3+ Får lite "hårdrocks ballad" över det... Gillar det också... Japp jag gillar 80tal ;)
Italien 1 Näää visst den är säkert jätte"bra" men den funkar inte hos mej alls...
Storbritannien 2+ Sticker ut, men är inte tillräckligt bra. Ser bara "3" reklamen när jag ser (och hör) killen...

Okej nu har jag sett 3/4 program och nu förstår jag verkligen varför Måns är favorittippad... Herregud... Den här delen va ju tom ÄNNU SÄMRE än andra delen av förra semifinalen... Shit ... Jag börjar tvivla på att jag ens kommer se Eurovision nu när man vet att det bara är "skit" som är med...
 
Okej i kväll är det sista Inför Eurovision Song Contest-programmet, om en vecka går semifinal 1 av stapeln i Wien
animated-austria-flag-image-0008.gif
.
I kvällens avsnitt får vi se de 9 bidrag som är kvar i den andra semifinalen samt Tysklands bidrag som är direktkvalificerad.

Israel (Nadav Guedj - Golden boy)
Lettland (Aminata - Love injected)
Azerbajdzjan (Elnur Hüseynov - Hour of the wolf)
Island (María Ólafs - Unbroken)
Sverige (Måns Zelmerlöw - Heroes)
Schweiz (Mélanie René - Time to shine)
Cypern (John Karayiannis - One thing I should have done)
Slovenien (Maraaya - Here for you)
Polen (Monika Kuszyńska - In the name of love)
Tyskland (Ann Sophie - Black smoke)

infor_del4_zpstnrcr2pf.jpg



(Jag har haft jätte mycket i veckan så jag har inte hunnit se och kommentera förra veckans bidrag än men hinner förhoppningsvis göra det innan kvällen...)
 
jag kommer inte kunna se i kväll, kommer inte kunna se första semin nästa vecka men tor och lör är jag ledig. Så då är det slager som gäller.
 

Liknande trådar

Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 060
Senast: malumbub
·
Äldre På tisdag kl 21:00 i svt1 är det äntligen då dags! För bland det roligaste jag vet....Det slår både mellon och nästan fotbolls vm... Det...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
5 578
Äldre Efter önskemål startar jag en egen tråd till semifinal 2, det har vi alltid gjort förr så varför inte i år igen? ;) Torsdagen den...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
8 595
Senast: voltis
·
Äldre Ikväll smäller det äntligen!! Dags för Eurovision Song Contest igen, det är semifinal 1 som går av stapeln och allting startar kl...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
8 326
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp